1 Výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2013/2014 Ivančice 30. září 2014 Ing. Marta Špalková ředitelka Výroční zpráva byla schválena na schůzi školské rady dne: 14. 10. 2014 2 3 1. Základní údaje o škole: Název školy: Mateřská škola, Základní škola a Dětský domov, Ivančice Sídlo školy: Široká 42, 664 91 Ivančice Právní forma: příspěvková organizace Zřizovatel: Jihomoravský kraj, Žerotínovo nám. 3/5, Brno, 601 82 Telefon: 546 451 931 e-mail: spec.sk.iva@volny.cz www: www.specskiva.cz Identifikační údaje: IČO: 70 840 661 IZO: 103 031 383 REDIZO: 600 025 128 Vedení školy tvoří:  Ředitelka školy: Ing. Marta Špalková  Zástupce ředitele, statutární zástupce školy: PaedDr. Miroslava Křupalová  Vedoucí vychovatelka pro Dětský domov, Internát a Školní družina: Bc. Blanka Šlezingerová  Vedoucí učitelka Mateřské školy: Bc. Blanka Pekárková Školská rada: tvoří ji 6 členů – 2 zástupci rodičů, 2 zástupci zřizovatele, 2 zástupci pedagogického sboru školy. Předsedou je pan Roman Lysoněk (otec žáka školy). Funkční období školské rady začalo 13. října 2011. Právnická osoba vykonává činnost těchto škol a školských zařízení: Identifikátor zařízení: Název zařízení: Kapacita: 1. 110022181 Mateřská škola 30 2. 103031383 Základní škola 92 3. 110022203 Internát 33 4. 150069871 Dětský domov 12 5. 181049279 Školní družina 15 6. 103167951 Školní jídelna 120 Změny v údajích: 1) Školské zařízení - internát, IZO: 110 022 203, čj.: JMK 92981/2013 s účinností od 1. 9. 2013 se do školského rejstříku zapisuje nejvyšší povolený počet lůžek ve školském zařízení: 33 2) Školské zařízení - Školní družina, IZO: 181 049 279, čj.: JMK 92981/2013 s účinností od 1. 9. 2013 se do školského rejstříku zapisuje školské zařízení školní družina s nejvyšším povoleným počtem žáků ve školském zařízení: 15 4 3) stanovení počtu žáků v uvedených oborech vzdělávání - IZO: 103 031 383, čj.: MSMT- 33809/2013 s účinností od 1. 9. 2013: - 79-01-B/01 Základní škola speciální, délka vzdělávání: 10 r. 0 měs. nejvyšší povolený počet žáků v oboru - 40 - 79-01-C/01 Základní škola, délka vzdělávání: 9 r. 0 měs. nejvyšší povolený počet žáků v oboru - 52 Charakteristika školy: MŠ, ZŠ a DD, Ivančice, Široká 42 (dále jen škola) poskytuje vzdělávání dětem se sluchovým postižením, s vadami řeči, s PAS (poruchy autistického spektra), se středně těžkým a těžkým mentálním postižením a dětem s kombinovaným postižením z Jihomoravského kraje a z kraje Vysočina. Součástí školy je internát, který slouží dojíždějícím dětem. Postiženým dětem s nařízenou ústavní výchovou vytváří zázemí dětský domov a Školní družina poskytuje zájmovou činnost dětem základní školy a základní školy speciální v ranních i odpoledních hodinách. Škola důsledně aplikuje u dětí se sluchovým postižením „Reflexní mateřskou metodu – metodu rozhovoru“. Základem pro výběr témat rozhovorů jsou celoroční celoškolní projekty (ve školním roce 2013/2014 „Mravenci“) a aktuální školní život. Využívá při tom detailně propracovaný systém Institutem vor Doven v holandském Sint – Michielsgestelu. Cílem je, aby se sluchově postižené děti naučily číst s porozuměním prostřednictvím prožitku a českého hovorového jazyka. Pro děti s PAS škola používá metodu „Strukturovaného učení“. Školské zařízení má dvě budovy spojené koridorem a je zasazeno do příjemného klidového prostředí s parkovou úpravou. Zahrada je vybavena herními prvky určenými ke spontánním sportovním a tvůrčím aktivitám dětí ve věku 3 – 15 let. Od školního roku 2013/2014 je součástí venkovního areálu i PUPA – Přírodní Učebna Podporující Autisty. Mateřská škola (MŠ): MŠ má kapacitu 30 dětí. Ve školním roce 2013/2014 - 1 třídu pro děti s vadami řeči, 1 třídu pro děti s PAS a 1 třídu pro děti s těžkým zdravotním postižením. Součástí MŠ je logopedická učebna, která je vybavena logopedickým zrcadlem, počítačem se speciálním programem na výstavbu řeči a koutkem pro samostatnou práci dětí. Třídu pro děti s PAS doplňuje učebna pro nácvik VOKSu – výměnného obrázkového systému. Dětský domov (DD): DD rodinného typu s kapacitou 12 dětí je určený výhradně pro děti se zdravotním postižením, a to zejména sluchovým nebo kombinovaným a s nařízenou ústavní výchovou. Má dvě výchovné skupiny (rodinky) o šesti dětech, každá skupinka má vlastní kuchyň, která je spojena s obývacím pokojem, dvou a tří lůžkové dětské pokoje, vlastní sociální zařízení a společnou vstupní halu. Internát (Int): Kapacita internátu je 33 dětí a v současné době není naplněna. Ve dvou výchovných skupinách bylo ve školním roce na internátě 15 dětí se zdravotním postižením. Internát slouží dojíždějícím dětem v průběhu týdne. Kapacita internátu byla snížena na základě rozhodnutí JMK 92981/2013 s účinností od 1. 9. 2013. 5 Základní škola (ZŠ): Ve škole bylo 11 tříd (1 rehabilitační, 1 pro děti s PAS, 2 třídy speciální pro děti s kombinovaným postižením, 2 třídy se vzdělávali podle RVP ZV LMP a pět tříd dle RVP ZV). Celková kapacita školy je 92 žáků. Školní družina (ŠD): Kapacita školní družiny je 15 žáků, a od září 2013 ji navštěvovalo 12 dětí se zdravotním postižením. Provoz byl zahájen od 1. 9. 2013. Školní vzdělávací programy a jejich naplňování ve školním roce 2013/2014 včetně činnosti koordinátora ŠVP: 1. Školní vzdělávací program pro ZV „Hravá škola“ podle RVP ZV, č. j.: s 281/2013 Kře 2. Školní vzdělávací program pro ZV LMP „Hravější škola“ podle RVP ZV-LMP, č. j.: s 391/2012 Kře 3. Školní vzdělávací program pro ZŠS „Nejhravější škola“ Díl I. i Díl II. podle RVP pro ZŠS, č. j.: s 34/2010 Kře 4. Školní vzdělávací program pro MŠ „Hravý svět“ podle RVP PV: č. j.: 241/2013 Kře 5. Školní vzdělávací program pro internát „Hravé odpoledne“ podle ustanovení § 5 odst. (2) zákona č.561/2004 Sb.: č. j.: s 45/2013 Kře 6. Školní vzdělávací program pro DD „Hravý domov“ podle ustanovení § 5 odst. (2) zákona č.561/2004 Sb.: č. j.: s 44/2013 Kře 9. Školní vzdělávací program pro Školní družinu „Hravá družina“ zpracovaný podle ustanovení § 5 odst. (2), zákona č. 561/2004 Sb., č. j. s 277/2013 Kře Školní rok 2013/2014 Od září vstoupil v platnost nový ŠVP pro ZV „Hravá škola“. Škola využila možnost vypracování našeho zcela nového školního vzdělávacího programu pro ZV, a to nejen po stránce obsahové, ale rovněž i formální. Účinnost nového ŠVP pro ZV od 1. 9. 2013. Naše nová verze ŠVP „Hravá škola“ naplnila změny stanovené „Opatřením MŠMT“, kterým se měnil RVP ZV, čj. MSMT-2647/2013-210a upravila učební plán v souladu s požadavky optimalizace tvorby rozvrhu hodin pro třídy složené z více tříd (byla naplněna snaha o stejný počet i časovou dotaci předmětů v různých ročnících). V rámci končícího sebehodnotícího období školy - zpracování Vlastního hodnocení, dochází i k autoevaulaci stávajících ŠVP. Od září 2013 uskutečňujeme vzdělávání dle ŠVP pro školní družinu. Od 1. 9. 2013 vstoupil v platnost i nově upravený Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání „Hravý svět“, který na rozdíl od předešlého ŠVP vyžaduje těsnou návaznost a propracovanost třídních vzdělávacích programů. Bohužel provoz mateřské školy byl negativně ovlivněn personálními změnami (odchod učitelky třídy PAS ve zkušební době, odchod učitelky třídy vad řeči na dlouhotrvající pracovní neschopnost s následnou mateřskou dovolenou, odchod učitelky třídy vad řeči – ukončení pracovního poměru. V těchto podmínkách se těžce realizovala idea propracovaných 6 třídních vzdělávacích programů, v některých obdobích se zajišťoval nutný provoz s preferencí speciálně pedagogické péče. Pravidelně (1 x za 2 měsíce) se scházely učitelky MŠ a vzájemně konzultovaly třídní vzdělávací programy. Během školního roku se podařilo podrobně se seznámit se strukturou TVP a osvojit si aspoň částečně způsob práce s TVP. K datu 30. 6. 