1 Proměnné ve výzkumu Přednášky ze Základů pedagogické metodologie Kateřina Vlčková, PdF MU Brno 2 Proměnné nangl. variable(s) n nje to jev, vlastnost, podmínka, činitel, které zkoumáme nnapř. věk, vědomosti, IQ, délka praxe, chování,… n nje to prvek zkoumání, který nabývá různé hodnoty a ty musíme definovat nvěk: muž – žena, nstav: svobodný, ženatý, vdaná, rozvedený/á,… n nje třeba je operacionalizovat, operačně definovat, tak aby byly měřitelné 3 Dva druhy proměnných nMĚŘITELNÉ njde určit počet, míru (stupeň) určitého jevu nebo vlastnosti nnabývají hodnoty v určitém rozpětí (lepší – horší; více – méně; dříve-později) npř. vědomosti, počet chyb v pravopise, oblíbenost předmětu na škále, neurotičnost dítěte pomocí Eysenkova dotazníku n nKATEGORIÁLNÍ nnelze je kvantifikovat, jen zařadit do tříd, do kategorií ndichotomické: pohlaví – žena – muž, výsledek Zk – složil –nesložil npř. rodinný stav, ročník – 1-9, vyučovací předmět, metoda, vzdělání rodičů 4 Dva typy proměnných nNezávisle proměnná nje to „příčina“ změny v druhé proměnné nvysvětlující proměnná n nZávisle proměnná nta, co se mění vlivem, je závislá na té, co na ni působí (nezávislé) nvysvětlovaná proměnná nproměnné na levé straně regresní funkce, většinou označované symbolem Y npř. výsledek žáků (mění se vlivem vyučovacího stylu) n Příklady závisle a nezávisle proměnných nVýzkumné otázky: nJaký je vztah mezi motivací (NP) a učební úspěšností (ZP) žáků ZŠ? 5 motivace školní úspěšnost nezávisle proměnná závisle proměnná nJaký je vztah mezi genderem (NP) a profesní aspirací (ZP) studentů univerzity? gender úroveň aspirací nezávisle proměnná závisle proměnná