Příprava k zápočtu De Pygmalione Olim Pygmalion in Cypro insulavivit et statuas formare scit. Aliquando decernit: „Femina malas et stulte non amo. Cum femina in matrimonio vivere non desidero.“ Idcirco formam eburneam puellae pulchrae creat. Statuam ornamentis aureis ornat. Deinde puellam eburneam amat et miraculum desiderat. In templo deae Veneri multa immolat et deamVenerem rogat: „Da vitam puellae, te supplico, dea!“ Et dea movetur, statuae vitam dabat et Pygmalion puellam vivam in matrimonium ducebat. Cyprus, i, f. – Kypr insula, ae, f. – ostrov statua, ae, f. – socha formare – tesat, tvořit aliquando – jednou decerno, is, ere – rozmýšlet, uvažovat stultus, a, um – hloupý in matrimonio vivere – žít v manželství desidero, as, are – toužit eburneus, a, um – ze slonoviny creo, as, are – vytvořit orno, as, are - ozdobit aureus, a, um – zlatý mirakulum desiderare – toužit po zázraku miraculum i, n. – zázrak templum, i, n. – chrám Venus, Veneris, f. – Venuše immolo, as, are – obětovat rogo, as, are – prosit do, das, dare – dát supplico, as, are – modlit se, prosit moveo, es, ere – hýbat, pohnout, dojmout duco, is, ere – odvést vivus, a, um - živý Doplňující úkoly k textu: 1. Najděte v textu, označte nebo vypište: a. Nejméně 3x substantivum ženského rodu z 1. deklinace b. Nejméně 2x substantivum středního roduze 2. deklinace c. Nejméně 2x spojení substantivum + adjektivum 2. Označte u všech sloves v textu číslovkou zařazení ke konjugaci. 3. V jakém historickém období báje vznikla? 4. Ve kterém antickém díle si můžeme tuto báji přečíst? Kdo je jeho autorem? 5. Jaké jiní zpracování hlavního motivu příběhu znáte?