Tematické okruhy ke zkoušce ze Základů teorie a metodiky výchovy: 1. Koncepce globální výchovy (Viz Kapitoly z teorie a metodiky výchovy, str. 28-36) 2. Teorie a metodika výchovy – pojetí předmětu. Výchovné působení školy ( Studie I,II + přednáška) 3. Normativní (systémové) a situační pojetí výchovy ( přednáška) 4. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy ( S – II + p) 5. Utváření klimatu ve školní třídě ( S- I ) 6. Agresivita a šikana jako výchovné problémy ( S – I + p) 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte ( S – II +p) 8. Výchovné činnosti třídního učitele ( S – I ) 9. Pojetí a prostředky alternativní výchovy ( S – II ) 10. Zdravá škola. Škola podporující zdraví ( S – I ) 11. Dramatická výchova a hra jako výchovný prostředek ( S – I ) 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí. Škola jako součást sociálního prostředí ( S – I + p) Základní studijní literatura: Střelec, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3. Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004, 2005. 155 s. ISBN 80-86633-21-7. Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, MSD, 2005, 2006, 2011. Stěžejní pojmy – „pojmové mapy“ – k tematickým okruhům ke zkoušce ze Základů teorie a metodiky výchovy: ad 1) globální výchova, dimenze globální výchovy – vnější, vnitřní a ekologická, role učitele v globální výchově, systémové pojetí výchovy ad 2) role učitele, kompetence učitele, koncepce teorie a metodiky výchovy: rovina filozoficko-axiologická, osobnostně-procesuální, bezprostředně realizační; výchovné působení výuky, humanizující tendence, kurikulární reforma, rámcový vzdělávací program, kompetence žáka ad 3) výchovný systém, jeho struktura a funkce, výchovná situace, druhy situací, situační pojetí výchovy, fáze situačního pojetí výchovy, zvyky, rysy, jáství, osobnost ad 4) sociálně-filozofické souvislosti kázně a svobody, anomie, liberalismus, kázeň, druhy kázně, individuální a sociální funkce kázně, příčiny neukázněného chování žáků; základní podmínky, prostředky a metody výchovy ke školní ukázněnosti ad 5) klima, školní klima, typy školního klimatu, znaky pozitivního školního klimatu, školní parlament, třídní samospráva, skryté kurikulum ad 6) agrese, šikana, druhy šikany, diagnostické znaky šikany, vývojové stupně šikanování, řešení šikany, prevence šikany ad 7) rodina, rodina v postindustriálně - neoliberální společnosti, feministické hnutí, funkce rodiny, znaky funkční rodiny, čtyři pásma funkčnosti rodiny, postavení rodiny mezi výchovnými činiteli, standardy rodinné výchovy dětí školního věku, komponenty rodinného prostředí žáků ad 8) výchovná diagnóza, anamnéza, prognóza, úkoly třídního učitele ad 9) alternativní škola a vzdělávání, otevřené vyučování, komunitní škola, Škola podporující zdraví, Vzdělávací program Začít spolu, Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Integrovaná tematická výuka, Program Dokážu to?, individuální a domácí vzdělávání, e-learning, kooperativní vyučování, projektové vyučování ad 10) dramatická výchova, cíle dramatické výchovy, empatie, tvořivost, hra v dramatické výchově, simulace, alterace, charakterizace; iluze reality, zprostředkovaná a prožívaná skutečnost, funkce her, pedagogika zážitku, hra a její výchovné aspekty ad 11) zdraví, holistické a interakční pojetí zdraví, podpora zdraví, Projekt Škola podporující zdraví, partnerský vztah učitele a žáka, výchova ke zdravému životnímu stylu, komunitní projekty, kompetence dospělého člověka k podpoře zdraví ad 12) sociální prostředí, škola jako sociální instituce, funkce školy, rovnost a nerovnost v přístupu ke vzdělávání