27. 11. 2015 1 Zdravotní postižení u dospělých 2. BLOK Mezníky v životě člověka  vstup do školy  dospívání, volba budoucí profese, profesní příprava  vstup do zaměstnání – dospělost  Zásadní změny v životě  Samostatnost, nezávislost, odpovědnost  Rozhodnutí – potřeba podpory 27. 11. 2015 2 Dospívání (opakování)  čas tělesného, duševního a sociálního dozrávání  emancipace od závislostí na rodině, snaha o postupné „osamostatňování“ (vlastní názor, rozhodování, nesouhlas vs. potřeba pomoci, podpory)  hledání vlastní identity a smyslu života  navazování vztahů – co je „důležité“?  uvědomění vlastního postavení ve společnosti  představy o budoucnosti (profesní orientace) Práce – představy, kompetence u žáků s postižením  Reálné představy chybí ◦ co, kde, jak často, za kolik…  Znalosti, dovednosti, kompetence – během vzdělávání  Pracovní kompetence chybí ◦ „Klíčové kompetence jsou kombinací znalostí, dovedností a postojů odpovídajících určitému kontextu.“ (Evropský Parlament, Rada Evropy, 2006)  Důvod: Proč pracovat? 27. 11. 2015 3 Profesní orientace  Pomoc při rozhodování, volba povolání  Vytváření předpokladů a správných návyků  Podpora motivace  Rozvoj dovedností, seznamování s pracovním procesem  Zjišťování silných a slabých stránek, přání, očekávání Profesní orientace  Kam po (základní) škole? ÚKOL  Kdo poradí?  Co zjišťujeme?  Jak zjišťujeme? 27. 11. 2015 4 Volba budoucí profese / prof. vzdělávání  KDO poradí? (poradenští pracovníci)  Porad. pracovníci na školách  PPP – kariérové poradenství  SPC – kariérové poradenství  Informační a poradenská střediska při úřadech práce (IPS) Volba budoucí profese / prof. vzdělávání  CO zjišťujeme?  druh a charakter zdravotního postižení  zájem, přání, seberealizace  dovednosti, silné (slabé) stránky  schopnosti, samostatnost, soběstačnost  vzdálenost školy, podmínky  náročnost vzdělávání  budoucí pracovní uplatnění 27. 11. 2015 5 Volba budoucí profese / prof. vzdělávání  JAK zjišťujeme? (prostředky v poradenství)  Pozorování  Rozhovor  Anamnestické údaje  Analýza produktů  Testy Aktivity podporující osobnostní rozvoj  Zjišťování silných a slabých stránek  Sebepoznání, sebehodnocení, sebedůvěra  Úkol: ◦ Jaký/jaká jsem… Jaký/jaká bych si přál/a být… ◦ Toto umím. Tohle mi jde dobře. ◦ Tohle ještě neumím. Toto mi nejde. ◦ Toto bych se chtěl/a naučit. 27. 11. 2015 6 Úkol KUCHAŘ / KUCHAŘKA ◦ Co dělá kuchař / kuchařka? ◦ Kde pracuje kuchař / kuchařka? ◦ Co se ti líbí na práci kuchaře / kuchařky? ◦ Co se ti nelíbí na práci kuchaře / kuchařky? ◦ Chtěl / chtěla bys být kuchařem / kuchařkou? ◦ Proč (ano / ne)?  diskuse, rozvoj představ, doplnění informací (realita), podpora komunikace, schopnost argumentovat Příprava na práci jako součást vzdělávání  RVP – vzdělávací oblast Člověk a svět práce ◦ ZŠ, ZŠ speciální  Cíl: zprostředkování znalostí a rozvoj dovedností  Klíčové kompetence ve všech RVP – pracovní  Rozdíly 27. 11. 