5. STUPEŇ OSVOJENÍ CHEMICKÉHO UČIVA - 4 základní stupně osvojení učiva pro chemii - na začátku je jen POZNATEK = čím lépe je osvojený (čím více mu rozumíme), tím lépe s ním můžeme pracovat 1. ZNALOST = na poznatku pracuje jen mechanická paměť (odříkám to j. básničku, ale podstatě věci nerozumím) - např. student ví, že zlato se značí Au, ale už neví, že je to zkratka slova Aurum a že to znamená „lesk“ 2. VĚDOMOST translace interpretace extrapolace a) translace = student umí poznatek vyjádřit jinou formou, než jakou jim byla informace podána - např. z názvu si umí odvodit vzorec sloučeniny (a naopak) - např. umí slovně vyjádřit zápis chemické rovnice (a naopak) H[2] + Cl[2] → 2HCl - a student si řekne: „při reakci 1 molu vodíku a 1 molu chloru vznikají 2 moly chlorovodíku.“ b) interpretace = student dokáže objasnit podstatu poznatku - např. Proč má oxid uhličitý vzorec CO[2] a nikoliv CO? Proč při reakci 1 molu H[2] s 1 molem Cl[2] nevzniknou 3 nebo 4 moly HCl, ale právě 2? c) extrapolace = nejvyšší úroveň pochopení daného poznatku, studenti jsou schopni (na základě translace a interpretace) odhalit, jaké vlastnosti/ chování bude mít daná látka nebo chemický děj za zcela jiných podmínek (= dokáží předpovědět chování při změně podmínek) - např. na základě interpretace mechanismu reakce sodíku s vodou, kdy v podstatě redukuje atom sodíku kation H^+, studenti dojdou k závěru, že reakce sodíku s vodným roztokem jakékoliv kyseliny bude probíhat ještě bouřlivěji. 3. DOVEDNOST senzomotorická intelektuální - motorická = pohybová dovednost (příprava a provedení pokusu) - senzorická = smyslová (získání smyslových údajů – díky čichu...) - intelektuální = myšlenková (např. výpočet pH) - dovednosti se mohou ještě dělit na obecné a speciální (nebo na chápané a nechápané) 4. NÁVYK = zautomatizovaná činnost, dovednost - např. laboratorní návyk (silné roztoky nikdy nepipetujeme ústy,…)