Jak psát odborný text Vědecké zkoumání je •Empirické •Přinášející zobecňující vysvětlení – teorie ´…………………………….. •Systematické, organizované, plánované •Respektující pravidla •Objektivní •Verifikovatelné a opakovatelné (vědecká tvrzení je možné ověřit a dokázat) •Otevřené kontrole •Kumulativní ´ Odborný text: ´Co je a není odborný text? ´ ´Jaké zdroje jsou vhodné pro vědeckou práci? ´ Jak plánovat výzkum? Obsah plánu výzkumu ´Co? ´o čem je navrhovaný výzkum, co je tématem, co se o něm ví, jaké jsou dosavadní způsoby řešení problému (stávající odpovědi na otázku), jaká je návaznost výzkumu na předchozí teorii a výzkum ´co se pokouší odhalit nebo čeho chce dosáhnout ´ ´Proč? ´Proč potřebujeme (další) výzkum v dané oblasti, popis nedostatků, rozporů, omezení, nezodpovězených otázek z předchozích výzkumů ´jaké bude ponaučení, co se dozvíme a proč to je cenné ´ ´Jak? ´jak se bude postupovat (jakou strategii použijeme, od koho získáme data – velikost vzorku a jak je vybrán, jak se data získají, jak se budou analyzovat) ´ Co je to výzkumný problém a kde jej vzít? Příběhy geneze výzkumných problémů 1.Od „něco o autismu“ ke dvěma návrhům ´A. Specifika pedagogické práce s osobami/žáky s PAS: vzdělávání jako permanentní udržování emoční stability (práce jako permanentní vyhodnocování možností a emocí) B. Dospělý jedinec s PAS jako rébus pro poskytovatele sociálních a zdravotních služeb: Co se změní s reformou psychiatrické péče? ´2. Od „něco o tom, jak psychologové radí“ k ´„Jak odráží populárně psychologická literatura současné trendy v rodinných a partnerských vztazích?“ ´ ´ ´3. Od „dobrovolná bezdětnost“ k „Životní dráhy dobrovolně bezdětných žen: Srovnání vyučených a vysokoškolaček“ Téma, problém, otázka ´Téma: Sebevražednost mladistvých ´ ´Problém: ´Varianta A: Faktory ovlivňující sebevražednost mladistvých ´Varianta B: Kultura mladistvých a význam sebevražd ´ ´Otázka ´ ´ Časté chyby 1.Na otázku lze odpovědět jen „ano/ne“ ´ Je koncept bazální stimulace využíván pedagogickými pracovníky na základních školách speciálních u žáků s mentálním a kombinovaným postižením? ´ ´2. Není reálné na otázku výzkumem odpovědět ´ Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? ´ Proč nejsou obnovitelné zdroje používány ve větším měřítku? ´ ´ 3. Otázka „objevuje Ameriku“ ´Navštěvují galerie častěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? ´Souvisí dosažené vzdělání dětí se vzděláním rodičů? ´Vyskytuje se stále šikana na našich základních školách? ´ ´ ´ 4. Otázka je etickým nebo politickým problémem ´Měly by být homosexuálním párům umožněny adopce? ´Je správné, aby lidé vstupovali do manželství několikrát za život? ´Proč si dnes nikdo neváží rodiny? ´Mají učitelé používat tělesné tresty? Formulace cíle výzkumu ´Jakým způsobem projekt přispěje k rozšíření odborného poznání? (intelektuální cíl) ´Budou moci být výsledky nějakým praktickým způsobem využity ´ (praktický cíl)? ´Slovník: ´Cílem výzkumu může být …. Analyzovat, zjistit, ukázat, porovnat, prozkoumat, vysvětlit, ozřejmit, popsat, porozumět, odkrýt, poskytnou zpětnou vazbu, pomoci zlepšit, poskytnout vodítko ke změně ´ ´Cílem výzkumu nemůže být … poukázat na XY, dokázat, že; vyřešit situaci XY, vytvořit manuál, seznámit veřejnost, vyhledat případy, představit…., nabídnout ´ ´ Projekt bakalářské práce (1) ´Kdy a proč jej zpracováváme? ´ ´Z pohledu čtenáře (potenciálního vedoucího práce) ´Pro naši další práci na bakalářské