2014 učitelky MŠ zpracovávají podrobnou autoevaluaci ŠVP i vlastní práce. Příští školní rok se budeme více věnovat uvedení ŠVP do praxe prostřednictvím TVP. Přehled počtu dětí a žáků vzdělávaných v jednotlivých vzdělávacích programech: „Hravá škola“ podle RVP ZV 31 „Hravější škola“ podle RVP ZV-LMP 15 „Nejhravější škola“ Díl I. i Díl II. 16 Vzdělávací program pomocné školy 3 „Hravý svět“ podle RVP PV 26 „Hravé odpoledne“ podle ustanovení § 5 odst. (2) zákona č.561/2004 15 „Hravý domov“ podle ustanovení § 5 odst. (2) zákona č.561/2004 Sb. 12 „Hravá družina“ 11 (+ 2 odhlásili se v průběhu roku) Ve školském zařízení se celkem realizuje 8 vlastních školních vzdělávacích programů a 1 pro vzdělávání v základní škole speciální dobíhá (pomocná škola). Vlastní školní vzdělávací programy spojuje činnostní a zážitkové vyučování, které vychází z každoročního celoročního celoškolního projektu (v roce 2013/2014 – Mravenci). Tímto způsobem se zajišťuje spolupráce pedagogů celého školského zařízení (celoškolní projektové dny) a rovněž spolupráce různorodého kolektivu dětí a žáků (při celoškolních akcích se nejen potkávají, ale rovněž společně prožívají a vytvářejí). Motto ŠVP: „Vytváříme příležitosti pro všechny“ dává vědět, že ŠVP vycházejí z respektu ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků a rozvíjejí je dle jejich možností. 2. Přehled oborů vzdělávání, které škola vyučuje v souladu se zápisem ve školském rejstříku: Kód oboru: Popis oboru: Délka vzdělávání: Kapacita: Dobíhající obor: 79-01-B/001 Pomocná škola 10 r. 0 měs. 30 ANO 79-01-B/01 Základní škola speciální 10 r. 0 měs. 40 NE 79-01-C/01 Základní škola Základní škola pro žáky se SP se souhlasem MŠMT 9 r. 0 měs. 10 r. 0 měs. 52 NE 3. Rámcový popis personálního zabezpečení činnosti školy: Ve školním roce 2013/2014 měla škola 49 zaměstnanců, z toho 36 pedagogických pracovníků (učitele, vychovatele, asistenty pedagoga, psycholožku, speciální pedagožku), 4 bezpečnostní 7 pracovníky a 9 ostatních provozních zaměstnanců a 4 pedagogické pracovníky na rodičovské dovolené. Personální zabezpečení vycházelo z potřeb učebních plánů a realizovaných ŠVP. Pro zajištění hlavní činnosti školy, tj. poskytování speciálně pedagogického vzdělávání postižených dětí a žáků, má škola kvalifikované pedagogické pracovníky a asistenty pedagoga. ZŠ má všechny pedagogické pracovníky s vysokoškolským vzděláním, se speciální pedagogikou (surdopedií, logopedií, psychopedií, etopedií), jedna učitelka ZŠ (v současné době na mateřské dovolené), si speciální pedagogiku doplňuje studiem na VŠ, další učitelka si doplňuje speciální pedagogiku při zaměstnání na Pdf UP Olomouc. V MŠ je 1 učitelka, která nesplňuje v současné době vysokoškolské pedagogické vzdělání (věk 55 let, 32 let praxe, má středoškolské vzdělání - předškolní pedagogika), od 1. 1. 2015 jí bude kvalifikace uznána dle novelizace „zákona o pedagogických pracovnících“. Ostatní učitelky MŠ jsou plně kvalifikované, 1 učitelka MŠ byla po domu mateřské dovolené nahrazena plně kvalifikovanou učitelkou se specializací logopedie. DD, internát: - 1 vychovatelka v DD dokončila magisterský obor speciální pedagogiky (Mgr.), - 1 vychovatelka v DD dokončila bakalářský obor speciální pedagogiky (Bc.), - 1 vychovatelka internátu s bakalářským pedagogickým vzděláním byla přijata na celoživotní vzdělávání UP Olomouc - speciální pedagogika. Školní družina: - 1 vychovatelka školní družiny si v současné době doplňuje vysokoškolské vzdělání, bakalářský obor, speciální pedagogika, na VŠ Jana Amose Komenského v Praze - ukončila 1. rok. Výchovu v dětském domově a na internátě zajišťovalo ve školním roce 2013/2014 celkem: 1 vedoucí vychovatelka, která částečně suplovala i práci denních vychovatelek v dětském domově a sloužila ranní služby ve školní družině, 3 vychovatelky v dětském domově, 2 vychovatelky na internátě, 2 vychovatelky ve školní družině s celkovým úvazkem 1,00, 1,5 asistentka pedagoga na DD a 4 bezpečnostní pracovnice (noční: 2 pro DD a 2 pro internát). Těžké zdravotní postižení našich dětí vyžaduje neustálou péči, pomoc při všech činnostech a nelze zajistit služby v době, kdy si vychovatelky čerpají řádnou dovolenou ve výši 40 dní /za kalendářní rok. Naše děti z DD nikdy neodjíždí na prázdniny k rodičům a veškerý čas tráví na dětském domově. Bezpečnostní pracovnice vypomáhají při sebeobslužných činnostech dětí, při koupání, stravování atd. V průběhu školního roku se učitelé, vychovatelé a asistenti pedagoga zúčastnili v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků celé řady akreditovaných vzdělávacích seminářů, školení a kurzů. Několik školení a seminářů absolvovali i provozní pracovníci. Ve škole pracují koordinátor EVVO, koordinátor ŠVP, metodik prevence rizikového chování a výchovná poradkyně, všichni s odbornou kvalifikací a absolventky kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. 8 4. Údaje o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy: Zápis proběhl ve dnech 17. a 18 ledna 2014, a to v odpoledních hodinách v pátek a dopoledních v sobotu. K zápisu se dostavilo 10 dětí se svými rodiči. Zápis probíhal v učebně základní školy speciální, která vytváří svým vybavením s různými činnostními koutky ideální podmínky k aktivnímu zapojení dětí. Zápis byl motivován celoročním celoškolním projektem MRAVENCI. Byla dodržena podmínka ochrany osobních údajů dětí. Dále bylo vydáno 5 rozhodnutí k přestupu a přijetí k základnímu vzdělávání pro žáky starší (přestup z jiné školy) na základě žádosti zákonných zástupců. 5. Údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených školními vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání: Specialitou naší školy je vzhledem k postižení žáků (sluchové, vady řeči, autismus) zaměření na rozvoj komunikace, čehož se kromě předmětu speciálně pedagogické péče – individuální logopedické péče – věnované nácviku správné artikulace jednotlivých hlásek a jejich zařazení do běžné promluvy, dosahuje při výuce českého jazyka (v MŠ v oblasti Jazyk a řeč) formou činnostně motivovaných krátkých rozhovorů – témat týdne. Žáci se sluchovým postižením pak s písemně zaznamenaným „rozhovorem“ dále během týdne pracují, čímž si osvojují český jazyk ve formě užitečné komunikace o něčem, co je zajímá a baví. Pro žáky s postižením vady řeči, lehkým mentálním nebo autismem se aktuální téma stává východiskem k dalším aktivitám v českém jazyku – téma pro čtení, pro sloh, pro samostatné písemné práce aj. Témata těchto rozhovorů v písemné nebo mluvené podobě vycházejí především z akcí a činnostní celoškolního celoročního projektu, dále z aktuálního společenského i osobního dění, čímž je přirozeným způsobem naplněna výuka průřezových témat, EVVO, výchovy k volbě povolání, prevence rizikového chování i ochrana člověka za mimořádných situací. Během školního roku 2013/2014 byly naplánovány a uskutečněny celkem 4 celoškolní akce v přímém spojení s Mravenci – jednalo se o jednodenní akce. Další akce byly již tradiční a vázaly se na kalendářní rok (zvelebení zahrady v rámci akce 72 hodin – Dokážu to, ruku na to!, Cesta za světýlky otevřená i pro rodiče a širokou veřejnost, Vánoční a Prázdninové těšení s doprovodnými akcemi, turistické vycházky a výlety v blízkém okolí Ivančic). Na závěr školního roku byl všem žákům nabídnut výlet. Novinky v letošním školním roce nám přinesla spolupráce se značkou „Rodiče vítáni“ (jejímž jsme držitelem) a která přináší kontakty na další aktivity. Zapojili jsme se do projektu „Celé Česko čte dětem“, a to prokazatelným způsobem. Každá třída byla vybavena evidenčními listy, do kterých vyučující zaznamenávali kolik minut a co předčítali dětem. Tato aktivita se stala nesmírně oblíbenou, a to zejména u dětí s vadami řeči a lehkým mentálním postižením, které samy mají potíže se čtením. Toto je velmi vhodný způsob, jak pěstovat vztah ke knihám a literatuře vůbec. Každá třída, každý vyučující si našli „svou“ knihu, ze které předčítali a která je provázela. Součástí projektu byla i návštěva městské knihovny v Ivančicích s programem, který připravily paní knihovnice se zaměřením na orientaci v knihovně a literární žánry. Významnou akcí školního roku bylo zapojení do projektu „72 hodin – dokážu to, ruku na to!“, který se konal na podzim roku 2013. Zaměřili jsme jej na výsadbu prostoru v rámci projektu PUPA. Žáky nadchlo spojení s mnoha lidmi v republice, kteří se do projektu zapojili současně. 