Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Katedra výtvarné výchovy semestr: podzim 2016 MSBP_VC2 Výtvarné vyjadřovací prostředky 2 Jméno přednášejícího: Silvie Jasičová Konzultační hodiny – po dohodě e-mailem Popis předmětu: Cílem předmětu je rozvíjení a kultivace výtvarných dovedností a schopností jako prostředků výtvarného vyjadřování a myšlení. Osnova: Výtvarné vyjadřovací plošné (seznámení s technikami kresby, malby, grafiky a kombinovanými technikami). Příklady děl výtvarného umění v kontextu s osvojovanými výtvarnými technikami a materiály. Transformace osvojených postupů do výtvarné výchovy mateřských škol. Úkoly: · typ a rozsah úkolů: Posluchačem zhotovené výtvarné práce · termíny úkolů: Plnění úkolu bude obsahem semináře – z každého tématu budou vždy dva úkoly, pro plnění v hodině nebo doma. K hodnocení boudou zadány ještě dvě domácí práce, vyhotovené libovolnou plošnou technikou. Soubor dokončených výtvarných prací bude hodnocen v zápočtovém týdnu. Posluchač má povinnost práce konzultovat během semestru. Hodnocení: Výsledné hodnocení se skládá z určené proporce těchto parametrů: Odevzdání praktických výtvarných úkolů (10 ks a více) v zápočtovém týdnu, v individuálních případech na začátku zkouškového období. Seznam doporučené literatury: HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr Rabe, 2011. 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5 SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK, Sylva Eliášová. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, s. r. o., 2007. ISBN 978-80-7367-322-2 42 SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK, Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. ISBN 80-7290-016-1 STADLEROVÁ, Hana. Bod, linie, plocha. 2014. 5 s. STADLEROVÁ, Hana a Eva MACHAČNÁ. "Co se starým železem" - výtvarná řada. 2014. 14 s. STADLEROVÁ, Hana. Námět ve výtvarné výchově. 2014. 8 s. STADLEROVÁ, Hana. Objevujeme netradiční možnosti tvorby. 2014. STADLEROVÁ, Hana. Cesty k objevům hodnot výtvarné tvorby dětí. Praha: Poradce ředitelky mateřské školy, Nakladatelství Forum s.r.o., 2013. 29 s. roč. II, č. 6. ISSN 1804-9745. STADLEROVÁ, Hana. Přínos výtvarných činností pro rozvoj tvořivosti. Poradce ředitelky mateřské školy, Praha: Nakladatelství FORUM s.r.o., 2012, roč. 2, listopad, s. 10-15. ISSN 1804-9745. STADLEROVÁ, Hana. Příklady zásahů do studentova pojetí výuky výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. In Adriana Wiegerová, Soňa Vávrová. Učitelovo myslenie a uvažovanie. Bratislava: OZ V4, 2011. s. 164-169, 220 s. ISBN 978-80-89443-10-9. STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Kateřina PLESNÍKOVÁ, Jana FRANCOVÁ, Marta SVOBODOVÁ a Katarína TUĽAKOVÁ. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 136 s. ISBN 978-80-210-5732-6. STADLEROVÁ, Hana. Výtvarná výchova na základní škole jako prostor duševní pohody dítěte. In ŠKOLA A ZDRAVÍ pro 21. století. 2010. STADLEROVÁ, Hana. Učivo výtvarné výchovy jako prostředek osobnostního rozvoje dítěte. In Škola v proměnách: Učitel - žák - učivo. Zlín: ČPdS, 2009. 457 s. ISBN 978-80-7318-904-4. ROESELOVÁ, Věra. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000. 217 s. ISBN 80-902267-3-6. ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2. ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. ROESELOVÁ, Věra.Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8 ROESELOVÁ, Věra.Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X SMITH, Ray., Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Praha: Slovart, s. r. o., 2013. ISBN 978-80-7391-482-0