Nadání a nadaní Historie zkoumání nadání vGalton – lidská inteligence je dědičná, neovlivnitelná výchovou a prostředím Þ teorie fixní inteligence vTerman – 1. longitudinální výzkum zkoumající typické charakteristiky nadaných vBloom – vliv výchovy a vzdělávání na inteligenci vMarland – 1. široce koncipovaná definice nadání Vymezení pojmu nadání lNADÁNÍ -všeobecné intelektové předpoklady -potenciální složka -velmi vysoký talent l lTALENT -předpoklady pro jednu nebo více oblastí -výkonová složka -oblast mezi nadáním a průměrem - - ekvivalenty Definice nadání l Marland : „Nadané a talentované děti jsou ty, které jsou identifikované kvalitními profesionály a které jsou díky svému výjimečnému potenciálu schopny vysokých výkonů. Tyto děti potřebují k realizaci svého přínosu pro společnost vzdělávací program a servis, který není běžně poskytován regulérními školami. Děti schopné vysokých výkonů jsou ty, které demonstrují úspěch anebo potencionální schopnosti v jedné z následujících oblastí: l 1. všeobecná intelektová schopnost l 2. specifické akademické schopnosti l 3. tvořivé anebo produktivní myšlení l 4. vůdcovské schopnosti l 5. umělecké schopnosti“ l Witty: „Nadaní jedinci jsou ti, jejichž výkon je dlouhodobě pozoruhodný v jakékoliv hodnocené oblasti.“ l l Freeman: „Ti, kteří vykazují mimořádně vysokou úroveň své činnosti, a to buď v celém spektru nebo jen v dílčí oblasti; nebo ti, jejichž potenciál nebyl ještě pomocí testů ani experimentů rozpoznán. Nadání se může týkat současně více oblastí, např. intelektu, umění, tvořivosti, pohybových a sociálních dovedností, nebo může být omezeno na jednu nebo dvě z nich.“ Modely nadání Renzulliho tříkruhová koncepce nadání Triadický model Renzulliho a Mönkse Charakteristika nadání §Vysoká úroveň logického, abstraktního, kritického, kreativního, pružného myšlení §Vysoká úroveň kombinačních schopností §Rychlost pochopení a orientace v problémech §Vynikající paměť §Vysoká koncentrace a rozsah pozornosti §Intelektuální zvídavost a netypické otázky §Výborný pozorovací talent a schopnost postihnout detaily §Motivace k výkonu, vytrvalost, sebeřízení §Preference samostatné práce §Preference složitosti §Hluboké a rozmanité specifické zájmy, zejména čtenářská vášeň §Perfekcionismus §Preferují společnost starších §Problematický přístup k pravidlům §Specifický smysl pro humor §Bohatá představivost Typologie nadaných vÚspěšné nadané dítě vVysoce tvořivé nadané dítě vNadané dítě maskující své schopnosti vOdpadlé nadané dítě vNadané dítě s vývojovou poruchou vAutonomní nadané dítě v Rozdíly mezi bystrým a nadaným dítětem Bystré dítě Nadané dítě Umí odpovídat Klade další otázky Zajímá se Je zvědavé Má dobré nápady Má neobvyklé nápady Odpovídá na otázky Zajímají jej detaily, rozpracovává, dokončuje Se zájmem naslouchá Projevuje silné emoce, přitom naslouchá Je vůdcem skupiny Je samostatné, často pracuje sám Jednoduše se učí Většinu už zná Mezi vrstevníky je oblíben Víc mu vyhovuje společnost starších Chápe významy Samostatně vyvozuje závěry Bystré dítě Nadané dítě Úspěšně řeší úlohy Iniciuje projekty Poslušně vykonává úkoly Úkoly přijímá kriticky,dělá jen to,co jej baví Přesně kopíruje zadaná řešení Vytváří nová řešení Dobře se cítí ve škole, ve školce Dobře se cítí při učení Přijímá informace Využívá informace Dobře si pamatuje Kvalitně usuzuje Je vytrvalé při sledování Sleduje pozorně Je spokojené s vlastním učením a výsledky Je velmi sebekritické Rozdíly mezi bystrým a nadaným dítětem Literatura: vDočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty. Praha vJurášková, J. (2006). Základy pedagogiky nadaných. Praha vLaznibatová, J. (2007). Nadané dieťa. Bratislava vPortešová, Š. Centrum rozvoje nadaných dětí, retrieved from http://www.nadanedeti.cz/ l