UOlaZnfk styJú Líčeni LSI lia Autoři! D A Kolb, Mc Ber and Company 1985. Vcrses, L G Shakc Aubum University of Monthomcry 1986, 1989 Pfeklad a úprava: J. Mareš, Lékařská fakulta UK, Hradec Králové 1991 Pokyny k vyplněni dotazníku Překládáme Vám 12 otázek o stylech učeni U každé otázky jsou nabídnuty Ctyľi varianty odpovedi A. D, C, D Přeličte si pozorné jejich zněni Potom body I 4 označte lyto varianty podle toho, jak vyhovuji Vašemu způsobu poznáváni a učeni (nejvíce jej preferujete), 3 body pliíaďtc variante, která pomčmč výstižně popisuje Vás způsob učeni (je na druhém mlslč) v preferenci nabízených způsobů učeni), 2 body přiíaďle variante, která málo výstižné charakterizuje Váš způsob učeni (je ai na rfetlm mlslč v preferenci nabízených způsobů učeni), I bodem označte variantu, která léméf vůbec nevystihuje Váš způsob učeni Zatrhněte u každé varianty Vaše bodové hodnoceni Žádni otázka ani varianta se nedá vynechat či přeskočit V tomto dotazníku neexistuji dobré či Spalné odpovedi, neboť každý je zvyklý učit se trochu jinak. Pomoci nabídnutých odpovedi se snažte vyjádřil len specifický, praví Váš způsob učeni. Když sc učím, rád jednám intuitivné, ridlrri še vnitřními pocity rád uvažuji o hlavnlrjh myšlerikách rád věcí přímo provádím rád věci sleduji a splí nasloucháni i 2. Učím sc lépe, kdy? Á. poslouchám výklad a. soustředěné sleduji uVaděné informace B. vsadím na logické uvažováni C. se spolehnu ná své dpjrriý a tušeni D. musím na véci tvrdé-zapracovat 3. Bčhem učeni A. se snažím véci promýšlel B. si připouštím odpovědnost za to, jak véci dopadnou C. jsem spíš tichý a uzavřený D. si všechno dost beru; reaguji citové 4 3 2 1 4 3 2 í 4 3 2 1 4 3 21, 4 32 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 I 4 3 2 1 4. Hlavně sc učím Um, že A, prožívám B dělám C. pozoruj i D přemýšlím 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 5. Kdyi se učím, A. snažím se být přístupný novým zkušenostem B. snažím se přihlížel ke všem stránkám daného problému C. snažím se věci analyzoval, specifikoval jejich části D. snažlin se věci pflmo vyzkoušet 4 3 2 1 4 32 1 4 32 1 4 3 2 1 6. Během učení jsem A. člověk sázející spíše na pozorováni B. člověk sázející spiše na aktivní prováděni C. člověk sázející spíš na intuici D. človék sázející spíš na logické usuzováni 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 7. Učím se lépe, když. A. mohu pozoroval 13. mohu spoléhal na lidi a mezilidské vztitliy C. mohu vycházet z promyšlené teorie O. mohu si všechno prakticky zkusil 4 3 2 1 13 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 B. ľad leoictizuji, zabývám se obecnějšími úvahami C nejdřív věci zvažuji, ne?, sc do nich pusllm O. jsem na učeni vntlřnč zaangažován V. Učhn sc lépe, když A spoléhám na vlastni pozorováni B spoléhám na své pocity C. si mohu věci vyzkoušet ,.na vlastni kůži'' O. spoléhám na vlastni úsudek, vlastni názory 10. Uéhcm uěcnl A. jsem spíš človék uzavírající se do sebe B jsem splí člověk souhlasně přijímající informace C. jsem člověk hlásiči se k odpovědnosti D jsem spíš člověk teorelizujlcl 11. Když sc učiní, A. rád sc do věci ponořím B. rád věci sleduji s pdstupem C rád věci hodnotím, posuzuji D. rád do věci zasahuji 12. Učím sc lépe, když A. mohu analyzovat ideje, obecnější názonv B. jsem vnímavý a ne předem zaujatý C jsem opalmý D. mohu prakticky jednat 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 32 1 4 32 1 4 32 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 32 1 4 32 1 4 3 2 1 4 32 1 4 3 2 I| 4 3 2 1 1 4 3 2 1 , 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 32 1 Po vyplněni uvedeného dotáznlkuséčtěle body u jednotlivých várianl odpovědi podle tohoto klíče (význam velkých písmen budě objasněn v dálši části textu): KON: la. 2c. 3d, 4a, 5a, 6c, 7b, 8d, -Sb. WbMla. 12b. ABS: Ib, 2b. 3a, 4d, 5c. 6d. 7c, :8b; 9d, lOd. tle. 12a. AKT: Ic, 2d, 3b. 4b. 5d, 6b. 7d, 8á. 9c. Wc, lid, I2d. REF: Id. 2a, 3c. 4c. 5b, 6a. 7a, 8c. 9a. 10a. (Ib. 12c. Dotazník zjišťuje čtyři dimenze učeni: učeni;zlskáváni konkrétních zkušenosti (KON), učeni vytvářením abstraktních pojmů a zobecňováním (ABS), učeni opírající se o aktivní experimentováni, popř o ověřováni důsledků v nových situacích (AKT) a učeni kladoucí ďůriz na reflektivnl pozorováni a uvažováni (REF) Podle převažujícího počtu bodo v dimenzích KON, ABS, AKT a REF můžete inklinovat k jednomu ze čtyř typů (stylů) učeni, tak jak je dále znázorněno Typ akomodujlcl (akomodátor) se může vyznačovat zamířením na praxi, inovace, vedeni lidi, vytvářeni pracovních týmů, na praktické manipulace a experimentováni s věcmi apod. Typ divegujlcl (divergátor) často klade důraz na hodnotovou analýzu, schopnost imaginace, práci s informacemi, identifikaci nových problémů, porozhměnl lidem ald. Typ konvergujíc! (konvergátor) se vyznačuje řešenim problémů, stanovováním stále nových cílů, deduktivními úvahami, rozhodováním podobnými aktivitami Typ asimilujicl (asimilátor) je orientován na definováni problémů, vyvíjeni teorii, navrhováni experimentů, vytvářeni myšlenkových modelů apod. KON typ akomodujict AKT typ divergující REf 8. Když sc učím, A. rád za sebou vidím výsledky své práce 4 3 2 1 typ konvergující ABS typ asimilujicl