1 Pedagogická diagnostika Pedagogická fakulta Katedra sociální pedagogiky Tomáš Kohoutek kohoutek.t@gmail.com Organizace výuky v ZS 2015 19. 9. 15:45 – 18:20 úvod, seznámení s obsahem předmětu, se zaměřením účastníků, výběr témat, zadání seminárního úkolu; téma 1 21. 11. 8:25 – 11:00 téma 2, seminární úkol (varianta kresba, metoda) 2 Cíle Studenti se seznámí - s možnostmi a úskalími pedagogicko-psychologické diagnostiky, - se zásadami práce s diagnostickými metodami, - s užitím diagnostických metod - velký důraz bude kladen na analýzu dětské kresby Na konci kurzu bude student schopen - využívat klinické metody (rozhovor, pozorování) a - testové metody (osobnostní dotazníky) k výzkumným účelům. Literatura Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. (klima školní třídy, klima školy) Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. (nároky kladené na metody, etické otázky, konkrétní nástroje) Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. (pozorování, rozhovor) Studijní materiály, aktualizace dle dohody 3 Požadavky pro absolvování Aktivní účast Seminární úkol (varianty) Kresba a pokus o analýzu – formulaci výsledků (možnosti: kresba postavy tužkou a diagnostika vývojové úrovně; kresba rodiny nebo začarované rodiny a pokud o úvahu o sociálním kontextu života autora; kresba dětí ze specifických skupin…) popis problému, řešení s pomocí diagnostiky; formulováno jako kazuistika psaná z pozice pedagogického pracovníka nebo „objednávka“ pro psychodiagnostika z téže pozice návrh metody (dotazník, osnova rozhovoru, sociometrická technika formou hry…) Osnova Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogickopsychologické diagnostiky Hlavní kategorie proměnných v diagnostice Zásady práce s diagnostickými metodami Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie Základní vlastnosti testů Klasifikace diagnostických metod 1) Klinické metody: a) Pozorování b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza) c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice 2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy 4 Témata (upraveno) 1. Diagnostika jako obor, pedagogicko-psychologická a pedagogická diagnostika: vztahy a trendy 2. Cíle ped. diagnostiky, obvyklé oblasti – „Proč diagnostika nevede vždy k diagnóze“ 3. Objekt a subjekt diagnostiky; v jaké roli se můžeme s diagnostikou setkat (– „od managera po oběť“), „formalizovaná“ a „neformální“ diagnostika 4. Diagnostické postupy a metody – kvalitativní postupy (pozorování, rozhovor, analýza produktů…), kvantitativní/“metrické“ postupy 5. Diagnostika jednotlivce, skupiny, procesu, vlastní diagnostika 6. Diagnostické metody a nároky na ně kladené – standardizace, validita, reliabilita Charakteristické (nebo ideální?) rysy pedagogické diagnostiky komplexnost - projevy žáka je třeba interpretovat v kontextu vnějších vlivů (rodina, společnost, škola, osobost jedince) respekt k dosavadnímu individuálnímu vývoji žáka - postupy jsou plánovány tak, aby odpovídaly dané úrovni dítěte bez ohledu na jeho kalendářní věk vědomí dlouhodobosti procesu - jde vždy o sled kroků, na základě diagnózy volí pedagog optimální metody, které se mohou v průběhu vývoje žáka měnit sledování validity diagnostických testů - testy a zkoušky musí diagnostikovat jev, na který jsou zaměřeny zajištění reliability - určitý příznak musí být měřen s takovou přesností, aby bylo jisté, že tentýž příznak se projeví i s určitým časovým odstupem záruka objektivity - při diagnostice je třeba minimalizovat subjektivní postoje pedagoga, který by neměl podlehnout např. negativnímu očekávání (dle Průchy, 2009) 5 Diagnostika jako disciplína a diagnostická činnost Pedagogická disciplína zabývající se otázkami diagnostikování subjektů převážně ve školním prostředí. Formuluje teorii pedagogického diagnostikování a způsoby interpretace pedagogických diagnóz. (Průcha, Walterová, Mareš 2003) Pedagogickou diagnostiku provádí pedagog ve třídě a v případě potřeby