VIDEA k problematice rodin s neslyšícími dětmi: Recept na život od nepočujúcej matky (27 min) Televízny klub nepočujúcich STV 2.10.2010 V dnešnej relácii bude dominovať sociálna problematika. Kritickým okom zhodnotíme morálnu úroveň spoločnosti, ktorá zanevrela na skutočné hodnoty a ženie sa jej podstatná časť za hmotnými statkami. Na príklade rodiny Slávky Janáčovej, SP postihnutej matky 5 detí, sa pokúsime presvedčiť divákov, že sú aj iné hodnoty ako peniaze či hmotné statky, pre ktoré je hodno žiť. Život Slávka sa s ňou nehral, naopak hádzal jej polená pod nohy na každom kroku, o izolácii od normálnych ľudí ani nehovoriac. Mnoho SP práve preto sa dištancuje od spoločnosti a uzatvára do svojich kruhov. Slávka to však dokázala prekonať, nielenže vychovala 5 detí, ale pracovať a žiť. I keď skromnejšie o to však šťastnejšie! V druhom bloku sme sa vybrali na Tále, kde Robert Colotka, zástupca KCNS učil a dával základy SP z golfu. Ako im to šlo, to sa dozviete už z našej relácie. http://ruce.cz/clanky/803-recept-na-zivot-od-nepocujucej-matky Letní tábory pro děti (26 min) Televizní klub neslyšících ČT 15.9.2009 Prázdniny jsou obdobím, kdy řada rodičů hledá pro své děti náplň, která by nejen přispěla k jejich rekreaci, ale přinesla jim i nové zážitky a kamarády. Jaké jsou možnosti pro sluchově postižené děti o tom si budeme povídat v tomto TKN. Zavítáme na dvě místa - do Bílé v Beskydech, kde probíhá sportovně zaměřený tábor, který pro neslyšící děti připravila Oblastní unie neslyšících v Olomouci a druhou pozvánkou je Letní integrovaný tábor pro sluchově postižené děti a mládež v Jiřetíně pod Jedlovou. http://ruce.cz/clanky/659-letni-tabory-pro-deti-tkn# Jak se neslyšící děti učí znakový jazyk? (26 min) Televizní klub neslyšících ČT 17.6.2007 V dnešním TKN si budeme povídat o tom, jak se neslyšící děti učí znakovat. Tak jako se slyšící děti musí naučit ovládat český jazyk, tak sluchově postiženým dětem má být dána možnost, aby se naučily opravdu dobře znakovat. Jedním z problémů je nedostatek vhodných učebnic. My vás seznámíme s výtvarnicí Petrou Jelenovou, která ilustruje obrázkový slovníček se znakovým jazykem pro nejmenší děti. Ve spolupráci s autorkou Markétou Prabišovou vytvořily "slabikář" pro neslyšící děti, který vychází na pokračování a má milý název Medvídek Čumáček. http://ruce.cz/clanky/339-jak-se-neslysici-deti-uci-znakovy-jazyk-tkn# Smíšené rodiny slyšících a neslyšících (26 min) Televizní klub neslyšících ČT 12.2.2008 Člověk se narodí a učí se poznávat svět, komunikovat, utvářet názor. Na samém začátku je jeho světem domov, rodiče, které vnímá a napodobuje. Připadá nám to samozřejmé. Ale co když se dítě a jeho rodina v něčem liší. Slyšící rodina navazuje kontakt s neslyšícím dítětem, nebo naopak neslyšící rodiče se učí porozumět si se slyšícím dítětem. Jaké starosti a problémy to přináší? Může propojení těchto dvou světů obohacovat? Právě to se pokusíme zjistit na příkladu dvou rodin - v první z nich se do slyšící rodiny jako třetí dítě narodila neslyšící Eliška a druhá rodina neslyšících manželů má slyšící Věru. V čem jsou si jejich osudy podobné, to bude tématem dnešního TKN. http://ruce.cz/clanky/323-smisene-rodiny-slysicich-a-neslysicich-tkn# Autismus neslyšících dětí (26 min) Televizní klub neslyšících ČT 11.11.2008 Autismus patří mezi vývojové poruchy, které mají počátek v dětství, projevují se od narození nebo začínají v období kolem 2-3 let věku. Stupeň závažnosti bývá různý. Projevuje se izolovaností dítěte, neschopností navázat kontakt. Dítě nereaguje na podněty zrakové ani sluchové. Jedná-li se o dítě, které je sluchově postižené, je diagnostika o