Dítě s kombinovaným postižením, vzdělávání Žák s více vadami Žák s více vadami je žák s postižením současně dvěma nebo více na sobě kauzálně nezávislými druhy postižení, z nichž každé by vzhledem k hloubce a důsledkům opravňovalo k zařazení do speciální školy příslušného typu. Věstník MŠMT ČR č. 8/1997 Žák se zrakovým a kombinovaným postižením heterogenní skupina společný znak – zraková vada, která dominuje postižení různého druhu a stupně nová kvalita postižení vrozené kombinované postižení X získané přidružené postižení nebo celý komplex postižení Charakteristika dětí se zrakovým a kombinovaným postižením Časté zrakové diagnózy: CVI kongenitální katarakta atrofie zrakového nervu ROP Malfunkce oka Kognitivní oblast: snížení mentální úrovně pasivita omezení kompenzačních smyslů podněty musí být mnohokrát opakovány Motorická oblast: často omezena tělesným postižením Sociální oblast: narušená komunikace komunikace jako prvek učení i edukace Vzdělávání: · základní školy praktické a speciální pro daný typ postižení · speciální třídy při běžných školách · individuální integrace Strategie při vzdělávání kombinovaně postižených · osvojení aktivit v kontextu prostředí, režimu a rituálů · využívání názorných, konkrétních předmětů přes hmatovou zkušenost · mnohonásobné opakování · strukturace učení · omezené kompenzační mechanismy - využití funkčního vidění · dostatečný přísun stimulace – odbourání pasivity, syndromu bezmocnosti Hluchoslepota ð nejzávažnější kombinace je hluchoslepota duální senzorické postižení ð speciální třídy pro hluchoslepé děti při ZŠ pro SP v Olomouci a Berouně ð vzdělávání na školách pro sluchově či zrakově postižené, na školách pro děti s více vadami ð LORM – Společnost pro hluchoslepé ð Tyfloservis, o. p. s. ð VIA - Sdružení hluchoslepých ð Záblesk – Sdružení rodičů a přátel hluchoslepých dětí