2 1. Základní údaje o škole (zařízení) a) Název školy: Základní škola a mateřská škola logopedická, Liberec, příspěvková organizace Adresa: E. Krásnohorské 921, 460 01 Liberec 14 Právní forma: Právnická osoba Způsob hospodaření: Příspěvková organizace IČO: 467 480 59 IZO: 600 023 401 b) Zřizovatel: Liberecký kraj, U Jezu 642/2a, 460 01 Liberec 1 c) Ředitel školy: Mgr. Miloslav Janeček, E. Krásnohorské 952, 460 01 Liberec 14 d) Druh škol: Základní škola pro žáky s narušenou komunikační schopností Základní škola pro sluchově postižené Mateřská škola Internát Školní jídelna Speciálně pedagogické centrum Školní družina e) Údaje o školské radě: Rada zřízena v roce 2006 f) Datum zařazení do sítě škol: 23. října 2001 g) Celková kapacita: učebny 170 žáků mateřská škola 24 dětí internát 48 lůžek jídelna 247 hlavních jídel školní družina 45 dětí SPC 1330 klientů 3 2. Organizace studia (činnosti) 1. Základní škola a mateřská škola logopedická v Liberci (dále jen škola) je samostatným právním subjektem zřízeným Krajským úřadem Libereckého kraje dne 16. 11. 2001. 2. Škola poskytuje dětem všeobecné základní vzdělání, diferencovaně podle závažnosti narušené komunikační schopnosti, podle stupně sluchového postižení, mentální retardace či na základě individuálních možností jednotlivých žáků. Dále se zaměřuje na vzdělávání dětí s poruchami učení, dětí s autistickým spektrem a se sociálním znevýhodněním. Vzděláváme děti v mateřské a základní škole, které nejsou schopny být vzdělávány inkluzivně v hlavním vzdělávacím proudu. Nemají v daném okamžiku jinou možnost. Výchovné skupiny na internátě i třídní kolektivy ve škole sestavujeme podle jejich specifických potřeb nutných k optimálnímu vzdělávaní. Jejich počet ve třídách je dán především druhem postižení a stupněm posti- žení. Jsou vzdělávány pomocí 3 typů školních vzdělávacích programů. Rodiče dětí a žáků pak očekávají péči nejen srovnatelnou s běžnou populací, ba dokonce vyšší. Zjednodušeně uvádím: 1. skupina jsou děti s těžkou nedoslýchavostí nebo těžkou vadou řeči (dysfázie) - komunikace mluvenou řečí. 2. skupina neslyšící děti - komunikace znakovým jazykem. Krom toho je zde vzdělávána šestým rokem hluchoslepá žákyně, která vyžaduje pro své specifické projevy naprosto individuální přístup. Tvoří samostatnou třídu a má pro sebe jednu pedagoga v rozsahu 20 hodin týdně. 3. skupina zahrnuje děti s kombinací vad sluchová nebo řečová s mentálním defektem - komunikace metodou tzv. totální komunikace (využívá se všech speciálně pedagogických metod, znakovaný český jazyk, orální komunikace, odezírání, prstová abeceda a další). Pro úplnost musím ještě dodat, že v průběhu školního roku se složení třídních kolektivů často mění. Důvodem je nástup nových žáků, kteří u nás pobývají v diagnostických pobytech, jsou kmenově vázáni na své školy v místě bydliště, kam se také většinou zpět vracejí. Pro tuto práci nestačí pouze dosáhnout předepsaného odborného vzdělání, ale neustále se dále vzdělávat. Vzhledem ke specifičnosti problematiky je to možné pouze prostřednictvím IPPP v Praze, případně pedagogických fakult v Praze a Olomouci. Vzdělávání pedagogů považuji za prioritu a všemožně ji podporuji. Máme kvalitní pedagogický sbor. Vzdělávání uskutečňujeme podle školních vzdělávacích programů, které jsme nazvali „Škola Tobě“. Nový vzdělávací program je uplatňován i ve škole mateřské. Vzdělávací programy  varianta A je určena žákům nedoslýchavým a dětem s vadami řeči (normální intelekt)  varianta B je pro žáky neslyšící (normální intelekt)  varianta C je pro žáky se smyslovým postižením v kombinaci s mentálním handicapem, případně kombinací vad 4 1) Varianta A V našich podmínkách je program určen dětem, které komunikují mluvenou řečí a jejich sluchová ztráta je relativně dobře kompenzována elektronickými sluchadly, přidělenými foniatrem. Při vzdělávání uplatňujeme především auditivně verbální metodu. Do školy tohoto typu jsou přijímáni většinou žáci, kteří z různých důvodů nezvládli integraci nebo o přijetí požádali jejich rodiče na doporučení foniatra či pracovníků SPC pro sluchově postižené. V posledních letech se nám díky integraci nedaří přijímat (někdy ke škodě věci) takové děti již od prvního ročníku. Důvodem je i to, že jsou pro integraci cíleně připravováni speciálně pedagogickým centrem pro sluchově postižené již v předškolním věku. Žák nemusí absolvovat školní docházku pouze v naší škole. 2) Varianta B Jde o vzdělávací program cíleně určený pro skupinu těžce sluchově postižených dětí. Jedná se o žáky, kterým je sice přiděleno sluchadlo, které však není schopno, vzhledem k velké sluchové ztrátě, kompenzovat jejich vadu tak, aby sloužilo pro spontánní rozvoj mluvené řeči. Komunikačním prostředím je v převážné míře znakový jazyk, který je postupem času doplňován budováním mluvené řeči u těch žáků, u kterých se jeví reálná možnost mluvního projevu. 3) Varianta C Podle tohoto vzdělávacího programu jsou vedeni ti žáci, kteří opakovaně selhali při vzdělávání dle výše uvedených vzdělávacích programů. U nich je krom sluchového postižení přidružena i mentální retarda- ce. Problematika výuky žáků se sluchovým postižením je natolik specifická, že ji nelze přirovnávat k běžné pedagogické práci na základních školách. Pro úspěšnost vzdělávání je nutné vybudovat u dětí takový komunikační systém, který odpovídá jejich stupni sluchového postižení i mentální úrovni Tam, kde skutečně objektivně nelze u žáka dodržet učební plán v předepsaném rozsahu, postupujeme individuálně. Vytváříme, po dohodě s rodiči, psychologem a speciálním pedagogem individuální vzdělávací programy, které jsou pravidelně kontrolovány a upravovány. Takto upravujeme vzdělávání dětem s kombinovanými vadami. Jedná se o děti s autistickými rysy, o děti s těžkým sluchovým postižením v kombinaci s postižením tělesným, zrakovým nebo mentálním. Takové děti umísťujeme do menších třídních kolektivů, učí se často v odděleních. Výuka v odděleních je organizačním prvkem, který nám ztěžuje práci s dětmi. Některé postupné ročníky nemáme naplněny počtem žáků, který je předepsaný. Proto se spojují dva nebo dokonce tři postupné ročníky v jedné třídě. Individuální přístup k žákům je proto samozřejmostí. Změny v organizaci školy Významnou změnou uskutečněnou od 1. 