to těžší. Neslyšící dítě totiž také nereaguje na hlas a zvuky. Přitom včasné odhalení obou poruch je velmi důležité pro další možný rozvoj. V tomto pořadu se tedy zaměříme na metody, které pomáhají rozpoznat, jestli se jedná nejen o sluchovou vadu, ale i o autismus. PhDr. Zoja Šedivá ukáže některé testy a zadání, podle kterých pak s dětmi pracuje. Seznámíme diváky se třemi rodinami, ve kterých je autistické dítě. Dvě jsou i sluchově postižená. Třetí hoch je sice slyšící, ale dokázal navázat kontakt s rodiči a okolím až díky znakovému jazyku. Podíváme se, jak se projevují doma či ve škole. Díky vyprávění rodičů o tom, jak a kdy poznali, že není něco v pořádku, možná pomůžeme dalším rodinám, aby takovéto postižení odhalili včas. http://ruce.cz/clanky/504-autismus-neslysicich-deti Mosty do dětského světa neslyšících (26 min) Televizní klub neslyšících ČT 25.1.2007 Když se do slyšící rodiny narodí neslyšící dítě, musíme mu zprostředkovat náš svět jiným způsobem. Málokdy si uvědomíme, že pro toto dítě bude vzdálená pohádka, kde vlk převlečný za maminku ťuká na vrátka a jemným hláskem mluví... V knihkupectvích najdeme obrovské množství knížek pro děti, ale máme vůbec nějaké, které by vycházely ze světa, se kterým může mít zkušenost neslyšící dítě? Zeptáme se maminek, jak tuto situaci řeší. Již existují projekty, které se snaží pohádkový deficit napravit. Pozveme vás do divadla, kde připravují pohádku pro neslyšící děti tak, aby si ji mohly užít podobně, jako si dětská představení užívají jejich zdraví vrstevníci. Setkáme se s autory a tvůrci tohoto divadelního představení, ukážeme vám, jak se tento ojedinělý projekt rodí a současně se zamyslíme nad tím, jak tyto mosty do dětského světa neslyšících vytvářet systematicky a cíleně. http://ruce.cz/clanky/345-mosty-do-detskeho-sveta-neslysicich-tkn# Jaké je společné dětství neslyšících a slyšících sourozenců (26 min) Televizní klub neslyšících ČT 1.12.2008 V uplynulých dílech TKN jsme měli možnost společně přemýšlet o tom, jaké to je, když se v partnerských dvojicích sejdou slyšící a neslyšící, jaká je atmosféra ve smíšených rodinách, kde jsou slyšící rodiče a neslyšící děti nebo naopak. V dnešním TKN máme jedinečnou možnost nahlédnout do životů, které se spojily ve smíšených sourozeneckých dvojicích. Setkáme se celkem se třemi dvojicemi. Se sourozenci dnes už ve zralém věku, se sestrami v dospělém produktivním věku a s dětskými sourozenci. Ti starší budou vzpomínat na společné dětství a v té souvislosti si uvědomíme, jak moc do jejich osudů zasahovala doba, ve které žili. Přiblížíme si, jak v jednotlivých obdobích sourozenci prožívali své vztahy, jak si hráli, jak se škádlili, jak si více či méně záviděli své možnosti závislé na "decibelech". Příběhy mohou být v mnohém přínosem současným rodinám se smíšenými sourozeneckými dvojicemi. http://ruce.cz/clanky/522-jake-je-spolecne-detstvi-neslysicich-a-slysicich-sourozencu# Slyšící děti neslyšících rodičů (26 min) Televizní klub neslyšících ČT 19.12.2007 V jednom z letošních TKN jsme se věnovali situaci slyšících dětí v rodině neslyšících rodičů. Byli to lidé, kteří jsou dnes už dávno dospělí a vyrůstali v době, kdy postavení neslyšících zdaleka nebylo takové, jaké je dnes. Jak se mají dnešní slyšící děti neslyšících rodičů? Na jaké bariéry narážejí, s čím děti a jejich rodiče bojují? Slyšící děti, jejichž mateřským jazykem je český znakový jazyk, se od mala nacházejí v bilingvním prostředí. Pokusíme se zjistit, zda je takováto situace pro vývoj dítěte zdravá, zda ho nějak nepoškozuje a jak v takového rodině probíhá komunikace. http://ruce.cz/clanky/326-slysici-deti-neslysicich-rodicu-tkn