CoBrA Profil avantgardní skupiny a její odkaz ve výtvarné pedagogice Didaktika Výtvarné výchovy • •Revoluční experimentální hnutí •Vznik 8. listopadu 1948 v Paříži •Název pochází od názvů měst: Copenhagen (Co), Brussels (Br), Amsterdam (A), v nichž se tento umělecký kolektiv zformoval • Vymezení 1/2 • •Oficiálně se umělci rozchází v roce 1951 po uspořádání skupinové výstavy v Paláci výtvarných umění v Luiku •Vydávali časopis CoBrA vycházející v různých Evropských městech v letech 1949-1951 Vymezení 2/2 Umělci patřící do skupiny CoBrA •Surrealismus •Abstraktní umění •Vliv umělců (modernistů): –Kandinskij, –Max Ernest, –Giacometti •Silné vlivy skandinávské mytologie Vlivy Tvorba 1/4 • •Sami nazývali svou tvorbu jako spontánní-abstraktní. •Kladli důraz na experimentální charakter tvorby a její hravou složku •Reagovali na poválečné hrůzy •Snaha po překonání akademických a konvenčních pravidel v tvorbě. Tvorba 2/4 • •Reakce na poválečné abstraktní malířství (spatřovali jej jako neživé umění) • •V tvorbě se objevovaly figury a znaky • •Zajímali se o umění jiných kultur • •Hledali znaky a symboly v tvorbě dětí, umění art brut, pravěkého umění a primitivismu • •Navazovali na surrealistické hledání v podvědomí a emocionální dopad barev na diváka • •Hledali návaznosti mezi barvou a symbolikou tvarů jako je: slunce, měsíc, hvězdy, ptáci, rytmické schémata často inspirované hudbou Tvorba 3/4 • •Touha po svobodném nezatíženém uměleckém výrazu • •Umění by mělo být intuitivní v souladu s emocionální složkou každého člověka Tvorba 4/4 Znaky tvorby • •Akční malba • •Tachismus • •Abstraktní expresionismus • Akční malba 1/2 • •Kořeny ve 40. letech v USA • •Společné prvky s Tachismem • •Termín poprvé použit v roce 1952 uměleckým kritikem Haroldem Rosenbergem • Akční malba 2/2 • •Plátno se stává „arénou“ v němž je umělec v roli zprostředkovatele zážitku • •Malba je fyzikou záležitostí • •Malba jako nadsmyslový zážitek • •Gesto • Tachismus • •Paříž po 2. světové válce •O použití termínu se zasadil francouzský kritik Michel Tapié • •Umění založené na gestech, improvizačních technikách, široké tahy štětce •Z franc. „la Taché“-skvrna •Principy náhody, automatická malba surrealismu, spontánnost Abstraktní expresionismus • •Vznik po 2. světové válce v USA • •Vlivy podvědomí, spontánní energie, dynamika • •Vliv emocí vycházejících z nitra umělce • •Často využívaná rozměrná plátna • • Jednotliví členové Pierre Alechinsky • •1927, Brusel • •Malíř, grafik, keramik •École nationalle supérieure d´ Architecture et des Arts décoratifs, 1944-1946 •Obor - knižní ilustrace, typografie Obr. č. 1 • •Zájem o typografii, papír • •Zájem o literaturu patrný z různých slovních hříček jeho děl • •V polovině 50. let se začal díky přátelství s čínským básníkem a malířem Wallasem Tingem zabývat studií kaligrafie a východoasijské kultury • Pierre Alechinsky • •Vlivem japonské tušové malby se začala černá barva stávat dominantou jeho tvorby • •Malba na papír, rozložený na podlaze po vzoru japonských mistrů • •Gestická štětcová technika tvorby • Pierre Alechinsky • •V pozdějších letech upouští od olejové malby a věnuje se malbě akrylem- možnosti plynoucí z rychlého schnutí • •Typický ústřední motiv většinou vytvořený akrylovými barvami, rámovaný tušovými barvami • •Malba na rukopisy, námořní mapy, faktury, kreslící dokumenty Pierre Alechinsky Symbolika • •hadi, •pohádkové příšery, •stromy, •lodě, •oceány, •hvězdy, • obr. č. 2, The Young Girl and Death, (1966-1967), Obr. č. 3, Star and Disaster (though in the original there is some wordplay, one might also call it "Star and Unstar" or such (1969), Obr. č. 4, Aztec Volcano (1971), Obr. č. 5, Central Park (1978), Karel (Christiaan) Appel •1921, Amsterodam – 2006, Zürich • •Malíř, sochař, básník •Akademie výtvarných umění (Rijkskademie), 1940–1943 Amsterdam •1950- stěhování do Paříže •Zakladající člen CoBrA •Podílel se na pořádání jejich výstav Obr. č. 6 „Maluju jako barbar v téhle barbarské době.