Specifika projevů, možnosti intervence, pedagogická práce žDěti bez výraznějších problémů ž(prevence, eliminace ohrožujících podmínek) žDěti v riziku žDěti s problémy v chování žDěti s poruchami chování a emocí žRizika: žOSOBNOST DÍTĚTE ž– fyzická, psychická žRODINA ž– struktura a systém ž- fungování ž- chování rodičů ž- výchovný styl žSOCIÁLNÍ SÍTĚ, SPOLEČNOST žŠKOLA žSpecifika rizikových faktorů: -Nabalují se, mohou se kombinovat a ovlivňovat -Důležitá je včasná intervence – od předškolního věku ž žVýrazné selhávání žTendence nálepkovat a vylučovat ž žMOTIVACE ž- ví o problémech, vadí mu, volí neadekvátní prostředky žČAS A INTENZITA ž- problémy krátkodobé, nahodilé, často vývojová souvislost žPODPORA A INTERVENCE ž- opatření v rámci výuky, třídy, školy (osobní příklad) ž5 charakteristik dle Bowera (1-více po určitou dobu): ž1. Neschopnost učit se. ž2. Neschopnost navazovat uspokojivé vztahy s vrstevníky a učiteli. ž3. Nepřiměřené chování a emotivní reakce za běžných podmínek. ž4. Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese. ž5. Tendence vyvolávat somatické symptomy. 1.Reakce na problémy denního života. 2.Reakce na krizové životní situace, jsou odlišné než jindy. 3.Vymyká se očekávání. 4.Zafixované a opakované chování s možností ovlivnění a úpravy. 5.Zafixované a opakované chování s nutností segregovaného prostředí. žMOTIVACE -normy vnitřně nepřijímá, ignoruje je -nevnímá pocit viny žČAS A INTENZITA ž- porušování je dlouhodobé žPODPORA A PREVENCE ž- speciální intervence, nahrazení způsobů a cílů, které jsou společensky nepřijatelné žINDIVIDUÁLNÍ -Vliv na charakter dítěte - žSOCIÁLNÍ -„zrcadlové já“ – druzí ukazují, jak mám vnímat sebe sama - žŽIVOTNÍ PERSPEKTIVA ž- vliv na školní úspěšnost (vyloučení ze školy)