speciální pedagogové a psychologové v pedagogickopsychologické poradně. Diagnostikou rozumíme poznávání, analýzu, interpretaci a hodnocení edukační reality, převážně se zaměřením na jednotlivce, popř. v kontextu skupiny. Zabývá se aktuálním výkonem jedince a analyzuje ho v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, jenž na tento vývoj spolupůsobí. Na základě získaných údajů zahajuje bezprostřední intervenci, navrhuje použití dalších metod a postupů a vypracovává individuální vzdělávací plán. Směřuje k maximálnímu uspokojování žákových vzdělávacích potřeb. (Průcha, 2009) (Fišerová, H. – portál RVP, 2012) Pedagogická a pedagogickopsychologická diagnostika Rozvoj PD u nás výraznější od 60. let v souvislosti s rozvojem pedagogicko-psychologického poradenství Některá pojetí považují PD spíše za klasickou PPD aplikovanou v pedagogické praxi (Hrabal, 2002) Otevřená pak ale zůstává otázka rozdílných cílů, kompetencí, ale i metod Široká definice: „(P.d. je) speciálně pedagogická disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnějších a vnitřních podmínek i průběhu a výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Na základe těchto zjištění jsou potom vyslovovány prognostické úvahy a navrhována pedagogická opatření“ (Chráska, 1998). 6 DIAGNOSTIKA „Diagnostics“ vs. „assessment“ v lékařství chápána jako klasifikace, zařazení jevu do určité třídy. V psychologii a pedagogice nejde jen o zjišťování abnormit, ale o rozpoznávání kvality a úrovně některých psychických funkcí, zjišťování individuálních zvláštností. Označení „diagnostika“ může být tedy dokonce zavádějící, jde-li o záměnu za „labelování“; „assessment“ (posuzování) je po stránce obsahu patrně výstižnější termín (!!assessment vs. rating) Další pojetí „diagnostiky“ – reflexe; sebereflexe; sledování normálního vývoje; identifikace silných stránek; východiska pro prognózu, pro prevenci… Diagnostika vs. labeling Odbornou pedagogicko psychologickou diagnostiku osobnosti dětí, mládeže i dospělých nesmíme zaměňovat s labelingem, což je subjektivistické štítkování, etiketizování a nálepkování osobnosti, které často stigmatizuje postižené jedince na dlouhou dobu. (rváč, lenoch, trojkař, mentál, sociál, zbohatlík). ONDREJKOVIČ, P. Socializácia v sociologii výchovy. Bratislava: Veda, 2004. 7 Zaměření pedagogické diagnostiky (dle Zelinkové, 2001) a) d. normativní Výsledek diagnostikování je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku celé populace v určitých zkouškách. Zjišťuje, zda žák a jeho výkony jsou srovnatelné s většinou populace stejného veku. Např. posuzování možností dalšího studia. b) d. kriteriální srovnávání s vnějšími měřítky, s objektivně vymezenými úkoly. Zvládá nezvládá dítě osobní hygienu? Zvládá - nezvládá násobilku? Zkoušky vycházejí z analýzy určité dovednosti a směřují k určení úrovně, na níž se dítě nachází . c) d.individualizovaná Neužívá žádné srovnávání, ale sleduje postup a dosaženou úroveň za určitý časový úsek. Je předpokladem pro pozitivní motivaci k dalšímu snažení, rozvoji. Je velmi potřebná u méně úspěšných nebo jakýmkoliv způsobem znevýhodněných. dětí. Správně stanovená diagnóza může předejít vzniku možných problému ve vývoji. d) d. diferenciální Slouží např. k rozlišení stávajících a přetrvávajících obtíží, které mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny. Důraz v PD… Úzce vymezený: výkon (výsledky) Podmínky výkonu: osobní - schopnosti, styl, specifická znevýhodnění… Podmínky sociální (rodina, třída, škola) Interakce Zdánlivě méně významné důrazy: účel diagnostiky, „subjektivní stránka“ onoho „objektivního procesu“ 8 Přístupy (obdobně jako v dg.psychologické a pedagogicko-psychologické) Individuální (kazuistický) + testový (metrický, statistický) Zaměření na jednotlivce – skupinu – interakci, jev, proces Zaměření na sebe a na druhé Zaměření na úzce vymezený problém a na kontext Kvalitativní + kvantitativní Praktický, zaměřený na intervenci + výzkumný Diagnostický proces