Large confetti Státověda - obsah Ø1. Stát, vznik, funkce. Ø2. Státní moc, dělba, státní orgány. Ø3. Ústava, struktura a její funkce. Ø4. Parlament, struktura a působnost. Ø5. Vláda a její výkonné orgány. Ø6. Státní správa. Ø7. Samospráva a její orgány. Ø8. Volby, typy, charakteristika. Ø9. Politika, charakteristika. Ø10. Politické subjekty ( strany, hnutí, koalice ). • * * Státověda Large confetti Státověda přehled doporučené literatury • Ø Filip, j., Svatoň, J.: Státověda. Wolters Kluwer, 2011, 400 s. ØKlíma, K. a kol. Státověda. Plzeň, 2006. Ø ØBalík, Z.: Komunální politika. Grada, 2009, 250 s. • ØÚstava České republiky - č. 1/1993 Sb. ØZákon o obcích ØZákony o volbách: do parlamentu ČR, do Evropského parlamentu, do krajských a obecních zastupitelstev a volbě prezidenta. Ø * * Státověda Large confetti Státověda ØVymezení pojmu ØStátověda - vědní obor, který se obecně věnuje studiu veřejné moci a mechanismům jejího uplatňování. Ø ØPředmětem studia státovědy jsou zákonitosti tvorby a uplatňování veřejné moci. Ø ØSubjekty uplatňování veřejné moci jsou především stát, instituce pro výkon samosprávy a jejich orgány. Ø ØStátověda ze tedy zabývá zejména státem, orgány veřejné moci a mechanismy uplatňování veřejné moci. Ø • * * Státověda Large confetti Stát ØVymezení pojmu ØObecně politická forma organizace společnosti Ø ØMachiavelli - zavádí pojem "stát„. Stát je neutrální, neboť nezahrnuje myšlenku dobra ani zla. Jeho hlavním a jediným zájmem je rozšíření a udržení moci, kterou neudržuje řád, ale vojenská síla. Ø ØHobbes definuje stát jako tzv. společenskou smlouvu mezi jednotlivcem a panovníkem. Dle jeho názoru král přejímá veškerou výkonnou, zákonodárnou a soudní moc, proti které není žádné odvolání. Ø ØHegel stát chápe jako politickou jednotku určenou územím, obyvatelstvem a autonomní vládou. Příslušnost k tomuto státu je dána občanstvím. • * * Státověda Large confetti Stát ØPodstatu státu tvoří ØStátní území ØObyvatelstvo státu ØAparát státní moci n ØPovaha státu je podmíněna ØCharakterem společnosti (obyvatelstvo, národ, n občané, cizinci) ØCharakterem státní moci (monarchistická, aristokratická, mocensky vyvážená a kontrolovatelná) ØCharakterem uplatňování práva (samostatnost soudů, rovnost občanů před zákonem) ØCharakterem péče o obecné blaho Ø Ø • * * Státověda Large confetti Funkce státu ØVnitřní Jsou zajištěny právním systémem státního útvaru a vykonávány byrokratickým aparátem. ØBezpečnostní – zajištění bezpečnosti občanů a jejich majetku a vnitřní zabezpečení fungování státu, jeho institucí a orgánů na území státu. ØTřídně - potlačovatelská – chrání legitimní společenské vztahy. ØPrávní – zajištění respektování právního řádu ve všech oblastech činnosti společnosti a také práv a svobod občanů. ØEkonomická – stanovení podmínek pro fungování ekonomiky a jejich garance. ØSociální – zajištění nemocných a starých občanů a těch, kteří ztratili prostředky obživy. ØKulturní – péče o kulturní dědictví, rozvoj vzdělanosti ( školství a vědy), hmotné a duchovní kultury a výchovy. Ø • * * Státověda Large confetti Funkce státu • ØVnější ØV mezistátních vztazích řeší: ØZajištění vztahů s dalšími státy ( diplomacie), ØRegulaci zahraničního obchodu ( stanovení podmínek a okolností pro zahraniční obchodní vztahy), ØObranu území před případným napadením, zapojení státu do boje o světový mír a mezinárodní bezpečnost. Ø • * * Státověda Large confetti Vývoj funkcí státu nFunkce státu se v návaznosti na vývoj společnosti mění. ØPříkladem je dříve uznávaný nástroj politiky státu vést útočnou válku v zájmu rozšiřování svého vlivu a území. ØV současnosti je výše uvedené pojetí vyloučeno. ØNově se naopak objevují úkoly státu v oblasti ochrany životního prostředí. ØProměňují se vlivy mezinárodního charakteru. Nadnárodní organizace jako Evropská unie uplatňuje veřejnou moc bez souhlasu členských států. • * * Státověda Large confetti Vývoj znaků moderního státu Ø ØPostupná koncentrace původní roztříštěné moci feudálů do rukou panovníka (centralizace moci), ØTransformace moci mezi státní orgány – legislativa, exekutiva …, ØStát přestává být panovníkovým majetkem a soustřeďuje moc, ØOdstraňuje výsady šlechty, univerzit, církve …, ØStát se odděluje od církve, není založen na náboženství ale na výkonu státní moci podle práva, ØUtváří se princip státní suverenity (J. Bodin) a základy mezinárodního práva. • * * Státověda Large confetti Státní aparát, území a obyvatelstvo Ø ØStátní aparát je utvářen hierarchicky uspořádanými správními orgány jejichž chod zajišťuje nový stav – úřednictvo. Vzniká profesionální armáda, policie, soudy a pro chod státu se pravidelně vybírají daně. Ø ØStátní území je vymezeno pevnou státní hranicí. Toto by dříve ani nebylo možné vzhledem k předchozí absenci přesných měřických a kartografických metod. Ø ØUtváří se vztah mezi jedincem a státem – občanství. Při vzrůstajícím počtu a mobilitě obyvatel od 18. století (rušení nevolnictví) zaručuje stát svým občanům základní práva a svobody. • * * Státověda Large confetti Státní moc n nVyznačuje se politicko-právními charakteristikami. Ø ØPolitický charakter vypovídá o míře demokracie. Ø ØOrganizace státu – státní mechanismus – institucionálně zajišťuje výkon státní moci a zajišťuje státní suverenitu. Ø ØVýrazná změna orientace státní moci v uplynulých 