1. 2013 je změna názvu školy, jsme Základní škola a mateřská škola logopedická. Vlivem odlivu žáků se sluchovou vadou, kteří jsou většinou v integraci, se naše škola zaměřila na vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností. Tím se nám daří zvyšovat počet žáků. Pravidelně otvíráme dva první ročníky. V současné době jsou 4/5 celkového počtu žáků s narušenou komunikační schopností, 1/5 jsou žáci se sluchovým postižením. Provozní podmínky naší školy, ale především změna v skladbě žáků nás nutí přehodnotit stávající kapacity našich součástí. Jsme internátní základní školou, která je jediná tohoto typu v celém Libereckém kraji. Kapacita internátu není naplněna, vzrůstá však počet žáků ve školní družině. Tím kompenzujeme, po dohodě se zřizovatelem naplněnost této součásti školy. Školní rok 2012/2013 jsme zahájili se 140 žáky ve 21 třídě, docházku ukončilo 8 žáků. Mateřskou školu navštěvovalo 24 dětí. Naší nespornou výhodou je především stabilní, kvalifikovaný pedagogický sbor (speciální pedagog logoped, surdoped) a také dobrá umístitelnost všech našich absolventů na středních školách či středních odborných učilištích. 5 Historicky jsme základní školou pro sluchově postižené, proto vzdělávání žáků se sluchovým postižením i nadále zůstává součástí našich vzdělávacích aktivit. Mateřská škola Mateřská škola se v minulosti zaměřovala na děti s vadami řeči a děti se sluchovým postižením. Přílohou této zprávy je samostatná zpráva za tuto součást školy. Děti z mateřské školy, po dohodě s rodiči, přecházejí do naší školy. Internát a školní družina Personálně jsou oba úseky organizačně i personálně vzájemně propojeny. Počet ubytovaných dětí oproti roku předchozímu mírně klesl, ve školní družině naopak prudce vzrostl. Speciálně pedagogické centrum Má dva směry zaměření: 1) problematika integrace sluchově postižených dětí, žáků a studentů 2) děti s narušenou komunikační schopností. Bližší informace jsou přílohou této zprávy. Perspektivu školy spatřujeme především:  Vzdělávání orientovat na žáky neslyšící, případně na žáky s kombinovaným postižením (sluchové postižení kombinované se somatickým, mentálním, poruchami chování a učení), které nelze zapojit do vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu.  Pokračovat a rozvíjet vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.  Činnost SPC orientovat na integrované děti s nedoslýchavostí, případnou kombinací postižení, děti s těžkým sluchovým postižením orientovat do škol zaměřených na toto zdravotní postižení. U dětí v raném a předškolním věku budovat komunikaci, připravovat je na vzdělávání ve speciální škole našeho typu či v inkluzi nejen na základních, ale i středních školách. V oblasti péče o děti s vadami řeči se specializovat na těžké vady řeči (mnohočetné dyslalie, děti dysfatické) nejen v předškolním věku, ale i v základním vzdělávání v případech, kdy je pro ně nevhodná inkluze. 3. Údaje o pracovnících školy Pedagogický sbor je stabilní s dostatečnou aprobovaností pro I. i II. stupeň školy. Postupně je doplňován mladými kolegyněmi - absolventy pedagogických fakult. Cíleně se tak připravujeme na postupný odchod kolegyň v důchodovém věku. V roce 2012 se po předchozích letech stabilizoval počet zaměstnanců. Nemuseli jsme redukovat jejich stavy. Zřizovatel nás nenutil k dalším radikálním opatřením, která byla v minulosti posuzována především z pohledu ekonomického, méně nebo vůbec ne z pohledu pedagogického a provozního. Je nutno podotknout, že díky skladbě žáků, kteří vyžadují vysokou nebo velmi vysokou míru podpůrných pedagogických opatření i pochopení zřizovatele se nám podařilo po vzájemné diskusi doplnit pedagogický sbor o tři asistenty učitelů, včetně finanční podpory, formou navýšení mzdového limitu, tak i dalšími finančními prostředky účelově vázanými. Byla to pro nás význačná pomoc, která pomohla řešit vzdělávání především žáků s kombinovaným postižením. Bez asistentů pedagoga se v některých třídách už neobejdeme. To platí pro základní školu i školu mateřskou. V mateřské škole tak řešíme nedostatečný počet učitelek. Systém vzdělávání je zde vázán na odbornou péči v oblasti logopedie a surdopedie, která spočívá ve výstavbě komunikace u dětí s těžkými vadami řeči či sluchu. Historicky je postaven na tom, že v každé třídě (máme 3 třídy) pracovaly vždy dvě učitelky, a to především v době dopoledního bloku výuky, kdy jsou přítomny všechny děti bez ohledu na to, zda jsou přihlášeny na celodenní či polodenní 6 pobyt. Práce je cílena na individuální péči v logopedii. Jedna učitelka pracuje střídavě v logopedické pracovně s každým dítětem ze skupiny. Zbytek třídy pak pracuje formou kolektivních logopedických či surdopedických (u sluchově postižených) cvičení a her s další učitelkou. U individuálních cvičení mohou být přítomny i matky dětí, které se seznamují s novými cviky, aby je mohly později s dětmi procvi- čovat. Intenzivní individuální logopedická péče je zařazována v pracovním dnu vždy na jeho začátek (7,30 - 10,00 hodin), protože je velmi náročná na soustředěnost dítěte a vyžaduje jeho maximální spolupráci. To je hlavní důvod. Dalším důvodem je i to, že jí musí projít všechny děti. Kromě speciální péče, musí absolvovat v dalším dopoledním bloku výuku, která souvisí s jejich sociálním a duševním rozvojem tak, jak je běžné v jiných mateřských školách, kde speciální péče není. Zkrátka musí zvládnout i úkoly dané školním vzdělávacím programem. Tento systém není samoúčelný, vychází z psychohygienických zásad vzdělávání dětí předškolního věku a je ověřen léty praxe na školách našeho typu. Na tomto místě je nutné zdůraznit, že pokud se u dětí se sluchovou vadou i těžkou vadou řeči nevybuduje co nejdříve komunikační systém, nemůže se dítě rozumově