Hry pro jazykovou výchovu 1. Jedeme, jedeme … (osvojování pojmů) Vláček jede, vláček houká, do kopce se zvolna souká. Přednosta nám salutuje, vláček brzdí, zastavuje. 2. Hry pro ohebné jazýčky (výslovnost) Havlan a vlána Havlan kláká: „Doblé láno, jak se máte, kmotlo vláno, klá, klá, klá?“ Vlána kláká: „Doblá zpláva, Laduju se, že jsem zdláva, klá, klá, klá!“ Představte si, že Hlásek neumí říkat R. Zkusíte to po něm opravit? Však on se to R naučí, uvidíte! 3. Tere u jetere Stojí tere u jetere, vyběhlo si na rouku, uviděro vedre jedre verkou bedru v krobouku. Stojí tere u jetere, uvidělo jerena, jak se rekro, tak se rekro, schovaro se do sena. Sláva, Hlásek už umí říkat R! A tak ho teď říká i tam, kde žádné R být nemá. Ale vy to po něm hravě opravíte, že ano? 4. Hádanky (zvířátka) Přede, přede, mhouří víčka, k snídani má misku mlíčka. Kdo je to? Strká sosák do medu, Bzučí sladkou koledu. Kdo je to? Když se vydá k sousedům Na zádech si nese dům. Kdo je to? Má rezavý kožíšek, ráda šplhá do výšek. Chcete se s ní kamarádit? Tak jí hoďte oříšek. Kdo je to? Nemotora skoro slepý, hlína se mu na nos lepí. Pracuje i v neděli, razí v zemi tunely. Kdo je to? Hádanky jsou zaměřeny na správnou výslovnost a artikulaci. 5. Co je na obrázku špatně? (co je možné, a co ne – skutečnost x výmysl) (didaktické obrázky, např.: pán „vede“ pejska na vodítku, ale pejsek je vzduchu jako nafukovací balónek; klec s kanárkem vzhůru nohama; sněhulák stojí na pláži u moře; schody vedou k domu bez dveří aj.) 6. Obrázková osnova (logické uvažování, dějová posloupnost) a) seřazení obrázků podle děje známé pohádky b) poslední obrázek chybí (jak by mohl příběh skončit) c) kam zařadíme obrázek, který vypadl aj. Samozřejmostí je nácvik říkadel, písniček, básniček a práce s frazeologií (přirovnání, rčení, přísloví, pořekadla).