práci Projekt bakalářské práce (2) ´Struktura dle pokynu děkana: ´Autor: ´ ´Téma práce ČJ/AJ ´Vypisuje vedoucí nebo volí student sám ´CHYBY: ´téma je z jiného vědního oboru (Podmíněné tresty odnětí svobody u mladistvých) ´téma je příliš široké (Inkluzivní vzdělávání na základní škole) ´téma je příliš úzké (Dopad finanční pomoci na coping u osob zasažených povodní v roce 2002) ´ ´Klíčová slova ´Fráze či sousloví, úzce souvisí s a vystihují zkoumané téma ´ ´ ´ JANATOVÁ, Lucie. Souvislost mezi hraním počítačových her a agresivitou. Bakalářská práce. Brno: Filozofická fakulta MU, 2009. ´Bakalářská práce se zabývá zkoumáním souvislosti mezi hraním počítačových her a agresí u adolescentů. Práce je rozdělena na dvě části – část teoretickou a část empirickou. Teoretická část práce se věnuje agresi a agresivitě, počítačovým hrám, teoriím, které vysvětlují účinky agrese zobrazované v médiích a shrnutí dosavadních výsledků výzkumných šetření na dané téma. Empirická část práce popisuje průběh kvantitativního výzkumného šetření, jehož nástrojem se stal dotazník. Dále jsou v empirické části prezentována získaná data o respondentech a jsou zde ověřovány stanovené hypotézy. Hlavní hypotéza, že mezi hraním počítačových her a agresivitou je pozitivní vztah, byla výzkumným šetřením potvrzena Abstrakt ´Abstrakt si přečte každý, kdo práci otevře! ´Na začátku práce, popř. samostatně ´Obsahuje: ´Zkoumaný problém ´metodologii ´výsledky a závěry. ´zpravidla 150 – 250 slov. ´ ´ JANATOVÁ, Lucie. Souvislost mezi hraním počítačových her a agresivitou. Studia Pedagogica. [online]. Brno: Filozofická fakulta MU, 2009, 14 (2),155-170. ISSN 2336-4521. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/89 ´Tento text se zabývá otázkou, zda existuje souvislost mezi hraním počítačových her a agresivitou. V odborné literatuře se můžeme setkat se dvěma hlavními teoriemi vztahujícími se k souvislosti počítačových her a agresivity – teorií sociálního učení a teorií katarze. Výsledky námi realizovaného kvantitativního výzkumného šetření nasvědčují existenci vztahu počítačových her a agresivity. Uvedená z jištění přitom nepodporují teorii katarze, ale odpovídají spíše teorii sociálního učení. Naše výzkumné šetření přineslo také poměrně důležitá zjištění týkající se trávení volného času respondentů. Ukázalo se totiž, že hraní počítačových her je u chlapců našeho souboru vůbec nejčastější aktivitou ve volném čase. Struktura bakalářské práce Z formálního hlediska vstupní oddíl (např. obálka, titulní list, abstrakt, poděkování, a klíčová slova) hlavní oddíl (úvod, jádro práce, závěr, soupis bibliografických citací, přílohy) koncový oddíl (např. rejstříky, resumé) Úvod (1) ´Vyložit podstatu problému ´Zhodnotit dosavadní literaturu ´Popsat metodu výzkumu ´Uvést základní výsledky ´Konstatovat závěry ´ ´Jedna z nejtěžších částí ´Nenechávejte čtenáře na pochybách. Bakalářská práce není detektivka. Teoretická část ´Aktuální poznatky ke zkoumané oblasti ´Relevantní aktuální literatura ´Adekvátní šíře, nezačínejte „od Adama“ ´Např. kapitola: ´Speciální pedagogika nebo Mentální postižení ´ v práci věnující se zaměstnávání dospělých osob s mentálním postižením v chráněných dílnách ´ Rozsah celé práce je cca 80 000 znaků bez příloh – tedy 45 stran Výzkumná část ´Struktura výzkumné části závisí na zkoumaném problému a zvolené strategii výzkumu. ´ ´Společné části (nikoli podkapitoly apod.): ´Téma ´Výzkumný problém ´Výzkumné