rozvíjet. Zaostává za svými vrstevníky. Proto je odborná péče nutnou a nezaměnitelnou podmínkou každodenní činnosti v naší mateřské škole. V minulosti jsme však byli nuceni snížit počet pedagogických pracovníků ze šesti na pět učitelek. Přičemž systém šesti pedagogů (2 učitelky na 1 třídu) byl optimální. Dodnes funguje na většině našich partnerských škol v celé ČR přesto, že jsou limitovány stejnými normativy jako my. Druhá neméně problematická oblast je personální obsazení speciálně pedagogických center. Máme dvě speciálně pedagogická centra a) pro děti s vadami sluchu, kde pracují dvě speciální pedagožky (2,0) b) pro děti s vadami řeči, tři logopedky (3,0) c) psycholožka (0,8) Zde vidím problém především v nedostatečné kapacitě centra pro děti s vadami řeči. Důvodem je to, že počet potenciálních, ale fyzických klientů je daleko vyšší než u speciálních pedagogických center jiných pedií. Je to logické, vady řeči jsou statisticky nejčetnější v předškolní populaci, v posledních letech se jejich počet zvětšuje i ve školním věku. Proč tomu tak je nemá v tomto okamžiku smysl rozebírat. Nás by mělo především zajímat, jak tento problém řešit. Přivítali jsme proto pozitivně snahu zřizovatele podporovat poradenskou činnost. Získal finanční prostředky z Evropského sociálního fondu v ČR a ve spolupráci s poradenskými pracovišti v LK připravil projekt „Poradenství v Libereckém kraji“. Z nich v současné době financujeme dvě logopedky a psycholožku. Tato situace se však změnila ukončením projektu na jaře 2013. Upozorňuji na to proto, že od tohoto okamžiku nemáme dostatek finančních prostředků na pokrytí jejich mezd. 7 Věková skladba pedagogického sboru v přepočtených úvazcích k 31. 12. 2012 < 30 let 31 - 40 let 41 - 50 let 51 let - důchodový věk důchodový věk Celkem celkem 4,4483 9,7188 14,75 8,875 8,2598 46,0519 z toho ženy 3,698 8,7188 12,75 8,875 7,2598 41,3016 Základní celkem 3,0908 5 8 4 4,5453 24,6361 škola z toho ženy 3,0908 5 6 4 3,5453 21,6361 Mateřská celkem 2 3 5 škola z toho ženy 2 3 5 Internát celkem 0,6072 1 4 1,2145 6,8217 z toho ženy 0,6072 0 4 1,2145 5,8217 SPC celkem 1 1 1 3 z toho ženy 1 1 1 3 Asistenti celkem 0,5703 0,7188 1 0,625 2,9141 ped. ZŠ a MŠ z toho ženy 0 0,7188 1 0,625 2,3438 Asistenti p. celkem 0,18 1,75 0,875 0,875 3,68 internát z toho ženy 0 1,75 0,875 0,875 3,5 Odborná způsobilost pro přímou pedagogickou činnost (včetně externistů) Počet (přepočtení na plně zaměst- nané) z toho bez odborné způsobilosti 46,0519 9,5 Specializované činnosti: Z toho: počet (přepočtení na plně zaměstnané) z toho bez kvalifikace výchovný poradce 1,00 koordinátor informačních a komunikačních technologií 1,00 koordinátor školního vzdělávacího programu a vzdělávacích programů VOŠ 2,00 školní metodik prevence 1,00 koordinátor environmentální výchovy 1,00 1,00 Velkou výhodou pedagogického sboru je dostatečné zastoupení aprobací ve vztahu ke vzdělávacím plánům jednotlivých typů škol. Učitelky na I. stupni ZŠ jsou všechny s odbornou pedagogickou způsobilostí. Nevýhodou je, že pro některé aprobace, především na II. stupni ZŠ, není v učebních plánech jednotlivých postupných ročníků tolik vyučovacích hodin, aby byl naplněn úvazek učitele. Proto je jeho úvazek doplňován jinými předměty. Tím je do jisté míry neaprobovanost výuky nezbytná. Nedá se prakticky jinak řešit. 8 Platové podmínky pracovníků 2011/12 2012/13 Celkový počet pracovníků 61,328 61,873 Počet pedagogických pracovníků 47,331 48,048 Průměrná výše měsíční mzdy pedagogických pracovníků 25 344 26 304 Z toho: Vychovatelky Učitelé ZŠ + SPC Učitelé MŠ 22 360 28 168 23 576 24 071 29 044 24 819 Průměrná výše měsíční mzdy nepedagogických pracovníků 18 136 17 154 Průměrná výše nenárokových složek mzdy pedagogických pracovníků 2 886 2 666 Průměrná výše nenárokových složek mzdy nepedagogických pracovníků 3 962 2 561 Poznámky: Údaje ve sloupci 2011/2012jsou čerpány ze mzdového limitu roku 2011. Obdobně je tomu ve sloupci 2012/2013 Zde jsou použity údaje ekonomického roku 2012. Údaje o dalším vzdělávání pracovníků 1) pedagogických Vzdělávání je řešeno plánem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. V uplynulém období se zaměřilo především na znakový jazyk a logopedii. Dále pak na oblast nových forem a metod ve vzdě- lávání. Tabulka č. 5 Přehled dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků Počty pracovníků Druh vzdělávání Celkem Dlouhodobé krátkodobé (kurzy) 2 Dítě s narušenou komunikační schopností IPPP Praha 1 2 Kurs kritického myšlení „Čtením a psaním ke kritickému myšlení“ VÚP Praha 2 1 Možnosti využití myofunkční terapie v rámci logopedické intervence v MŠ a Z Š 1 2) nepedagogických Podle profesního zaměření procházejí ekonomka a hospodářka školy pravidelnými školeními, která realizují autorizované firmy. Tematicky reagují na legislativní změny v oblasti mzdových předpisů, personalistiky, účetnictví, daní, cestovních náhrad, hospodaření příspěvkových organizací, investiční činnosti apod. Ostatní - provozní zaměstnanci (kuchařky, údržbáři, energetik) jsou proškolování v oblasti hygienických a bezpečnostních předpisů, souvisejících s jejich profesním zaměřením. Tato školení zabezpečuje pravidelně odborná firma, včetně školení požární ochrany příslušného zaměření. Obdobně tomu je i u pedagogických pracovníků. 