2015 7 Kompetence pracovní (RVP ZV) Na konci základního vzdělávání žák: ◦ používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na pracovní podmínky ◦ přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti…, ale i z hlediska ochrany svého zdraví a druhých a životního prostředí ◦ využívá znalosti a zkušenosti získané ve vzděl. oblastech v zájmu vlastního rozvoje a přípravy na budoucnost ◦ orientuje se v základních aktivitách potřebných k uskutečnění podnikatelského záměru a jeho realizaci… RVP pro ZŠSp osvojené hygienické návyky, zvládá sebeobsluhu zvládá základní pracovní dovednosti pracuje podle naučeného pracovního postupu soustředí se na pracovní výkon a je schopen vytrvat při plnění respektuje pravidla práce v týmu Přijímá posouzení výsledků své práce dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny zvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy, rozšiřuje své komunikační schopnosti při kolektivní práci má vytvořen pozitivní vztah k manuálním činnostem dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce, ochrany životního prostředí a společenských hodnot a uplatňuje je při pracovních činnostech pracuje podle daného prac. postupu, návodu, náčrtu a orientuje se v jednoduché technické dokumentaci je schopen pracovní výdrže, koncentrace na prac. výkon a jeho dokončení reálně posoudí výsledek své práce má konkrétní představu o pracovních činnostech běžných profesí využívá získané znalosti a zkušenosti a vytváří si představu o možnostech svého budoucího uplatnění RVP ZV-LMP 27. 11. 2015 8 Jaká omezení může mít člověk s …? Na co je potřeba dávat pozor při volbě vhodného povolání pro člověka s …? Poradenství k volbě profese mimo školu  Poradenství pro volbu školy a povolání (5´): https://www.youtube.com/watch?v=F-v0D2rzTHQ 27. 11. 2015 9 Profesní příprava Profesní vzdělávání  běžné školy  speciální školy 27. 11. 2015 10 (Speciální) Střední školy Gymnázium Střední škola pro zrakově postižené Konzervatoř pro zrakově postižené Střední škola pro sluchově postižené Střední škola pro tělesně postižené (SOU, SOŠ) Odborné učiliště Praktická škola Střední školství – gymnázia Gymnázia (úplné střední vzdělávání) – připravují především na další studium ◦ Rámcový vzdělávací program pro gymnázia ◦ Gymnázium pro zrakově postižené v Praze: http://goa.braillnet.cz ◦ Soukromé gymnázium Integra v Brně 27. 11. 2015 11 Střední školství – střední odborné školy Střední odborné školy (úplné střední odborné vzdělávání) – připravují na odborná povolání ◦ oblasti ekonomická, technická, zdravotní, ped., soc. právní, umělecké apod. ◦ SŠ pro sluchově postižené, Hradec Králové: http://neslhk.com/stredni-skola ◦ SŠ pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí: http://www.val-mez.cz (elektrotechnika) ◦ Obchodní akademie, Odborná škola a Praktická škola Olgy Havlové, Janské Lázně: http://www.oajl.cz (video) ◦ SŠ pro zrakově postižení, Brno: http://www.sss-ou.cz ◦ Střední škola Aloyse Klára, Praha: http://www.aklar.cz Střední školství – konzervatoř Konzervatoř – typ střední odborné školy, připravuje na uměleckou či umělecko-pedagogickou činnost ◦ Hudba, zpěv, tanec, hudebně-dramatické umění, ladění ◦ Konzervatoř Jana Deyla a SŠ pro zrakově postižené, Praha: https://www.kjd.cz 27. 11. 2015 12 Střední školství – Odborná a střední odborná učiliště Střední odborná učiliště (odborné vzdělání) – připravuje pro praxi ◦ Dvou a tříleté obory, výuční list Odborná učiliště ◦ Dvou a tříleté obory ◦ OU a Praktická škola Lomená, Brno: http://www.oupslomena.cz Praktické školy ◦ Jedno a dvouleté obory Tipy  Extrémní povolání – Vychovatel v ÚSP (2012): http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10000000060-extremni- povolani/209251000530008-vychovatele-v-ustavu-socialni-pece (8min.)  Occupation guide: http://www.occupationsguide.cz