Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce Přístupy k žákům s nápadným, rušivým chováním Kdo je problémový žák? oŽák, který vyrušuje při hodině nje neklidný, neposedný, nedokáže se soustředit nje konfliktní nje agresivní nprovokuje oŽák, který odmítá spolupracovat ntato situace může mít mnoho různých podob, např.: n odmítá jít k tabuli n odmítá vypracovat cvičení n odmítá nosit pomůcky n je při vyučování pasivní Příčiny problémového chování žáka oEkonomické, sociální a psychologické aspekty nkrize rodiny, nestabilita rodinných vztahů nnefunkční společenské prostředí nmalá náročnost rodiny na povinnosti dítěte (odmítají stanovená pravidla a požadavky učitelů) nšpatná spolupráce rodiny a školy n o Příčiny problémového chování žáka oObdobí dospívání (fyzické, psychické i sociální proměny žáka) o oZměna vztahu k rodičům - dva protichůdné aspekty opotřeba být závislý opotřeba oddělit se od rodiny, provázená popřením hodnot, které vyznávají rodiče o o n o o oNápor emocí řeší dospívající často agresivními reakcemi vůči autoritám, rodičům a škole. Příčiny problémového chování žáka oNeuspokojivý školní život nmimo školu žijí mladí lidé v prostředí plném zvuků, obrazů, pohybu, ve světě více duševně-smyslovém než rozumovém nškola málo počítá se životními zkušenostmi žáků nškola upřednostňuje intelektuální disciplíny („sezení v lavicích“) nškola skýtá překážky v podobě špatných známek nžáci (a také někteří rodiče) se obávají neúspěchu nobsah vzdělávání je málo propojen se životem Příčiny problémového chování žáka o o Žáci mají často pocit nže nemají dostatečné právo vyjadřovat se k některým věcem. Jediný slovní projev, který učitel toleruje, je často pouze ten, ke kterému žáka vyzve nže je učitelé neberou vážně, že se musí podřizovat autoritě a nedostává se jim jako jedincům patřičné pozornosti nže musí strpět vzdělávání, které je jim vnucováno Příčiny vzniku nekázně oPedagog nhovoří monotónně, nezajímavě nsetrvává dlouho u jednoho tématu nebo metody nčasto schází motivace k činnosti nnekontroluje a průběžně nehodnotí činnost žáků nhodina nemá spád a jasnou organizaci, žáci se nudí nebo neví, co mají dělat núzkost učitele v náročných situacích Příčiny vzniku nekázně oŠkolní prostředí nnezajímavé, monotónní nz hlediska výbavy zastaralé nnepodnětné, až demotivující nnevhodně přizpůsobené výchovně-vzdělávacímu procesu Přístup učitelů k problémovým žákům oPřijetí oTělesný postoj oÚsměv oPřekonání odstupu oRespekt vůči žákům oBýt k dispozici žákům oUvolnění oOsobní vztah oNutnost zachovat klid Učitel se může setkat také s problémovou třídou oPROJEVY nhluk ve třídě nneochota k práci npasivita nprovádění jiné činnosti Prevence problémového chování ve třídě I. ojasně sdělené požadavky na chování a práci žáků odostatek času věnovaného vysvětlení toho, co je ve třídě přijatelné a co nepřijatelné ojasná struktura vyučování opředvídatelnost a důslednost v jednání učitele o Prevence problémového chování ve třídě II. očastý nácvik žádoucího chování, názorné předvádění správného postupu při plnění rutinních úkolů opříležitostné opakování požadavků a pravidel ojasně a spravedlivě stanovené důsledky nežádoucího chování odůslednost při dovedení práce do konce Prevence problémového chování ve třídě III. oučitelovo porozumění, pružnost, trpělivost opředcházení problémům preventivními taktikami oučitelova pomoc na individuální úrovni o oŽáci se v prostředí třídy musí cítit bezpečně a musí vědět, co se od nich očekává (učení i chování) o Úspěšné strategie učitele - shrnutí oTempo výuky přizpůsobit žákům, vycházet z jejich úrovně oVyužívat individuální přístup k žákům oPoužívat různé metody výuky oPodporovat vzájemnou pomoc žáků oPřenechat žákům určitou zodpovědnost oBrát v úvahu potřeby žáků oNabízet žákům osobní pomoc (nutná opatrnost) o