otázky ´Volba výzkumné strategie ´Techniky sběru dat ´Zkoumaný soubor a způsob jeho výběru ´ Limity výzkumu Závěr a diskuse Limity výzkumu ´ ´Nezbytná součást výzkumné části práce ´Výzkumná skepse ´Role výzkumníka ´Omezení studie plynoucí z redukce populace na vzorek/kontinua na časový bod/počtu proměnných ´… Závěr ´Stručné shrnutí práce a hodnocení jejich výsledků. ´Lze zahrnout podněty pro další výzkum či návrhy na zlepšení metodologie. ´Chyba: ´volné navázání na myšlenky hlavního textu ´pokud závěr s textem nesouvisí ´ Etické aspekty vědecké práce (1) ´Je nepřijatelné: ´Zamlčí-li autor zdroj, který v práci použil (chlubí-li se cizím peřím) ´Opomene-li záměrně uvést zdroj, který není v souladu s názory/závěry autora ´Uvádí-li prameny, se kterými se skutečně neseznámil ´Použije-li materiál k doložení něčeho, co z něj jednoznačně nevyplývá ´Uvádí-li v seznamu literatury i práce, které s problematikou nesouvisí ´Interpretuje-li autor zjištěné údaje nepřesně a nezodpovědně nebo přecení-li vědecký význam závěrů ´ ´ ´ Etické aspekty vědecké práce (2) ´Plagiátorství ´Přisvojení výsledků vědecké práce někoho jiného ´Parafrázování bez uvedení informací o původním zdroji/autorovi ´Hrubé porušení etických principů a autorských práv ´viz. Disciplinární řád pro studenty PdF MU ´ Etické aspekty vědecké práce (3) ´ ´V průběhu tvorby práce: ´Informovaný souhlas ´Zájmy zkoumaných osob ´Po skončení výzkumu: ´Opuštění terénu ´Data ´Komunikace Žádost o spolupráci ´Vážený pane doktore, ´Chtěla bych u vás dělat průzkum pro svou diplomovou práci na téma spokojenost pacientů s hospicovou péči. Jednalo by se o krátký dotazník, nic obtěžujícího, věřím, že bych nijak nenarušila chod hospice. Paní vedoucí práce říkala, že bych měla sehnat alespoň 40 respondentů. Pokud byste mi mohl doporučit nějaké vhodné pacienty, ráda přijdu v příštím týdnu (trochu to spěchá, omlouvám seJ) a dotazníky rozdám nebo to můžete rozdat i sami a já bych pro ně poté přišla. Dotazník přikládám v příloze. Velmi si vážím Vaší krásné práce a chtěla bych svou diplomkou udělat něco užitečného, aby se lidé dozvěděli, jak skvělou péči hospice nabízí. Děkuji. ´Anežka Bohatá TAKTO NIKOLI!! Dotazník Anežky Bohaté ´Dotazník spokojenosti pro umírající pacienty ´ 1)Jak jste celkově spokojeni s péčí v hospice (oznámkujte jako ve škole) 2)Jak jste spokojen s přístupem personálu (sestry, ošetřovatelky, lékaři)? 3)Co je pro vás v hospici nejlepší? 4)Jak jste se dozvěděli o hospici? a)od svého praktického lékaře b)od rodiny c)z internetu ´5) Nakolik předčila péče v hospice vaše očekávání? ´6) Je něco, co vám v nabídce hospice chybí? ´ Ano – ne ´ ´Děkuji moc za váš čas ´Anežka Bohatá 1) TAKTO NIKOLI!! Vyhledávání vhodných zdrojů (1) ´Tištěné ´Ve studovně PdF MU, FF MU, FSS MU ´ALEPH ´Národní knihovna v Praze http://www.nkp.cz/ ´Moravská zemská knihovna http://www.mzk.cz ´ ´Elektronické časopisy s přístupným archivem ´Studia Paedagogica ´Orbis Scholae ´Pedagogická orientace ´Časopis Komenský ´Sociální pedagogika ´E-pedagogium ´ ´Sociologický časopis ´Sociální práce ´Andragogika ´Andragogická revue ´Biograf ´Life-long learning ´ Vyhledávání vhodných zdrojů (2) ´ ´Internetové vyhledávače: ´Google Scholar ´Katalogy v knihovně PdF MU: ´http://katedry.ped.muni.cz/knihovna ´EBSCO ´ERIC ´Science Direct ´IS MUNI – archiv závěrečných prací (ALE BP a DP nevhodné jako primární zdroj, naleznete však disertační a habilitační práce) ´ Vyhledávání vhodných zdrojů (2) ´Co dělat, když „nic není“? - -Využití metody TPR pro nácvik oblékání u dětí s nízkofunkčním autismem. - - Proč citovat? ´Navázání na předchozí výzkum ´Potvrzení vlastní argumentace ´Kontrola původu textu ´Rozšíření obzorů čtenáře Kdy citovat? ´Necitují se obecně známá fakta (př. V ČR byla povodeň v roce 1997 a 2002) ´ ´Pokud si nejme jisti, citujeme ´ ´Šanderová (2005) doporučuje citovat každý převzatý zdroj. Jak citovat? ´Pokyn děkana č. 1/2010 (brzy bude č.?