Práce s dítětem v riziku/s problémy/poruchami chování ve školách hlavního vzdělávacího proudu Poradenství v rámci škol hlavního vzdělávacího proudu • Proč škola? • Školské poradenské PRACOVIŠTĚ • SVP x PPP • OSPOD (sociální kurátor) • IVP x IVýP Komunikace Techniky rozhovoru • Provázení • prostor pro ventilaci • empatické naslouchání • zrcadlení • ozvěna • Vedení • aktivní dotazování • rekapitulace • parafráze • kotvení • pozitivní konotace • Otázky • Uzavřené • Otevřené Komunikační otázky • Kruhové – co děláš, když… • Budoucnost – jak to bude vypadat až… • Hypotetické – co by se stalo, kdyby… • Zázrak – kdyby symptom náhle zmizel • Škálovací – 1 až … Neverbální komunikace • souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem • haptika – dotyk • kinezika a její součást gestika - pohyby celého těla a rukou • mimika - pohyby obličeje • oční kontakt občas též vizika) • posturika - postoj celého těla • proxemika - vzdálenost komunikujících • chronemika - nakládání s časem při neverbální komunikaci Spolupráce s rodiči Otázky pro poradce • Co potřebují rodiče dětí s PCH zažít? • Co potřebují vědět? • Jakou mají zkušenost? • Z dětství • Z rodičovství • Co je může posílit v jejich roli rodiče? Jak získat rodiče • Zlomit nedůvěru • Dát rodičům najevo zájem o jejich dítě • Zkoušíme opakovaně • Dohoda o společných strategiích • Význam a smysluplnost našich postupů Co musíme rodiče učit • Jak zacházet se změnami chování jejich dětí • Jak omezit osobní zaujetí • Pak je možné vést jejich výchovné postupy • Jak zajistit bezpečnost dítěte a jak pěstovat pocit vlastního bezpečí • Pozitivní zážitky dítěte • Učit je jak je využít Zásady pro práci s rodiči • Vytrvalost • Časový prostor pro akceptování problémů dítěte • Stálost • Opakovaně podaná ruka • Spravedlnost • Návaznost • Prostor pro zažívání radosti z úspěchu dítěte Záznam KDO, CO, JAK, KDY – viz přiložené studijní materiály Možné intervenční strategie v rámci třídy (školy) 1. Pravidla třídy (školní řád sice znají, ale nechápou – nevytvořili si) Ø Stručná, založená na fair play, toleranci, vzájemném respektu Ø Kopie pravidel každému žákovi (i učiteli) Ø Ideál - zvnitřnění * srozumitelnost * zřetelná pravidla * spoluúčast * pozitivní zaměření * důsledné dodržování * zřetelné pojmenovávání problémů * jasná a srozumitelná kázeňská politika – možnost monitorování problémů v chování a jejich předcházení prostřednictvím koordinovaných kázeňských procedur · informace pro žáky jaké chování je očekáváno a jaké je zakazováno Jak učit pravidla • Společná tvorba pravidel • Diskuse o jejich důležitosti a smyslu • Vyvěšení na viditelném místě • Dramatizace • Obrázky • Ocenění úspěchů • Odkazování na pravidla • Systém žetonů (nálepek…)? • Sebehodnocení 2. Pozitivní posilování (vyzdvihovat správné chování) Ø Ústně (oceňovat jen zasloužené, podrobnější komentář) Ø Známkou (i známkování má být interakcí) Ø Záznamem (tabulky, v případě nutnosti ochrany osobních údajů rozdávat symboly např. odznáčky; lze i veřejně, i v rámci školy) 3. Sankce (učitelé tolerují chyby v učení, ale ne v chování – předpokládá se, že žák ví, jak se chovat) Ø Před potrestáním prověřit, jak své chování chápe žák Ø Sankce spravedlivé, šetřit, aby byly účinné; trestat chování, nikoli žáka Ø Žáci jsou velmi citliví na nespravedlnost (pozor na značkování) 4. Komunikace (důležité je vzájemné porozumění) Ø Zda žáci pochopili sdělení tak, jak bylo myšleno 5. Režim (Komunitní kruh, Třídní role) Zpětná vazba ve skupině • Kouzelný předmět • umožňuje mluvit tomu, kdo jej drží • Volné uzly • každý drží provaz s 5 uzly, 1 zapojení = uvolnění 1 uzlu (uzly lze i darovat) • Teploměr • čára na zemi, která představuje kontinuum – 0 +, zaujímání polohy podle kritéria (nálada, dařilo se mi…) • Barevná škála • barevné kuličky do nádob, Každá barva jiný pocit, náladu • Smajlíci • Ruku na toho, kdo • děti položí ruku na toho, kdo odpovídá tvrzení, jež čte instruktor (např. Kdo ti pomohl, kdo tě překvapil…) • Kamenné moře: • dítě si vybere kameny, jako symboly sebe i ostatních, staví je tak, jak vnímá ostatní členy ve vztahu k sobě. • Sousoší • vyjadřuje vztahy mezi členy. Staví skupinově či podle jednotlivce. • Já jsem ty • ve dvojicích si děti přehrávají charakteristické projevy toho druhého • Balonky • každý na svůj napíše svůj pocit, • se všemi se pinká ve vzduchu, pak si každý jeden chytí a přečte • Korálkový den • každé dítě sklenici a sadu barevných korálků • každá barva symbolizuje jinou charakteristiku (např.: modrá – je mi s tebou dobře; žlutá – překvapil jsi mě…). • děti vhazují barevné korálky do sklenic jiných dětí, podle svých pocitů. • Karty – vyzkoušíme ve skupině • dítě si vylosuje 2 karty a podle barvy odpovídá otázky. • Červená – něco pozitivního; černá – něco ke zlepšení • Eso až 4 – něco k jednotlivci • 5 až 8– něco k organizaci; 9 až král něco k řízení chování Time – out (oddychový čas) • Čas, který žák stráví mimo místo či situaci, kde porušoval pravidla • choval se agresivně, nebezpečně, nadmíru narušoval výuku… • Ne trest, ale důsledek • Potřeba vysvětlit!!! • Ve třídě, na úrovni školy • Proč? Kdy? Jak dlouho? Jak? • Co v oddychovém čase? • Jak jsou informováni rodiče? • Vždy potřeba doplnit rozhovorem… • Co když nefunguje? • Spolupráce s kolegy, odborníky 6. Smlouvy · Výběr jednoho problému (postupné zvládnutí) o Problém, u nějž se dá předpokládat, že náprava bude úspěšná o Verbalizace problému - musí přesně vyjadřovat, co chceme změnit · Kontrakt by měl být formulován pozitivně v pojmech úspěchu · Měl by být realistický, férový, srozumitelný a jednoznačný · Neměl by být žákovi vnucován o Diskuse a vyjednávání výběru se žákem o Měl by být pravidelně revidován a hodnocen · Posilování často, bezprostředně a v malých dávkách Kontrakt učitel - žák • Oficiální dokument – formální data, úprava • Předmět dohody – 1 – 3 problémy • Účastníci dohody – přesně vyjmenovat • Konkrétní závazky • o změně • o času • o vyhodnocení dodržení kontraktu – vyhodnocuje hlavně žák (deníky, tabulky…) • o způsobech kontroly • o odměnách a sankcích 7. Bodový systém 8. Hodnocení – základní vymezení · Co? o Co je to hodnocení? · Proč? o Za jakým účelem hodnotíme chování? · Jak? · Jaké jsou způsoby hodnocení chování? VIDEA A ODKAZY • https://www.stream.cz/vsi-ve-skole/10006026-zlobi-dite-vyloucit • https://www.stream.cz/vsi-ve-skole/10003644-ten-vas-nezdarnik-to-ma-za-tri • https://www.stream.cz/vsi-ve-skole/10004007-zakovska-neni-taska-na-granaty • https://www.stream.cz/vsi-ve-skole/10004772-vite-jak-ve-vasi-skole-deti-trestaji • https://www.stream.cz/vsi-ve-skole/10004219-jak-poznam-skolu-kde-respektuji-moje-dite • www.literacyportal.eu POUŽITÉ ZDROJE 1. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 330 s. ISBN 978-80-210-5159-1. 2. KINDL – BEILFUSS, C., Umění ptát se v koučování, poradenství a systemické terapii. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0089-5 3. MIKULAŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6 4. PETERS–KUHLINGER, G., FRIEDEL, J., Komunikační a jiné "měkké" dovednosti. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2145-3 5. VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2008, 127 s. ISBN 978-80-7315-166-9. 6. REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 173 stran. ISBN 978-80-262-0988-1.