100 letech. Počátkem 20. st. panoval názor, že státní moc nemusí respektovat práva jedince jestliže se jedná o státní účel. Současné pojetí naopak akcentuje postavení a práva jedince. Ø • * * Státověda Large confetti Dělba státní moci n nPodle nezávislosti a převažující činnosti se státní orgány člení na: Ø ØParlamentní (zákonodárné). Ø ØExekutivní (výkonné) – hlava státu, vláda a orgány státní správy. Ø ØOchrany práva (soudní) – soudy a ombudsmani (státní zastupitelství bývá někdy řazeno mezi orgány výkonné). Ø • * * Státověda Large confetti Státní orgány n ØParlamenty – zastupitelský charakter ØHlavy státu – jejich postavení a činnost závisí na formě vlády (patří mezi nejvyšší státní orgány) ØVlády – řídí státní politiku a zodpovídají za výkon státní správy, mají normotvornou pravomoc. ØMinisterstva a ústřední orgány státní správy - Národní bezpečnostní úřad, Český statistický úřad Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Správa státních hmotných rezerv ØÚzemní orgány státní správy ØSoudy, místní zastupitelství, ombudsman Ø Ø • * * Státověda Large confetti Charakteristika státu n nCharakteristické rysy moderního státu: Ø ØPrávní stát – zákon stanovuje pravidla chování státních orgánů jako ochranu před libovůlí státních orgánů. Vymezuje působnost a pravomoci státních orgánů. Soudnictví je nezávislé. Ø ØDemokratický stát – zajišťuje vliv lidu na státní moc a vládu ve státě. Ø ØSociální stát – usiluje o zmírňování rozdílů vyplývajících z napětí mezi svobodou ve společnosti a sociálními potřebami obyvatel – minimální příjem, sociální politika … Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava jako projev moderního státu Ø Psané dokumenty „základního práva“ se objevují od 17. st.: 1634 - Švédsko, 1653 - Anglie. ØVznikají i jako analogie k přírodovědnému pokroku – racionální přístup se uplatňuje i ve společenských vědách a ústava vyjadřuje uplatnění společenských zákonitostí. ØFunkce ústavy jako společenské smlouvy samotných občanů, kteří si ji sami schvalují. ØDělba moci pro institucionální záruku svobody jednotlivce Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØFunkce ústavy ØÚstava reguluje základní vztahy ve společnosti. ØPrávní – základní zákon zajišťující fungování státní moci a ochranu práv a svobod jedince. ØPolitická – stanovuje základní pravidla politického boje o moc ve státě. ØIdeologická – vyjadřuje charakter a zaměření dané společnosti. ØKulturní – odráží obecnou kulturu a povahu národa, projevuje se v právní a politické kultuře. Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstavy Československé a České republiky Ø ØProzatímní ústava (1918 -1920) přijata Národním výborem československým ØÚstavní listina Československé republiky (1920 -1948) přijata Národním shromážděním československým. ØÚstava Československé republiky (1948 - 1960) přijata Ústavodárným národním shromážděním. ØÚstava Československé socialistické republiky (1960 - 1993) přijata Národním shromážděním, významně změněna 1968 ústavním zákonem o československé federaci. ØÚstava České republiky (1993 - ) přijata Českou národní radou Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky ØPreambule ØHl.1. Základní ustanovení (včetně odkazu na Listinu základních práv a svobod) ØHl.2. Moc zákonodárná ØHl.3. Moc výkonná ØHl.4. Moc soudní ØHl.5. Nejvyšší kontrolní úřad ØHl.6. Česká národní banka ØHl.7. Územní samospráva ØHl.8. Přechodná a závěrečná ustanovení n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky - Preambule n nMy, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu, věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií, odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství, odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu, prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto Ústavu České republiky n n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky – Hlava první, základní ustanovení ØČR je svrchovaný a demokratický právní stát, který dodržuje mezinárodní závazky. ØLid je zdrojem státní moci, která slouží všem občanům prostřednictvím orgánů moci. Občan může činit, co není zákonem zakázáno. ØPolitický systém je volnou soutěží politických stran na demokratických principech. Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny a dbají na ochranu menšin. ØSoučástí ústavního pořádku je Listina základních práv a svobod. ØJe zaručena samospráva územních samosprávných celků. ØStanoví-li ratifikovaná mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se smlouva. Mezinárodní smlouva může přenést některé pravomoci na mezinárodní instituci. Vláda informuje Parlament o závazcích vyplývajících z těchto smluv. ØHranice může změnit jen ústavní zákon. Hlavním městem je Praha. Vyjmenovává státní symboly. Ø n n n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky – Hlava druhá, moc zákonodárná ØZákonodárná moc náleží dvojkomorovému Parlamentu – Poslanecké sněmovně (200 na 4 roky) a Senátu (81 na 6 let). ØVolby do PS podle poměrného zastoupení, do S podle většinového systému. ØMandát zaniká, nesložením platného slibu, uplynutím voleb. období, Øvzdáním se mandátu, ztrátou volitelnosti, rozpuštěním PS (jen u poslanců) a neslučitelností s funkcí prezidenta, soudce či jiné dle zákona. ØPoslance ani senátory nelze trestně stíhat za jejich projevy a hlasování