9 I letos soutěžilo družstvo našich mladých záchranářů v místním kole soutěže záchranářů, nedosáhlo však na postupové místo do dalšího kola. Pro jejich větší úspěch by byla vhodná dlouhodobá příprava zajištěná např. kroužkem mladých záchranářů činným v naší škole. Jedním z výsledků práce v českém jazyce je školní žákovský časopis „Slucháček“, jehož úroveň zůstává tradičně vysoká. Vychází čtyřikrát do roka a reflektuje život dětí ve škole. Časopis má bohatou obrazovou část, která je velmi přitažlivá pro čtenáře z naší školy. Daří se sponzorsky zajistit vydávání časopisu, takže všechna čísla jsou barevná a vázaná. Celkový prospěch žáků školy vzdělávaných dle školních vzdělávacích programů podle RVP-ZV nebo RVP ZV_LMP je průměrný, a lehce podprůměrný zvláště v předmětech, které vyžadují matematické znalosti a dovednosti, logické uvažování a domácí přípravu na každou na hodinu – viz tabulka: Prospěch 1,0 Do 1.5 Do 2,0 Do 2,5 Do 3,0 Neprospěl Celkem Počet žáků I. stupně 4 7 8 6 2 3 30 Počet žáků II. stupně 1 0 7 4 0 3 15 Celkem 5 7 15 10 2 6 45 Z tabulky je zřejmé, že prospěch žáků vzdělávaných dle školních vzdělávacích programů podle RVP-ZV nebo RVP ZV_LMP se v současné době výrazně „zhoršuje“ na II. stupni – viz rozdíl v počtu vyznamenání na I. a II. stupni. Příčinou není pouze vyšší náročnost učiva, ale především ztráta motivace k učení – většina žáků získává své znalosti a dovednosti ve škole, domácí příprava je většinou nedostatečná. S tím souvisí i trend nezájmu rodičů o prospěch a chování svého dítěte s přestupem na II. stupeň s odkazem na samostatnost a zodpovědnost dítěte. Je před námi úkol pracovat s motivací žáků k přípravě na vyučování a navázat i na II. stupni na spolupráci rodičů, která tak významně ovlivňuje výsledky žáků na stupni prvním. Důsledně sledujeme pokrok jednotlivých žáků, a to prostřednictvím čtvrtletních celkových hodnocení rozvoje v oblasti komunikace, matematiky a dalších předmětů a na konci školního roku zaznamenáním stavu ve vypracovaných vlastních Kritériích pro posuzování rozvoje čtení s porozuměním a Kritériích pro posuzování rozvoje matematických dovedností. Pro všechny vyučující je důležitý postup žáka nikoliv stagnace. I zde je třeba konstatovat, že po znatelném postupu během prvních let školní docházky dochází u většiny žáků ke stagnaci – posouvají se velmi málo. Ve školním roce 2013/2014 začali naši učitelé pracovat efektivně se závaznými standardy vzdělávání v jednotlivých předmětech. Ty se staly vodítkem při tvorbě pravidelných kontrolních čtvrtletních prací ve všech předmětech, a bohužel opět na II. stupni většina žáků dosahovala spíše podprůměrných výsledků. Výchovná opatření ve školním roce 2013/2014: 1. pololetí 2. pololetí Pochvala třídního učitele 2 0 10 Pochvala ředitele školy 1 11 Důtka třídního učitele 2 4 Důtka ředitele školy 2 4 Napomenut třídního učitele 0 0 2 z chování 1 1 3 z chování 0 1 Z přehledu vyplývá, že pochvaly třídního učitele se udělují minimálně – z důvodu formalismu – neuvádějí se na vysvědčení a třídní učitelé řeší pochvaly neoficiální cestou – předáním ozdobného pochvalného listu. Ve školním roce 2013/14 nebyla udělena napomenutí třídního učitele, ale už rovnou důtky eventuálně snížené známky z chování. Úkol pro další školní rok – využívat preventivně i toto výchovné opatření. Ukončili vzdělání ve školním roce 2013/2014: V 9. ročníku V 10. ročníku V jiném ročníku 3 2 žáci se SP a 2 žáci ZŠS 0 Poznámka: 5 žáků odchází do odborných učilišť, dva pokračují ve vzdělávání ve škole praktické (absolventi ZŠS). IVP a EP ve školním roce 2013/2014: Žáci Počet IVP Počet EP ZŠS 8 11 ZŠ 5 2 Opakování ročníku: Ve školním roce 2010/2011 2011/2012 2012/2013 2013/2014 2014/2015 Počet 1 2 2 4 * Zatím otevřeno Poznámka: Ve školním roce 2014/2015 opakuji ročník dva žáci – prvňáčci, kteří byli vzhledem k velmi slabým školním výsledkům přešetřeni příslušným SPC a na základě doporučení zařazeni od září 2014 do ŠVP dle RVP ZV-LMP (jedná se o žákyni s autismem a žáka se sluchovým postižením). Přehled celkového prospěchu a zameškaných hodin ve 2. pololetí školního roku 2013/2014: Třída Počet žáků Zameš. oml. hod. Neoml. hod. Průměr oml. hod Prospěl Prospěl s vyzn. Nepros. Nehod. I. VŘ 8 338 31 42 3 2 3 0 II. VŘ 5 430 0 86 4 1 0 0 III. VŘ 6 269 0 45 5 1 0 0 11 IV.SP 5 264 0 53 2 3 0 0 V. SP 4 521 184 130 2 1 1 0 VI. LMP 12 375 0 31 10 0 2 0 VII. PAS 5 480 0 96 5 4 0 0 VIII. ZŠS 5 262 0 52 4 1 0 VII. ZŠS 5 274 0 55 5 0 0 X.. ZŠS 4 151 0 38 4 0 0 XI. ZŠS 6 276 0 46 6 0 0 Celkem 65 2 960 215 61 46 12 7 0 Projekt z EU peníze školám Projekt, který škola realizovala, měl název Inovace výuky prostřednictvím ICT v Ivančicích a trval od 1. května 2011 do 31. října 2013. Projekt měl rozpočet 536 023,- Kč. Ve školním roce 2013/2014 jsme projekt úspěšně dokončili. Celkem jsme realizovali 252 digitálních učebních materiálů, každý v rozsahu: metodický list, prezentace s výkladem a pracovní list k procvičení. Dále se naši pedagogové vzdělali na 38 školeních zaměřených na ovládání a využití digitálních technologií ve výuce. Závěrečná monitorovací zpráva byla schválena dne 10. ledna 2014. Dne 30. 6. 2014 jsme byli vyzváni MŠMT k dodání všech digitálních učebních materiálů v původním formátu – ne v pdf jak bylo požadováno v průběhu projektu. Požadavek se jeví jako přinejmenším „zvláštní“, nicméně jsme se jej snažili splnit, a to převodem zarchivovaných materiálů z pdf do původního formátu. Jednalo se celkem o 252 souborů, z nichž každý obsahuje 3 – 4 dokumenty. Naplňování průřezového tématu EVVO ve školním roce 2013/2014 Ve školním roce 2013/2014 se ve škole realizovalo mnoho akcí. Žáci projevovali zájem o dění, vyjadřovali spokojenost, celoročně třídili odpady – papír, sklo, textil, plasty, hliník. Trvale byl kladen důraz na dobré přátelské mezilidské vztahy a příjemné klima ve škole. Koordinátorka EVVO se zúčastnila několika seminářů a konferencí prohlubující její znalosti. Všichni zaměstnanci školy byli čtyřikrát v roce proškoleni koordinátorkou EVVO. Aktuální témata: třídění odpadů, trvale udržitelný rozvoj, zdravá výživa, nákup potravin z regionu, používání nezávadných čisticích prostředků, spolupráce s okolními úřady, vzdělávacími spolky, školami, humanitní pomoc u nás i ve světě, význam samozásobování zeleninou a ovocem. Multikulturní rozvoj a soužití ve škole je jedním z nejaktuálnějších témat EVVO. Škola usiluje o naplňování trvale udržitelného rozvoje. Nejde nám jen o zvyšování znalostí dětí o přírodě, poznávání přírody, ale o jejich komplexní rozvoj. V plné šíři to znamená, že se zaměřujeme na optimální mezilidské vztahy, na chápání smyslu života, význam přírody a způsoby chování, které nebudou zatěžovat či ohrožovat životní prostředí. Učíme děti vnímat život, jeho radosti, širší rozměr. Školní rok 2013/2014 lze tak hodnotit jako velice úspěšný, plný aktivit naplňující dlouhodobé i krátkodobé cíle environmentální výchovy ve škole (dále jen EVVO). Environmentální výchova se dostala do podvědomí všech žáků a zaměstnanců školy. Nástrojem naplňování kompetencí 12 ročního i dlouhodobého plánu koncepce EVVO školy se staly činnosti, které jsou zaznamenány ve zprávách čtvrtletního hodnocení. Seznam činností v EVVO ve školním roce 2013/2014  plnění úkolů v projektu RECYKLOHRANÍ  4 projektové dny na téma Mravenci (celoroční, celoškolní tematický projekt zaměřený na EVVO a OSV)  spolupráce s Lipkou, Rozekvítkem, organizací Člověk v tísni  PUPA - tvorba školní přírodní učebny pro autisty  projekt Ekopolis a Multipolis  projekt Dva světy  projekt Bambiriáda  projekt „Celé Česko čte dětem“  beseda s pamětníky školy  Bramborobraní  Jablkobraní  brigáda rodičů, maminek při péči o záhonky zeleniny  sledování starých, chráněných stromů  výroba a pouštění draků  Zavírání zahrady  sušení ovoce, květin  suchá vazba  sběr kaštanů, přírodnin  péče o zahradu  výsadba stromů na školní zahradě  oslava HALLOWEEN  Světýlková cesta  sběr, třídění odpadů  výroba karnevalových masek, Karneval  krmení ptactva, lesní zvěře v zimě  sběr ořechů, pečení dle potřeby  vánoční těšení, Betlém  mapování fauny a flóry v zahradě i v okolí  exkurze na Pracovní úřad Ivančice  sklizeň zeleniny  množení pokojových květin, jahod, jiřin, trvalek, salátu…  otevírání a zavírání zahrady  výsev jarních bylin  výroba Moreny a vynášení k řece  velikonoční dekorace a pletení pomlázky  pálení čarodějnic  cyklistické výlety do okolí Ivančic  čtyři školení zaměstnanců školy v oblasti EVVO  pěstování ovoce a zeleniny v zahradě  manuální dovednosti v učebně EVVO  údržba školního totemu, maringotky  pravidelný pobyt dětí ve školní zahradě v době polední přestávky 13  Zahradní slavnost  exkurze k hasičům, prohlídka stanice  beseda s PČR  projektový den I. pomoc  dopravní soutěž  projektový den na téma multikulturní soužití  pravidelné i mimořádné besedy s ředitelkou školy na téma prevence