Dítě s poruchou chování Definice poruchy chování (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání 1992) Pojem porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka: • Liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem • Mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Současně je toto postižení • Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí • Vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou • Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu • Může koexistovat i s jiným postižením Zahrnuje: • Děti a mladistvé se schizofrenií, emocionálními poruchami, úzkostnými poruchami • Jinými trvalými poruchami chování a jeho ovládání, jestliže mají celkový nebo částečný nepříznivý vliv na školní výkon (Vojtová, 2010) RIZIKO – PROBLÉM -PORUCHA Vývoj poruchy chování nejčastěji od fáze působení rizikových faktorů k fázi problémového chování až k poruchám chování. Cesta rizikových dětí k dlouhodobým negativním následkům ( Walker, Severson, 2002, in Vojtová, 2008) Triáda vzájemného působení sociálně-kognitivní teorie učení, Bandura Triadický reciproční determinismus (Janoušek, 1992) Triáda rizikových faktorů ve vývoji poruchy chování (Presová, 2014) Osobností rovina, kognitivní rovina, zkušenost • Co je attachment? • „… trvalé emoční pouto, charakterizované potřebou vyhledávat a udržovat blízkost s určitou osobou, zejména v podmínkách stresu (Bowlby, 2010) Teorie citové vazby – attachment • připoutání, přimknutí, citová vazba, citové pouto či přilnutí, attachment • hypotetický konstrukt vyjadřující „trvalé emoční pouto, charakterizované potřebou vyhledávat a udržovat blízkost s určitou osobou, zejména v podmínkách stresu • klíčová osoba bývá vnímána jako moudřejší a silnější a nedá se jednoduše nahradit jinou • biologická funkce vazby: ochrana, její zformování je jedním z předpokladů přežití a zdravého vývoje jedince • jak efektivní je ochrana a emoční podpora, závisí od kvality • vazbových interakcí potažmo citové vazby (Bowlby, J. 2010) Typy attachmentu (Bowlby, J. 2010) Charakteristika jisté vazby (Bowlby, J. 2010) JAKO DÍTĚ 1. Schopnost separace od rodiče 2. Hledání podpory rodiče, v případě nejistoty, strachu. 3. Návrat rodiče je provázen pozitivními emocemi. 4. Preference rodiče před cizími osobami. JAKO DOSPĚLÝ 1. Dlouhodobé důvěrné vztahy. 2. Sklon ke zdravému sebevědomí. 3. Sdílení pocitů s přáteli a partnerem přináší příjemné pocity. 4. Vyhledávání sociální podpory. Předpoklady vzniku jisté vazby • Potěšení a radost z blízkého kontaktu s dítětem • Srozumitelné vyjadřování emocí • Citlivost na sociální podněty od dítěte • Pohotové a adekvátní povzbuzování dítěte do objevování nového - explorace Charakteristika vyhýbavé vazby (Bowlby, J. 2010) JAKO DÍTĚ 1. Předpoklad, že pečující osoba je nedostupná 2. Vyhýbání se rodičům 3. Nevyhledávání podpory , útěchy u rodičů a kontaktu s nimi 4. Nevykazování preference rodičů před cizími osobami JAKO DOSPĚLÝ 1. Možné problémy s intimitou 2. Investování minima emocí do sociálních či romantických vztahů 3. Neschopnost či neochota sdílet myšlenky a pocity s ostatními. Předpoklady vzniku vyhýbavé vazby 1) velmi „horlivé“ pečující osoby, které • poskytují nepřiměřenou míru stimulace, se kterou si dítě neví rady a nestojí o ni Adaptivní odpovědí dítěte na takové projevy chování může být naučené vyhýbání se těmto osobám. 