9 4. Údaje o počtu žáků Základní údaje o třídách a žácích školy Škola Počet tříd Počet žáků ø žáků na třídu ø žáků na učitele Základní škola Mateřská škola 21 3 140 24 6,6 8 5,8 4,8 Komentář k tabulce: Kapacita školy je naplněna v učebnách cca na 82%. Žáci jsou vzděláváni podle tří různých vzdělávacích programů1 . I v tomto roce došlo k nárůstu počtu žáků oproti roku předešlému. Základní škola je plně organizována, to je 1. až 9. postupný ročník. Označujeme je jako třídy A, žáci jsou v nich vyučováni auditivně verbální metodou. Žáci se zbytky sluchu základní školy (třídy B) jsou v současné době vzděláváni v prvním až 10. postupném ročníku. Pro malý počet žáků musely být některé postupné ročníky vyučovány v odděleních. Komunikace v těchto třídách probíhá metodou totální komunikace. Žáci s LMR a kombinací vad (třídy C) byli ve všech postupných ročnících (1. - 9.). I zde probíhala výuka v odděleních. Již 12. rokem jsou v naší škole vzdělávány děti a žáci s narušenou komunikační schopností (třída D) a osmým rokem žáci s autismem. Údaje o přijímacím řízení MŠ a ZŠ počet Rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání 15 Rozhodnutí o přijetí k základnímu vzdělávání 27 Domovy mládeže – internát Počet Počet podaných přihlášek do domova mládeže 40 Počet přijatých dětí, žáků a studentů do domova mládeže 40 5. Výkon státní správy Správní rozhodnutí vydaná dle zákona č. 561/2004 Sb. Rozhodnutí vydaná ředitelem školy Počet Rozhodnutí: počet o povolení individuálního vzdělávání žáka 22 o zrušení povolení individuálního vzdělávání žáka o odkladu povinné školní docházky 8 o snížení úplaty za poskytování školských služeb o prominutí úplaty za poskytování školských služeb Celkem 30 Přijímací řízení je prováděno dle platné legislativy od ledna každého roku prakticky až do počátku nového školního roku. Jde především o žáky do 1. třídy. V průběhu školního roku pak kdykoliv i děti vyšších postupných ročníků. Spolupracujeme přitom s naší mateřkou školou se SPC, případně s OPPP Libereckého kraje. 1 Viz str. 3, kapitola 2. Organizace studia (činnosti) 10 Přijetí žáků je podmíněno:  souhlasem rodičů budoucího žáka;  odborným lékařským posudkem - foniatrické vyšetření, audiogram;  psychologickým vyšetřením;  odborným posudkem a doporučením SPC;  příjem je možné stanovit i na diagnostický pobyt; 6. Výsledky výchovně vzdělávací práce Tabulka č. 1 Prospěchu žáků Počet 1. pololetí 2. pololetí prospěl s vyznamenáním 16 16 Prospěl 123 123 Neprospěl 0 0 Nehodnocen 0 0 Tabulka č. 2 Výchovná opatření Počet 1. pololetí 2. pololetí Pochvala 14 21 jiná ocenění 0 0 Napomenutí 0 0 důtka třídního učitele 1 0 důtka učitele odbor. výcviku 0 0 důtka ředitele školy 0 0 Snížená známka z chování 2 2 Tabulka č. 3 Uplatnění absolventů Obor vzdělá- vání Počet absol- ventů Dále studuje speciální SŠ nebo SOU Dále studuje SŠ integrovaně nebo SOU Dále navštěvuje OU Odchod přímo do praxe ZŠ 1 0 1 ZŠ praktická 7 0 6 1 7. Údaje o poskytování dalšího vzdělávání, resp. celoživotního učení Naše škola tyto služby neposkytuje. 8. Projekty Název projektu Dotační titul Příjemce / partner Získané prostředky Poradenství v Libereckém kraji OP VK Partner 3 904 482,21 EU Peníze školám - Škola Tobě OP VK příjemce 831 318,00 11 9. Oblast řízení Profilace školy - hlavní cíle pro školní rok 2012/2013 1) Uplatňování totální komunikace u žáků s těžkým sluchovým postižením. I zde nezanedbávat možnost orálního projevu u žáků, kteří k tomu mají předpoklady. 2) U žáků nedoslýchavých vytvářet podmínky pro rozvoj mluvního projevu. Preference auditivně verbální metody ve vzdělávání za podpory všech dostupných prostředků a technických pomůcek. 3) U žáků s kombinovanými vadami vytvořit podmínky pro individuální vzdělávací plány, aby po skončení formálního vzdělání vstoupili do života pokud možno samostatně. 4) Znakovaná čeština - pokračovat v kursech pro pedagogické pracovníky i rodiče žáků. 5) Zaměřit se na zkvalitnění pracovního a životního prostředí žáků nejen v oblasti materiální, ale i v oblasti vytváření pozitivních mezilidských vztahů. 6) Využít podmínek školy pro rozvíjení tělesné zdatnosti dětí. 7) Pokračovat v dobré práci speciálně pedagogického centra a mateřské školy, internátu i školní druži- ny. Problémy lze spatřovat především v materiálním zabezpečení provozu. Běžnou údržbu prostor školy řešíme, pokud to jen jde svépomocí. Malování, opravy, revize technologických celků ( elektrokotelna, plynové vytápění, výtahy, technologické zázemí kuchyně, autopark apod.) pak prostřednictvím odborných firem. Rozpočet provozních nákladů od zřizovatele nám již několik let nestačí k pokrývání nejnutnějších potřeb. Proto tam, kde je to možné, využíváme finančního krytí z investičního fondu, po předchozím odsouhlasení zřizovatelem. Tím se nám objem investic rok od roku snižuje. Nedostatečný rozpočet provozních výdajů jsme museli poprvé krýt i rezervním fondem. Je to samozřejmě legální způsob řešení nepříznivé ekonomické situace, který je dán nákladným provozem celého komplexu budov naší školy. Rozpočet nám zatěžuje především vysoká cena elektrické energie. Na tuto skutečnost opakovaně upozorňuji v závěrečných zprávách. Snažíme se získávat finanční prostředky i z jiných zdrojů jako jsou projekty nebo granty, případně od sponzorů. Pokud se nám to podaří, pak peníze investujeme především do výchovy a vzdělávání. Na těchto zdrojích však není možné stavět rozpočet provozních nákladů. Spolupráci s rodiči vnímáme jako důležitou součást péče o žáky. Lze konstatovat, že se odvíjí spíše po stránce konkrétních požadavků rodičů ve vztahu k jejich vlastním dětem. Při škole byla zřízena rada školy. Z našeho pohledu můžeme rozdělit vztah rodičů ke škole od nezájmu o jakékoliv dění ve škole až po aktivní spolupráci. Rodiče mají možnost navštívit školu kdykoliv, přijít do vyučovacích hodin či na internát. Toho využívají především ti, kteří mají mladší děti. U rodičů starších žáků se zájem o život ve škole vytrácí a opět obnovuje až v době řešení profesní orientace jejich dětí. Lepší součinnost se jeví u rodičů libereckých dětí. Je to dáno snazší dostupností školy. Někteří nám vydatně pomáhají v zajišťování mimoškolních akcí, jako jsou exkurse, výlety, zájmové činnosti apod. Spolupráci s rodiči však nelze hodnotit negativně. Hovoříme-li o kooperaci se školami, pak máme na mysli především školy pro sluchově postižené v celé České republice (celkem 12 škol). Ta se odvíjí ve dvou směrech. Jedná se o odbornou problematiku vzdělávání a výchovy, která se realizuje na společných seminářích pořádaných jednotlivými školami či katedrami speciální pedagogiky Pedagogické fakulty v Praze nebo v Olomouci. V posledních letech se začíná rozvíjet i spolupráce i s některými libereckými základními školami, především v oblasti sportu. Druhým směrem je neformální spolupráce se školami našeho typu v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Ostravě, Plzni či Kyjově. Připomínám i spolupráci se Speciálním pedagogickým centrem pro sluchově postižené v Ústí nad Labem a se SPC pro sluchově postižené v Chomutově. V regionu Libereckého kraje působí Krajská sekce Asociace pedagogů speciálně pedagogických center Libereckého kraje. Jejím cílem je propracovat koncepci působností a služeb integrovaným žákům. Zde jsou sdruženi všichni pracovníci našich speciálně pedagogických center a jejich ředitelé. Velmi dobrou spolupráci máme již tradičně s nadacemi SYNER a PRECIOSA. 