Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti dechová a fonační cvičení cvičení na rozvoj motoriky a grafomotoriky cvičení na rozvíjení fonematického sluchu cvičení na rozvíjení zrakového vnímání Dechová cvičení Dechová cvičení cíl: prohloubení fyziologicky správného vdechu i výdechu při mluvení slouží ke správné koordinaci dechu společně s hlasem a mluvou výdechový proud - nezbytný pro tvorbu hlasité řeči Dechová cvičení u dětí s NKS nutné i u dětí intaktních po odstranění adenoidní vegetace Nácvik správného dýchání je třeba naučit děti jak a kam se mají nadechovat nácvik dýchání – v pozici vsedě, vleže, vestoje ovládání síly a délky výdechového proudu – pomůcky (větrníky, foukací hračky…) Zásady dechových cvičení vyvětraná, bezprašná místnost podložka na cvičení vleže nácvik správného nádechu a výdechu osvojení si řečového dýchání správné držení těla při nácviku výdechu – ovládání výdechového proudu vzduchu Motorika hrubá jemná grafomotorika motorika mluvních orgánů Hrubá motorika souhrn pohybových dovedností dítěte postupné ovládání a držení těla koordinace pohybů HK a DK rytmizace pohybů Vývoj hrubé motoriky – multifaktoriální ovlivňování genetické faktory výživa pohybová výchova cílená stimulace vyzrálost mozku smyslové vnímání množství svalových vláken kvantita procvičování duševní vývoj dítěte Poruchy motoriky se negativně promítají i do jemných mechanismů řeči Rozvoj hrubé motoriky pohyblivost celého těla sledujeme koordinaci pohybů při lezení, plazení při chůzi (po čáře, vpřed-vzad, mezi předměty) při běhu, poskocích (na místě, na jedné noze, přes překážku) při hrách s míči (házení, chytání, kutálení) při rovnovážných cvičeních (cvičení na míčích…) Jemná motorika pohyby řízené aktivitou drobných svalů vyžaduje vzájemnou koordinaci zraku a rukou Rozvoj jemné motoriky jemná motorika ruky a prstů potřeba připravit dítě na psaní úzká souvislost funkce ruky a řeči má nezastupitelný význam pro ROZVOJ ŘEČI Rozvoj jemné motoriky vytrhávání z papíru navlékání korálků na nit/drát zasouvání kolíčků do otvorů modelování (plastelína, těsto, hlína…) provlékání šňůrek kreslení, malování hry se stavebnicemi, mozaiky sebeobslužná činnost Grafomotorická cvičení - řízená pohybová cvičení vedoucí HK, pohyb je zaznamenáván graficky Grafomotorická cvičení začínáme pohybem vedeným z ramenního kloubu, vestoje, na velkou svislou plochu před tělem dítěte dítě pracuje nejprve celou paží, později prstem, nakonec na papíře Grafomotorická cvičení těmto cvičením by měla předcházet průpravná cvičení (mozaiky, prstové barvy, psaní houbou…) Práce s pískovnicí dřevěná pískovnice uvnitř jemný písek (krupice, mouka…) doplňky – hladítka, gumové štětce s různě zkosenými špicemi, hrabičky, dřevěné válečky se vzory, kamínky…) Aktivity určené k rozvoji jemné motoriky a grafomotoriky s pískovnicí: nabírání, posouvání, uhlazování písku protékání mezi prsty, otiskování jednotlivých prstů, celé dlaně kreslení oběma rukama proti sobě grafomotorický pohyb doprovázený písničkou/říkankou Pomůcky pro práci s pískovnicí Pomůcky pro práci s pískovnicí Štětec s nádržkou na vodu Motorika mluvních orgánů deficity v oblasti motoriky mluvidel – častá příčina problémů výslovnosti základy motoriky mluvních orgánů vznikají již v intrauterinním vývoji proces artikulace představuje jeden z nejnáročnějších procesů jemné motoriky člověka Odpovídajícími pohyby jazyka, měkkého patra, čelisti a úpravou postavení rtů se mění: tvar velikost ústní a hrdelní dutiny Rozvoj motoriky artikulačních orgánů cvičení pohyblivosti rtů cvičení pohyblivosti jazyka cvičení hybnosti čelisti, měkkého patra vše hravou formou Motorika rtů účast rtů je při realizaci různých hlásek aktivní či pasivní zapojení při realizaci hlásek o, u, p, b, m, f, v, s, š pasivní postavení – a, t, k, h Ovlivňování hybnosti rtů špulení foukání pískání zaostřování nafukování tváří posouvání koutků úst vpravo-vlevo Ovládání hybnosti jazyka jazyk – má při artikulaci primární úlohu svým postavením mění objem dutiny ústní vytváří