Profil na jednu stránku ve škole Autoři: Helen Sanderson, Tabitha Smith, Liz Wilson Česká verze je vydána a šířena občanským sdružením Rytmus CO, PROČ, JAK a KDO Co to je? · Profil na jednu stránku je shrnutí toho, na čem konkrétnímu dítěti/mladému člověku (= žákovi) záleží, a jak mu poskytnout efektivní podporu. Proč jej používat? · Umožní učitelům přizpůsobit vyučování potřebám jedince, jsou si vědomi silných stránek a zájmů svých žáků a oblastí, v nichž potřebují podporu · Upozorňuje na silné stránky a osobní priority · Nabízí zkušenosti a poznatky o tom, jak nejlépe dané dítě podpořit · Slouží jako prostředek výměny informací mezi pracovníky školy (suplování, přechod mezi ročníky). Profil umožňuje co nejplynulejší přechod a novému učiteli umožňuje zvolit takové strategie, aby z každého žáky vytáhl maximum. · Může se během roku doplňovat a vyvíjet. · Může být uzpůsoben pro potřeby pouze v určité oblasti života (např. nový kroužek) Jak jej vytvořit? · Vzniká na základě spolupráce konkrétního žáka/dítěte, jeho rodičů, resp. opatrovníků, učitelů a pedagogických asistentů · Když je vytvořen, může být během roku aktualizován a je k dispozici pedagogům současně se závěrečným hodnocením · Učitelé a pedagogičtí asistenti přidávají své postřehy a poznatky k informacím od rodičů · Při získávání informací je možné využít: o Aktivity celé třídy zaměřené na rozvinutí jedné části profilu, např. aktivitu Ocenění (žáci píší, co se jim na spolužácích líbí) o Osobní rozhovory s rodiči, dobrovolníky o Vytváření plakátů o sobě (žák), vyplnění formulářů + kontrola již získaných materiálů (rodič) Kdo může vytvořit profil na jednu stránku? · Jeho tvorby se může zúčastnit kdokoliv · Je nezbytné, aby třídní učitel porozuměl smyslu profilu a aby sběr informací zahrnul do svého plánování · Zásadní roli při získávání informací hrají rodiče · Role samotných žáků je důležitá při tvorbě vlastního profilu i profilu spolužáků · Zapojit se mohou asistenti pedagoga nebo dobrovolníci Profil na jednu stránku obsahuje · Fotografii daného žáka · Máme rádi a obdivujeme (dobré vlastnosti, silné stránky a talenty) · Co je důležité pro… · Jak nejlépe podpořit… Zásady při tvorbě · Pište pozitivně a s úctou, dostatečně podrobně a hlavně konkrétně · Používejte jednoduchou, každodenní řeč, vyhněte se odborným termínům · Doplňte fotografiemi, ilustracemi ideálně dle volby žáka Zaoblený obdélník: Co na mě mají druzí rádi • Umím být veselý, krásně se směji • Skvěle plavu a potápím se • Dokážu různé akrobatické kousky • Umím druhého potěšit, když mu je smutno • Mám stále energii • Nebojím se výšek Zaoblený obdélník: Štěpán fo fotofo Zaoblený obdélník: Co je pro mě důležité • Klidný a radostný přístup • Pochvala, motivace • Pevný režim • Vědět, co nastane, abych se mohl připravit • Dostatek pohybu, potřebuji se občas proběhnout • Potřebuji, abyste mi naslouchali, když něco potřebuji • Krtek • Knížky a pohádky v televizi • Trampolína • Když mám něco dělat, musím být odpočatý a ve formě • Poslouchat písničky • Být s těmi, se kterými mi je dobře Zaoblený obdélník: Jak mě nejlépe podpořit • I když nemluvím, jsem hodně chytrý, myslete na to • Dejte mi dost času na práci • Mluvte se mnou jasně, konkrétně, dívejte se na mě • Když mám něco udělat, nejprve mi to ukažte • Po splnění úkolu mě pochvalte, mějte radost spolu se mnou • Dopřejte mi někdy dělat to, co mám rád, i když se vám to zdá podivné, pro mě je to důležité • Nenuťte mě něco dělat za každou cenu. Možná to zrovna udělat nemůžu, třeba to zvládnu jindy • Při práci využij to, co mám rád: krtek, moře, já jako miminko…