Program – 18. 9. 2015 n9.00 – 10.15 → výchovný poradce a platné právní předpisy n10.15 – 10.30 → přestávka n10.30 – 11.00 → základní informace o studiu n11.00 – 11.45 → představení posluchačů, motivace ke studiu, očekávání – 1. část n11.45 – 12.00 → přestávka n12.00 – 13.00 → představení posluchačů, motivace ke studiu, očekávání – 1. část nPředstavení: Mgr. Lenka Ondráčková -12 výchovná poradkyně na ZŠ, 9 let vedoucí školního poradenského pracoviště -kontakt: lenkaond@seznam.cz n1. úkol: -Stručná charakteristika poradenských služeb ve vaší škole -Vyplnit stručný dotazník a elektronicky odeslat do 30.9. 2015 n Výchovný poradce a platné právní předpisy nDobrá znalost platné legislativy a její efektivní využívání v každodenní práci vede k vyšší profesionalitě a respektu ze strany kolegů i rodičů nPříklad – využití § 22 školského zákona – povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků nZákony, vyhlášky a metodické pokyny vymezují rámec pro poskytování poradenských služeb a činnost výchovného poradce nRámec se dá aplikovat na každé škole jinak nZákladní dokument, který vymezuje činnost výchovného poradce ve škole, je vyhláška č. 116/2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních (ukázka) nTato vyhláška je platná od 1.9.2011 nVyhláška vymezuje, kdo poradenské služby poskytuje, komu je poskytuje, co je jejich obsahem a jaké jsou standardní činnosti jednotlivých subjektů nPro školu jsou nejdůležitější paragrafy 4 + 7 a příloha č.3 Z vyhlášky č. 116/2011 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních n§ 4 – Další dokumentace n n(1) Školské poradenské zařízení vede dokumentaci n a) o žádostech o poskytnutí poradenské služby, odmítnutí nebo přerušení poskytování poradenské služby, n b) o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové n c) o poskytnutí informace podle § 1 n d) o spolupráci se školami a školskými zařízeními n(2) Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním psychologem nebo speciálním pedagogem dokumentaci podle odstavce 1 písm. a) až d) a o poradenských službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem dokumentaci podle odstavce 1 písm. b) - o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové Z vyhlášky č. 116/2011 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních n§ 7 – Škola n n(1) Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. n(2) Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na: ¨prevenci školní neúspěšnosti ¨primární prevenci sociálně patologických jevů ¨kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění ¨odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků u jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním ¨péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků ¨průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi a vytváření předpokladů pro jeho snižování ¨metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a sociálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy nPříloha č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 nI. Standardní činnosti výchovného poradce nPoradenské činnosti: 1)Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků 2)Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči 3)Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 4)Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků 5)Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám nMetodické a informační činnosti: 1)Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence 2)Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, IVP, práce s nadanými žáky apod. 3.Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy 4.Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům 5.Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů 6.Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření II.Standardní činnosti školního metodika prevence III.Standardní činnosti školního psychologa IV.Standardní činnosti školního speciálního pedagoga n nněkteré činnosti uvedené ve standardech pro jednotlivé poradenské pracovníky se překrývají, proto je důležité stanovit ve škole poradenským pracovníkům pracovní náplně, které budou co nejpřesněji vymezovat jejich činnost a odpovídat velikosti jejich pracovního úvazku n nDokumenty související s péčí o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými: ¨ Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon) → §16 - § 19 ¨Vyhláška č. 73/2005 Sb.o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných v platném znění – důležité novelizace – vyhláška č. 147/2011 Sb. platná od 1. 9. 2011 (ukázka) a vyhláška 103/2014 platná od 1. 9. 