patologických jevů, šikana, drogová závislost, alkoholismus, rasismus, netolerance, příprava k povolání, mimořádné situace atd.  pravidelné setkávání metodičky prevence a školní psycholožky se žáky nejstarších ročníků ZŠ - činnosti zaměřené na prevenci patologických jevů  besedy, činnostní hry s P. Krysovou na téma prevence patologických jevů  brigáda manažerů z ČEZU a RWE Spolupráce, zapojení do projektů v oblasti EVVO ve školním roce 2013/2014  spolupráce s Lipkou  spolupráce s Rozekvítkem  spolupráce s organizací Člověk v tísni  zapojení do projektu Recyklohraní  zapojení do projektu Bambiriáda  zapojení do soutěže Ekopolis  zapojení do projektu Multipolis  zapojení do projektu „72 hodin, aneb, ruku na to“  realizace samostatných projektů: Den Evropy a Den Země - třídíme odpady Formy a plnění ochrany člověka za mimořádných událostí ve školním roce 2013/2014 Problematika Ochrany člověka za mimořádných událostí ve školním roce 2013/2014 byla zařazena do učebních dokumentů v rozsahu nejméně 6 hodin. V průběhu školního roku se uskutečnilo několik planých poplachů jak v dopoledních, tak i odpoledních hodinách. Při evakuaci dosahovaly všechny třídy i výchovné skupiny, které zvonění slyšely, velmi dobrých časů. Do problémových částí budovy, kde není slyšet zvonění, byla vyslána pověřená osoba, která informovala o probíhajícím cvičném poplachu. S problematikou ochrany před únikem chemických látek se žáci vyšších ročníků seznamují v hodinách chemie, kde zjišťovali, jak velké množství různých chemických látek používají i v běžném životě a byli vedení k jejich bezpečnému používání. Seznámili se s možným negativním vlivem chemických látek na přírodu. Činnosti a aktivity v průběhu školního roku vedly žáky k uvědomění si nebezpečí a následků přírodních katastrof. Žáci zjišťovali, že přírodní katastrofy (záplavy, sněhová kalamita, větrná bouře) se mohou lehce dotknout jich samých a také jejich rodin, a že při takových událostech je mimořádně důležitá vzájemná pomoc a ohleduplnost mezi lidmi. Z dostupných zdrojů zjišťovali, jakým způsobem lze pomoci zejména lidem z postižených oblastí. Pedagogové věnovali čas i zprávám o mimořádných událostech, které se staly doma i ve světě. Získané znalosti a dovednosti z oblasti poskytování první pomoci, schopnost spolupráce a komunikace při řešení problémů si žáci ověřili v průběhu školních akcí zaměřených na sport. Jedno ze stanovišť bylo zaměřeno na poskytování první pomoci při zraněních způsobených při zimních nebo letních aktivitách. Akce probíhaly na stanovištích umístěných v budově školy a zúčastnili se všichni žáci základní školy. Žáci reprezentovali naši školu na soutěži „Mladý záchranář“ a dosáhli 14 velmi dobrého umístění. Dobrých výsledků dosáhli žáci i na celostátní „dopravní soutěži“ s mezinárodní účastní ve Valašském Meziříčí (5. místo), kdy jedna z oblastí soutěže se týkala poskytnutí první pomoci. V červnu 2014 navštívili naši školu profesionální hasiči z Ivančic. Předvedli žákům hasičskou techniku, kterou používají při výkonu své práce a odpovídali na otázky dětí. Akce se setkala s velkým úspěchem. 6. Údaje o prevenci sociálně patologických jevů: Zpracované materiály:  Minimální preventivní program 2013/2014  Krizový plán 2013/2014 Cíl prevence: Ve školním roce 2013/2014 jsme si stanovili za cíl sledovat dění ve škole, všímat si vztahů mezi žáky, vytvářet pozitivní klima, zapojit žáky do všech aktivit tak, aby se sami snažili potlačit nepříznivé vlivy a řešili problémové situace. Dále jsme podporovali zdravý životní styl. Akce proto byly zaměřeny na upevňování vztahů žáků, dodržování základních pravidel chování a pomáhání utvářet pozitivní vztahy k sobě i k ostatním. Školní akce v rámci prevence rizikového chování ve škole, školní rok 2013/2014:  Školní projektové dny – schopnost komunikace, spolupráce, tolerance ke kamarádům, pozitivní vztahy ve skupině  Besedy, přednášky na téma „ŠIKANA, KYBERŠIKANA a DOSPÍVÁNÍ“  Zjišťování vztahů uvnitř třídy, způsoby chování žáků ve třídě, rozvoj sociálních dovedností a vedení žáků ke správné formulaci vlastních názorů  Konzultace se školním psychologem o problémových dětech ve škole a v DD (rodiče, třídní učitelé, vychovatelé, psycholog, ředitelka školy)  Konzultace s PČR, krajským metodikem prevence a kurátory mládeže  Příprava a realizace projektového dne „Den pěkného chování“  Krizový den – projektový den zaměřený na 1. pomoc  Pravidelné konzultační hodiny metodika prevence a výchovného poradce  Týden bezpečnosti - Dopravní výchova na dopravním hřišti – prevence kriminality, bezpečnost na silnici  Monitoring psychosociálního klimatu ve třídách a skupinách (školní psycholog)  Dopravní soutěž ve Valašském Meziříčí – účast žáků na cyklistické soutěži – upevňování vzájemných přátelských vztahů s žáky jiných škol  Návštěvě Hasičské stanice – bezpečnost a rozvoj sociálních dovedností  Preventivní aktivita – Dobrá třída u žáků 2. stupně ZŠ - zjišťování vztahů uvnitř třídy, způsoby chování žáků ve třídě, rozvoj sociálních dovedností a vedení žáků ke správné formulaci vlastních názorů  Návštěva Police ČR (starší žáci: diskuze na téma - šikana, návykové látky Účast na školeních: Schůzka školních metodiků prevence v PPP Brno Školní metodik prevence: 1) absolvoval a v květnu ukončil „Studium pro výkon specializovaných činností - prevence sociálně patologických jevů“ (akreditovaný kurz MŠMT) 15 2) účastnil se konference na téma „Sexuální výchova na ZŠ“ Vedení deníku školního metodika prevence: V deníku jsou zaznamenány všechny besedy se žáky, preventivní aktivity a výchovné přestupky žáků. Projednávané výchovné přestupky jsou založené ve složkách u výchovného poradce a metodika prevence. Nárůst různých projevů rizikového chování včetně zneužívání návykových látek u žáků se stává celospolečenským problémem. Děti a zejména naše děti se zdravotním postižením, patří k nejohroženější skupině. Proto je důležité se neustále zaměřovat na primární prevenci právě na naší škole. Preventivní aktivity zaměřujeme zejména na rozvoj dovedností, které povedou k odmítání projevů agresivity a porušování zákona. Škola poskytuje žákům co nejvíce informací o drogové problematice, přiměřené věku a postižení žáků, naslouchá jejich problémům a otevřeně s nimi hovoří i na neformální úrovni. Řešení výchovných problémů: Výchovné poradenství Výchovné poradenství je ve škole založeno na spolupráci výchovného poradce, metodika prevence, psycholožky a vedení školy. Dobrá spolupráce s dětmi, rodiči a zákonnými zástupci dětí a žáků, vzájemné aktivity, snaha pomoci dětem a žákům s jejich problémy, se odráží ve velmi dobrém vztahu dětí k dospělým, k sobě navzájem, ale i dospělých osob vůči sobě. Výchovná poradkyně (ředitelka školy) pravidelně 1x za měsíc a v případě potřeby i častěji, prováděla besedy se žáky ZŠ na aktuální témata (prevence patologických jevů, šikana, drogová závislost, alkoholismus, rasismus, netolerance, záškoláctví, příprava k povolání atd.). Její dobrá spolupráce s metodičkou prevence přinesla i pozitivní reakce dětí. Ti nad danými tématy diskutovali, a nebáli se přijít říci o radu, nebo požádat o pomoc v případě osobních problémů. Tato prevence vede i k tomu, že současně klesl počet řešených přestupků a děti si uvědomují špatnost nevhodného chování. V rámci výchovného poradenství se uskutečnila i beseda s policistkou na téma „Trestná činnost nezletilých, drogy, šikana“. Výchova k volbě povolání probíhala v rámci rozhovorů ve všech třídách ZŠ, v souladu s ŠVP byla náplní předmětu pracovní činnosti v 9. ročníku. Žákům, rodičům a zákonným zástupcům byly, v rámci celoškolních třídních schůzek, nabídnuty prezentace oborů vhodných pro naše absolventy, s nejstaršími žáky proběhly besedy na toto téma. S vybranými profesemi se žáci seznámili prostřednictvím exkurzí. Konzultace s vycházejícími žáky a jejich rodiči probíhaly průběžně v souladu s jejich potřebami. Nabídku volnočasových aktivit využívaly zejména děti z dětského domova a internátu. V rámci celoročního a celoškolního projektu Mravenci se žáci seznamovali s různými typy her, učili se dodržovat pravidla, což je důležité pro jejich další život. Získávali také náměty na využití vlastního volného času. 7. Údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků: Další vzdělávání pedagogických pracovníků ve školním roce 2013/2014 Školení - název