12 10. Spolupráce se zaměstnavatelskou sférou Nerealizujeme. 11. Další aktivity škol /prezentace na veřejnosti/ 1) Účast na soutěžích (celostátní dopravní pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí, informatika celorepubliková soutěž SP ve Valašském Meziříčí, florbal - Plzeň , kopaná - Kyjov) 2) Již tradičně vystavujeme výtvarné práce žáků na zámku Lemberk. Jedná se o výstavu obrazů a kera- miky. 3) Výuka na dopravním hřišti, výuka plavání, lyžařský výcvik žáků 7. ročníku, putování po Jizerských horách na kolech. 4) Propojení výuky ve škole s výukou v centru Střevlík, ZOO Liberec, Galerie Liberec, vzdělávací aktivity v rámci projektových dnů (Vnímáme to jinak). 5) Projekt „Planeta Země 3000“ 6) Účast na školních divadelních a hudebních představeních (Raška, Tradice a svátky, Labutí jezírko, Proletět duhou, Vánoce s Kulišákem, Jak přicházíme na svět, Jak se zachraňuje Země, ……….) 7) Účast na vzdělávacích akcích Krajské knihovny, Severočeského muzea, Dopravního hřiště, Sever české galerie 8) Den otevřených dveří liberecké radnice a budovy Krajského úřadu libereckého kraje 12. Další údaje o zařízení Naše škola je charakteristická nejen skladbou žáků, ale i tím, že je internátní. Musíme proto nabízet mimo vlastní výchovně vzdělávací aktivity i další, to je zájmové, relaxační, sportovní. Žáci využívali nabídky zájmových kroužků: košíkové, kopané, keramiky, stolního tenisu, lehké atletky. Organizaci těchto aktivit zajišťoval především výchovný úsek. Cílem je seberealizace dětí a jejich rozvoj v těch oblastech, které jsou jim blízké a v kterých mohou dosahovat úspěchů. Díky tomu se žáci účastní i různých soutěží v okresním měřítku, v konkurenci se svými vrstevníky běžných základních škol. Dále se pak i v rámci celé republiky utkávají v soutěžích sportovního či jiného charakteru se žáky škol našeho typu. Ve školním roce 2012/2013 se jednalo především o tyto aktivity:  Celostátní florbalový turnaj v Plzni pro sluchově postižené žáky - účast vybraných žáků naší školy 23. - 25. 11. 2012  Mikulášská nadílka (čert a Mikuláš ) - 6. 12. 2012  Mikulášská diskotéka se soutěžemi pro I. stupeň - 3. 12. 2012  Vánoční besídka s diskotékou – 20. 12. 2012  Ročník celoškolního turnaje ve vybíjené pro II. stupeň - 10. 4. 2013  Turnaj v ping-pongu pro II. stupeň - členy kroužku - v průběhu ledna 2013  5. ročník turnaje ve florbalu pro I. a II. stupeň - členy kroužku - 9., 10., 11., 1. 2013  4. ročník turnaje v kopané pro I. a II. stupeň - členy kroužku - 16., 17., 18. 1. 2013  Dětský karneval - 14. 3. 2013  Velikonoční soutěž „O nejhezčí kraslici a velikonoční dekoraci“ 22. 3. - 1. 4. 2013  Sběr použitých baterií v rámci akce „Recyklohraní“ - ekologického programu pro školy. 13. Poradenské služby Specifika našich škol nám umožňuje řešit poradenskou činnost dvojím směrem: 13 K žákům naší školy prostřednictvím školní psycholožky, výchovné poradkyně a školního metodika sociálně patologických jevů, kteří spolu úzce spolupracují. K integrovaným žákům se sluchovým postižením prostřednictvím Speciálně pedagogického centra pro sluchově postižené, dále pak k dětem a žákům v inkluzi, kteří potřebují odbornou logopedickou pomoc prostřednictvím Speciálně pedagogického centra pro děti s narušenou komunikační schopností. Psycholožka a pracuje s úvazkem 0,8 pro SPC i školu. Je to nesporné zlepšení poradenských služeb. Úvazek však nestačí na pokrytí všech oblastí jejího možného působení. Znovu připomínám, že mzdové prostředky pro ni čerpáme z projektu ESF Poradenství v Libereckém kraji, který skončil v květnu 2013. Výchovné poradenství Výchovná poradkyně vycházela při své činnosti z celoročního plánu, zaměřeného především na profesní orientaci žáků, s cílem umístit žáky do škol k přípravě na budoucí profesi. Činila tak v úzké spolupráci s rodiči žáků a školní psycholožkou, ale také v součinnosti Úřadem práce v Liberci, s lékařskou posudkovou komisí při Okresní správě sociálního zabezpečení v Liberci, ale i v jiných okresech (podle trvalého bydliště žáka). Cíl preventivního programu V letošním školním roce jsme se zaměřili na: zdravý životní styl, zvýšení odolnosti dětí a mládeže vůči sociálně patologickým jevům - snížení rizik a vlivů, které narušují zdravý osobnostní a sociální vývoj mládeže. - snižování dostupnosti návykových látek - ovlivňování chování dětí a dospívajících ve smyslu podpory zdraví (součást výchovně vzdělávacího procesu na školách a ve školských zařízeních) a nabízet hodnotné volnočasové aktivity. Nespecifické činnosti - upevňovat důvěru žáka v učitele a výchovné pracovníky v otázkách svěřování se s problémy týkající se drog, šikany a ostatních asociálních a antisociálních jevů - celoškolní akce: vánoční besídka, karneval, MDD, diskotéky - prezentace akcí v prostorách školy - navozování pozitivně-tvůrčí atmosféry ve výchovně vzdělávacím procesu (důvěra mezi učitelem a žákem, výchovným poradcem, metodikem soc. patologických jevů, rodičem a učitelem) - další vzdělávání výchovného poradce a školního metodika sociálně patologických jevů a ostatních pedagogických pracovníků v oblasti psychosociálních dovedností - zachovat a rozšiřovat akce zaměřené na kooperaci mezi výchovnými pracovníky - rozvoj socializace žáků (získávání a upevňování hygienických návyků, zásady slušného chování a vystupování na veřejnosti, šíření zdravého životního stylu) Specifické činnosti - důsledné potírání šikany, kuřáctví, požívání alkoholu a ostatních návykových látek - zařazování témat týkajících se šikany a drogové problematiky do vyučovacích předmětů ON, chemie, rodinná výchova, sexuální výchova, PČ, seznámit žáky s pojmy: gamblerství, virtuální drogy, záškoláctví, šikana, rasismus, intolerance - upozorňovat žáky na projevy šikany a problematiky řešení šikany - pokračování v aktivitách vedoucích ke stmelení kolektivu žáků, jejich vzájemnou otevřenost a snížení agresivity - seminář zaměřený na ekonomiku rodiny Žáci a rodiče upozornili během školního roku na výskyt šikany v naší škole. Bylo tak řešeno několik případů začínající šikany a jeden případ déletrvající šikany. 