OKRUHY KE ZKOUŠCE SPECIALIZACE: SP4MP_NKSP NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU 1. Základní atributy jazyka a řeči. Verbální komunikace, nonverbální komunikace. 2. Teorie vývoje jazykových schopností. 3. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. 4. Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická). 5. Zastoupení komunikace v RVP PV. 6. Narušený vývoj řeči – klasifikace, charakteristika. 7. Dítě s opožděným vývojem řeči – charakteristika OVŘ, diagnostické možnosti, logopedická intervence. 8. Dítě se specificky narušeným vývojem řeči – charakteristika specificky narušeného vývoje řeči, logopedická intervence. 9. Dítě s dyslalií – současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence. 10. Metodika reedukace dyslalie. 11. Balbuties – současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná dětem s koktavostí v předškolním věku. 12. Tumultus sermonis - etiologie, symptomatologie, poskytování logopedické intervence. 13. Diferenciální diagnostika balbuties a tumultus sermonis. 14. Poruchy zvuku řeči - huhňavost, palatolalie. 15. Orofaciální rozštěpy - etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy. 16. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika, logopedická intervence.