2014 (ukázka) nDokumenty související s kariérním poradenstvím: ¨ Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon) → § 59 - § 64 ¨Vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách,ve znění vyhlášky č. 422/2006 Sb., č. 46/2008 Sb.,č. 394/2008 Sb. a č. 86/2012 nDalší dokumenty související s činností výchovného poradce: ¨ Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č.j. 10 194/2002-14 ¨ Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č.j.24 246/2008-6 ¨ ¨ n nDokumenty související s odměňováním výchovného poradce: ¨ Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků → § 8 je věnován studiu pro výchovné poradce ¨Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků ¨ nMetodický pokyn k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací č.j. 10300/2010-25 (platný od 1.10.2010) n nZařazení do 13. platové třídy: nVýkon specializované metodologické činnosti v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem. Uvedenou třídu zřizovatel nebo zaměstnavatel přizná, požaduje-li vykonávání náročnějších činností, tj. „specializované metodologické činnosti v oblasti pedagogiky a psychologie“. nZa specializované metodologické činnosti z oblasti pedagogiky a psychologie lze v práci výchovného poradce považovat činnosti přesahující standardní činnosti výchovného poradce (standardní činnosti výchov.poradce stanoví příloha č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 Sb.) n nTyto činnosti spočívají v tvorbě a analýze metod práce při vykonávání odborných činností výchovného poradce, např. odborná práce se zájmovými dotazníky a profesiogramy, s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, odborná pomoc žákům při vyhledávání vhodných stylů učení, odborná intervence u žáků se specifickými poruchami učení a chování, řešení problémových situací, vyhledávání mimořádně nadaných dětí - participace na úpravách jejich učiva, odhalování šikany, projevů diskriminace, nepřátelství nebo násilí a jiných negativních jevů na škole, orientace v poradenské psychologii. nTyto činnosti na kvalitativně vyšší úrovni by měly být evidentní a měli by je oceňovat: vedení školy, třídní učitelé, pedagogický sbor, žáci a rodičovská veřejnost. nPodmínky studia pro výchovné poradce (nejméně 250 vyučovacích hodin v programu celoživotního vzdělávání na VŠ) nAbsolvování uvedeného studia neznamená automatické zařazení do 13. platové třídy, ale je jedním z předpokladů. nNovinky v oblasti legislativy týkající se VP: nV březnu 2015 byla přijata novela školského zákona č. 561/2014 – číslo novely 82/2015 http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/15-082.htm nPlatnost novely od 1. 5. 2015, některé paragrafy platné od 1. 9. 2015, další od 1. září 2016 (včetně par. 16, 16a, 16b, 17 a 19, které se týkají vzdělávání žáků s SVP) nV průběhu školního roku 2015/2016 by se měly zrušit vyhlášky 72/2005 a 73/2005 a měla by vzniknou nová vyhláška, která bude poskytování poradenských služeb ve školách a vzdělávaní žáků se speciálními vzdělávacími potřebami řešit nIntegrace budou v letošním školním roce probíhat „postaru“, přesto je vhodné změny sledovat, aby mohly být do praxe plynule zařazeny od 1. 9. 2016 – škole přibudou nové povinnosti nNejvětší novinka – 5 kategorií podpůrných opatření, která jsou popsaná v katalozích podpůrných opatření nŠPZ budou žáky zařazovat do příslušné kategorie 2 - 5, podpůrná opatření pak pro školu budou závazná nOpatření 1. kategorie musí poskytovat škola na základě své diagnostiky, musí vyhodnocovat jejich účinnost a až když budou neúčinná, bude žáka posílat do ŠPZ n nPodpůrná opatření mají být poskytována v 10 oblastech: ¨organizace výuky ¨modifikace vyučovacích metod a forem ¨intervence ¨pomůcky ¨úpravy obsahu vzdělávání ¨hodnocení ¨příprava na výuku ¨podpora sociální a zdravotní ¨práce s třídním kolektivem ¨úprava prostředí nVíce informací na http://www.inkluze.upol.cz/portal/ n nKatalogy podpůrných opatření vznikaly v rámci dvouletého výzkumného projektu UP Olomouc nKatalogy jsou připravené pro tyto kategorie: ¨Mentální postižení a oslabení kognitivního výkonu ¨Tělesné postižení a závažní onemocnění ¨Zrakové postižení a oslabení zrakového vnímání ¨Sluchové postižení a oslabení sluchového vnímání ¨Poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění ¨Narušení komunikační schopnosti ¨Sociální znevýhodnění nV rámci projektu se neřešila podpůrná opatření pro žáky s poruchami učení a chování a pro žáky mimořádně nadané – ty by během šk. roku 2015/2016 měly vzniknout v NIDV n nÚkoly školy – zajišťuje 1. stupeň podpory bez nároku na navýšení finančních prostředků: ¨Identifikuje speciální vzdělávací potřeby žáka ¨Navrhuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory ¨Realizuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory ¨Vyhodnocuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory nPokud nejpozději po 6 měsících tato opatření nestačí a nenastalo očekávané zlepšení, začne případ řešit ŠPZ nV rámci projektu vznikly také metodiky práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření pro jednotlivá postižení