Osnova předmětu Specifické poruchy učení · Základní pojmy, definice, terminologie · Etiologie-teorie O.Kučery, Uty Firth (3 roviny), aktuální názory, výskyt SPU v populaci · Jednotlivé druhy poruch učení, jejich charakteristika, příčiny projevy (DYSLEXIE, DYSGRAFIE, DYSORTOGRAFIE, DYSKALKULIE) · Percepčně-motorické funkce, kognitivní funkce, deficity dílčích funkcí (nástin, jak se promítají nedostatky do SPU) · Specifické poruchy chování LMD, ADD, ADHD (charakteristika, příčiny, projevy) · Poradenský systém v rámci školy a možnosti diagnostiky (podpůrný výukový program, školní dotazník, poradenští pracovníci ve škole) · Diagnostika na odborném pracovišti (poradenští pracovníci, cíle diagnostiky, články, které se do ní zapojují, oblasti na které se diagnostika zaměřuje) · Vzdělávání (speciální školství, možnosti integrace, individuální vzdělávací plán) · Zásady přístupu učitele, hodnocení a klasifikace · Reedukace SPU (co to je reedukace, kdo se na ní podílí, na co se zaměřuje) · Jedinec se SPU, rodina, komunikace · + legislativa vztahující se k tématu, zjm. Školský zákon (vyhláška 48/2005 ve znění pozdějších předpisů), zákon 116/2011 a 147/2011 ve znění pozdějších předpisů Doporučená literatura: Ø BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: Muni Press, 2010. Ø BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. Ø ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. Ø BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. Ø BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005. Ø SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2000.