OKRUHY KE ZKOUŠCE SPKDC_PIL1 PORADENSTVÍ, DIAGNOSTIKA A INTERVENCE V LOGOPEDII I. 1. Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. 2. Systém poskytované logopedické intervence v ČR (charakteristika jednotlivých rezortů). 3. Speciálně pedagogická centra zabývající se problematikou narušené komunikační schopnosti u dětí a žáků. Funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení, legislativní zabezpečení. 4. Základní atributy jazyka a řeči. Verbální komunikace, nonverbální komunikace. 5. Teorie vývoje jazykových schopností. 6. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. 7. Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická). 8. Narušený vývoj řeči – klasifikace, charakteristika. 9. Dítě s opožděným vývojem řeči – charakteristika OVŘ, diagnostické možnosti, logopedická intervence. 10. Dítě se specificky narušeným vývojem řeči – charakteristika specificky narušeného vývoje řeči, logopedická intervence. 11. Dítě s dyslalií – současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence. 12. Balbuties – současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná dětem s koktavostí v předškolním věku. 13. Tumultus sermonis - etiologie, symptomatologie, poskytování logopedické intervence. 14. Diferenciální diagnostika balbuties a tumultus sermonis. 15. Poruchy zvuku řeči - huhňavost, palatolalie. 16. Orofaciální rozštěpy - etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy. 17. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika, logopedická intervence.