v Parlamentu. ØPS může zřizovat vyšetřovací komise a jako své orgány výbory a komise. ØPři rozpuštění PS může Senát přijímat zákonná opatření. Jsou dočasná, pokud je nová PS neschválí na své první schůzi. ØKomory Parlamentu jsou usnášeníschopné při třetinové účasti. Pro schválení bezpečnostních opatření (např. válečný stav nebo vojenské mise) je zapotřebí třípětinové většiny. Ø Ø n n n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky – Hlava druhá, moc zákonodárná ØNávrhy zákonů PS může podat poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda a zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku. ØParlament rozhoduje o vyhlášení válečného stavu a vybraných obraných a záchranných aktivitách. ØVláda rozhoduje o průjezdu nebo přeletu cizích vojenských sil přes ČR a jejich účasti na vojenských cvičeních v ČR. ØNávrh zákon schváleného PS je postoupen Senátu, který jej schválí, zamítne nebo pozměněné vrátí. ØO Senátem nepřijatém zákonu hlasuje PS a schválen je nadpoloviční většinou všech poslanců. Pozměněný návrh je buď schválen, nebo je hlasováno o původním návrhu – nadpoloviční většina všech poslanců. ØPrezident má právo vrátit přijatý zákon (ne zákon ústavní). PS může nadpoloviční většinou vrácený zákon schválit. ØPřijatý zákon podepisuje prezident, předseda PS a předseda vlády a v platnost vstupuje jeho vyhlášením. Ø Ø Ø n n n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky – Hlava třetí, moc výkonná - prezident ØJe hlavou státu, je volen v přímých volbách na 5 let a není z výkonu funkce odpovědný. ØPokud není zvolen v prvním kole nadpoloviční většinou, pak do druhého kola postupují dva nejúspěšnější kandidáti – zvolen je kandidát s nejvyšším počtem hlasů. ØNávrh na prezidenta podává nejméně 10 senátorů, 20 poslanců nebo peticí 50 tis. občanů ČR ØPrezidentem může být občan volitelný do Senátu a to max. dvakrát za sebou. ØPrezident jmenuje a odvolává předsedu a členy vlády a odvolává vládu. Jmenuje soudce, členy Bankovní rady ČNB, prezidenta NKÚ, generály. ØJe vrchním velitelem ozbrojených sil. Má právo vracet zákony a odpouštět či zmírňovat soudní tresty. Uděluje státní vyznamenání. ØZastupuje stát navenek, pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí. ØMá právo účastnit se a vystupovat na schůzích PS a Senátu. ØNelze jej trestně stíhat. Senát může dát ústavní žalobu pro velezradu a hrubé porušení ústavy. Ústavní soud ho může zbavit vykonávat prezidentský úřad. Ø Ø Ø Ø n n n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky – Hlava třetí, moc výkonná - vláda ØJe vrcholným orgánem výkonné moci – předseda, místopředsedové, ministři. ØPrezident jmenuje předsedu a na jeho návrh členy vlády. Do 30 dnů od jmenování žádá PS o důvěru. Jestliže důvěru nezíská, proces se opakuje. ØVláda může požádat PS o vyslovení důvěry. ØPS může vládě vyslovit nedůvěru – návrh podává min. 50 poslanců. ØPo nevyslovení důvěry nebo vyslovení nedůvěry podá vláda demisi. ØK přijetí usnesení vlády je zapotřebí nadpoloviční většiny všech členů. ØPředseda organizuje činnost vlády, řídí schůze, vystupuje jejím jménem. ØVláda je oprávněna k provedení zákona vydávat nařízení. ØMinisterstva a správní úřady lze zřídit pouze zákonem. Společně s orgány územní samosprávy mohou v mezích zákona vydávat právní předpisy. Ø Ø Ø Ø n n n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky – Hlava čtvrtá, moc soudní ØJe vykonávána nezávislými soudy a nezávislými soudci. ØÚstavní soud – 15 soudců jmenovaných prezidentem na 10 let. Bez souhlasu Senátu nesmí být trestně stíháni. ØÚstavní soud rozhoduje: Ø o zrušení zákonů a právních předpisů, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem, Østížnosti samosprávných orgánů proti nezákonnému zásahu státu, Øo ústavní stížnosti proti zásahu veřejné moci do základních práv a svobod, Øo ústavní žalobě Senátu proti prezidentu, Øo některých opatřeních k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu, Øve sporech o kompetencích státních orgánů a orgánů územní samosprávy, Øo souladu mezinárodní smlouvy s ústavním pořádkem před ratifikací, do rozhodnutí nemůže být smlouva ratifikována. ØSoudci ÚS jsou vázáni pouze ústavním pořádkem. Ø Ø Ø n n n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky – Hlava čtvrtá, moc soudní ØSoudy ØPoskytují ochranu právům a jenom soudy rozhodují o vině a trestu. ØJsou tvořeny: okresními, krajskými a vrchními soudy, Nejvyšším správním soudem a Nejvyšším soudem. ØVrcholným soudním orgánem je Nejvyšší soud, kromě případů v kompetenci Ústavního soudu nebo Nejvyššího správního soudu. ØSoudce má právnické vzdělání a jmenuje ho prezident. ØSoudci rozhodují v senátu nebo jako samosoudci. ØZákon stanoví kdy se rozhodování účastní i další občané. ØÚčastníci řízení mají před soudem stejná práva. ØJednání před soudem je ústní a veřejné. Vyhlášení rozsudku je veřejné. Ø n n n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky – Hlava pátá, Nejvyšší kontrolní úřad Ø ØJe nejvyšší a nezávislý kontrolní orgán dohlížející na hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Ø ØPrezidenta a viceprezidenta NKÚ jmenuje prezident. Ø ØPůsobnost, struktura a další je stanoveno zákonem. Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky – Hlava šestá, Česká národní banka Ø ØJe ústřední bankou státu. Ø ØHlavním jejím cílem je cenová stabilita. Do její činnosti lze zasahovat pouze na základě zákona. Ø ØPůsobnost, postavení a další je stanoveno zákonem. Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØÚstava České republiky – Hlava sedmá, Územní samospráva Ø ØČeská republika je členěna na obce – základní územní samosprávné celky, a na kraje – vyšší územní samosprávné celky Ø ØVytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávné celky lze jen ústavním zákonem. Ø ØStát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. Ø ØObce a kraje jsou veřejné korporace s vlastním majetkem a hospodařením, spravují je zastupitelstva. Ø ØČlenové zastupitelstva jsou voleni v tajných volbách a funkční období je čtyřleté. Ø ØZastupitelstva mohou vydávat obecně závazné vyhlášky. n * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod n nPrávní zakotvení má zvláštní status – je součástí ústavního pořádku, ale není přímo součástí textu ústavy. n ØHl.1. Obecná ustanovení ØHl.2. Lidská práva a základní svobody ØHl.3. Práva národnostních a etnických menšin ØHl.4. Hospodářská, sociální a kulturní práva ØHl.5. Právo na soudní a jinou právní ochranu ØHl.6. Ustanovení společná Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod, Hl. první, Obecná ustanovení n ØZákladní lidská práva a svobody jsou zaručeny. ØDemokratický stát se nesmí vázat na ideologie ani náboženství. ØCo není zákonem zakázáno, je povoleno. ØZákladní práva a svobody jsou zaručeny bez ohledu na rasu, náboženství, pohlaví, politické smýšlení, původ, majetek aj. ØNikomu nesmí být způsobena újma na právech pro uplatňování jeho základních práv a svobod. n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody n ØPrávo na život a jeho ochranu před narozením. ØTrest smrti je nepřípustný. ØNedotknutelnost osoby, její svobody a soukromí. ØPouze zákonné důvody umožňují osobu stíhat nebo zbavit svobody. ØZadržená osoba musí být do 48 hodin propuštěna nebo předána soudu. ØSoud musí do 24 hodin rozhodnout o propuštění nebo vazbě. Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody n ØPrávo na lidskou důstojnost a ochranu jména a osobních údajů. ØPrávo na ochranu soukromého a rodinného života. ØPrávo na majetek a dědění. ØVlastnictví nesmí být zneužito. ØDaně a poplatky stanoví jen zákon. Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody n ØObydlí je nedotknutelné. Prohlídka jen na příkaz soudce, zásahy pouze na ochranu života, zdraví a ohrožení veřejné bezpečnosti. ØZaručeno je listovní tajemství a tajemství zpráv telefonických, telegrafických aj. ØJe zaručena svoboda pohybu a pobytu. Nikdo nemůže být nucen opustit území republiky. Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody n ØZaručena je svoboda myšlení a náboženského vyznání, vědecké a umělecké tvorby. ØNikdo nemůže být nucen k výkonu vojenské služby, pokud je to v rozporu se svědomím nebo náboženstvím. Ø ØPrávo svobodně projevovat své náboženství. ØZákon stanoví podmínky vyučování náboženství na státních školách. ØZákon může tato práva omezit z důvodu ochrany veřejné bezpečnosti, zdraví a práv a svobod druhých. Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody n ØJe zaručeno právo svobody projevu a na informace. ØKaždý může své názory vyjadřovat svobodně. ØCenzura je nepřípustná. ØJe zaručeno petiční právo – žádosti, stížnosti a návrhy orgánům státu a samosprávy. ØShromažďovací právo. ØPrávo na svobodné sdružování včetně politických stran a hnutí. ØPrávo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo prostřednictvím volených zástupců. ØPrávo na rovný přístup k voleným a jiným veřejným funkcím. Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod – Hlava třetí, Práva národnostních a etnických menšin n ØPříslušnost k národnostní či etnické skupině nesmí být na újmu. ØJe zaručen všestranný rozvoj – kulturní, jazykový, národnostní. ØDle zákona je umožněno vzdělávání ve vlastním jazyku. ØPrávo spolupodílet se na řešení věcí týkajících se těchto menšin. Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod – Hlava čtvrtá, Hospodářská, sociální a kulturní práva n ØSvoboda volby povolání a podnikání. ØPrávo na přiměřené hmotné zabezpečení pro občany, kteří ne vlastní vinou nemohou získávat prostředky na své životní potřeby. ØOdborové organizace vznikají nezávisle na státu, nesmí se omezovat nebo zvýhodňovat některé. ØPrávo na stávku nemají soudci a příslušníci ozbrojených složek. ØPrávo na spravedlivou mzdu a uspokojivé pracovní podmínky. ØZvýšená ochrana pro ženy, mladistvé a zdravotně postižené. Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod – Hlava čtvrtá, Hospodářská, sociální a kulturní práva n ØPrávo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a v nemoci. ØPrávo na ochranu zdraví – zejména pro těhotné ženy a mladistvé. ØDěti mají právo na rodičovskou péči. ØPrávo na vzdělání, povinná školní docházka. ØBezplatné vzdělání na základních, středních školách a vysokých školách. ØPrávo na příznivé životní prostředí a na informace o stavu ŽP. Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod – Hlava pátá, Právo na soudní a jinou právní ochranu. n ØKaždý se může domáhat svého práva u soudu. ØPrávo na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím soudu či státního orgánu. ØPrávo odepřít výpověď hrozí-li trestní stíhání sobě nebo osobě blízké. ØPrávo na právní pomoc a na tlumočníka. ØPrávo na veřejné projednání a možnost vyjádřit se k důkazům. Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Ústava ØListina základních práv a svobod – Hlava pátá, Právo na soudní a jinou právní ochranu. n ØJen zákon stanoví co je trestným činem a jaký trest lze uložit. ØJen soud rozhoduje o vině a trestu. ØKaždý je považován za nevinného, pokud nebyl pravomocně odsouzen. ØKaždý má právo na přípravu obhajoby a obhájce. ØPrávo obžalovaného odepřít výpověď. Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Formy vlády ØFormy vlády podle hlavy státu - monarchie n ØStále čtyři desítky států uplatňují monarchii. ØAbsolutistická – dnes již minimálně. Veškerá moc zákonodárná, výkonná i soudní je soustředěna v osobě panovníka. Ten stojí „nad“ zákonem (Saudská Arábie, Omán, Brunei). Zvláštní pozici má Vatikán, kde monarcha je volen. ØKonstituční – dnes nejrozšířenější. Panovník je formálním představitelem státu. Výkonnou moc má vláda zodpovědná parlamentu. Hlavní roli mají politické strany. Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Formy vlády ØFormy vlády - republika n ØV současnosti nejčastější forma vlády ØParlamentní a prezidentská forma – vyjadřuje zejména závislost, resp. nezávislost moci vládní a výkonné. ØV parlamentní formě závisí vláda na důvěře parlamentu a odpovídá mu za výkon funkce. Odpovědnost selektivní (jednotliví ministři) Slovensko, Chorvatsko, nebo kolektivní, kde vláda padá po vyslovení nedůvěry jako celek – ČR. ØV některých zemích je nedůvěra vyslovena kancléři (SRN, Maďarsko), pak Spolkový sněm většinou hlasů volí nového kancléře. Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Formy vlády ØFormy vlády podle hlavy státu - republika n ØPrezidentská forma vlády – výkonná složka, jejíž hlavou je prezident, je volena. Stanovisko prezidenta je rozhodující. Nezávisí tedy na rozložení politických sil v parlamentu. Prezident a legislativa jsou na sobě nezávislí. V parlamentním systému je funkce prezidenta spíše formální. ØPřechodné systémy prezidentsko-parlamentní (Rumunsko, Srbsko, Ukrajina, Rusko). Prezident předsedá vládě, určuje politiku státu. Není odpovědný parlamentu. Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Formy vlády ØFormy vlády podle původu moci n ØAutokracie ØAbsolutismus – výsadní postavení panovníka, centralizace politické a hospodářské moci, armáda, správní aparát. ØDiktatura – autoritativní uchopení moci jednotlivcem či úzkou skupinou. ØTotalitarismus – na bázi prosazování politické ideologie. Ø ØDemokracie ØZastupitelská ØPřímá n Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Parlament ØHodnoty a principy n ØUplatnění principu většiny. ØVšeobecné a rovné svobodné právo a svobodné volby. ØParlament jako reprezentace lidu (reprezentativní a politicky vázaný mandát) ØPluralita politických, ekonomických a sociálních zájmů ØPluralita názorů je vyjadřována politickými stranami. Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Parlament ØSložení n Počet poslanců – pevný nebo pohyblivý (např. jeden poslanec na 50 tis. voličů). ØFaktory ovlivňující složení: ØFederativní ØNárodnostní ØPohlaví ØRotace ØVěk ØVzdělání Ø ØStruktura ØJednokomorové parlamenty převládají ØDvoukomorové zejména ve federativních státech Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Parlament ØPůsobnost ØÚstavodárná ØZákonodárná ØIniciativně politická – jednání o vnitřní a zahraniční politice ØKontrolní – ústavnost a zákonnost, rozpočet, dotazy, interpelace. ØVnitřní – jednací řád, vydávání poslanců k trestnímu stíhání, finance. Ø ØPravidla činnosti ØSvolávání schůzí, zahájení, kvorum. ØJednání, hlasování a zápisy. ØPostup přijednání o důvěře vládě. Ø n Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Parlament n Práva poslance ØBýt volen do orgánů parlamentu ØVystupovat v parlamentu ØAktivní účast na jednání orgánů, kde není členem ØPožadovat informace od orgánů státní správy a vlády ØKlást otázky vládě ØVytvářet poslanecké kluby či frakce ØNa poslaneckou imunitu ØNa materiální zabezpečení Ø n Povinnosti poslance Øúčastnit se jednání sněmovny a sněmovních orgánů ØMluvit k věci a dodržovat pořádek Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Tvorba zákona n nZpůsob stanovení obsahu zákona n ØVládnoucí třída bez omezení určuje, co je právem, tedy co je v jejím zájmu – marxistické pojetí práva. Ø ØNejedná se o tvorbu, ale o nalézání práva podle přirozených (rozumových, božích) zákonů, zjistitelných rozumem nadanými lidmi – Hobbes. Ø ØPrakticky se postupuje mezi dvěma výše uvedenými krajnostmi Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Tvorba zákona n Příprava zákona – 2 etapy n ØLegislativní záměr – potřeba právní úpravy – záměr zpracovat návrh zákona. Ø ØVětšina návrhů zákonů vzniká v rezortech, následuje mezirezortní připomínkování a výsledek projedná vláda. ØVláda má zákonodárnou iniciativu a předkládá parlamentu zákon ke schválení. ØNávrh zákona může být podán poslanci, obvykle vytvořen v orgánech parlamentu. Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Tvorba zákona n ØZákonodárný proces má 4 stádia. Ø ØZákonodárná iniciativa – obvykle v prezidentské formě vlády nemůže předkládat návrh zákona exekutiva, v parlamentní nemůže parlament jako celek. Ø ØProjednání návrhu zákona – systém několika čtení. Složitější ve dvoukomorových parlamentech – souhlas obou komor. Ø ØKonečné hlasování o návrhu zákona podle zásady většiny. Ø ØVyhlášení zákona Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Tvorba zákona n ØČasové údaje významné pro existenci zákona Ø Ø ØDen schválení – den úspěšného ukončení hlasování o návrhu. Ø ØDen platnosti – den zveřejnění zákona v úřední sbírce. Ø ØDen účinnosti – od kdy lze zákon aplikovat. Např. platí-li zákon pro právní vztahy před dnem platnosti se označuje jako retroaktivní. n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Hlava státu n n nNejvyšší představitel státu a jeden z nejvyšších státních orgánů Ø ØV monarchii: Ø ØV řadě moderních států se zachovala monarchistická hlava státu – VB, Dánsko, Švédsko, Norsko, Benelux, Španělsko, Japonsko. Ø ØPostavení panovníka blížící se absolutistické monarchii – Saudská Arábie a další. Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Hlava státu n n nV republice: n ØNejvyšší představitel státu s některými exekutivními funkcemi ØNejčastěji má označení prezident – státní, federální, spolkový. ØJe volen buď přímo (Francie, Rusko, ČR) či prostřednictvím volitelů (USA). Dále parlamentem (Švýcarsko) nebo shromážděním zástupců parlamentu a delegátů z jednotlivých zemí či regionů (SRN, Itálie). ØDélka mandátu nejčastěji 4 nebo 5 let. Výjimky – Itálie 7 let, Švýcarsko 1 rok. ØOmezení věková – např. 35 let v USA, ČR 40, Itálie 50. Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Hlava státu n n nNejčastější pravomoci: n ØZastupování státu navenek ØSjednávání a ratifikace mezinárodních smluv ØVrchní velitel ozbrojených sil ØJmenování diplomatických zástupců ØPrávo vrátit návrhy zákonů ØJmenování a odvolávání předsedy vlády, ministrů, soudců apod. ØAktivní účast na jednání vlády ØUdělování amnestie n Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Hlava státu n nPostavení v různých formách vlády: n ØPrezidentská forma vlády – prezident vládne, předsedá vládě (kabinetu). Členové vlády disponují jen takovou pravomocí, kterou jim prezident v přenesené působnosti umožní. n Řídí zahraniční politiku, v USA předkládá zprávu o stavu Unie. n ØV parlamentní formě vlády je postavení spíše formální – může ale rozpouštět parlament, vetovat zákony, parlamentní souhlas – důvěru s jmenovanou vládou. Ø ØV přechodné formě – neoprezidentský systém, řídí výkonnou moc např. prostřednictvím ministerské rady, navrhuje případné nov=é projednání zákona, ve stavu ohrožení disponuje mimořádnými pravomocemi. n Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Vláda n nVláda (rada ministrů, kabinet ministrů) patří mezi kolegiální nejvyšší státní orgány. n nZpůsoby ustavení vlády: n ØMonarchie – v absolutistické je panovník neomezen ve výběru členů vlády, v konstituční respektuje politické síly. Ø ØPrezidentská republika – členové kabinetu jsou jmenování prezidentem. Ø ØParlamentní republika – prezident jmenuje předsedu vlády, na jeho návrh jmenuje ministry. Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Vláda n Typy vlády: n ØVláda s rezortním systémem – v čele je ministerský předseda. Vláda má řídící a koordinační funkce. Předseda zprostředkovává v případě nutnosti dohodu mezi ministry – ČR, Rakousko. ØVláda s prvním ministrem (premiérem) – premiér má silné postavení (VB) je předsedou nejsilnější politické strany v Dolní sněmovně. Obdobné postavení má kancléř v SRN. Určuje základní směry politiky a řídí činnost vlády. ØVláda –výbor. Švýcarská spolková rada – parlament ji nemůže v celém funkčním období vyslovit nedůvěru. Rozhodnutí jsou činěna vládní většinou. Každoročně se mění prezident. ØMonokratická vláda – prezident USA je nejvyšší představitel exekutivy, vláda má poradní charakter, prezident, pokud nestanoví jinak, rozhoduje sám. Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Vláda n Vykonávané funkce: n ØStanovování cílů státní politiky Ø ØKoordinování činnosti státního aparátu Ø ØInformování a komunikace - zejména vůči parlamentu Ø ØKontrola a dozor Ø ØRozhodování a nařizování jako součást řídících činností Ø ØReprezentace Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa n Veřejná moc vykonávaná mimo zákonodárnou a soudní moc je prováděna jako „veřejná správa“ n nZahrnuje: n ØOrgány státní správy – vládní a ostatní orgány státní správy Ø ØOrgány veřejnoprávních korporací – orgány územních veřejnoprávních korporací ale také zájmových (profesních) veřejnoprávních korporací. Tyto orgány vykonávají část výkonu veřejné správy Ø ØSpolečným znakem obou druhů orgánů je výkon veřejné moci. Hovoříme o nich také jako o správních orgánech, resp. úřadech. Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa n Typy obecních zřízení (podle Balík, S. 2009) n ØPlná samospráva– veškerá veřejná správa v území (obcích) je vykonávána jako samospráva. Je pod kontrolou parlamentu. Označován jako anglický. Ø ØOddělená státní správa a samospráva – v území existuje jak zvláštní orgán státní, tak i samosprávný. Označován jako francouzský. Ø ØSmíšená veřejná správa – na orgány územní samosprávy jsou přeneseny některé úkoly státní správy – v těch fungují jako státní správy řízené nadřízenými státními orgány. Označován jako německý. Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa n Orgány státní správy n ØÚstřední orgány státní správy – ústřední a výkonný charakter, řídící pravomoc vůči podřízeným územním orgánům státní správy. Ø ØV jejich čele je buď ministr (člen vlády) nebo ředitel, předseda (není členem vlády). Ø ØPři ustavování vedoucích ústředních orgánů platí většinou jmenovací princip. Ø ØKontrola – vyslovení důvěry či nedůvěry, interpelace a dotazy členů parlamentu, vyšetřovací výbory Ø Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa n Orgány státní správy n ØStruktura ministerstev Ømonokratický model, v čele je ministr či státní tajemník a spolu s náměstky či podsekretáři řídí výkon státní správy Økolegiální orgán, v čele je předseda s formálními pravomocemi, rozhoduje usnesení kolektivního grémia. n ØRozhodování ministerstev: Øřízení ministerstva a podřízených orgánů státní správy včetně orgánů samosprávy vykonávajících státní správu v přenesené působnosti, Ørozhodování o záměrech a návrzích ministerstva, Øobecně závazné právní předpisy jako projev nařizovací pravomoci ministerstev. Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa n Územní orgány státní správy n nZajišťují výkon státní správy v jednotlivých administrativně či jinak vymezených částech území státu. Jsou podřízenými orgány ústřednímu orgánu státní správy. n ØMístní a územní orgány státní správy – sledují územně-správní uspořádání (okres, kraj), mají obecnou působnost, ne však ve všech činnostech (jiné orgány státní správy či samospráva), v čele prefekt (departement - Fr. It.), oblastní prezident (SRN). Ø ØÚzemně dekoncentrované orgány státní správy - sledují územně-správní uspořádání, nemusí být zřízeny v každé jednotce, mají k ní specializovanou působnost ( policejní, daňová, finanční, ve VB hospodářsky plánovací..), jsou nezávislé na místních orgánech státní správy. Ø Ø Ø Ø n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa n Samospráva n nPodílí se na výkonu části veřejné moci, která zbývá mimo moc státní. Je státem v příslušném rozsahu svěřena veřejnoprávním korporacím. n nÚzemní a zájmové korporace: ØV České republice jsou územními veřejnoprávními korporacemi obce a kraje, ØJsou vymezeny územím nebo činností, které vykonávají, ØSamospráva jako právnická osoba se soustavou samosprávných orgánů, ØMají vlastní hospodaření a rozpočet. Ø Ø Ø n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa n Územní samospráva n nSpravuje své (v ČR obecní či krajské) záležitosti a k tomu si zřizuje samosprávné orgány. n ØSamospráva vede k pluralitě moci – větší svoboda jedince. ØBez samosprávy nelze hovořit o plné demokracii a svobodné vládě. ØPolitická povaha je vyjádřením politického práva občanů na samosprávu. ØPodporuje princip subsidiarity – veřejná správa co nejblíže občanům. ØStát není schopen zajišťovat výkon veřejné moci v celém území pouze prostřednictvím centrálních státních orgánů – přenáší část působnosti na územní samosprávu. Ø Ø Ø n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa n Územní samospráva n n Samostatná působnost a její omezení ØStátní orgány a orgány krajů mohou do samostatné působnosti zasahovat, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem, který zákon stanoví. n ØPovinnosti ukládá obecně závaznou vyhláškou – k zabezpečení veřejného pořádku, k pořádání sportovních a kulturních podniků, k udržování čistoty ulic a veřejné zeleně apod. Ø Ø n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa n Územní samospráva - obec • • Občan ØStátní občan ČR ØTrvalý pobyt v obci n n Právo Øvolit a být volen do ZO Øhlasovat v místním referendu Øvyjadřovat se na ZO Øvyjadřovat se k rozpočtu, podávat návrhy, připomínky a podněty Ømá i vlastník nemovitosti v obci – s výjimkou volebního a hlasovacího práva n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa • Územní samospráva - obec • • Území ØKaždá část území ČR je součástí některé obce ØObec má alespoň jedno katastrální území n n Sloučení ØDvě nebo více obcí se mohou dohodou sloučit ØRozhodují ZO případně po návrhu občané v referendu ØPrávním nástupce je obec, která nezaniká ØObdobně vzniká či zaniká městská část ve statutárním městě n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa • Územní samospráva – samostatná působnost obce • ØObec v samostatné působnosti pečuje v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů - bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku. ØVydává obecně závazné vyhlášky ØZakládá a zřizuje právnické osoby ØZřizuje obecní policii ØUděluje čestné občanství n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa • Územní samospráva – samostatná působnost obce • ØMajetek obce musí být využíván účelně a hospodárně. Obec vede účetnictví ØMajetek obce musí být chráněn před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím. ØObec je povinna trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky ØZáměr obce prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej nebo poskytnout jako výpůjčku obec zveřejní po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa • Územní samospráva – orgány obce • ØZastupitelstvo obce: ØSchvaluje zásady rozvoje obce ØVolí starostu, místostarostu, zřizuje výbory ZO ØSchvaluje rozpočet a závěrečný účet obce ØZřizuje příspěvkové organizace (školy) a obecní policii ØZakládá právnické osoby (komunální služby) ØDeleguje a navrhuje zástupce obce do orgánů obchodních společností s účastí