Speciální andragogika – BLOK 3 Okruhy: Sociální inkluze a exkluze, vrozené a získané postižení Vrozené a získané postižení Vágnerová, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. Úkoly k četbě: - Jaký dopad má vrozené/získané postižení na jednice? V čem se liší? - Jak se vyrovnává rodina se získaným postižením (coping)? Jaké faktory tento proces ovlivňují? Sociální inkluze a exkluze Slepičková, L., Vaďurová, H. Sociální inkluze osob s postižením. In Pančocha, K., Procházková, L., Sayoud Solárová, K. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno: MU, 2013. str. 23-49 (bude vloženo v ISu) Úkoly k četbě: - Vymezte pojem sociální inkluze, formou pojmové mapy navrhněte jednotlivé oblasti a vztahy mezi nimi. Např. Murphy, R.F. Umlčené tělo. Kapitola 5: Střety a setkání. Praha: Slon, 2001. str. 95-113. (vloženo v ISu) - V textu L. Slepičkové a H. Vaďurové na str. 29 naleznete oblasti zásadní pro sociální inkluzi osob s postižením podle Hall a Abbotta. Vezměte tyto oblasti a dohledejte k nim relevantní pasáže v textu R. Murphyho. Jak dané oblasti hodnotí autor ze svého pohledu jedince s progresivním získaným postižením? Speciální andragogika – BLOK 5 Okruhy: Modely postižení, volný čas a neziskový sektor Modely postižení Slepičková, L., Vaďurová, H. Sociální inkluze osob s postižením. In Pančocha, K., Procházková, L., Sayoud Solárová, K. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno: MU, 2013. str. 23-49 Krhutová, L. Autonomie v kontextu zdravotního postižení. Boskovice: 2013. str. 29-35. Dostupné z: http://dokumenty.osu.cz/fss/kas/krhutova/info_autonomie_zdp.pdf Úkoly k četbě: - Formou myšlenkové mapy zpracujte hlavní charakteristiky medicínského a sociálního modelu postižení. Kontrastujte medicínský a sociální model postižení, popište výhody a nevýhody každého z nich. Volný čas a neziskové organizace věnující se dospělým osobám s postižením Úkol: ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6. (nebo jiný zdroj, i elektronický) - Seznamte se s definicí volného času, formou pojmové mapy zpracujte jeho jednotlivé složky, včetně významu pro kvalitu života osob s postižením. - Vyberte si 3 oblasti a najděte k nim 3 relevantní neziskové organizace, které tuto oblast pomáhají zprostředkovat / zprostředkovávají pro osoby s postižením (např. sport – lyžování – osoba s tělesným postižením – Centrum handicapovaných lyžařů, o.s. http://www.monoski.info, stručně popíšete nabídku organizace a osoby, kterým jsou služby určeny) Úkol: Kazuistika: František OA: 54 let, glaukom, praktická slepota, žije sám, často jej navštěvuje sestra František rád plave, ale nemá odvahu chodit plavat sám, bojí se úrazu a na plaveckém bazénu v místě bydliště se špatně orientuje. Také by se rád společensky setkával s jinými lidmi s/bez zrakového postižení, má rád hudbu a tanec. František před plným nástupem onemocnění rád četl. Nyní poslouchá jen rozhlasové hry a rád by repertoár rozšířil. Doporučte organizace, na které se František může obrátit, aby mohl lépe naplnit volný čas. Pokuste se, prosím, najít všechny organizace v místě bydliště (místo bydliště si sami zvolíte).