začíná tím, že si uvědomíme, ŽE chceme diagnostikovat (co a proč) – pak následuje otázka JAK. (Nebo dokonce tím, že si uvědomíme, že už diagnostikujeme) 9 Postupy – míra obecnosti METODOLOGIE: obor, který se zabývá principy, tvorbou i aplikací metod; případně širší vymezení určitého přístupu (např. kvantitativní, kvalitativní metodologie…) METODIKA: koncepce práce – např. metodika provádění výzkumu, metodika zjišťování výslytu problémů (skríning…) METODA: typ konkrétního postupu – např. rozhovor, dotazník, test… KONKRÉTNÍ „NÁSTROJ“ – konkrétní test, schéma rozhovoru, diagnostické situace – např. i hra… METODA Představuje zcela konkrétní cestu, způsob, nástroj, pomůcku k řešení dílčího odborného, vědeckého , vědeckého výzkumného či experimentálního problému. Metody jsou specifické dle jednotlivých věd teoretické (např. analýza, syntéza) a empirické (např. výkonové). Odpovídají na otázku ,,jak". V psychologii je tradiční dělení metod na psychometrické (testové) a klinické (např. rozhovor). Toto rozlišení má řadu paralel i v pedagogice. 10 Metody pozorování - jedna z nejvýznamnějších metod pedagoga, umožňuje získat údaje za delší časové období, sledovat reakce na odlišné události v bezprostředním kontextu školní reality anamnéza - je předpokladem pro respektování dosavadního individuálního vývoje dítěte, rodinná anamnéza shromažďuje údaje o rodině, osobní anamnéza zachycuje údaje o vývoji jedince nutné k pochopení jeho současného stavu rozhovor - poskytuje bezprostřední odpovědi, odhaluje aktuální prožívání žáka (rodičů), pedagog může využít i strukturovaný rozhovor (vhodně sestavené otázky směřující k řešení určitého problému) dotazník - pokud umožňuje výběr z předem formulovaných odpovědí, umožňuje lepší zpracování, volné odpovědi mají naopak autentickou hodnotu (závisí ovšem na schopnosti respondenta vyjádřit se) didaktické testy - druh zkoušek, které se skládají z různých úkolů, standardizované testy mají jasný způsob zadávání a vyhodnocují se pomocí stanovených kritérií, nestandardizované testy jsou méně náročné na vyhodnocení, mohou mít ale nižší validitu sociogram - pomocí otázek kladených žákům postihuje klima ve třídě a vztahy mezi žáky analýza prací žáků (žákovské portfolio) - ukazuje úroveň osvojení učiva, odráží kvalitu práce učitele analýza pedagogické dokumentace - s její pomocí si lze lépe uvědomit širší rámec výuky hra - významný diagnostický prostředek, sledujeme výběr her, uplatnění fantazie, soustředění, motoriku, úroveň komunikace, sociální kontakty (Průcha, 2009) Vlastnosti metod, nároky kladené na metody Pro každý typ výzkumu: Validita: platnost; metoda zjišťuje to, co má zjistit, to, co tvrdí, že zjišťuje; poskytuje pravdivé informace Zvláště pro kvantifikované metody: Reliabilita: spolehlivost; metoda měří stabilně (pokaždé stejně) a konzistentně (vždy stejný jev) – „zjišťuje jednu věc a stále totéž “ Objektivnost: míra nezávislosti použité metody na osobnosti uživatele Standardnost: požadavek, aby metoda byla používána u různých osob za podmínek pro všechny osoby stejných (standardní administrace) Existence norem, které umožňují porovnání výsledku s populačním vzorkem (standardizace) 11 Etické otázky spojené s diagnostikou Univerzální zásada „primum non nocere“ (především neškodit) Uvědomit si, že diagnostika může Zasahovat do soukromí toho, kdo je diagnostikován, narušovat je Ovlivňovat jeho další možnosti (např. didaktické testy v přijímacím řízení) Nároky na vlastnosti diagnostických metod i omezení týkající se toho, kdo může s metodou pracovat a interpretovat výsledky, mají předcházet právě etickým lapsům a poškozování klientů U metod, které se ptají na citlivá témata (např. zaměstnanec školy hovoří o své spokojenosti s kroky vedení školy) je třeba zajistit nepostižitelnost za tyto názory (např. důsledně anonymní podoba šetření) Individuální šetření u nezletilých podléhá nutnosti informovaného souhlasu rodičů Výsledky vyšetření je třeba považovat za citlivé údaje