Dechová cvičení spojujeme i s prvky pohybovými a uklidňujícími, především s pohyby paží: 1. Vdech: z připažení zvolna vzpažit. Výdech: zvolna připažit. 2. Vdech: ruce v bok, mírný záklon. Výdech: ruce v bok, mírný předklon. 3. Vdech: ruce v bok, výpon. Výdech: ruce v bok, stoj spatný. Při výdechu můžeme napodobit hlas zvuk větru, vlaku nebo hada. 3. Hlasová cvičení Měkké nasazení tónu - cvičíme několika způsoby: Mami Představte si děti, že jste dostaly ve škole jedničku, máte velikou radost a chcete říct mamince, tak na ni zavoláte: - děti sedí na židličkách nebo na koberci, uvolní se a hluboce se nadechnou, pak v nejpřirozenější poloze jejich hlasu dají zaznít slovu „mami" a uvolněně vydechnou zbytek vzduchu z plic - když zazní z úst slovo „mami", znovu krátce vdechnou a opět vysloví „mami". Tak opakujeme čtyřikrát až pětkrát za sebou. Všímám si, zda se přídech podobá průběžnému vdechu, který je jenom na okamžik přerušen zazněním slova, zda při vzrůstajícím množství vzduchu v dechovém ústrojí nezesilují hlas a nezvyšují polohu, nasazování musí být měkké. - se vzrůstajícím vdechem zesilují hlas a zvyšují jeho polohu, všímám si, zda nevychylují hrtan a nenapínají rty, musí docházet k uvolnění čelisti Tímto trojím způsobem můžeme pracovat se slovem „máma" a prodlužovat koncové ó. Motivaci můžeme obměňovat: „ představte si, že se něčeho bojíte, třeba proti vám běží velký pes a voláte maminku, aby vám pomohla " „ dneska vám není dobře, bolí vás hlava, voláte z postele na maminku, aby vám přinesla prášek " „ bratříček vám rozbil hračku, máte zlost a chcete to žalovat mamince " 37 Medvědi Děti si představí, že jsou medvědi v lese, hledají dobrý med a bručí. Mohou se u toho pohybovat jako medvědi i tančit. Představu měkkého nasazení navodíme zpěvem brumenda - zpěv zavřenými ústy, ale zuby jsou mírně od sebe - rozvinutého do vokálu o . Cvičení brumendem provádíme v rozsahu el - al. jH J J J J J J J J I -1 m______ Zvon Zahrajeme si na zvony, budeme zvonit. Děti si mohou při zpěvu přiložit prst na nosní, čelní, lícní kost a ucítí chvění. Řekneme, že jde o začátek rezonance, která nám pomáhá vytvářet pěkný tón. Měkké nasazení dětem přiblížíme slabikami bim, bam nebo min, mon, mun, men. Seskupení hlásek v tomto cvičení je záměrné: b, i, e mají vliv na důkladné rozeznívání přední části dutiny ústní, m nosní, a ovlivňuje výhodné spojení ústní a hrdelní dutiny a u působí na klenutí měkkého patra a páteřních oblouků. Na tyto slabiky zpíváme maximálně v rozsahu kvinty. min mon min mon ±k* l ] l ] l l i i bim bam bim bam bim bam bim 3.1. Hlasová cvičení s použitím textu Musíme stále dbát, aby děti intonovaly čistě, zřetelně vyslovovaly se správným zněním a posazením všech souhlásek a samohlásek i v koncovkách. Dodržují se délky slabik, prízvuky, frázování. Cvičení opakujeme několikrát 38 na jeden dech, po zvládnutí základního cvičení můžeme postupně zvyšovat počet repetic. Vždy začínáme od nejpřirozeněji a nejvolněji znějícího tónu v nižší střední poloze a postupujeme po půltónech nahoru i dolů na malém hlasovém rozsahu. a) - na jednom tónu 3he 1. Můj máj 2. Jouvej 3. Moudrý mouřenín 4. Nameleme, nemeleme 5. Putovala k mámě 6. Méně míní Máňa 7. Sázela tam mák 8. Darovala mu dárek na jednom tónu na procvičování vokálů I i va ve vo b) na sestupné kvartě 39 1. Pojedeme k tetě, 2. Varovala je včas, 3. Dovedu to dobře, 4. Bolelo mě to, 5. Vozili tam seno, nepojedeme k tetě. nevarovala je včas. nedovedu to dobře, nebolelo mě to. nevozili tam seno. c) melodizovaná říkadla ^> i /"^ J""] 1 «r^i il J J""] l J -J—l Q I j P Zla-tá brána o-te-vře-ná, Kdo do ní ve-jde, tomu hla-va se-jde. zlatým klíčkem odemčená. 4r Hou, hou krá-vy jdou ne-sou mlí-čko pod se-bou, a ta naše ja-lo-vi-čka bu-de dá-vat hodně mlíčka. '—r"- 1fo ** • J JJ J --« # • 0 m 0 —i —*—0 Slouha troubí pod podloubí, slouhová mu pomáhá, až se ce-lá vohejbá. i En-ten-tý-na po-je-de-me mandolína, do Ko-lí-na. Hou-sle, ba-sa, trumpeta, —2— V &-m —m —* '—--m L* —m —n po-je-de-me do svě-ta. 40 Páv se-dí pod dubem, Holubi-čka plá-če, že jí sněd ko-lá-če. hra-je karty s holubem. -4- —S —J —a —zy—-—# f -s —« 1—«-• Tluču, tluču mák, ale nevím jak. Po-věz-te mi pa-ní-má-mo Q- —-=-f—-........wm,......^ jak se tluče mák. d) ukolébavky malého rozsahu Ha - lí, be - lí, ko - ně v ze - lí, a hří - bát - ka v pe-tr - že - li. Spi, mé malé po - pě, Spi mi dobrou chví-li, ho-di-nu, tři, čty - ři. spi, ma-lé ho-lou - bě. e) halekačky 41 7 O"" -• —m —m —# -« —• '—m -. —m —m * m -# - Vstá-vej vo-spa - lá, než se pň-stro - jíš, vy - žeň do stá - da, pa - stejř trou - bí, krá - vy na-po - jíš, pře-že-ne podloubí. Mar-já - no, vstaň rá-no, peč vdolky pro holky, 4 é é m—m a ko - lá - če pro se - ká - če. jH— r ŕ1 &-m —m —J __ m)—-e 1--- m * h— —m # —m i—m —f—: -i • —m 1—-■—• —m ma - na - va - za - ma - na - va - další cvičení M-E f±- 1-*-- TO1'" . -• i • -si— no nu no nu no nu no pt ~p—zg.—^~rr ma me mo ma ma me mo —i—1 y — ^ * 1 VO VI VO VI VO VI VO VI vo "/L ť* i -*- -v-I ť - i . ■-4 1-9 - -e -* -_ —*—\ m ne na no nu zi ne ma no mu U hlasových cvičení sleduji: - rozezpívání hlasových a dechových orgánů 44