Okruhy ke zkoušce z didaktiky jazykové výchovy 1. Metody a formy práce vhodné pro rozvíjení dětského vyjadřování v předškolním věku. 2. Prostředky jazykové výchovy v MŠ a jejich analýza. 3. Význam diagnostikování jazykového vyjadřování. Zásady a metody diagnostikování. 4. Charakteristika základních typů poruch dětské řeči; vhodné metody a prostředky jejich odstraňování. 5. Struktura slovní zásoby. Vztah mezi slovem a obsahem pojmu; slova příbuzná, nadřazená a podřazená. Hry se slovy. 6. Způsoby prohlubování a rozšiřování slovní zásoby u dětí v předškolním věku. Synonyma, antonyma, homonyma. Paronyma. 7. Frazeologie a rozšiřování slovní zásoby. Způsoby využití rčení, přirovnání, přísloví. 8. Zvláštnosti tvoření slov u dětí v předškolním věku. Metody rozvíjení tvoření slov v MŠ. 9. Osvojování mluvnického systému dítětem. Typické mluvnické chyby dětí, nespisovné vlivy. Jazyková hra jako metoda procvičování gramatické správnosti. 10. Význam motivace v jazykové výchově. Didaktická hra jako jeden ze způsobů motivace. 11. Specifika plánování jazykové výchovy v MŠ. Literatura: CANFIELD, J., WELS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál 1995. FIŠER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál 1997. JEČNÁ, K. Nuda při češtině? Ani nápad! Praha: Strom 1997. KOVÁČOVÁ, M. Jazyková výchova v pedagogickej praxi. Bratislava: KPÚ 1991. KRČMOVÁ, M., RICHTEROVÁ, L. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. 2. vyd. Praha: SPN 1989. KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP 2005. 219 s. ISBN 80-244-0187-8 RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984. SOVÁK, M. a kol. Logopedie – metodika a didaktika. Praha: SPN 1984. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. KOL. AUTORŮ. Pravidla českého pravopisu (školní vydání). Praha : Pansofia – Ústav pro jazyk český AV ČR. Časopisy: Informatorium, …