14 14. Údaje o výsledcích kontrol Za monitorované období neproběhly na škole žádné kontroly. 15. Další záměry škol, zhodnocení, závěr Pracovní klima a vzájemné vztahy mezi zaměstnanci jsou dobré i přes náročnost práce a ekonomické problémy především v oblasti provozní výdajů a ostatních neinvestičních výdajů (ONIV). Je nutné zdůraznit, že za posledních cca 10 let se výrazně změnila klientela - skladba dětí a žáků. Pracujeme především s dětmi s kombinovanými vadami, sluchově a řečově postiženými a naprosto nesourodými třídními kolektivy. V průběhu školního roku přicházejí žáci z integrace, kteří jsou v běžných školách neúspěšní, abychom provedli jejich speciálně pedagogickou diagnostiku (většinou na dobu 2-3 měsíců). Zajišťujeme vzdělávání formou individuálních vzdělávacích plánů a to nejen pro takové žáky, ale i pro žáky naší školy, kteří mají úzce specializované diagnózy. Integrace způsobuje i odliv žáků během roku zpět do běžných škol v místě trvalých bydlišť. Vzděláváme i děti s vysoce funkčním autismem, žáky dysfatické a poprvé v historii školy i žákyni slepohluchou. To vše klade velký důraz na odbornou úroveň pedagogického sboru. Pro tuto práci nestačí pouze dosáhnout předepsaného odborného vzdělání, ale neustále se dále vzdělávat. Vzhledem ke specifičnosti problematiky je to možné pouze prostřednictvím Národního ústavu pro vzdělávání, školského poradenského zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), případně pedagogických fakult v Praze a Olomouci. Vzdělávání pedagogů považuji za prioritu a všemožně ji podporuji. Máme kvalitní pedagogický sbor. Nové úkoly, obtížnost pedagogické práce i silná redukce počtu pracovníků minulých let intenzivně zasáhla do organizace práce. Redukce pracovních míst nejen v pedagogickém sboru, ale i na úseku provozních pracovníků přinesla zvýšení efektivnosti práce u provozních zaměstnanců. Pedagogická práce ve skupinách, které jsou nesourodé, je velmi náročná na vlastní přípravu i orga- nizaci. Změny, které přinášejí nové směry ve vzdělávání sluchově postižených žáků, jsou zaváděny do života školy systematicky. Totální komunikace, jako nosný program práce s našimi těžce sluchově postiženými žáky, se jeví jako správně vytyčený cíl. Stále intenzivněji si uvědomujeme nutnost dokonalého komunikačního prostředí ve znakovém českém jazyce. Žáků se sluchovým postižení rok od roku ubývá. Naopak přibývá dětí a žáků s těžkými vadami řeči. Považujeme proto za správné rozhodnutí přijímat ke vzdělávání děti a žáky s narušenou komunikační schopností. Tím vyplňujeme prázdné místo v síti škol Libereckého kraje, kde podobná škola zatím není. Aby byla naplněna metodická a profesní způsobilost vzdělávání žáků s vadami řeči, absolvují pedagogové kurzy nebo semináře s logopedickou problematikou, které většinou pořádají institucemi v Praze nebo jiných městech, spojených s pedagogickými fakultami. Považujeme proto za správné rozhodnutí ve změně názvu naší školy, kde je jasně deklarováno jaké děti a žáky převážně vzděláváme. Tím se v žádném případě nevzdáváme vzdělávání dětí a žáků se sluchovou vadou, pro které byla škola při svém historickém vzniku zřízena. Zpracoval Mgr. Miloslav Janeček, ředitel škol Výroční zpráva školy byla projednána a schválena Radou školy dne 14. října 2013 15 Výroční zpráva Speciálně pedagogické centrum pro sluchově postižené, Liberec Speciální pedagogické centrum pro děti s vadami řeči, Liberec ZA ŠKOLNÍ ROK 2012/2013 ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA LOGOPEDICKÁ, LIBEREC, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE E. Krásnohorské 921, 460 01 Liberec 14 16 Základní charakteristika zařízení Obě Speciálně pedagogická centra pokrývají svojí činností celý Liberecký kraj. Sídlo SPC pro sluchově postižené i pro děti s vadami řeči je při Základní škole a mateřské škole logopedické, Liberec, příspěvkové organizaci. Počty pracovníků i činnosti SPC jsou dlouhodobě relativně stabilní. Podařilo se zvýšit počet logopedů v SPC pro děti s narušenou komunikační schopností (vady řeči). Součást týmu je i psycholožka. Zvýšení počtu pracovnic bylo možné jen díky zapojení našeho SPC do projektu Poradenství v Libereckém kraji. Další údaje o zařízení Technické zázemí pracoviště SPC je na dobré úrovni. Pracovnice mají k dispozici mimo dobře vybavené kanceláře včetně PC, logopedickou pracovnu se všemi potřebnými pomůckami, metodickými materiály, učebnicemi, psychologickými testy apod. Pro výjezdy jsou k dispozici 2 osobní automobily. Knihovna SPC, vybavená odbornou literaturou z oblasti surdopedie, logopedie a pedagogiky, je k dispozici rodičům, učitelům, ale i studentům PF, kteří tuto problematiku studují. Činnost SPC:  Speciálně pedagogické činnosti s dítětem: Depistáž a následná podpora integrace sluchově postižených dětí a mládeže a dětí s vadami řeči v běžných MŠ, ZŠ, SŠ, SOU, u předškolních dětí péče i v rodinách.  Vypracování odborného posudku na každé integrované dítě, žáka (na základě psychologických a speciálně pedagogických šetření) a navržení individuálně-vzdělávacího programu podle jeho po- třeb.  Ve vztahu ke studentům se sluchovým postižením v inkluzi se provádějí vyšetření a zpracování podkladů pro přiznání uzpůsobení podmínek k maturitní zkoušce.  