Vytváření efektivních týmů Týmem rozumíme nejmenší organizační jednotku firmy, ve které členy týmu spojuje úsilí k dosažení společného cíle, vzájemná úzká součinnost, spolupráce, sehranost a připravenost k vzájemnému zastupování. Týmová práce má smysl tehdy, dokáže-li zvýšit výkonnost osob pracujících jednotlivě, či dosáhnout takových výsledků, které by osoby fungující v rámci klasického - netýmového pracovního uspořádání nebyly schopny dosáhnout. Formy týmu Životnost Neomezená Omezená Identický s organizací Ano Částečně autonomní pracovní skupiny Organické pracovní týmy Manažerské týmy Kroužky kvality Ne Projektové týmy dlouhodobého charakteru Projektové týmy Všechny ostatní zvláštní týmy Pro částečně autonomní pracovní skupiny a organické pracovní týmy jsou charakteristické tyto znaky: týmy sestávají až z dvaceti osob týmy reprezentují organické jednotky organizace řídí se samy a samy odpovídají za výsledek jejich úkolem je kontinuální proces zlepšování nesou výlučnou odpovědnost za kvalitu dodatečně k výrobním úkolům provádějí další práce (úkoly v oblasti plánovaní, organizace a kontroly); jsou „řízeny“ a navenek zastupovány vedoucím týmu. Než začnete s vytvářením týmu: •Definujte úkol •Definujte cíle při plnění úkolu •Identifikujte omezení a termíny •Identifikujte zdroje •Určete, jak nejlépe využít každého člena týmu •Stanovte standardy, kterých je třeba dosáhnout •Připravte plán splnění úkolu; dosažení požadovaných cílů na požadované úrovni Proces přeměny skupiny na tým: 1. Fáze orientační Formování 2. Fáze konfrontační a konfliktní Kvašení 3. Fáze konsenzu, kooperace a kompromisu Normování 4. Fáze integrace a růstu Podávání výkonu Role a její popis – příspěvek k práci celého týmu Přípustné slabé stránky Inovátor: Tvůrčí, nápaditý a nekonvenční. Řeší obtížné problémy. Nezabývá se detaily. Je natolik zaujatý svými úkoly, že občas není schopen efektivní komunikace. Vyhledavač zdrojů : Nadšený a komunikativní extrovert. Hledá vhodné příležitosti. Rozvíjí kontakty. Příliš velký optimista. Jakmile pomine počáteční nadšení, ztrácí zájem. Koordinátor: Vyzrálý, sebejistý a schopný vedoucí. Objasňuje cíle, podporuje rozhodování a ovládá delegování odpovědnosti. Má sklony ostatními manipulovat. Vlastní práci občas přenáší na druhé. Usměrňovač: Inspirující, náročný a dynamický. Vyhovuje mu práce pod tlakem. Má energii a odvahu překonávat překážky. Má sklony provokovat. Zraňuje city ostatních. Monitor vyhodnocovač: je schopen střízlivého pohledu na věc, promýšlí vše do hloubky. Dokáže zhodnotit všechny varianty, má přesný úsudek. Postrádá průbojnost a schopnost podněcovat ostatní. Bývá příliš kritický. Týmový pracovník (stmelovač): Kooperativní, mírný, vnímavý a diplomatický. Dovede naslouchat, je konstruktivní a urovnává spory. V klíčových situacích je nerozhodný. Snadno se nechá ovlivnit. Realizátor: Disciplinovaný, spolehlivý, konzervativní a výkonný. Myšlenky a nápady přivádí v život. Je do určité míry nepružný. Na nové možnosti reaguje pomalu. Kompletovač (finišér): Pečlivý, svědomitý, snaživý. Pátrá po chybách a opomenutích ostatních. Odevzdává výsledky své práce včas. Má sklony k přehnané úzkostlivosti. neochotně deleguje odpovědnost na druhé. Bývá puntičkář. Specialista: Cílevědomý, iniciativní a oddaný své práci. Má výjimečné vědomosti a dovednosti. Přispívá k práci týmu pouze v omezené oblasti. Lpí na technických stránkách problémů. Občas nedokáže vidět „celkový obraz“. Pro úspěšné týmy byly shrnuty následující principy: • •Vedoucí skupiny by měl mít dobrý profil týmové role koordinátora. •Klíčovým indikátorem je tvořivost. •V týmu by mělo být určité spektrum duševních schopností. (Například různé profese a různá úroveň vzdělání, lidé různého věku a podobně.) •Široké pokrytí týmových rolí. •Lidem by měla být v rámci týmu přidělována odpovědnost a povinnosti, pro které se nejlépe hodí. •Úspěšné týmy mají schopnost přizpůsobit se a učinit pozitivní kroky k zachování rovnováhy týmových rolí za měnících se okolností. Druh kompetence Obsah Strategicko-organizační kompetence schopnost kompletně chápat souvislosti a z toho odvozovat způsob jednání, vytvářet fungující procesy, vytvářet rámcové podmínky pro pozitivní tvorbu hodnot, orientovat se na podnikové hodnoty, budovat systém cílů a systém kontroly. Metodická kompetence schopnost řídit účinnými metodami všechny potřebné týmové procesy. K metodám, které je potřeba zvládat, patří mimo jiné metody řešení problémů (nástroje kvality), analýza příčin problémů, analýza rozložení sil v týmu, analýza rozhodovacích procesů, analýza procesních řetězců, techniky moderace skupiny, techniky vedení skupinové diskuse, metody vytváření myšlenkových map, techniky vedení konferencí, prezentační techniky, metody projektového managementu. Sociální kompetence schopnost vytvářet a udržovat otevřené, konstruktivní a produktivní formy jednání v mezilidských vztazích. K tomu patří mimo jiné vytvářet u spolupracovníků schopnost pracovat v týmu, koučovat spolupracovníky, aktivně naslouchat, řídit konflikty v týmu, delegování odpovědnosti, budování atmosféry důvěry v rámci týmu, koučovat tým při problémech, které se vyskytnou. Potřebné kompetence vedoucího týmu