¡Významný prvek ve vývoji řeči ¡Vyloučení sluchového postižení ¡ ¡ ¡Významný prvek ve zvládání školních dovedností ¡Zpracování informace – převažuje sluchová cesta ¡Klíčový je rozvoj v předškolním věku ¡ ¡Sluchová soudržnost ¡Poznání sluchových vzorů ¡Časové aspekty naslouchání ¡Sluchová figura a pozadí ¡Sluchová výkonnost při zhoršených/změněných akustických signálech ¡ ¡sluchová soudržnost ¡schopnost komplikovanější konverzace ¡rozumění vtipům, hádankám ¡schopnost odvozování a tvoření závěrů, abstrakce ¡ ¡ ¡ ¡poznání sluchových vzorů ¡vztahuje se ke schopnosti rozeznat určité akustické vzory ¡ umožňuje identifikaci zdrojů zvuku – motor auta, štěkot psa.. ¡ ¡časové aspekty naslouchání ¡ - schopnost integrovat sekvenci hlásek do slov nebo jiných smysluplných kombinací ¡ - a vnímat hlásky jako samostatné jednotky, jestliže následují rychle za sebou ¡ - schopnost vnímat, srovnávat, izolovat hlásky ze slov ¡ ¡ ¡sluchová figura a pozadí ¡sluchová výkonnost klesá při současných konkurenčních akustických signálech ¡ ¡vztahuje se ke schopnosti vnímat řeč nebo jiné zvuky x konkurenční zvukový signál ¡schopnost inhibovat zvuky pozadí ¡ ¡Uvedené oblasti se navzájem prolínají ¡Vzájemná podpora jednotlivých složek ¡Záměrné naslouchání ¡Naslouchání ¡ - lokalizace zvuku (3) ¡ - rozlišení předmětů dle zvuku (3-4) ¡ - určení písně dle melodie (4) ¡ - naslouchání krátkému příběhu, pohádce (4) ¡Sluchové rozlišování (diferenciace) ¡ - rozlišení slova s vizuálním podnětem ¡ - rozlišení slova bez vizuálního podnětu ¡ ¡ - změna hlásky ¡ - změna samohlásky ¡ - změna znělé/neznělé hlásky ¡ - změna sykavek ¡ - změna délky ¡ - změna měkčení ¡ - bezvýzamové slabiky ¡ ¡Sluchová analýza a syntéza ¡ - rozdělení slova na slabiky (4) ¡ - rozpočitadlo (4) ¡ - výběr rýmujících se slov (4,5-5) ¡ - určení, zda se 2 slova rýmují (4,5-5) ¡ - určení počtu slabik (5) ¡ ¡ ¡Pokračování – analýza a syntéza § - iniciační hláska slova (5) § - určení slov začínajících danou hláskou (5-5,5) § - určení poslední hlásky ve slově (5,5-6) § - slovní fotbal (6-7) § ¡Pokračování – analýza a syntéza § - určení poslední samohlásky ve slově (6-7) § - určení, zda slovo danou hlásku obsahuje(6-7) § - tvorba slov z daných hlásek (6-7) § - analýza jednoslabičných slov na hlásky (6-7) § - analýza a syntéza dvouslabičného slova (7) § ¡Vnímání rytmu §Rytmická struktura (dle složitosti) § - určí, zda jsou shodné (4) §Nápodoba rytmu (dle složitosti) – 5-6 let §Záznam rytmické struktury (5,5-6) § ¡Sluchová paměť ¡ - opakování vět ¡ - opakování slov ¡Tříleté dítě – zopakování věty o 3 slovech ¡Čtyřleté dítě – zopakování věty o 4 slovech ¡Pětileté dítě – zopakování věty o 5 slovech ¡Šestileté dítě – delší větný celek ¡ ¡Zopakování nesouvisejících slov (- 1) ¡Naslouchání pohádek a příběhů ¡Lokalizace zvuků ¡Poznávání záměrně vydávaných zvuků ¡Naslouchání „tichu“ ¡Poznání písně dle melodie ¡Zpěv s dítětem ¡Rozpočitadlo ve spolupráci s dospělým ¡Rytmizace ¡Předání krátkého vzkazu ¡Naslouchání delších pohádek a