Spolupráce a konzultace s rodiči, učiteli, foniatry, obvodními pediatry, školskými úřady, pedagogicko-psychologickými poradnami a dalšími odborníky, pro stanovení co nejoptimálnějšího rozvoje každého konkrétního dítěte s postižením sluchu či vadou řeči.  Příprava metodických materiálů pro potřebu škol.  Ambulantní logopedická péče v SPC, případně koordinace této péče v součinnosti s logopedkami v místě bydliště integrovaného dítěte.  Odborná metodická a logopedická činnost ve vztahu k pedagogické veřejnosti.  Depistáž v celém regionu Libereckého kraje (prostřednictvím foniatrických pracovišť v Liberci, Jablonci nad Nisou, České Lípě a Semilech) pro zajištění klientů předškolního věku. Následná logopedická péče a podpora rozvoje komunikace (podle stupně sluchového postižení).  Spolupráce s nadacemi pro získávání příspěvků na digitální sluchadla a zesilovací soupravy.  Spolupráce s okresními foniatry, sociálními úřady a PPP.  Soustavné vzdělávání pracovnic SPC na odborných seminářích pořádaných především MŠMT ČR, NÚV ČR a České logopedické společnosti.  Supervize nad diplomovými pracemi studentů PF v oblasti surdopedie a logopedie. Činnosti SPC ve šk. roce 2012/2013  Pravidelné měsíční porady SPC pro sluchově postižené a SPC pro děti s vadami řeči.  Účast na vzdělávacích akcích pořádaných NÚV v Praze a Logopedickou společností.  Spolupráce s okresními foniatry v Libereckém kraji.  Odborné přednášky pro logopedické asistentky, učitelky ZŠ a rodiče.  Odborné přednášky v rámci poradenských dnů v projektu Poradenství v LK 17 Zhodnocení a závěr Speciálně pedagogické centrum vykázalo za uplynulé období svou nezastupitelnost a potřebnost nejen ve vztahu k samotným integrovaným dětem, jejich rodičům, ale i k jejich učitelům. Povědomí o jeho činnosti je mezi pedagogickou veřejností Libereckého kraje na dobré úrovni. Zjištění, že je ve škole dítě se sluchovým postižením či vadou řeči bez speciální péče je ojedinělé. Cíleně jsme se zaměřili na depistáž dětí se sluchovým postižením v raném věku. Podařilo se docílit větší součinnosti SPC, především s foniatrickými pracovišti a tím i rodiči malých dětí. Včasná intervence se řeší formou návštěv v rodinách v celém regionu Libereckého kraje a v současné době je na hranici fyzických i psychických sil pracovnice tento počet klientů zvládnout. Integrace jednotlivých klientů probíhá různě, podle spolupráce všech zúčastněných, stupně a druhu postižení. Probíhá odlišně u dětí s vadou řeči a sluchovým postižením. Úspěšná je především u dětí s menším stupněm sluchové vady (nedoslýchavostí), která je dobře kompenzovaná sluchadly, v případě, že dobře spolupracuje škola a rodina. Za předpokladu respektování zvláštností vyplývajících z postižení se daří integrace u těchto dětí nejen v oblasti vzdělávání, ale i v oblasti sociální. V inkluzi jsou i žáci s těžkým sluchovým postižením, u kterých je vzhledem k postižení integrace často neúčelná a neúspěšná. Tyto děti pak nezvládají vzdělávání v běžné škole v plném rozsahu. Příčina školní neúspěšností není však jen v intelektových předpokladech dítěte, ale v nemožnosti plně rozvinout komunikaci ve třídě. Častá je i sociální izolace takovýchto dětí, které nejsou pro svou odlišnost přijati svými vrstevníky. Dalším faktorem, který negativně ovlivňuje integraci žáků je početný třídní kolektiv, do kterého je integrované dítě se sluchovým postižením umísťováno. K integraci dítěte nebo žáka je zapotřebí nejen odborné podpory speciálního pedagoga SPC, ale i součinnost pedagogů školy, kde je dítě vzděláváno a samozřejmě i součinnost rodiny či dalších institucí, které se na inkluzi podílejí. V optimálních podmínkách je pak vzdělávání vzhledem k individuálním možnostem integrovaného úspěšné. U sluchově postižených dětí předškolního věku (i dětí s těžkými vadami řeči) je spolupráce s odborníky v SPC nezastupitelná. Jedině tam mají děti možnost rozvinout, kromě komunikace (tu mohou rozvíjet i kliničtí logopedové), i další schopnosti potřebné pro socializaci a rodičům se zde dostane komplexního poradenství. Konečným cílem by pak měla být úspěšná sociální integrace smyslově postiženého dítěte v intaktní společnosti. Tu v posledním období úspěšně završujeme podporou k přípravě a vykonání státních maturit u středoškoláků. Letos tuto zkoušku úspěšně završili čtyři studenti. Změny v legislativě - především vyhlášky č. 72/2005Sb. (od 1. 9. 2011) způsobily nárůst administrativních prací do nezvládnutelných rozměrů. Vyhláška nově stanovuje provádění tzv. rediagnostiky. Neexistuje však jednotný výklad této činnosti, není nijak definována. Byla stanovena nová povinnost, nejsou však k tomu vytvořeny patřičné podmínky ani metodická podpora. Jde o nesystémové opat- ření. Proto je na místě avizovat tuto skutečnost nedostatečného počtu pracovníků SPC a v nejbližší budoucnosti ji řešit posílením, tak aby byli schopni řešit podporu inkluze v rozsahu, který terén potře- buje. Rozšířit tým o sociální pracovnici, která by zpracovávala bující administrativu a řešila i sociálně právní otázky ve vtahu ke klientům. Speciální pedagožky a psycholožka by pak měly větší časový prostor pro vlastní odbornou práci. Tyto činnosti by vykonávala obdobně i pro logopedy v SPC pro děti s narušenou komunikační schopností. U dětí s vadou řeči je odborná péče zaměřena především na individuální či kolektivní logopedickou péči. Proces integrace probíhá u těchto dětí odlišně a je relativně úspěšnější. Nová legislativa ve školství, týkající se poradenských služeb vede k navýšení činností pracovníků s klienty, ale i zvýšení nároků na administraci služeb. V současné době je tým SPC pro děti narušenou komunikační schopností tvořen 3 logopedkami. Na počet klientů to však nestačí. Je potřeba usilovat, aby na každý okres byla k dispozici alespoň jedna logopedka SPC, která by vytvářela systematicky podmínky pro metodickou pomoc speciálním pedagogům v mateřských a základních školách daného okresu. Přesto, že se nám podařilo zvýšit počet