/2015) K realizaci závěrečných (bakalářských, diplomových, rigorózních) prací ´Dostupné z: http://is.muni.cz/do/ped/VPAN/pokdek/Pokyn_dekana_c._1-2010__2_.pdf ´ ´Citační norma ČSN ISO 690 ´Dostupné z: http://www.citace.com/download/CSN-ISO-690.pdf ´ ´ ´ ´ ´ Citace mimo normu ´Závěrečné práce ´Tvůrce. Název. Vedlejší názvy. Místo vytvoření, rok vytvoření. Rozsah. Druh práce. Název školy. ´ALE. V práci pokud možno necitujeme jiné bakalářské a diplomové práce. ´ ´Zákony a vyhlášky ´ČESKO. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). In: Sbírka zákonů České republiky. 1998, částka 39, s. 5388-5419. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/sbirka/1998/sb039-98.pdf. ISSN 1211-1244. ´Slovníková hesla ´Sociálně patologické jevy. In: ABZ.cz: slovník cizích slov [on-line]. Radek Kučera & daughter, 2005. [cit. 15.5.2012]. Dostupné z: http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/socialne-patologicke-jevy ´ALE. Není to vhodný zdroj vědeckých informací do závěrečné práce Zkuste citovat: ´https://sites.google.com/site/novaiso690/home ´ ´Zde naleznete další informace. ´ ´ ´ ´Tvůrce, rok. Název příspěvku. Další informace o příspěvku. In: Název webové stránky / webového sídla. [typ nosiče]. Místo: nakladatel, datum publikování. Datum aktualizace [cit. datum citování]. Dostupné z: DOI nebo adresa. Path: cesta. ´ ´Firstová, Zdena, 2011. Nová citační norma ČSN ISO 690:2011 - Bibliografické citace. [online]. Západočeská univerzita v Plzni. [cit. 15. 10. 2015]. Dostupné z: http://sites.google.com/site/novaiso690/home. ´ Jak citovat? ´CITACE v TEXTU a SEZNAM LITERATURY ´Musí korespondovat ´ ´Přímá citace vs. Parafráze ´ ´E. Avramidis a B. Norwich (2002) člení faktory ovlivňující postoje….. ´Tato koncepce tří vzájemně se ovlivňujících kategorií…..je od 20. let do současnosti dále rozpracována a ověřována (Barlow, 1988; Chorpita, Turovsky, 1996; Brown, Chorpita, 1998) ´Asi nejlépe toto úskalí vystihují věty „musel bys tam být“ nebo „to bys musel zařít“, postihující menožnost porozumět (srov. Guest 2013:77). ´ ´Cizinec „může přinejlepším chtít …. Z hlediska nové skupiny je člověkem bez minulosti“ (Schuetz 1944: 502). ´Překážky mohou plynout především z věku, pohlaví a sociální či etnické příslušnosti výzkumníka (Dewalt & Dewalt 2002: 26). ´ ´ ´ 1) Parafráze 2) Přímá citace 3) Do seznamu literatury Dalším významným zdrojem, jenž ovlivňuje prožitek osobní pohody, jsou vlastnosti a některé další charakteristiky osobnosti. Str. 85 ´Jméno tvůrce. Název: podnázev. Vedlejší název. Vydání. Další tvůrce. Místo publikování: Nakladatel, Datum publikování. Název edice a číslování. Standardní identifikátor. Poznámky. V textu (Kebza, 2005) nebo (Kebza 2005: 85) V seznamu literatury KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5 Do seznamu literatury upravte: ´ ´Specifika tělesné výchovy žáků s tělesným a kombinovaným postižením v podmínkách speciálního vzdělávání ´Spurná, Miroslava; Kudláček, Martin ´Speciální pedagogika, 2013 ´ ´http://dspace.specpeda.cz/handle/0/137 ´ ´Jméno tvůrce příspěvku. Název příspěvku. Název periodika. Vedlejší název [Typ nosiče]. Vydání. Místo publikování: Nakladatel, Datum publikování, Číslování, Rozsah stránek příspěvku [Datum citování]. Standardní identifikátor (ISSN). Dostupnost a přístup. Lokace. Poznámky. ´ ´V případě online přístupu: ´Dostupné z: ´ ´ ´ ´ ´Jméno tvůrce příspěvku. Název příspěvku. Název periodika. Vedlejší název [Typ nosiče]. Vydání. Místo publikování: Nakladatel, Datum publikování, Číslování, Rozsah stránek příspěvku [Datum citování]. Standardní identifikátor (ISSN). Dostupnost a přístup. Lokace. Poznámky. ´ ´V případě online přístupu: ´Dostupné z: Citujte elektronický zdroj: ´http://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/20017/KRITERIA-VYBERU-DOBRE-VZDELAVACI-APLIKACE.html/ ´ ´Příspěvek do webového sídla: ´Jméno tvůrce příspěvku. Název příspěvku: podnázev. In: Jméno tvůrce webového sídla. Název webového sídla: podnázev. Vedlejší název [Typ nosiče]. Další tvůrce. Místo publikování: Nakladatel, Datum publikování, Datum aktualizace/revize [Datum citování]. Standardní identifikátor. Dostupnost a přístup příspěvku. Lokace. Poznámky. ´ ´Příspěvek do webového sídla: ´Jméno tvůrce příspěvku. Název příspěvku: podnázev. In: Jméno tvůrce webového sídla. Název webového sídla: podnázev. Vedlejší název [Typ nosiče]. Další tvůrce. Místo publikování: Nakladatel, Datum publikování, Datum aktualizace/revize [Datum citování]. Standardní identifikátor. Dostupnost a přístup příspěvku. Lokace. Poznámky. ŘÍHOVÁ, Lenka. Kritéria výběru dobré vzdělávací aplikace. In: Metodický portál: inspirace a zkušenosti učitelů [Online]. 30. 6. 2015. [cit. 2015-9-15]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/20017/KRITERIA-VYBERU-DOBRE-VZDELAVACI-APLIKACE.html/ ´ŘÍHOVÁ, Lenka. Kritéria výběru dobré vzdělávací aplikace. In: Metodický portál: inspirace a zkušenosti učitelů [Online]. 30. 6. 2015. [cit. 2015-9-15]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/20017/KRITERIA-VYBERU-DOBRE-VZDELAVACI-APLIKACE.html/ ´ Pravopisná úskalí ´ ´Uvozovky ´„Prosím?“ ´Číslovky ´18ti jamkové hřiště 18jamkové hřiště ´od 15-ti let od 15 let ´3-tí místo 3. místo ´Procenta ´5 % = 5 procent 5% = pětiprocentní ´ ´další: ´Spousta, Vladimír (ed.). Vádemekum autora odborné a vědecké práce. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2387-2, str. 107-120 ´ Čmejrková, S., Daneš, F., Světlá, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1, str. 240-247. Chyby v odborném textu ´Přehnaná snaha o vědecký sloh na nesprávném místě ´Samotná data budu z textu získávat skrze perspektivu relevance ke zvoleným výzkumným otázkám. ´ ´Retorický či přehnaně literární sloh (X čtivost a plasticita textu) ´Sexualita. Fenomén, který je s každým lidským jedincem, a proto i celou společností spjat tím nejtěsnějším poutem. ´Situace je více než alarmující. ´ ´Mlácení prázdné slámy, klišé ´Žijeme v uspěchané době, rodiče nemají na děti čas. ´I neplodná manželství, pokud byla založena na lásce mezi prtnery, dokázala překonat obtíže své doby. ´ ´ Kritéria hodnocení bakalářské práce (pokyn děkana) ´ ´Téma a název práce ´Cíl práce ´Struktura práce ´Metodologie ´Odborné obsahové hodnocení ´Naplnění cílů práce ´Originalita ´ ´Jazyková úroveň a stylistika ´Korektnost citací a práce se zdroji ´Rozsah práce (BC min. 45 normostran) Děkuji za pozornost!