obce ØVydává obecně závazné vyhlášky a vyhlašuje místní referendum ØNavrhuje a schvaluje změnu hranic obce a slučování obcí. ØRozhoduje o názvech ulic a částí obce ØUděluje čestná občanství a ceny obce ØMá klíčové kompetence v majetkové oblasti Ø Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa • Územní samospráva – orgány obce • ØRada obce (v obcích s více než s 15 zastupiteli): Ø ØRozhoduje ve věcech obce jako jediného společníka obchodní spol. ØRozhoduje o zřizování odborů OÚ a počtu pracovníků OÚ ØPřipravuje návrhy pro jednání ZO a zabezpečuje plnění usnesení ZO ØProjednává a řeší podněty zastupitelů a komisí ØZřizuje komise a jmenuje jejich členy ØRozhoduje o uzavírání nájemních a výpůjčních smluv Ø Ø n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa • Územní samospráva – orgány obce • ØStarosta a místostarosta – je součástí obecní rady, spíše formální pozice Ø ØJmenuje a odvolává tajemníka OÚ, ale se souhlasem ředitele krajského úřadu ØPokud není tajemník, pak vykonává funkci zaměstnavatele nejen vůči uvolněným zastupitelům, ale i vůči zaměstnancům OÚ ØZajišťuje spolupráci s policií při zabezpečování veřejného pořádku ØOdpovídá za informování veřejnosti o činnosti obce ØMůže pozastavit výkon usnesení rady – rozhodnutí je pak na ZO Ø Ø n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa • Územní samospráva – orgány obce • ØObecní úřad a tajemník Ø ØOÚ tvoří starosta, tajemník, místostarosta, tajemník a zaměstnanci OÚ ØMůže se členit na odbory – určuje rada ØZajišťuje výkon přenesené působnosti ØPlní úkoly uložené ZO, radou nebo starostou ØTajemník se účastní schůzí ZO s hlasem poradním. ØTajemník nesmí zastávat politické funkce. Ø n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Veřejná správa • Územní samospráva – orgány obce • ØVýbory ZO (povinně finanční a kontrolní) a komise rady (libovolně) Ø ØFinanční výbor kontroluje hospodaření s majetkem a financemi obce ØKontrolní výbor kontroluje plnění usnesení ZO a rady, dodržování právních předpisů ostatními výbory a OÚ na úseku samostatné působnosti. ØV částech obce může být zřízen osadní výbor Ø ØKomise (dopravní, sociální, životního prostředí …) předkládají náměty radě. Zvláštní komisí je přestupková – jako zvláštní orgán ji může zřídit a jmenovat člena starosta. n Ø Ø Ø Ø n Ø Ø • * * Státověda Large confetti Volby n ØDo obecního zastupitelstva Ø ØDo krajského zastupitelstva Ø ØDo parlamentu ČR – poslanecké sněmovny a senátu Ø ØPrezidenta ČR Ø ØDo Evropského parlamentu Ø Ø • * * Státověda Large confetti Volby n Volby ØVyhlašuje prezident (mimo volby prezidenta) nejpozději 90 dnů před jejich konáním. ØKonají se obvykle ve dvou dnech – v pátek 14.00 – 22.00 a v sobotu 8.00 – 14.00 n n Právo volit Ø mají občané obce ve věku nejméně18 let dosažených v den voleb n n Volit nemůže Øodsouzený ve výkonu trestu odnětí svobody (volby do zastupitelstev), Øzbavený způsobilosti k právním úkonům Ø Ø Ø • * * Státověda Large confetti Volby ØVolební orgány Ø Ø Státní volební komise, Ø Dle druhu voleb min. vnitra, zahraničí, Ø Český statistický úřad, Ø krajský úřad, Magistrát hlavního města Prahy, Ø obecní úřad, městský úřad, Ø starosta, primátor, Ø okrsková volební komise. n nOrganizují a zajišťují průběh a vyhodnocení voleb Ø Ø Ø Ø Ø • * * Státověda Large confetti Volby ØObecní úřad Ø Ø zajišťuje volební místnosti pro okrskové volební komise, Ø zajišťuje vybavení a pracovní síly, Ø vede seznam voličů Ø řeší stížnosti a archivuje volební dokumentace od volebních komisí, n Ø Ø Ø Ø • * * Státověda Large confetti Volby ØOkrsková volební komise Ø dbá o pořádek ve volební místnosti, Ø zajišťuje a dozírá na průběh hlasování, Ø sčítá hlasy a vyhotovuje zápis o průběhu a výsledku hlasování Ø odevzdává volební dokumentaci obecnímu úřadu. Ø ØČlen volební komise Ø občan ČR, věk nejméně 18 let, Ø není kandidátem v dané obci, Ø je oprávněným voličem. n Ø Ø Ø Ø • * * Státověda Large confetti Volby ØZásady hlasování před okrskovou volební komisí Ø volič hlasuje osobně, Ø pořadí je dáno příchodem do volební místnosti, Ø volič prokazuje totožnost a státní občanství, Ø volič, který není na seznamu a prokáže své právo hlasovat, bude dopsán a může volit Ø v prostoru pro úpravu lístků nesmí nikdo jiný být, Ø volič může ze závažných důvodů hlasovat mimo volební místnost – 2 členové volební komise s přenosnou schránkou Ø n Ø Ø Ø Ø • * * Státověda Large confetti Volby do zastupitelstva obce ØKandidátní listiny Ø Ø podávají volební strany, 66 dnů před volbami Ø nezávislý kandidát nebo sdružení připojí petici s podpisy voličů podporujícími její kandidaturu, Ø petice obsahuje jméno, datum a místo narození, místo trvalého pobytu, Ø počet potřebných podpisů je dán velikostí obce, Ø n Ø Ø Ø Ø • * * Státověda Large confetti Volby do zastupitelstva obce ØKandidátní listiny Ø obsahují název zastupitelstva obce, Ø název volební strany, Ø jména, věk a povolání kandidátů, Ø jejich politickou příslušnost, Ø pořadí na kandidátní listině Ø n Ø Ø Ø Ø • * * Státověda Large confetti Volby do zastupitelstva obce ØHlasování Ø úprava hlasovacích lístků, Ø maximální počet volených odpovídá počtu členů zastupitelstva, Ø volič označí jeden politický subjekt, Ø křížkováním označuje preference kandidátů, Ø preference platí mimo označený politický subjekt Ø n Ø Ø Ø Ø • * * Státověda