logopedů a posílit tým i o psychologa, díky zapojení se do Projektu „Poradenství v Libereckém kraji“, vidím i nadále problém v zabezpečení péče o děti a žáky s nedostatečnou komunikační schopností. Tři logopedi na práci v terénu v rámci Libereckého kraje a na ambulantní péči nestačí. Důvodem je to, že počet potenciálních, ale i fyzických klientů je 18 daleko vyšší než u speciálních pedagogických center jiných pedií. Je to logické, vady řeči jsou statisticky nejčetnější v předškolní populaci, v posledních letech se jejich počet zvětšuje i ve školním věku. Tady je namístě podotknout, že rezort školství Libereckého kraje, ale potažmo i odbor školství Magistrátu města Liberec, nevěnoval v minulosti dostatečnou pozornost této problematice. Především z ekonomických důvodů došlo v minulosti k zmenšení počtu speciálních logopedických tříd v mateřských školách, byla zrušena místa logopedických asistentek v MŠ. Rozpadl se systém metodické a koordinační činnosti, kterou v minulosti zajišťovalo naše speciálně pedagogické centrum pro vady řeči. Abychom byli schopni zvládnout logopedickou problematiku v Libereckém kraji je potřeba přistoupit k tvorbě komplexního řešení situace a zakomponovat do Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje. Na to jsem opakovaně v minulosti upozorňoval ve výroční zprávě naší školy. Jde především o to, aby byl vytvořen dostatečný počet logopedů - metodiků (pracovnic SPC). Považuji za nejnižší možný počet 5 logopedů. Tři by působily v okrese Liberec a Jablonec nad Nisou, 1 logopedka v okrese Česká Lípa a 1 logopedka v okrese Semily. Intenzivně pracujeme na vytváření nové poradenské sítě logopedické prevence a péče. Naše škola byla pověřena koncem roku 2009 koordinací a metodickým vedením logopedické péče na území Libereckého kraje na základě Metodického doporučení MŠMT k zajištění logopedické péče ve školství, č. j. 14 712/2009-61. Ke splnění tohoto náročného úkolu však potřebujeme morální i ekonomickou podporu OŠMTS LK. Věřím, že tato problematika bude řešena v zamýšlené „Koncepci speciálního školství v Libereckém kraji“. 19 ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA LOGOPEDICKÁ, LIBEREC, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE E. Krásnohorské 921, 460 01 Liberec 14 VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI ŠKOLY Mateřská škola ZA ŠKOLNÍ ROK 2012/13 20 I. Základní charakteristika školy a) Název školy, sídlo Základní škola a Mateřská škola sluchově postižené, Liberec 460 01 Liberec 14, E. Krásnohorské 921 Mateřská škola pro sluchově postižené Mateřská škola logopedická b) Ředitel školy: Mgr. Miloslav Janeček c) Vedoucí učitelka: Mgr. Kaftanová Jitka d) Druh a typ školy: Mateřská škola s logopedickým zaměřením pro děti s narušenou komunikační schopností a děti vadami sluchu e) Celková kapacita školy a jejich součástí: 24 dětí 21 Organizace vzdělávání a) Výchovně vzdělávací program a výchovné působení Rozvoj komunikačních dovedností je nosným vzdělávacím programem naší školy. Rozvoj myšlení, řeči a rozšiřování slovní zásoby jsou naším cílem. Příprava výchovných plánů vychází z „Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní výchovu“ a ze vzájemných konzultací a doporučení psychologa a SPC VŘ a SP a dalších odborníků jako jsou foniatr, neurolog či pediatr. Podle projektu pracujeme osmým rokem a postupně ho přizpůsobujeme potřebám dětí. Dětem se sluchovým postižením je poskytováno vzdělávání i ve znakovém jazyce, jak nám ukládá zákon č. 155 Sb. z 11. 6. 1998. Učitelky, které vzdělávají děti, absolvovaly dvouleté studium znakového jazyka v akreditaci MŠMT ČR, které bylo zakončeno závěrečnou zkouškou a Mgr. Studium obor speciální pedagogika – surdopedie, logopedie. Součástí výchovných plánů je každodenní individuální a kolektivní logopedická péče, která je nejen pevně zakotvena v pracovním programu, ale prolíná i všemi režimovými momenty v průběhu dne. Vzhledem k tomu, že jsou do našeho zařízení vřazovány děti s těžším či kombinovaným postižením, je nezbytná úzká spolupráce s rodiči. Ta probíhá u libereckých rodičů takřka denně. S rodiči internátních dětí jsme ve spojení pravidelně v pondělí a v pátek. Speciální vzdělávání a péči poskytuje škola předškolním dětem z regionu Libereckého kraje. Do školy jsou zařazovány děti na základě doporučení foniatra, pediatra, speciálně pedagogických center nebo PPP. Děti s kochleárním implantátem jsou vřazovány po konzultaci s klinikou v Praze - Motole. b) Předpoklady pro školní rok 2013/2014 Výchovně vzdělávací proces bude probíhat podle již vypracovaného Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Auto evaluací dochází k jejich úpravám. c) Vývojové trendy Vzhledem ke specifice našeho zařízení je nutné průběžné vzdělávání pedagogických pracovníků a jejich seznamování s novými trendy ve speciální pedagogice formou odborných seminářů pořádaných především MŠMT ČR, NÚV ČR a České logopedické společnosti, CVLK apod. Údaje o pracovnících školy, jejich kvalifikaci, praxi a způsobilosti Jsou zahrnuty v přehledu na straně 6., 8 a 9 v tabulkách. Spolupráce s rodiči, školami, dalšími organizacemi Spolupráce s rodiči probíhá na několika úrovních. Jednou z forem jsou společná setkání na rodičovských schůzkách. Rodiče jsou zde informováni o organizaci v MŠ a o výchovně vzdělávacím programu, seznámeni s učitelkami, kterým svěřují své dítě a v neposlední řadě je jim nabídnuta vzájemná spolupráce. Rodič má možnost účastnit se programu dne, zapojovat se do něho, může se účastnit individuální logopedické práce. U dětí s internátním pobytem jsou rodiče o výuce informováni pomoci pracovního sešitu nebo v pondělí a pátek při vzájemném předávání dítěte. 22 Na škole probíhají pravidelně řízené praxe studentů středních pedagogických škol a pedagogických fakult. Spolupráci s lékaři (převážně foniatry) a PPP hodnotím jako nejlepší. Vzájemná informovanost a ochota ke spolupráci je i pro nás dobrou vizitkou. Další záměry škol, zhodnocení, závěr Je rozvedeno na str. 14 v kapitole 15.