nebo téma Proč Počet pedagogů 16 Tvorba vzdělávacích plánů pro žáky s PAS Individualizace výuky žáků s PAS 1 Tvorba vzdělávacích plánů pro žáky s PAS Individualizace výuky žáků s PAS 1 Zdravý životní styl Podpora Výchovy ke zdraví 1 Dovednosti s interaktivní tabulí SMART Board Podpora využívání digitálních technologií ve škole 1 Dovednosti s interaktivní tabulí SMART Board Podpora využívání digitálních technologií ve škole 1 Dovednosti s interaktivní tabulí SMART Board Podpora využívání digitálních technologií ve škole 1 Dovednosti s interaktivní tabulí SMART Board Podpora využívání digitálních technologií ve škole 1 Psychomotorika pro předškoláky Podpora speciálně pedagogického rozvoje 2 Pojďme do toho společně Konference o PAS 2 AAK LOGO projekt - podpora logopedické prevence 2 VOKS LOGO projekt - podpora logopedické prevence 2 Hrajeme si spolu aneb společná výchova řeči LOGO projekt - podpora logopedické prevence 2 Využití tabletů ve výuce LOGO projekt - podpora logopedické prevence Podpora využívání digitálních technologií ve škole 6 Podprora logopedické prevence LOGO projekt - podpora logopedické prevence 2 Právní předpisy ve školství a jejich aktualizace Podpora vedení školy 1 Odpady a obaly Podpora EVVO ve škole 1 Hodnocení nejen ve vzdělávání Inkluze ve vzdělávání - projekt UPOL 24 SmartBoard - uživatelská úroveň III., IV. Podpora užívání ICT ve škole 2 Učitel ve třídě s žáky se Inkluze ve vzdělávání - projekt 28 17 sociálním znevýhodněním UPOL SmartBoard - uživatelská úroveň I., II. Podpora užívání ICT ve škole 2 SmartBoard- začátečníci Podpora užívání ICT ve škole 2 SmartBoard - uživatelská úroveň III., IV. Podpora užívání ICT ve škole 4 NIQES Vzdělávání vedoucích pracovníků - testování ve škole 1 Odborná konference SMART klub - podpora interaktivní výuky Podpora užívání ICT ve škole 3 Komunitní škola Inkluze ve vzdělávání - projekt UPOL 12 E twining pro pokročilé Podpora užívání ICT ve škole, spolupráce mezinárodní 1 Seminář Dornovy metody a Breusovy masáže Profesní rozvoj 1 Zážitková pedagogika Profesní rozvoj 1 28 AKCÍ CELKEM 108 PEDAGOGŮ Hodnocení DVPP ve školním roce 2013/14 Bylo naplánováno podpořit: 1. rozvoj kompetencí vedoucích pracovníků – řízení školy, organizace výuky 2. prohloubení speciálně pedagogických kompetencí – především VOKS a kombinovaná postižení 3. kompetence na zvládnutí ICT technologií a jejich využívání ve vyučování 4. zdravotnické školení (v současnosti není ve škole pracovník s platným osvědčením) 5. podpora koordinátorů a dalších specialistů – ČMU, BOZP, výchovný poradce Všechny body se podařilo naplnit, navíc jsme se všichni vzdělávali v problematice inkluzivního vzdělávání, což je téma obecné, ale současné. Pro další vzdělávací akce jsme využívali nabídku NIDV, SSŠ v Brně a rovněž výhodnou nabídku AV Media jako bonus pro ,majitele „jejich“ interaktivních tabulí – školení zdarma. Celkem na 28 akcích externího DVPP bylo podpořeno 108 pedagogů, z toho 64 v rámci projektu UPOL – Inkluzivní škola. Projekt UPOL byl výhodný z hlediska finančního – veškeré náhrady šly na vrub UPOL – stravné, lektorné a vzděláni byli všichni pedagogové školy, kteří projevili zájem. Výhodou, bylo i místo – vzdělávání probíhalo u nás ve škole, částí pedagogů bylo vnímáno jako nevýhoda zařazení osmihodinového školení do „volného“ dne – vedlejší prázdniny. 18 Plán DVPP na školní rok 2014/2015 vycházející z předchozího plánu a reálných potřeb 1. obecná předškolní pedagogika – plánování, organizační formy, dosahování klíčových kompetencí, hospitace v příkladových MŠ 2. logopedické vzdělávání 3. ICT technologie – dle nabídky se zaměřením na využívání techniky ve vyučování a především na nový fenomén - tablety 4. další odborné speciálně pedagogické vzdělání – VOKS, AAK, terapie dle nabídky 5. rozvoj kompetencí vedoucích pracovníků – včetně předškolního vzdělávání 6. prohlubování didaktických dovedností pedagogů – oblast matematiky a její aplikace 7. zdravotnické školení – pro všechny zaměstnance školy aspoň základní proškolení o 1. pomoci 8. další vzdělávání koordinátorů EVVO, ŠVP, preventisty rizikového chování, výchovného poradce Uvádění pedagogických pracovníků do praxe pro školní rok 2013/2014 Ředitelka školy jmenovala uvádějící pedagogické pracovníky pro pedagogy s praxí do 3. let v naší škole, s platností od 1. září 2013 do 30. června 2014. 1. Vedoucí vychovatelka - uvádějící pedagog pro 6 vychovatelek DD, Internátu a školní družiny 2. Vychovatelka DD - uvádějící pedagog pro 1 vychovatelku DD 3. Zástupkyně ředitelky - uvádějící pedagog pro 4 učitelky ZŠ a ZŠS 4. Vedoucí učitelka MŠ - uvádějící pedagog pro 3 učitelky MŠ a 1 asistentku pedagoga 5. 4 učitelky ZŠS - uvádějící pedagogové pro asistentky pedagoga ve svých třídách Uvádějící učitelky se řídily po celý rok „Plánem práce uvádějícího učitele pro školní rok 2013/2014“. Pomáhaly s přípravami na vyučování, seznámily nové pracovnice s organizací školy, zavedenou praxí a umožnily náslechy ve svých vyučovacích hodinách i v hodinách ostatních kolegů. Současně prováděly hospitace, pomáhaly překonávat komunikační bariéry ve třídách se žáky se sluchovým postižením, doporučovaly písemnou podporu. Na závěr školního roku zpracovaly písemné zprávy o hodnocení příslušného pedagogického pracovníka a předložili je ředitelce školy. Ředitelka na základě zpráv příslušných uvádějících učitelů zpracovala hodnocení nových pedagogických pracovníků, provedla s nimi pohovory a prodloužila pracovní smlouvy na dobu neurčitou nebo ukončila jejich pracovní poměr. V praxi se nám tento model uvádějících učitelek velice osvědčil a v tomto trendu budeme pokračovat i nadále. 8. Údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti: Opětovně jsme splnili podmínky pro zařazení školy do sítě Rodiče vítáni. Značka znamená, že jsme škola přátelská k rodičům a spolupracující s nimi. Značku prezentujeme na našich www stránkách, v prostorách školy a obráceně – naše škola je s charakteristikou uvedena na stránkách Rodiče vítáni. Přes aktivity tohoto sdružení škol jsme se aktivně zapojovali do dalších veřejných celostátních akcí: 72 hodin – dokážu to, ruku na to!, Naše posvícení, 19 Zdravá pětka, Den Země, Celé Česko čte dětem, Záložka do knihy spojuje školy. Ve Zdravé pětce se tříčlenné družstvo našich žáků II. stupně ZŠ dostalo svým výkonem až do moravského finále. Kolektiv našich žáků vytvořil v rámci výuky Informatiky pexeso s námětem kyberšikany a vyhrál tuto kategorii v soutěži vyhlášené Jihomoravským krajem „Bezpečně v kyberprostoru“. Pexeso bude použito jako oficiální preventivní propagační materiál vydaný JMK. Prezentaci školy jsme letos více zaměřili na otevření školy veřejnosti a aktuální informace na internetu. Natáčela u nás ivančická televize o zapojení školy do akcí: 72 hodin – Dokážu to, ruku na to!, Atletický den, Živý Betlém, Zahradní slavnost, oslavy 120. výročí založení školy. Ojedinělou příležitostí pro prezentaci školy byla oslava 120. výročí založení školy, která proběhla ve dnech 12. a 13. června 2014. První den byl zaměřen na odbornou veřejnost, sponzory a významné hosty a kromě prohlídky prostor školského zařízení nabídl i odbornou konferenci podrobně seznamující s historií i současností školského zařízení. Druhý slavnostní den byl otevřený absolventům školy – bývalým žákům se sluchovým postižením i všem bývalým zaměstnancům. Sešlo se několik stovek účastníků a celý den byl velmi srdečný. Nezanedbatelným prezentačním počinem školy je spolupráce s Jadernou elektrárnou Dukovany formou ilustrací ke kalendáři JEDU na rok 2014. Celý kalendář je doprovázen obrázky našich dětí, je platný na dva roky a byl předán do celkem 40.000 domácností v rámci JMK. Ve školním roce 2013/2014 jsme navázali na uplynulý školní rok a pokračovali v zapojení dobrovolníků do naší činnosti, a to formou brigád, které pomohly ke zkulturnění prostředí, ve kterém se děti a žáci pohybují. V červnu 2014 se konala dobrovolnická akce se zaměstnanci ČEZu zaměřená na brigádu na zahradě a úklid kolem školy – vše před plánovanými oslavami 120. výročí školy. RWE tradičně uspořádalo dobrovolnický den v září 2013, čímž nám významně pomohli s dokončením PUPy – přírodní učebny podporující autisty. Při každé akci dobrovolníci pozitivně hodnotili připravenost naší školy na akce, zapojení zaměstnanců školy do práce s nimi a možnost prohlídky