1) rigidní a sobecké pečující osoby, které: • odmítají pokusy dítěte o útěchu (zvláště formou tělesného kontaktu)nebo je odklání • nedostatečně vnímají projevy dítěte • projevují negativní pocity směrem k dítěti Charakteristika ambivalentní vazby (Bowlby, J. 2010) JAKO DÍTĚ 1. Možná zvýšená nedůvěra vůči neznámému 2. Značná zoufalost v nepřítomnosti rodiče 3. Návrat rodiče není provázen potěšením a útěchou JAKO DOSPĚLÝ 1. Zdráhání se být druhým blízko 2. Obavy z toho, že je partner nemiluje 3. Velké rozrušení v situaci, kdy vztah končí Předpoklady vzniku ambivalentní vazby • Nestálost péče • Značně proměnlivá citlivost k potřebám dítěte, oscilující mezi nadšením na jedné straně a lhostejností na straně druhé • Chování, které rodič projevuje směrem k dítěti přitom není odpovědí na podněty dítěte, ale pramení spíše z aktuálního naladění rodiče. • S touto proměnlivostí péče se dítě snaží vypořádat zoufalou snahou o získání pozornosti – ať už skrze pláč nebo snahou o tělesný kontakt s rodičem. Je-li jeho snaha o získání pozornosti neúspěšná, je zarmoucené a rozčílené. Sociální rovina-prostředí • Nestabilní sociální prostředí • Narušené sebevnímání • Stigmatizace Chování 5 charakteristik poruch chování podle Bowera (Vojtová, 2008) 1) Neschopnost učit se 2) Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy 3) Nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách 4) Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese 5) Tendence vyvolávat somatické symptomy Sebevnímání dítěte s PCH (Vojtová, 2010) Jak jsou vnímáni jedinci s PCHE? * vyvolávají v jiných nelibé pocity * provokují druhé k negativní reakci v chování * nebývají oblíbení mezi vrstevníky * málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách * ve škole zažívají neúspěchy v učení * v sociálních vztazích bývají často odmítání druhými, zažívají odcizení * svým chováním rozčilují a provokují autority, vypadají, jakoby si říkali o potrestání Jak vnímají jedinci s PCHE sami sebe? (Vojtová, 2010) * považují se za smolaře, za neúspěšné * mívají malé sebevědomí * jejich rozhodnutí bývají * impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle * opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací * převažuje krátkodobá motivace * úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem * neumí se radovat z drobných úspěchů „Odlišné“ postoje žáků s PCH (Vojtová, 2010) • Škola není místem, kam rádi chodí • Škola není místem, kde zažívají úspěch • Nevěří ve spravedlivé hodnocení učitelů • Nevěří, že učitele zajímá jejich názor • Nemají pocit, že si jich ostatní lidé váží nebo že jsou důležití , že o nich přemýšlí • Ostatní jsou upřednostňovány A-B- C tabulka A spouštěč B Chování a jeho projevy C Následek Co, kdo, kdy Jak Co se dělo pak, zisk, ztráta Zapomenutý úkol Lež, vyhýbání se odpovědnosti Zatloukání před rodiči, útěk z domu, záškoláctví Násilí od spolužáka Záškoláctví, účast na rvačkách Nuda, vazba na děti na ulici, uzavřenost, agresivní modely chování Odkazy a videa k tématu • http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/122877-odbornici-problemovi-zaci-se-maji-chvalit-ne-trestat / • http://www.ceskatelevize.cz/porady/10318730018-polosero-zpretrhane-lasky/210562222000003-zpretrhane -lasky/video/ • http://www.ceskatelevize.cz/porady/10121244562-jadro/207562235800028-pohlad-me/ • http://katalog.pravonadetstvi.cz/ • http://coumim.cz/ Použité zdroje 1. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 330 s. ISBN 978-80-210-5159-1. 2. JANOUŠEK, J. Sociálně kognitivní teorie Alberta Bandury. Československá psychologie. 1992, roč. 36, č. 5, s. 385-398. Dostupné z: http://web.ff.cuni.cz/~hosksaff/Janousek.pdf 3. PRESOVÁ, J. Školní vztahová síť jako riziko vývoje poruch chování. Vyd. 1. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7580-1. 4. BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 978-80-7367-670-4. 5. VOJTOVÁ, V. Přístupy k poruchám chování a emocí v současnosti. 2.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573-6.