příběhů ¡Učení se básniček a písniček ¡Lokalizace zvuku ¡Hledání ozvučeného předmětu ¡Naslouchání a rozlišování zvuků z okolí ¡Poznávání hudebních nástrojů ¡Poznávání počtu zvuků ¡Poznávání počtu slov ve větě ¡Rozpočitadla ¡ ¡Rozkládání slov na slabiky, vytleskání ¡Hledání slov podle počáteční slabiky ¡Hledání a vymýšlení rýmů ¡Rozlišování slov ¡Určování délky zvuků (dlouhý/krátký) ¡Určování rytmických struktur ¡Sluchová diferenciace ¡Poznávání hlasů kamarádů ¡Poznávání zvuků z vyrobených chrastidel ¡Zvukové pexeso ¡Poznávání zvuků hudebních nástrojů ¡Poznávání počtu zvuků ¡Hra na tichou poštu ¡Odlišování shodných a neshodných slov – tvorba vět ¡Sluchová analýza a syntéza ¡Vyhledávání a tvorba rýmů ¡Určení počtu slov ve větě ¡Hledání slov s totožným počtem slabik ¡Hledání delších a kratších slov ¡Slovní kopaná (poslední slabika) ¡Hledání slov podle počáteční hlásky – s příběhemJ ¡Sluchová analýza a syntéza – pokračování ¡Určení počáteční hlásky ¡Kolik najdeš slov na tuto hlásku? ¡Skládání a rozkládání krátkých slov ¡Sluchová figura a pozadí ¡„slyšet jako…“ ¡Písmeno P tě vzbudí… ¡Tleskni, uslyšíš-li dané slovo ¡Vyhledávání slova ve čteném příběhu ¡Všechno lítá, co má peří… ¡Tleskni, uslyšíš-li danou slabiku – těžké! ¡ ¡Sluchová paměť ¡Učení se básničkám a písničkám ¡Hry s postupným rozšiřováním slovní řady ¡Až pojedu na severní pól, vezmu si s sebou… ¡Rozvíjení vět ¡Vyhledávání obrázků se slovy, které dítě slyšelo ¡Opakování řady slov, vět ¡Předání informace ¡Plnění instrukcí ¡Rozvoj vnímání a reprodukce rytmu ¡Rytmická cvičení, hra na hudební nástroje ¡Určování a záznam rytmické struktury ¡ ¡ ¡19 dvojic bezesmyslných slabik ¡od pěti let ¡umožní zjistit, které skupiny hlásek dítě není schopné diferencovat ¡nácvičné dvojice ¡2. sestavy slov ¡ ¡Zácvik ¡Truf-traf klaš-klaš slem-slek ¡ ¡Pepíčku, pípni – vedení pípáním, pak určuje chycenou osobu J ¡ ¡stoupání a klesání melodie vyjádřit pohybem ¡rychlá a pomalá melodie znázorňuje zvířátka – pomalá - medvídek, rychlá - koník ¡ ¡nahlas, potichu, šeptem – nejvhodnější jsou přirozené situace ¡Ovládání hlasitosti projevu ¡ v pohádkovém lese bydlí trpaslík – mluví potichu, obr hlasitě ¡….když je potkáme, mluvíme jako oni ¡loutky, jednoduchý převlek ¡děti schovají v místnosti předmět ¡jeden hledá ¡ostatní jej navádějí stoupající a klesající intenzitou hlasu ¡ ¡hádáme zvuky z okolí – se zavázanýma očima ¡co je v krabičce – korálky, rýže…. ¡lze použít 2, 3 typy materiálu, ale různé množství ¡ ¡kolikrát písknu, tolikrát tleskneš ¡ ¡ ¡písknutí, klepnutí, tlesknutí – poskok, dřep, leh JJ ¡ ¡reakce na pravdivé výroky – kůň mečí – zvednutí hlavy – odpočívá na stole – usnadňuje soustředění ¡ ¡určíme slovo, na které bude dítě reagovat v souvislém textu – čert, princezna – i slova odvozená – čertovský, princeznovský ¡ ¡opravování chyb ve známé pohádce –modrá Karkulka šla k dědečkovi a v košíku nesla cvičky ¡ ¡Rozvoj jazykových schopností ¡Skupinová a individuální činnost ¡Pro děti od 5 let ¡ ¡ ¡V krajině slov a hlásek ¡ ¡