celého zařízení. Velmi si vážíme pomoci dobrovolníků, a to nejen fyzické, ale rovněž vyjádření jejich podpory našemu zřízení a šíření pozitivních informací o něm. Prezentace školy na www www stránky specskiva.cz. se jeví jako funkční a přehledné, zaměstnanci si oblíbili vlastní www prostor pro zaměstnance, který slouží jako vnitřní informační zdroj. Funguje facebookový profil školy, který reflektuje aktuální život školy ve fotogaleriích Fcb profil školy má stálé návštěvníky, dosah jednotlivých příspěvků je kolem 600 a počet “liků“ se blíží 200. Role fcb školy se potvrdila při oslavách 120. výročí školy, kdy velká část bývalých absolventů získávala informace právě z tohoto zdroje. S fcb jsou spokojeni i rodiče a žáci, mají zdroj pro vlastní fotogalerie a jsou informováni o dění ve škole mnohdy on-line. Na základě projeveného zájmu rodičů MŠ byl zřízen od září 2013 facebookový profil naší mateřské školy odděleně, ale propojené se školou základní – důvodem opět snaha o přehlednost. Zatím nedosahuje takové návštěvnosti jako fcb školy, ale důvodem je spíše neaktuálnost zveřejňovaných informací a celkově jejich malý počet. Na zvýšení prestiže tohoto způsobu komunikace s rodiči se zaměříme v dalším školním roce. 20 Souhlasy se zveřejňováním fotografií dětí a zaměstnanců školy máme, neobjevily se nám žádné problémy, ale rovněž se věnujeme výběru zveřejňovaných fotografií. 8.1 Akce a aktivity školy: Již druhým rokem je naše škola zapojena do celostátní kampaně „Celé Česko čte dětem“. Cílem kampaně je podpora emocionálního (psychického, myšlenkového a morálního) zdraví dětí a mládeže. Ve škole jsme ve většině tříd a skupin denně dětem četli a vedli je k zájmu o četbu a zájmu o knihy. V uplynulém školním roce jsme v souladu s celoškolním celoročním projektem Mravenci postupně seznamovali děti a žáky s hrdiny knih Ondřeje Sekory. Na kampaň „Celé Česko čte dětem“ jsme navázali i účastí v mezinárodním projektu Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského v Praze „Záložka do knihy spojuje školy: Namaluj mi svého oblíbeného literárního hrdinu“. Naši žáci na záložky do knih ztvárnili postavy Ferdy Mravence a jeho přátel a záložky zaslali do speciální školy v Levoči. Tradicí se již stává zapojení do celostátního hnutí 72hodin na podporu občanské angažovanosti ve prospěch svého okolí a zapojení do celostátních akcí konaných ke Dni Země. Září:  Projektový den - vycházka do okolí Ivančic  Poznáváme naši zahradu - v rámci celoročního, celoškolního projektu Mravenci  Projektový den PUPA - praktické činnosti zaměřené na úklid zahrady, praktické poznávání druhů ovoce a zeleniny  Krizový den - zdravověda, praktický nácvik OČMU, nácvik první pomoci, příprava na celostátní soutěž ve Valašském meziříčí  Dopravní výchova na dopravním hřišti v Oslavanech  Beseda ředitelky školy s žáky ZŠ na téma „Slušné chování a vzájemné vztahy žáků a zaměstnanců školy“  Zahájení celoškolního, celoročního projektu „Mravenci“, zaměřený na EWO  Říjen:  Celostátní dopravní soutěž pro sluchově postižené děti ve Valašském Meziříčí zaměřená na bezpečnost v dopravě a první pomoc (školní družstvo získalo 5. místo)  72 hodin, aneb ruku na to - dobrovolný celostátní projekt  Prezentace SŠ Radlice Praha - seminář v rámci výchovného poradenství zaměřené na volbu povolání  Burza středních škol v ZŠ Menšíka Ivančice „AMOS“ - v rámci výchovného poradenství zaměřené na volbu povolání  Drakiáda  Štrůdlování - soutěž o nejlepší štrůdl nebo jiný pokrm s jablky (zapojení rodičů)  Beseda „ Zdravá pětka“- akce na podporu zdravé výživy, bio potraviny Listopad:  Beseda s výchovnou poradkyní k volbě povolání pro nejstarší ročníky  Prezentace SŠ Gellnerova Brno - seminář v rámci výchovného poradenství zaměřené na volbu povolání  Prezentace SŠ Lesná Brno - seminář v rámci výchovného poradenství zaměřené na volbu povolání 21  Hledání mraveniště  Světýlková cesta - celoškolní projekt  Dýňování - celoškolní projekt  Výstava Josefa Lady - účast na výstavě ilustrací v Muzeu Ivančice  Turnaj ve florbalu - celostátní soutěž v Plzni  Den slušného chování - celodenní projektové vyučování (prevence sociálně patologických jevů)  Beseda s ředitelkou školy na téma šikana a užívání drog Prosinec:  Medvídková nemocnice u nás ve škole - projekt mediček MU Brno  Mikulášská nadílka v MŠ  Divadelní představení: „Vánoční příběh“  Exkurze do SAKO Brno, návštěva spalovny - třídění a nakládání s odpadem  Vánoční jarmark na ZŠ Vladimíra Menšíka - společná akce, vánoční dílny a jarmark  Projektový den „Vánoční dílny“ - výroba vánočních ozdob a dárků  Živý betlém - vystoupení dětí a žáků školy pro rodiče a veřejnost  Beseda ředitelky školy na téma „Kam na školu“  Návštěva Planetária Brno  Turistická vycházka „Okolo Ivančic“- orientace v zimním terénu  Vánoční den - třídnické akce zaměřené na vánoční zvyky, pečení, vánoční besídky Leden:  Divadelní představení v divadle Radost - představení „Broučci“  Cesta za mravenci v zimě  Projektový den „Ze života hmyzu“  Celostátní počítačová soutěž pro sluchově postižené ve valašském Meziříčí - „Počítač je můj kamarád“, účast  Soutěž „Mladý záchranář“ - účast na soutěži mezi zdravými dětmi z Ivančických škol Únor:  Zahájení kurzu „SEBEOBRANY“ - vedený předsedou Školské rady, nositel 3. DANU, loňský vítěz světového poháru v karate  Představení komika pana Hrušky ve Dvoraně školy s pohádkou „O Červené Karkulce“  Mravenčí karneval pro všechny děti, žáky školy a pro děti a veřejnost z Ivančic  Projektový den „Zimní olympijské hry“ - hrajeme Fair play Březen:  Účast v celostátní soutěži „Zlaťáci“  Divadelní představení „Honza a čert  Vlajka pro Tibet - vyvěšení tibetské vlajky, ochutnávka jídla DALBHAT  Veselé zoubky - preventivní výukový program „s CD pro zdravý chrup“  Beseda v městské knihovně Ivančice  Celostátní soutěž Bambiriáda - účast v soutěži  Duben:  Soutěž s Colgate „Poděl se o úsměv“  Den Země a vycházka ke Stromokruhu - projektový den 22  Den pro autisty - „Modrý den“ na podporu dětí s autismem v naší škole  Slet malých čarodějnic a čarodějů - akce pro děti, rodiče a širokou veřejnost  Velikonoční pomlázka ve škole  Brigáda s ČEZ  Beseda o dospívání dívek  Beseda o dospívání chlapců Květen:  Světový den hygieny rukou, praktická výchova ke zdraví v nemocnici v Ivančicích  Recyklohraní  Beseda s PČR o šikaně, drogách a trestné činnosti nezletilých  Školní výlet dětí z MŠ do Biskoupek do Čarodějnického dvora (akce s rodiči)  Cesta k rybníku MŠ a ZŠS  Projektový den „Mravenci pomáhají“  Den hygieny rukou pod názvem „Čisté ruce“- akce pořádaná nemocnicí v Ivančicích  Divadelní představení „Lotrando a Zubajda“ - divadlo Na Mýtině  Fotbalový turnaj moravských škol pro Sluchově postižené v Olomouci  „Dotkni se vědy“ - návštěva výstavy v Campusu Brno Červen:  Oslava 120 let založení školy, kulturní vystoupení žáků, představení školy široké veřejnosti, návštěva absolventů školy a jejich rodinných příslušníků (2 dny)  Atletický den - závody pana Kratochvíla  Exkurze na parní železnici ve Zbýšově (akce s rodiči)  Cesta za mravenci v létě  Akce ČEZ - akce zaměřená na činnosti na zahradě ve spolupráci s pracovníky ČEZ, dětmi školy a rodinnými příslušníky  Celostátní atletická olympiáda pro sluchově postižené v Ostravě (1x 1. místo, 1x 2. místo, 3x 3. místo)  Školní výlety - turisticko-vlastivědné  Divadelní představení „Bylo nás pět“ v divadle Radost Brno  Prázdninové těšení, turistika, vycházka do Senorad  Malé sportovní hry  Zahradní slavnost, celoškolní akce, slavnostní ukončení školního roku pro rodiče, zákonné zástupce a širokou veřejnost 8.2 Akce a aktivity třídy pro žáky s autismem a kombinovaným postižením rehabilitační třída (ZŠS):  Pravidelně do výuky zařazujeme 1x/měsíc: canisterapii, aromaterapii, zábavná jógová cvičení, cvičení dle Veroniky Sherborne - Nácvik sociálních situací – oslava narozenin dětí, vycházky mimo areál školy, jízda veřejnou hromadnou dopravou, spolupráce s dětmi ve třídě s PAS - V rámci TV - pobyt na sportovním hřišti - Výuka v PUPĚ - poznáváme naši zahradu - Zapojení do celoročních a celoškolních projektů: Den pěkného chování, Zimní olympiáda, Den autismu, Den Země, Atletický den, Den čistých rukou - Vánoční besídka 23 - Vánoční betlém - Divadlo: O Červené Karkulce - Bambiriáda - Výlet na železnici do Zbýšova - Akce školy - podzimní zahrada - Individuální