různé druhy překážek proudu vzduchu svalstvo jazyka – velmi aktivní rychlé, cílené, přesné pohyby Jazyk může artikulovat celou hmotou hrotem hřbetem kořenem Cvičení hybnosti jazyka- pohyby: vpravo-vlevo nahoru-dolů pohyb jazyka do kruhu kolem retního otvoru zvedání jazyka na dáseň za horní zuby přitisknutí hrotu jazyka za dolní řezáky posouvání jazyka zezadu dopředu po horní patře korýtko Čelisti se účastní artikulace pohyblivá – dolní čelist vzdálenost obou čelistí od sebe – čelistní úhel Cvičení hybnosti dolní čelisti: spouštění-přitahování při otevřených a zavřených ústech žvýkací pohyby krouživý pohyb oběma směry posun vpřed-vzad cvakání zubů zívání Měkké patro je pokračováním tvrdého patra vždy se aktivně účastní artikulace může se zvednout a oddělit dutinu ústní od ostatních rezonančních dutin může poklesnout a uvolnit vstup výdechovému proudu vzduchu do dutiny nosní Rozvoj hybnosti měkkého patra foukání kloktání bublání slámkou do vody pití tekutiny slámkou Sluchová percepce bezchybné vnímání mluvené řeči je základem rozvoje komunikačních kompetencí dítěte Sluchová percepce schopnost přijímat diferencovat interpretovat zvuky různé kvality řečové, neřečové Předškolní věk – deficity sluchové percepce: deficity ve výslovnosti školní obd. – problémy s osvojováním čtení, psaní, tvaroslovného systému jazyka Sluchové vnímání naslouchání sluchové rozlišování (sluchová diferenciace) sluchová paměť sluchová analýza a syntéza vnímání rytmu Naslouchání lokalizace zvuku (ukázání směru) identifikace zvuku identifikace písně dle melodie naslouchání příběhu, pohádce Sluchové rozlišování (sluchová diferenciace) rozlišení slov s vizuálním podnětem-změna hlásky rozlišení slov bez vizuálního podnětu – změna hlásky samohlásky (parník-perník) znělé x neznělé hlásky, sykavky (koza-kosa) délka (lyže-líže) měkčení (hrozny-hrozní) Sluchové rozlišování - fonematický sluch schopnost diferencovat nejmenší funkční jednotky (fonémy), které mohou rozlišovat význam slov základní předpoklad správného vývoje řeči nutné rozvíjet zjm.u dětí s OVŘ, s SPU Sluchová paměť zachycení, zpracování a uchování informace přicházející sluchovou cestou reprodukce slov reprodukce krátkých rýmů Sluchová analýza a syntéza roztleskání slova na slabiky rozpočitadla určení, zda se dvě slova rýmují vyhledání rýmující se dvojice určení počtu slabik určení počáteční hlásky ve slově určení slova začínající danou hláskou určení poslední hlásky ve slově Vnímání rytmu určení, zda jsou dvě rytmické struktury stejné napodobení rytmu Zraková percepce upevňuje sluchové vjemy vliv na řečové schopnosti Zraková percepce rozvíjí se od narození důležitá pro osvojování si čtení, psaní a matematicko-geometrických úkonů Stimulace zrakové percepce rozlišování tvarů a barev zraková diferenciace zraková analýza a syntéza zraková paměť velikost a diferenciace identických dvojic Zraková diferenciace deficity – problémy s rozlišováním tvarově podobných písmen a čísel (m-n, p-b, b-d) cvičení, při nichž mají děti určit, v čem se dva na pohled stejné obrázky liší rozlišení figury a pozadí Zraková analýza a syntéza analýza - rozkládání celku na části syntéza – skladba deficity – pomalejší osvojování písmen, obtíže v aritmetice a geometrii, potíže v práci s mapou puzzle skládání na části rozstříhaných obrázků práce s mozaikami – skládání podle předlohy Zraková paměť uchování optických podnětů v paměti významně ovlivňuje učení deficity – obtíže v zapamatování si a vybavení tvarů písmen, jejich rozpoznání, obtíže při učení pexeso opakování určitých vzorů při řazení – navlékání korálků Doporučená literatura: Antušeková: Preventívna logopedická starostlivost Beranová: Učíme se správně mluvit – logopedické hrátky Kittel: Myofunkční terapie Klenková, Kolbábková: Diagnostika předškoláka Looseová a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku Santlerová, Sýkorová: Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku Synek: Říkáme si s dětmi. Logopedické hříčky Šimonovy pracovní listy Štěpán, Petráš: Logopedie v praxi