25. 1. 2016 1 Zdravotní postižení u dospělých 1. BLOK Postižení  neexistuje jedna obecná definice  rozdíly podle oblastí (školství, práce, zdravotnictví, soc. oblast)  dříve – postižení jako kategorie, defekt  opatření (podle druhu a stupně)  dnes – postižení jako dimenze, určitý rozměr života  postižení je součástí lidského stavu  „Téměř každý bude v některé části života dočasně či trvale postižený a ti, kteří se dožijí stáří, budou zažívat narůstající obtíže vycházející ze zdravotního stavu“ (WHO 2011, s. 3) 25. 1. 2016 2 Postižení „Stav trvalého a závažného snížení funkční schopnosti v důsledku nemoci, úrazu nebo vrozené vady.“ (ČR, zdravotnické pojištění) „…dlouhodobý nebo trvalý stav, který nelze léčbou zcela odstranit, lze však nepříznivý dopad zdravotního postižení zmírnit soustavou promyšlených opatření.“ (Hartl, Hartlová, 2000) Postižení dle WHO  „…částečné nebo úplné omezení schopnosti vykonávat některou činnost nebo více činností, které je způsobeno poruchou nebo dysfunkcí orgánu“ (WHO 1980)  impairment (Schädigung) – vada, poškození  disability (Beeinträchtigung) – omezení, znevýhodnění  handicap (Behinderung) – postižení 25. 1. 2016 3 Postižení dle WHO  Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví – MKF / International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF (WHO 2001)  Zaměření na potenciál  Nové pojmy – participace, aktivita  Postižení vytváří podmínky (společnost)  Participace – zapojení člověka do životní situace  Aktivita – proces provádění nějakého úkolu či jednání (akce) člověkem  Dimenze prostředí – indiv. životní podmínky Člověk s postižením – podle oblastí  školství  Školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání  práce a zaměstnávání  Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb.  sociální oblast  Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. 25. 1. 2016 4 Dělení  podle doby vzniku  podle druhu  podle stupně  (relativně) neměnný stav vs. progrese  typické pro určitý věk  … … … Dospívání  čas tělesného, duševního a sociálního dozrávání  emancipace od závislostí na rodině, snaha o postupné „osamostatňování“ (vlastní názor, rozhodování, nesouhlas vs. potřeba pomoci, podpory)  navazování vztahů – co je „důležité“?  hledání vlastní identity a smyslu života  uvědomění vlastního postavení ve společnosti  představy o budoucnosti (profesní orientace) 25. 1. 2016 5 Dospívání  utváření vlastního hodnotového systému  napětí, neporozumění, konflikty  názorové rozdíly, soužití s rodiči – u lidí s postižením přetrvává déle  postoj rodičů k dospívajícím dětem – dospělost a nezávislost ziskem i rizikem  dospívání dětí signálem vlastního stárnutí  dospívání dětí ztráta určitých jistot  specifika dospívání a osamostatňování mladých lidí s postižením Dospělost „…období svobody rozhodování spojeného s odpovědností za svá rozhodnutí a schopnost získat a plnit příslušné role“ (Vágnerová, M. 2004)  mladá dospělost: 20-40 let  střední dospělost: 40-50 let  starší dospělost: 50-60 let  počátek dospělosti není jednoznačně vymezen 25. 1. 2016 6 Dospělost  biologické vymezení – fyzická zralost, sexuální zralost  psychosociální vymezení – odlišný průběh  změna osobnosti – svoboda, rozhodování, ovládání emocí  změny v socializačním rozvoji – vztahy (původní rodina, vrstevníci, nová rodina, interakce v práci)  ekonomická nezávislost  Faktory:  ukončení studia (profesního vzdělání); získání práce, odchod od rodičů; dosažení plnoletosti (práva, povinnosti) Obtíže v běžném životě Jaké obtíže může mít …člověk se zrakovým postižením? http://chodicilide.cz/pribeh-honzy-4/ …člověk se sluchovým postižením? http://chodicilide.cz/pribeh-daniela-3/ …člověk s tělesným postižením? http://chodicilide.cz/pribeh-petra-5/ 25. 1. 2016 7 Znáte nějaké osobnosti s postižením? HISTORIE… /… SOUČASNOST ZAHRANIČÍ… /… U NÁS Člověk s tělesným postižením „I started calling myself a disabled woman, and a crip. A good 13 years after 17-year-old me started saying crip, it still horrifies people. I do it because it's a word that makes me feel strong and powerful.“ Stella Young, writing a letter to her 80year-old self. Stella Young https://www.ted.com/talks/stella_young_i_m_not_your_inspir ation_thank_you_very_much 25. 1. 2016 8 Otázky do diskuse  O čem bylo video?  Co bylo poselstvím Stelly Young?  Je u nás situace podobná/stejná?  Zažili jste někdy situaci, kdy jste žasli nad chováním svého okolí k lidem s postižením?  Co by bylo třeba udělat, aby se to změnilo? Člověk se zrakovým postižením "Jak šel čas, pomalu ale jistě jsem si uvědomoval, že se nemohu jen litovat, ale že chci svému okolí a hlavně sobě ukázat, že něco dokážu.„ Jan Říha Jan Říha https://www.youtube.com/watch?v=6Rq_12gIy4w 25. 1. 2016 9 Člověk s mentálním postižením „Chci něco umět a potřebuji něco pořádného dělat. Odborníci o mě říkají, že mám mentální postižení a poruchu autistického spektra. Ale já to neřeším.“ Bořivoj http://www.vruzovemsadu.cz (2010) Pracovníci dílny Život ve společnosti a lidé s postižením  mezi adolescencí a mladou dospělostí – období sociální bezprizornosti, omezení trvalejších sociálních vazeb (zaměstnání, partneři, bydliště, kamarádi)  postupná stabilizace, vyhranění životního stylu, hodnot, pozice ve společnosti  ALE…!  změna vztahu ke společenským normám, konec podřízenosti dospělé autority  schopnost se hájit, vymezit hranice (chci/nechci)  nezkušenost, neznalost (samostatného, sebeurčujícího života) – extrémy  změna požadavků – od společnosti, od rodičů 25. 1. 2016 10 Odvrácená strana pomoci  rodiče vs. jejich postižené děti  pomoc, doprovod vs. příliš moc (péče)  ještě odpovědnost rodiče vs. už odpovědnost dítěte  Co to znamená do budoucna? http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096060107klic/215562221700005 (Klíč, 1.4.2015)  Samostatnost, nezávislost http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096060107klic/215562221700014 (Klíč, 7.10.2015) Samostatnost versus (příliš) péče