PhDr. Táňa Fikarová, PhD. Literatura —Kriegelová, M. (2008) Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada Publishing —Vágnerová, M. (2004): Psychopatologie pro pomáhající profese. 2. přepracované vydání. Portál, Praha. —Fischer, S.; Škoda, J. (2014) Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení, 2. vydání. Praha: Grada. — — Automutilace —Sebepoškozování zahrnuje různé formy záměrného ubližování si a zraňování sebe sama, při němž dochází opakovaně k porušení tělesné integrity, aniž by toto jednání vědomě sledovalo záměr ukončit život. —Sebepoškozovat se člověk může: — sebou samým (škrábání, kousání, štípání, zarývání nehtů, bití především hlavou o cokoli je po ruce, …) nebo —pomocí nástroje (užívá se nůž, žiletka, jehla, nůžky, provaz, oheň nebo cigareta apod.) —zneužití léků —Sebepoškozování je záměrné ubližování si ve snaze vypořádat se s nepříjemnými duševními stavy. Projevuje se zraňováním vlastního těla a je signálem vážného psychického problému. Věk —K sebepoškozování dochází zejména mezi 13 – 15 rokem věku —Důsledkem rychlých změn, tělesných, psychických i sociálních, pak může být nejistota, zvýšený stres a následně pak sebepoškozující chování, které má velmi často podobu maladaptivního copingového mechanismu Sebepoškozování —jako maladapitvní copingový mechanimus —může následovat jako náhrada za dřívější adaptivní copingový mechanismus, který není k dispozici – sport, přátelé atd. —V tomto období dochází ke změnám psychickým, tělesným i sociálním. Objevují se první známky pohlavního zrání, tzn. sekundární pohlavní znaky, u většiny adolescentů dochází k růstové akceleraci (Langmeier & Krejčířová, 2006). Brzký nástup pubertálních změn se zdá být jedním z rizikových faktorů pro rizikové a problémové chování adolescentů. — Příkladem může být zvýšení výskytu delikvence a agrese nebo rizikového chování (Mrug et al., 2008) — —Mnoho lidí, kteří mají vlastní zkušenosti se sebepoškozováním, udává, že jim sebepoškozování dokáže poskytnout rychlou úlevu od vnitřního napětí, stresu, úzkosti či jiných nepříjemných stavů. Má tedy funkci uvolnění a uklidnění. —Lidé, kteří sáhnou k sebepoškození, se tímto způsobem zbavují nepříjemných pocitů nebo silných emocí, přičemž často je touto emocí vztek. —obracení agresivních impulzů proti sobě —v některých případech může být chápáno jako zasloužený trest — —Fyzická bolest odvede pozornost od nepříjemných psychických stavů, zaměstná člověka praktickými starostmi (ošetření rány apod.), —bolest přehluší bolest psychickou. —při poranění dochází k uvolnění endorfinu (hormonu, který navozuje příjemné pocity a tlumí bolest), což přináší člověku okamžitou úlevu, po které prahnul. —děti mohou mít v situaci, kdy se řežou prožitek určité sebekontroly a způsobené krvácení jim přináší uklidnění Spouštěč —spouštěčem bývá stresor působící z okolí —někteří autoři předpokládají, že tyto děti byli fyzicky trestáni a ve svém pozdějším sebezraňování opakují deformované vztahy s rodiči —v dalším životě můžou inklinovat ke krutým partnerům Závislost —Na sebepoškozování se rychle vyvíjí závislost srovnatelná s alkoholismem nebo závislostí na drogách. Sebepoškození se stává způsobem řešení, ke kterému člověk sahá opakovaně. Závislost —Úleva, kterou člověk pocítí, je jen dočasná a problémy se objeví znovu, často ve vážnější formě a člověk se poraní opět, protože jednou to pomohlo. Někdy se zvyšuje intenzita, s jakou si člověk ubližuje. Často se objevují pocity studu za zjevné známky po sebepoškozování (např. jizvy). — —je to volání o pomoc a