Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika - Teorie vyučování (didaktika) KPP 2015 Organizace výuky = vyučovací formy •Organizační forma výuky = způsob: • •uspořádání vyučovacího procesu •jak je organizovaná činnost žáků •jak škola a učitel pracují „navenek“ • • • •Vyučovací metoda = činnost, postup, cesta k cíli (methos) Platformy organizace výuky: •1. „Makro“ úroveň (vnější): organizace školního roku, měsíce, týdne, dne. • Princip „konkrétní události“ a křivka výkonu: roční plán školy a rozvrh hodin (ředitel, vedení školy). • •2. Běžná forma: vyučovací jednotka. Princip „dobré formy“: vyučovací hodina, výukový blok, projekt, exkurze, vycházka, výcvik, dílny, praktika, individuální výuka, domácí příprava žáků… (učitel). • •3. „Mikro“ úroveň (vnitřní): organizace uvnitř vyučovací jednotky. Princip „způsobu organizace“ činností ve výuce: výuka frontální, skupinová, individualizovaná (učitel s dětmi). 1. Vnější organizace: jak funguje škola (v jednotlivých ročnících a stupních) •Koncepce (proklamovaný způsob práce) •Organizace školního roku (roční plán školy) •Vnitřní řád školy – režim (školní řád) •Školní klima •Pravidla pro všechny zúčastněné (oficiální i skryté kurikulum) •Skutečný život školy – tradice, akce, události •Rozvrh hodin (týdenní pracovní režim každé třídy) • 2. Organizační formy výuky •Vyučovací hodina: •tradiční (kombinovaná; 45 minut) • zahájení – motivace (cíl) – diagnostika (zvládnutí dosavadního učiva, prekoncepcí) – expozice nového učiva – procvičení – aplikace – diagnostika výsledků učení – hodnocení - shrnutí a závěr • •specificky zaměřená (homogenní) • motivační, diagnostická, expoziční, „procvičovací“ atd. • •formálně specifická (podle prostředí) • laboratorní práce, práce na pozemcích, dílny, vycházka, exkurze, odborný výcvik, výukový blok v ITV, projekt, individuální výuka (např. klavír, balet… 1 U + 1 Ž), domácí příprava na vyučování 3. Organizace činností uvnitř vyučovací jednotky •Dělí se podle specifického typu pedagogické komunikace U-Ž, Ž-ŽŽ ve vyučovací hodině: • •Frontální (hromadná) výuka •Skupinová výuka •Individualizovaná výuka Frontální (hromadná) výuka •Tradiční forma: • • Výhoda: • Rychlost a zacílenost – učitel může bezpečně a spolehlivě předat všem žákům najednou, co je třeba (výklad, ukázka, procvičení, test a zkoušení). • • Nevýhoda: • Pasivita žáků, různá míra jejich (ne)pozornosti (podle místa ve třídě – komunikační zóny), formálnost komunikace, nepřehlednost apod. Skupinová výuka •Progresivní forma (rozvíjející kompetence žáků pro týmovou spolupráci): • • Výhoda: • Zaměstnává žáky aktivizujícím způsobem, umožňuje diferenciaci výuky, rozvíjí komunikaci a kooperaci. • ▫Nevýhoda: ▫Nabízí možnost některým žákům se „schovat“, „vézt se“ (lze to mít pod kontrolou), někteří učitelé nemají rádi ruch, který s ní souvisí. Skupinová výuka - kooperativní učení • •Principy: •komunikace tváří v tvář (naslouchat ostatním a vyjadřovat své názory) •dělba rolí (experti) •převzetí odpovědnosti za společný úkol všemi členy (individuální zodpovědnost a společný zájem) •nutnost prezentace výsledků a vyhodnocení práce skupin • •Tvorba skupin: •velikost (optimálně 5) •složení (diferenciace) •homogenní •heterogenní • (Kasíková, 2010) • Individualizovaná výuka •Progresivní forma (směřující ke vzdělávací inkluzi) • •Výhoda •Umožňuje rovnocenné začlenění všech žáků, všichni mohou mít úspěch (na své úrovni), opodstatňuje konstruktivistické pojetí výuky a slovní hodnocení zaměřené na osobní pokrok. • •Nevýhoda •Pro „tradiční“ učitele je obtížné přijmout fakt, že každý má jiné předpoklady, a proto všichni nemusí umět všechno stejně dobře; vyšší nároky na diagnostickou práci učitele a přípravu úkolů; vyžaduje specifické formy hodnocení (optimální je slovní hodnocení), neboť nelze porovnávat žáky navzájem. • Individualizovaná výuka - Mastery learning •Umožňuje přizpůsobit nároky výuky každému žákovi podle jeho možností a individuálních předpokladů formou: • •různě náročných úkolů •různě tematicky zaměřených úkolů (individuální zájmy) •různě dlouhého času, který dáme dětem k dispozici (individuální potřeby) • •(Petty, 2004) • Výukové strategie •Promyšlené způsoby vedení výuky, které jsou optimální v konkrétní třídě, pro konkrétního učitele a konkrétní učivo (téma, předmět), a které učitel volí, aby se žáky dosáhl vytyčených cílů výuky. •Integrují v sobě „správnou“ kombinaci metod, forem, prostředků a podmínek výuky. •Existují tři základní strategie: • •Deduktivní •Induktivní •Sociálně zprostředkovaná výuka • • •(Pasch, 1998) • 1. Deduktivní výuka •Typická pro transmisivní školu (ale také nepostradatelná) – „jasný cíl a účel“, učitel „má vše pod kontrolou“. • •Pevné schéma: 1.Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) nabízí hotový poznatek. 2.Předvedení, procvičení v příkladech („řízené procvičování“). 3.Aplikace v úkolech („znalost“, porozumění). 4.Zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí - neumí). 2. Induktivní výuka (problémová) •Typická pro konstruktivistické pojetí výuky, umožňuje budování poznatků „zevnitř“ (od prekoncepcí); rozvíjí metakognitivní schopnosti dětí (učit se). • •Volné schéma: 1.Problém – bádání, zkoumání, přemýšlení, hledání řešení. 2.Objevování významu pojmu nebo teorie. 3.Použití, ověření v autentických situacích. 4.Vyhodnocení výsledků a postupů (ty jsou důležitější, sdílení). 5. Induktivní výuka - Autentické učení •Představuje „skutečné“ učení – učení NĚČEMU (nikoli O NĚČEM). • • • •Založené na bádání, zkoumání •Používá autentických metod (z běžného života) •Výsledkem je produkce (nikoli reprodukce poznatků) • • •(Pasch, 1998) • 3. Sociálně zprostředkovaná výuka •Moderní koncept edukace pro 21. století: děti se učí společně a od sebe navzájem. • • •Kooperativní učení •Simulace •Hraní rolí • Literatura •KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. •MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 1996. •PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. •PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. •