2. CÍLE CHEMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ ZEJMÉNA VÝCHOVNÁ SLOŽKA - CÍLE chem. vzdělávání se dělí do 3 skupin (složek) 1) informativní 2) metodologická 3) formativní = výchovná 1) INFORMATIVNÍ složka - obsahuje informace (např. HCl je žíravina) - vymezuje, jaké učivo si mají žáci osvojit v procesu výuky (učivo = jaké poznatky a činnosti si mají osvojit) (poznatky a činnosti jsou jednoznačně formulovány) - musíme si nejdříve vybrat, podle které teorie budeme učit, např. definice kyselin a zásad má být jednoznačná – vybereme si Bronstedovu nebo Lewisovu teorii? (vybereme Bronstedovu – ta je jednodušší na pochopení, logická pro studenty) - pro výběr teorie je důležitá „šíře poznatků“, které si pak mohou odvodit → čím více nových poznatků si podle dané teorie osvojí, tím lépe ☺ 2) METODOLOGICKÁ složka - byla dříve podceňována a informační naopak přeceňována, v USA tomu bylo naopak (vznikaly projekty) - PROJEKT = děti tvoří, hledají informace, učitel nepředkládá informace, ale studenti si něco odvozují sami! - TYP projektu: - dříve byla v učebnicích uváděna výroba mýdla, ale nedělat to! (je to nebezpečné, když se vaří tuk v louhu) - hodí se výroba papíru (odpadové hospodářství, recyklace) - navrhnout metodu čištění odpadních vod - dobré typy projektu na www.projektovevyucovani.cz 3) FORMATIVNÍ = VÝCHOVNÁ složka - po převratu se od ní upustilo, teď se k ní zase vracíme - řeší se: - problémy spojené s globalizací - protidrogová výchova - problematika ochrany proti následkům světového terorismu (protiteroristická výchova, jak se chránit před bojovým plynem, při havárii? např. Při úniku plynu HCl si musíme dát namočený kapesník před dýchací cesty a HCl se rozpustí ve vodě v kyselinu – nepokračuje a neleptá dýchací cesty) - tato složka upřesňuje, jak se prostřednictvím informativních a metodologických složek cílu formuje osobnost studenta. - osobnost studentů (jejich vlastnosti) se vyvíjí prostřednictvím činností (záleží na účinnosti působení osvojovaných poznatků, na postoji studenta k učivu, na motivaci, sebehodnocení studenta,…) - v této složce cílů vyjadřujeme, jak osvojené poznatky a dovednosti v daném obsahu (co), rozsahu (kolik), způsobu (jak) a stupni osvojení (jak dobře to chápou) přesahují rámec vyučovacího předmětu chemie. - cílem je nejen osvojení učiva a dovedností, ale i formování osobnosti lidí! - → získání např. ekologického cítění, umět bránit přírodu při provádění urč. činností, umět hledat optimální řešení dané výroby,… - shrnutí: - informativní složka udává, jaké prvky učiva a v jakém obsahu a rozsahu si je mají studenti osvojit - metodologická složka cílů udává, jakými poznávacími činnostmi si studenti tyto prvky učiva osvojí - formativní = výchovná složka upřesňuje, jak se prostřednictvím předchozích složek formuje osobnost studenta.