třídní schůzky - Sběr ovoce, zeleniny, kaštanů - Nácvik nakupování potravin na svačiny - Vaření čaje, toustů, jednoduchých jídel - Celoroční třídění odpadů - hliník, papír, víčka - Vánoční besídka - Výtvarná soutěž - „nejhezčí vánoční ozdoba“ - Modrý den - Den autismu - Péče o živé tvory ve třídě (šneci) - Školní olympiáda - Exkurze po místech bydliště jednotlivých žáků: Ivančice, Letkovice, Moravský Krumlov, Jamolice - Oslava „Dne matek“ - Výroba upomínkových předmětů k 120. Výročí založení školy - keramika, látkové čajové sáčky, balení keramických výrobků - Atletický den - účast 8.3 Akce a aktivity třídy pro děti s autismem I. ( ZŠS): - Výroba látkového mravence - Výroba látkové berušky - Tvorba koláže k soutěži AUTISMU - Akce „Oslavte s námi světový den autismu“ - Vaření (příprava a pečení jednoduchých moučníků a zdravých jídel) - Velikonoční pomlázka po škole - Tvorba koláže mapy na soutěž „Plody země“ - Akce „Čisté ruce“ v nemocnici Ivančice - Atletická soutěž - škola - Bambiriáda - akce SVČ Ivančice - Účast na akci „Otevření nových obchodů v Ivančicích“ - Exkurze do Zbýšova do muzea vláčků - Výlet do Vyškova - Zoopark a Dinopark - Turistický výlet na Rénu - Vystoupení na Zahradní slavnosti - Nákupy v obchodě - nácvik sociálních dovedností - Výroba dárků pro maminky, upomínkové předměty na oslavu 120. výročí založení školy - Pošta (posílání pohledů a dopisů s obrázky do soutěží - nácvik sociálních dovedností) - Besídka pro maminky ke dni matek - Třídění odpadu - papír, plasty, sklo do upravených speciálních tašek - Nácvik dalších sociálních dovedností (oslavy narozenin dětí, spolupráce s rehabilitační třídou, jízda veřejnou dopravou, společenské hry, účast na dalších akcích pořádaných základní školou) 24 8. 4 Akce a aktivity třídy pro děti s kombinovaným postižením I. (ZŠS)  Účast na všech projektových dnech školy (podle individuálních možností žáků) - Modrý den, Atletický den, Mravenci pomáhají, Den pěkného chování, Olympiáda, den Země, Závody vlaštovek...)  Individuální třídní schůzky dle domluvy se zákonnými zástupci  Práce na zahradě - úklid, sběr, příprava na setí, plení, zalévání  Školní výlet – Mohelenská Hadcova step  Vyučování na školní zahradě - PUPA, skleník  Práce v kuchyňce - příprava jednoduchých pokrmů (každý čtvrtek)  Celoroční třídění odpadů - hliník, papír, plasty, víčka  Exkurze a výlety do okolí Ivančic  Vánoční besídka, Zahradní slavnost, Světýlková cesta - příprava vystoupení a kulis  Výtvarná soutěž - čtyři roční období  Výroba upomínkových předmětů ke 120 výročí školy  Příprava oslav 120 let založení školy - laminování, výroba výtvarných dekorací, sběr a sušení bylin, výroba zápichů do květin, pomoc při chystání výstavy z historie školy,... 8. 5 Akce a aktivity třídy pro děti s kombinovaným postižením II. (ZŠS)  Canisterapie, aromaterapie 1x/měsíc - Nácvik sociálních situací - Výuka v PUPĚ - poznáváme naši zahradu - Zapojení do celoročních a celoškolních projektů: Den pěkného chování, Zimní olympiáda, Den Země, Atletický den, Den čistých rukou, Den autismu, Modrý den - Vánoční besídka - Vánoční betlém - Divadlo: O Červené Karkulce - Bambiriáda - Výlet na železnici do Zbýšova - Akce školy - podzimní zahrada - Individuální třídní schůzky - Sběr ovoce, zeleniny, kaštanů - Nácvik nakupování potravin na svačiny - Vaření čaje, toustů, jednoduchých jídel - Celoroční třídění odpadů - hliník, papír, víčka - Vánoční besídka - Výtvarná soutěž - „nejhezčí vánoční ozdoba“ - Péče o živé tvory ve třídě (šneci) - Školní olympiáda - Exkurze po místech bydliště jednotlivých žáků: Ivančice, Letkovice, Moravský Krumlov, Jamolice - Oslava „Dne matek“ - Výroba upomínkových předmětů k 120. Výročí založení školy - keramika, látkové čajové sáčky, balení keramických výrobků 8. 6 Akce a aktivity MŠ:  Světýlková cesta, celoškolní projekt  Účast na akci 72 hodin  Drakiáda v MŠ 25  Mikulášská nadílka v MŠ  Účast na akcích „Vánočního těšení“  Pečení a zdobení perníčků  Vystoupení na „Živém Betlému“  Posezení u stromečku s pohádkami, vánoční besídka  Maškarní cirkusový karneval ve třídě a tělocvičně školy  Návštěva lékárny, květinářství, (nácvik sociálních dovedností)  Velikonoční dílny ve třídách  Velikonoční pomlázka v MŠ - společná akce s rodiči  Vycházka do lesa za zvířátky na Rénu v Ivančicích  Návštěva divadelního představení pro MŠ  Vycházka k rybníku - pozorování vodních živočichů  Vystoupení paní Blatné s pohádkou „O Červené Karkulce“  Účast na projektu „Den Země“  Slet malých čarodějnic a čarodějů - společná akce pro rodiče  Dílničky ve třídě ke Dni matek  Besídka ke dni matek  Vycházky do města zaměřené na dopravní tematiku  Návštěvy cukrárny ke Dni dětí - správné stolování a chování ve společnosti (nácvik v praxi)  Společné oslavy narozenin  Návštěva nemocnice - Světový den mytí rukou  Pasování prvňáčků  Účast na divadelním představení „Zlatovláska“ v Oslavanech  Účast na „Zahradní slavnosti“  Účast v projektu „Medvídek Nivea“ 8. 7. Akce a aktivity DD:  Mezi pravidelné aktivity dětského domova patří:  Projektové celoškolní dny – jednou za čtvrt roku  Pořádání výstav pro žáky, zákonné zástupce, okolní školy a veřejnost  Návštěvy knihovny v Ivančicích a v Moravském Krumlově  Exkurze  Výlety - Soutěže - Radost - „Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v ČR“ Kolín: libovolné téma - Sparta Praha - nakresli vánoční přání - Cafe - nakresli návrh loga - Cajon - natoč video bubnování - Vánoční ozdoba - Mariánské Lázně - Design DD - navrhni design ve Vašem DD - Komenský - Brandýs nad Orlicí - Výroba velikonoční kraslice - Mariánské Lázně - Zlaťáci - celorepubliková soutěž ve vaření pro DD - vaří děti DD - Recyklopohádky - vymysli pohádku Prázdninové aktivity dětí z Dětského domova: 26  1 dítě po těžké operaci - Dětská léčebna pro děti, Jánské lázně (3 týdny)  3 děti - dětská ozdravovna Špindlerův mlýn (21 dní)  2 děti - letní tábor na 10 dní 8. 7. Akce a aktivity Internátu: Září:  Vycházka na Rénu  Bramborobraní, úklid zahrady  Šipkobraní a sběr přírodnin Říjen:  Cukrářský den a paní Terezou Nedvědovou  Drakiáda  Dýňobraní Listopad:  Úklid zahrady - Zavírání zahrady  Výroba společenské hry na téma „Cirkus“  Trénování zručnosti v tělocvičně  Výroba ozdob na vánoční stůl, výzdoba  Pečení perníčků Prosinec:  Mikulášská merenda  Vánoční trhy v Moravském Krumlově  Sportovní vánoční turnaj  Vycházka do lesa za zvířátky Leden:  Návštěva ZOO produktu  Sněhové radovánky  Kulturní odpoledne ve Dvoraně + sportovní hry v tělocvičně Únor:  Výroba dárků a přáníček na Valentýna  Cirkusový karneval  Zimní žonglování a soutěžení Březen:  Návštěva knihovny v Moravském Krumlově  Velikonoční dílny, výroba kraslic a velikonoční výzdoby  Výroba a vynášení Moreny Duben:  Vycházka do přírody, krmení labutí a kačen  Otevírání zahrady  Výroba EKO vlajky  Slet čarodějnic 27 Květen:  Výroba voňavého dárku pro maminky  Dopravní hřiště, příprava na dopravní soutěž  Atletické závody J. Růžičky - účast a několik prvenství  Turistický výšlap ke sv. Jakubu  Cirkusové dovádění ke Dni dětí Červen:  Výlet na golfové hřiště  Atletické závody - běh na 12 min.  Kulturní odpoledne ve Dvoraně + vycházka k řece  Zahradní slavnost 9. Údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí: Ve školním roce 2013/2014 nebyla ve škole provedena inspekční činnost ČŠI. 10. Základní údaje o hospodaření školy: V školním roce 2013/2014 jsme přijali od zřizovatele příspěvek na provoz a z MŠMT dotaci na přímé výdaje, které jsme vyčerpali. Příspěvek na provoz byl použit na provozní výdaje, jako je spotřeba energií, dodavatelské služby, pořízení drobného majetku, potřeby pro děti z dětského domova a ostatní běžné výdaje. Škola si vlastní činností pokryla částečně výdaje na stravování ve školní jídelně, pobyt v mateřské škole, ubytování na internátě a pobyt dětí v dětském domově. Škola také provozovala doplňkovou činnost – pronájem tělocvičny a hřiště (i když omezeně s ohledem na chod školy a dětského domova). Za rok 2013 jsme vytvořili velký zisk, který byl tvořen vlastní činností - na konci roku nám byly zpětně přiděleny peněžní prostředky na péči na děti z DD. Tento zisk byl rozdělen do fondů, z kterých se bude v dalších letech čerpat na rozvoj organizace. V roce 2013 nám byly nařízeny odvody z našeho investičního fondu, přesto se nám podařilo realizovat jen nutné pořízení elektrického varného kotle do ŠJ za 116.828 Kč. Na rok 2014 nám byly také nařízeny odvody z IF. Za školní rok 2013/2014 jsme z IF tedy pořídili jen výše uvedený kotel. Pořízení drobného majetku ve školním roce 2013/2014: notebooky pro ZŠ a DD, šatní skříňky a lavičky na zcela nové vybavení šaten žáků a vychovatelek, vybavení tříd ZŠ a nové školní družiny (pomůcky, nábytek), z dotace Logopedie vybavení MŠ třemi tablety, notebookem a tiskárnou, dovybavení tříd ZŠ lavicemi - nárůst žáků, dovybavení internátu sedačkami, stolky a policemi, 2 interaktivní tabule do ZŠ a 1 do MŠ, dovybavení kanceláří nábytkem, dovybavení úseku úklidu a údržby a do DD nová velkokapacitní pračka a sušička. Podařilo se nám získat věcné dary od sponzorů jako například dárky a výzdoba na Vánoce pro DD, jarní výzdoba pro ZŠ a DD, divadelní představení pro MŠ, ZŠ a DD, dvě interaktivní tabule včetně dataprojektorů, počítač do kanceláře účetní a další drobné dary a služby. Peněžní dary jsme zatím ponechali ve fondu (v příštím školním roce za ně pořídíme učební pomůcky do MŠ a ZŠ). 