“ Appel Znaky tvorby •Obliba motivů mytických zvířat, bytostí inspirovaných zejména dětskými kresbami •Ostrá barevnost, silné tahy štětce, hutné nánosy barev •Akt nanášení barev je chápán jako osvobození umělcova výrazu, důraz na podvědomí •Jednoduché tvary, kontury •Inspirace dětskou malbou i Picassem •Práce s hmotou – tvorba soch – vliv afrického umění Obr. č. 7, Little Moon Men (1946), Obr. č. 8, Wild Boy (1954) Obr. č. 9, morous Dance (1955) Obr. č. 10, Hiroshima Child (1958) Obr. č. 11, Nude Series: Nude (1963) Obr. č. 12, Woman with Head (1964) Eugene Brands •1913, Amsterodam- 2002, Amsterodam • •Malíř, básník spisovatel •Umělecko-průmyslová škola Amsterodam • Obr. č. 13 •Snaha o čistý výtvarný projev, tvorba plná fantazie •Vliv: –Arpa, –Kleeho, –dadaismu, surrealismu •Inspirace vesmírem, hvězdami, spirálovými galaxiemi, magií •Během války experimentoval s rozličnými materiály – technika rozmývání tuše, uhlů •Meditativnější poloha tvorby Eugene Brands Obr. č. 14, Composition (1962) Obr. č. 15, De Viool (1953) Obr. č. 16, Meisje met bloemen (1956) Asger Jorn •1914 Vejrum – 1973 Aarhus • •Malíř, keramik, filozof umění •Vliv pro vývoj dánského malířství •Tvůrčí duch skupiny Cobra •psal teoretické práce a eseje Obr. č. 17 • •Zprvu začínal jako krajinář a portrétista • •Ve 30. letech se inspiroval kubismem, Bauhausem, dadaismem a abstraktním uměním až došel ke spolku abstraktních surrealistů Lienen v roce 1935 • •Ve své tvorbě spojoval principy surrealistické spontánnosti a severské mytologie • •Snaha o netradiční užití materiálu Asger Jorn • •„Ve svém experimentování usilujeme o spontánní vyjadřování pocitů, přičemž nepřipouštíme sebemenší míru racionální kontroly nad nimi. Naším cílem je únik z nadvlády rozumu..jímž chceme docílit vlády nad životem.“(str. 54) • • Asger Jorn • •V době spolupráce se spolkem CoBrA se v jeho malbách začaly objevovat prvky dramatičnosti, postavy mytických bytostí s velkýma očima odkazující k dětské kresbě • •Vliv Muncha •Po polovině 50. let tvořil nejsilnější díla Asger Jorn Obr. č. 18, (1956) Obr. č. 19, (1953) Navazující seminář • • •Inspirace pro náměty •do hodin výtvarné výchovy - -Gesto jako inspirace výtvarné tvorby - -Gestická malba ve skupině -Gestická malba jako performance -Gestická malba a prostorová tvorba • Akční gestická malba • •- Kaligrafie klasická a volná -Kaligrafie jako záznam činnosti -Fiktivní písmo a grafologie -Výtvarná podoba notového záznamu Tachismus, Kaligrafie - -pojem „exprese“ a jeho pojetí ve výtvarné pedagogice -abstraktní expresionismus a psychologické pojetí výtvarné výchovy • Abstraktní expresionismus • •Navrhni výtvarný projekt • inspirovaný některým •z hlavních projevů skupiny CoBrA • Navrhni projekt zprostředkující dílo jednoho z umělců ze skupiny CoBrA • Charakterizuj odkaz výtvarné skupiny CoBrA současnosti • Použitá literatura •http://www.artmuseum.cz/ •Přednáška: doc. PaedDr. Hany Stehlíkové Babyrádové, Ph.D. • •Dánští umělci ze skupiny Cobra: Praha, Městská knihovna, květen - červen 1987 : [katalog výstavy]. 1. vyd. Praha: Národní galerie, 1987, 54 s. • •Umění bez hranic: its artists and its art - beyond the boundaries : [CoBrA - Copenhagen-Brussels-Amsterdam. Praha: Museum Kampa - Nadace Jana a Medy Mládkových, 2009, 96 s. ISBN 978-80-87344-01-9. Obrázky •Obr. 1: www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=75 (staženo 20.11.2012) •Obr. 2–4: madinkbeard.com/archives/pierre-alechinsky/ (staženo 20.11.2012) •Obr. 5: rogallery.com/Alechinsky_Pierre/w-219/Alechinsky-Central-Park.htm (staženo 20.11.2012) •Obr. 6: www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=95 (staženo 20.11.2012) •Obr. 7–10: www.karelappelfoundation.com/index.cfm/karelappel/work/painting/ (staženo 20.11.2012) •Obr. 11: ww.google.cz/imgres?um=1&hl=cs&client=opera&sa=N&rls=cs&channel=suggest&biw=1366&bih=645&tbm=isch&p rmd=imvns&tbnid=SaEdP9csS0LJ8M:&imgrefurl=http://sleepinggardens.blogspot.com/2010/12/fridays-funer ary-artist.html&docid=frqsfGUo8rhEVM&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/_gJOLgycnIAg/TQj2r6R52jI/AAAAA AAAA4c/nkagscMstDc/s1600/eugene_brands_jpg_2.jpg&w=392&h=550&ei=sRJwUN78EcSm4gTw_oHICQ&zoom=1v (staženo 20.11.2012) •Obr. 12–15: www.christies.com/lotfinder/drawings-watercolors/eugene-brands-meisje-met-bloemen-5412017-details.a spx?pos=3&intObjectID=5412017&sid=&page=25 (staženo 20.11.2012) •Obr. č. 16: library.nothingness.org/photos/asger_jorn.jpg (staženo 20.11.2012) •Obr. č. 17-19: www.museumjorn.dk/en/works_by_jorn.asp (staženo 20.11.2012) • Děkuji za pozornost