Příloha 1: Přímé a nepřímé varovné signály šikanování Přímé varovné signály šikanování mohou být např.: * Posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívka, nadávky, ponižování, hrubé žerty na jeho účet. * Kritika žáka, výtky na jeho adresu, zejména pronášené nepřátelským až nenávistným, nebo pohrdavým tónem. * Nátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu nebo za něj platil. * Příkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené panovačným tónem. * Skutečnost, že se jim podřizuje. * Nátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů či k spoluúčasti na nich. * Honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou zvlášť silné, ale je nápadné, že je oběť neoplácí. * Rvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se uniknout. Nepřímé varovné signály šikanování mohou být např.: * Žák je o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem, nemá kamarády. * Při týmových sportech bývá jedinec volen do mužstva mezi posledními. * Při přestávkách vyhledává blízkost učitelů. * Má-li žák promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený. * Působí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči. * Stává se uzavřeným. * Jeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje. * Jeho věci jsou poškozené nebo znečištěné, případně rozházené. * Zašpiněný nebo poškozený oděv. * Stále postrádá nějaké své věci. * Odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí nebo používá nepravděpodobné výmluvy. * Mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy. * Začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole. * Odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, které nedovede uspokojivě vysvětlit. POZN: (Zejména je třeba věnovat pozornost mladším žákům nově zařazeným do třídy, neboť přizpůsobovací konflikty nejsou vzácností!)