28 11. Údaje o zapojení školy do dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení: Ve školním roce 2013/2014 se v rámci celoživotního vzdělávání vzdělávaly na vysokých školách:  1 vychovatelka DD dokončila magisterské vzdělání, obor speciální pedagogika na UP Olomouc - Mgr.  1 vychovatelka DD dokončila bakalářské vzdělání v oboru speciální pedagogika na Univerzitě Jana Amose Komenského v Praze - Bc.  1 učitelka MŠ – v současnosti na mateřské dovolené, si dálkově dokončila další bakalářské vzdělání, obor speciální pedagogika UP Olomouc - Bc., Bc.  1 vychovatelka školní družiny – si dálkově doplňuje bakalářské speciálně pedagogické vzdělání na Univerzitě Jana Amose Komenského v Praze - dokončila 1. ročník  1 učitelka ZŠ s magisterským vzděláním – v současnosti na mateřské dovolené, si dálkově doplňuje speciálně pedagogické vzdělání na UP Olomouc  1 asistentka pedagoga dokončila kurz na asistenta pedagoga ve SSŠ Brno  1 učitelka ZŠ s vysokoškolským vzděláním dokončuje pedagogické vzdělání na PF MU Brno a byla od září 2014 přijata do celoživotního programu speciální pedagogiky na UP Olomouc  1 vychovatelka internátu s bakalářským pedagogickým vzděláním byla od září 2014 přijata do celoživotního programu speciální pedagogiky na UP Olomouc  1 asistentka pedagoga zahájila studium speciální pedagogiky na PF MU Brno - ukončila 1. ročník Vedení školy usiluje o to, aby v příštích letech kvalifikovanost pedagogických pracovníků dosáhla 100%. Na konci školního roku 2013/2014 činila kvalifikovanost pedagogických pracovníků téměř 90%. 12. Údaje o předložených a školou realizovaných projektech financovaných z cizích zdrojů: Škola se ve školním roce 2013/2014 zapojila do těchto projektů: Rozvojové programy vyhlášené MŠMT na rok 2013/2014: - Dotace na rozvojový program „Zajištění podmínek základního vzdělávání nezletilých azylantů, osob používajících doplňkové ochrany, žadatelů o udělení mezinárodní ochrany na území ČR a dětí cizinců umístěných v zařízení pro zajištění cizinců“: - celková dotace na rok 2013 byla stanovena ve výši 77.985,- Kč, vyčerpáno bylo 52.604,- Kč. Prostředky z dotace byly použity na částečné pokrytí platů pro pedagogy a speciální učební pomůcky pro 2 těžce sluchově postižené děti z Arménie. Poměrná část dotace byla vrácena, neboť obě arménské děti získaly 17. září 2013 trvalý pobyt v ČR. - Dotace na rozvojový program „Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání rok 2013“ ve výši 70.553,- Kč, realizace proběhla od září do prosince 2013. V rámci projetu byla každá třída MŠ (3 třídy) vybavena tabletem – I-pad – pro individuální práci s dítětem v logopedii (děti s vadami řeči a se sluchovým postižením) i při nácviku komunikace výměnným obrázkovým systémem (děti s autismem). Dále byly nakoupeny metodické příručky pro práci s dětmi z oblasti logopedie a všechny paní učitelky i asistentky ve školce absolvovaly sérii školení na rozvoj řeči a komunikace a rovněž na práci s tablety. 29 Rozvojové programy vyhlášené MŽP na rok 2013/2014:  Grant z MŽP na projekt „Přírodní učebna podporující autisty“ ve výši 70.000,- Kč. Jednalo se o vybudování přírodní učebny (nejen pro autisty) - místa v zahradě školy určené k poznávání dřevin a rostlin, k výuce přírodních věd i k odpočinku. Tímto projektem jsme odstartovali dlouhodobý úkol - vytvořit ze školy a zahrady útulné a klidné místo pro děti a žáky k výuce a odpočinku. Veškerá manuální práce spojená s realizací tohoto projetu byla dobrovolnická, a to především zaměstnanci školy. Jednorázově pomohli dobrovolníci a minimálně rodiče). Samozřejmostí bylo i zapojení starších žáků v rámci výuky pracovních činností. Vzniklo krásné a funkční místo na zahradě, které mají v oblibě všechny děti a je chloubou naší zahrady. 13. Údaje o spolupráci s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání: Spolupráce s odborovou organizací: Na škole není odborová organizace. Škola úspěšně spolupracuje s Vysokými školami (UK PF Praha, MU PF Brno, UP PF Olomouc, Mendlova Univerzita Brno, Univerzita Hradec Králové PF), středními pedagogickými školami a také se SSŠ, NIDV, SPC a PPP v rámci celé ČR. V rámci praxí umožňuje studentům všech škol zaměřených na vzdělávání dětí se zdravotním postižením praxe, studijní pobyty a stáže v ZŠ, ZŠS, MŠ a DD. Ředitelka školy ve spolupráci s vedením některých VŠ oponuje bakalářské a magisterské práce. Spolupráce s dalšími organizacemi: Nejužší spolupráce školy je s Občanským sdružením pro podporu a pomoc dětem se zdravotním postižením (dále jen OS), které má přímo ve svých stanovách uvedenou podporu všech dětí vzdělávaných ve školském zařízení MŠ, ZŠ a DD, Ivančice, Široká 42 a bylo zaregistrováno na Ministerstvu vnitra dne 19. 11. 2009 pod č. j.: VS/1-1/77603/09- R. Výroční zpráva občanského sdružení za rok 2012 je zveřejněná na internetových stránkách školy - www.specskiva.cz. Občanské sdružení působící ve prospěch dětí a žáků školy se rozhodlo vzhledem k nové právní úpravě ukončit svou činnost v zákonné lhůtě 3 let – do konce roku 2016. Proto ve školním roce 2013/2014 nijak děti a žáky školy nepodpořilo. Finanční prostředky, které má občanské sdružení na účtu poslouží v prvé řadě k financování likvidace sdružení (správní poplatky) a zbytek bude samozřejmě využit k darům pro děti. V závěru školního roku 2013/2014 proběhla I. valná hromada občanského sdružení s cílem odsouhlasit likvidaci sdružení, nesešel se však potřebný počet členů, proto následovala II. valná hromada, a to v září 2014 - se stejným výsledkem. V současnosti Rada sdružení připravuje likvidaci dle platných Stanov. Spolupráce školy s městem Škola velice dobře spolupracuje s Městským úřadem v Ivančicích a s Městským kulturním střediskem. Pořádá některé akce v součinnosti s městem, účastní se společenských, sportovních, zájmových a kulturních akcí. Pro veřejnost škola pořádá „Dny otevřených dveří“ a umožňuje přístup široké veřejnosti do všech prostor školského zařízení. Naše děti a žáci realizují společné aktivity s dětmi a žáky 30 ostatních ivančických škol. Otevřenost školy, vstřícnost a dobré klima dělá z naší školy příjemné prostředí jak pro žáky a zaměstnance školy, tak i pro jejich rodiče a zákonné zástupce. 31 Seznam použitých zkratek: MŠ – Mateřská škola ZŠ – Základní škola ZŠS – Základní škola speciální DD – Dětský domov SPC – Speciálně pedagogické centrum SŠ – Střední škola VŠ – Vysoká škola ZV – Základní vzdělávání ZV LMP – Základní vzdělávání pro žáky s lehkým mentálním postižením ŠVP – Školní vzdělávací program SP – Sluchové postižení PČR – Policie České republiky OS – Občanské sdružení MŠMT – Ministerstvo školství a tělovýchovy PAS – Poruchy autistického spektra EVVO – Environmentální výchova SSŠ – Středisko služeb školám NIDV – Národní institut pro další vzdělávání PF – Pedagogická fakulta UK – Univerzita Karlova Praha UP – Univerzita Palackého Olomouc TVP – Třídní vzdělávací program 32 Vyjádření školské rady k výroční zprávě: „Výroční zpráva o činnosti školy ve školním roce 2013/2014“ byla projednána školskou radou dne: 14. 10. 2014 s výsledkem: Školská rada schválila Výroční zprávu o činnosti školy za školní rok 2013/2014 v předloženém znění dne 14. 10. 2014. Podpis předsedy školské rady: .......................................................... Roman Lysoněk