dítě, které ubližuje samo sobě, rozhodně potřebuje při odvykání dohled odborníka a pochopení rodiny Výzkumy —Výzkum provedený v městských oblastech USA (Swahn et al., 2012) na výzkumném vzorku přes 4 100 žáků základních a středních škol vykazuje prevalenci sebepoškozujícího chování bez suicida v posledním roce před sběrem dat ve výši 20,3 % —Plener s kolegy (2009) ve své studii uvádí, že až 25,6 % německých adolescentů ze středních škol má danou zkušenost se sebepoškozováním Genderové rozdíly —nejčastěji se uvádí poměr 2-3:1, a to s převahou dívek (Gonzáles–Forteza et al., 2005; Laye-Gindhu a Schonert-Reichl, 2005; Portzky, De Wilde, & van Heeringen, 2008; Hargus et al., 2009; Madge et al., 2011 aj.) —Výjimku tvoří výzkumy, zahrnující do sebepoškozujícího chování i rizikové chování například konzumaci alkoholu nebo kouření tabáku. Zde pak vykazují 1-2krát vyšší četnost chlapci (Izutsu et al., 2006). —Harrington (2001) uvádí, že u sebepoškozujících se jedinců bývají přítomny depresivní symptomy, které většinou nesplňují kritéria pro diagnózu depresivní poruchy —Sund a kolegové (2003) zjistili vyšší skóre depresivity u adolescentů žijících pouze s jedním —rodičem. Stejní autoři také uvádí širokou škálu studií, které dokazují vztah mezi adolescentní depresí a vystavením negativní nebo zátěžové životní události. Tou může být rozvod či ztráta jednoho z rodičů. —Nedostatek sociální opory ve vztazích s rodiči, sdílené intimity a fyzické blízkosti u depresivních adolescentů oproti adolescentům zdravým popisuje také napříkladKrejčířová (in Svoboda et al., 2009). Field a kolegové (2001) u depresivních adolescentů¨zjistili horší vztahy s vrstevníky, menší počet přátel či nižší oblíbenost. — Zvažovaná kritéria sebepoškozování dle DSM V —Záměrné sebepoškození je spojeno alespoň s jedním z následujících: —1. Interpersonální problémy nebo negativní emoce či myšlenky jako deprese, úzkost, napětí, vztek, obecný pocit utrpení, sebekritika se objevují v období těsně před aktem sebepoškození. —2. Před samotným vykonáním sebepoškozujícího aktu prožívá jedinec silné zaujetí pro danou činnost a je pro něj velmi těžké ji odolat. —3. Často se objevují myšlenky na sebepoškozování, i když podle nich jedinec následně nejedná. — —4. Chování není sociálně akceptovatelné (např. piercing, tetování, část náboženského nebo kulturního rituálu) —5. Chování nebo jeho důsledky způsobují klinicky závažný distress nebo zasahují do interpersonální, akademické nebo jiné důležité sféry života. —6. Chování se objevuje mimo psychotické epizody, deliria, intoxikace nebo odvykací fáze. — Terapie —často zaměřená na zvládání emocí jinou formou Prevence —1. Preventivně působí osvěta, respektive odtabuizování tématu. S dospívajícími je třeba na toto téma diskutovat. —2. Je potřeba podporovat a rozvíjet otevřenou komunikaci v rodině, schopnost mluvit o svých pocitech, umět je vyjadřovat, ventilovat a vybít, pokud jsou nepříjemné a negativní (třeba sportem, křikem, rozcupováním papíru). —3. Je třeba naučit se přistupovat k problémům čelem a konstruktivně (nikoliv sebedestruktivně) je řešit. —4. Dospívající by se měli naučit bránit si svoje hranice a uvědomovat si, co ještě chtějí a co již ne. Sebepoškozování u autismu —K sebepoškozování často dochází u dětí s mentálním nebo kombinovaným postižením, často také u autistických dětí nebo u dětí, v rámci jejichž diagnózy jsou autistické rysy zaznamenány. Jednoduše by se dalo říci, že sebeubližováním se vám snaží dítě něco sdělit, na něco upozornit nebo se nějak emočně projevit.