Igor Zhoř Inovace v předmětu výtvarná výchova výtvarný pedagog a teoretik umění http://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/files/2016/06/VV-c3-4-r2015rs.pdf ŽIVOTOPIS nDo výtvarného života vstoupil Igor Zhoř v roce 1958 jako zakladatel skupiny Profil 58, v níž spolupracoval s Daliborem Chatrným, Jiřím Hadlačem nebo Miroslavem Netíkem. Působil v ní jako teoretik skupiny, psal úvodní katalogové texty, organizoval výstavy. nPro neprofesionální výtvarníky vedl "školu výtvarného myšlení" s multimediálními a akčními prvky – zaměřoval se na zprostředkování a přiblížení soudobého umění veřejnosti. n nVytvořil projekt „školy vidění“, který měl být tvořen třemi didaktickými výstavami zaměřenými na kresbu, barvu a kompozici. nRealizována byla nakonec bohužel pouze výstava s názvem Výmluvnost kresby, která roku 1961 v Domě umění města Brna pomocí ukázek zapůjčených ze sbírek Národní galerie v Praze, přibližovala návštěvníkům fenomén kresby a moderního umění. nlektor výtvarných kroužků pro neprofesionální výtvarníky, které seznamoval s nejnovějšími tendencemi ve výtvarném umění, jako byly například land art, body art, performance apod. nZájmové činnosti dospělých se věnoval nejen prakticky, ale i teoreticky napsáním dvoudílného materiálu nazvaného Škola výtvarného myšlení. nPo převratu v roce 1989 se Igor Zhoř po dlouhých jedenadvaceti letech strávených v ústraní vrátil na akademickou půdu pedagogické fakulty na místo vedoucího katedry výtvarné výchovy. Byl mu uznán docentský titul a záhy byl jmenován profesorem v oboru teorie vyučování ve výtvarné výchově. V prvním polistopadovém období zastával také funkci studijního proděkana pedagogické fakulty. nByl jedním ze zakladatelů Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (dále FaVU). nUkazovat cesty k umění je určitým metodologickým krédem brněnské katedry VV. nZejména animační aktivity v muzeích a galeriích (v rámci oboru galerijní pedagogika) a rozsáhlá výstavní činnost představují významnou formu zprostředkování umění pro nejširší veřejnost, tedy nejen pro studenty a školní mládež. nV tomto směru tedy brněnská katedra v plném rozsahu navazuje na Zhořovy celoživotní aktivity a osobitým způsobem je neustále rozvíjí. Zhoř zdůrazňuje, že „v přípravě učitelů leží klíče k pokladu“ nStejně jako pro umění samotné i pro výtvarnou pedagogiku přicházejí také zásadní podněty společenské a inspirace i výzvy mezioborové. nZhořův symbolicky pojatý názor, že „výtvarný pedagog by měl sedět u nohou umělců a učit se z jejich příkladu“ dnes rovněž má novou paralelu právě v socializačních aktivitách. nPouze s výtvarným uměním jako veškerým zdrojem výtvarné pedagogiky nyní už rozhodně nevystačíme. Potřebujeme propojení odborností uměleckých i vědeckých, humanitních i přírodovědných. nV této mezioborové pluralitě by měl být výtvarný pedagog dobře vzdělán nejen v oblasti dějin umění, ale i v „řeči obrazů“, měl by dobře rozumět jazyku výtvarného projevu, a to nejen u umění léta prověřeného, ale i nově vznikajícího. nVzdělávání učitele je vzděláváním osobnosti především v oblastech teorie umění, pedagogiky i praktických výtvarných technik. Výtvarná výchova v projektech nPodněty pro zajímavou a tvořivou práci (pro žáky samé, ale i pro pedagogy) nProjekty – sestaveno do témat, tak, že s nimi lze pracovat i několik týdnů – pokaždé jinak. nProjekty nevyžadují zvláštní nadání – jde o to, se naučit vyjadřovat jazykem tvarů, barev a linií. nVyjadřovat se pomocí stříhání, lepení, obtiskování atd. nNaučit dítě všímat si vzhledu věcí, přírody i lidí, ale také jeho vlastních myšlenek. nChybí zde hotové příklady pro každou výtvarnou práci. nMísto toho ukázky a díla známých umělců – jako podnět a inspirace, co se dá zkusit. nRozmanitost pomůcek i materiálů. Výtvarná aktivita nMá rozšířit zkušenosti a rozvíjet vzdělání. nNabízí ukázky uměleckých forem. nUčí lépe se dívat – pozorovat. nVyjadřovat vlastní pocity a představy. nNaplňuje radostí z vytvořeného. Projekt č. 1: Ptačí let, ptačí zpěv úkol č. 1 nChceš-li namalovat obraz ptáka, máš dvě možnosti – vypůjčit si vycpaninu ptáka a tu přesně zobrazíš. nA nebo – zamysli se nad tím – co je pro ptáka charakteristické a zkus to vystihnout. nZákladní tvar je písmeno V n nNamaluj hejno divokých kachen letících modrým nebem k jihu, nebo hejno havranů, spěchajících šedivou oblohou k severu. nKdo z nich letí v jakém útvaru? Nepravidelném houfu? Mysli na křídlo – díky kterému pták létá. nPokus se namalovat křídlo orala, nebo jiného ptáka – z čeho se skládá? e2e91c798a_95963445_o2 90127a3805_95934407_o2 220px-Anser Úkol č. 2 nJaké je barva ptačího peří? nLidé vždy obdivovali pestře zbarvené ptáky a některé chovali jako zdomácnělá zvířata na dvoře, v kurníku nebo holubníku, jiné měli v klecích nebo voliérách. nKteří pestrobarevní ptáci u nás zdomácněli? nKterý pták je nejbarevnější? nExistují šperky připomínající ptačí peří? nZnáte nějaké bájné/pohádkové ptáky? Namaluj barevného ptáka „hořícího“ barvami. Může to být kohout, vznešený páv, papoušek ara, nebo vymyšlený či fantastický pták. n Slepičky-a-kuřátka2 large_04 images Úkol č. 3 – pera, pírka, peříčka nPomůcky – skutečná ptačí pera nZkus jak se pírka chovají, některá jsou lehoučká, některá těžká. nPodrž si pírko na výkresu a druhou rukou roztírej přes jeho okraje barvu.Prstem od křídy, suchým pastelem nebo vodovou barvou. Vytvoříš tak siluetu – bílí stín v barevné skvrně. Přidávej další pérka po celé čtvrtce. n nZkus některé pírko zvětšit a pečlivě je nakreslit se všemi podrobnostmi. nVytvoř velké plastické pero sestavené z různě silných provázků nebo nití. Jednotlivé části přilepuj k barevné podložce – třeba modré, jako je obloha. Projekt č. 2. Záhadné kontinenty a ostrovy nVětšina z nás ráda cestuje. Nejdál však cestujeme ve své fantazii. Sníme o zemích a mořích, které nikdo neviděl, protože ve skutečnosti neexistují. Jsou to však místa mimořádně krásná, plná nádherných rostlin a zajímavých zvířat, místa oblévaná modrým mořem, nad kterým svítí zažloutlé slunce. Úkol č. 1. fantastické mapy nNěkteří lidé sbírají staré mapy. Ne proto, že by podle nich chtěli cestovat, sbírají je pro jejich výtvarnou krásu, neboť spletité linie hranic, silnic a řek, nápisy i barvy, poledníky a rovnoběžky lahodí našemu oku. Mapy jsou výtvarně působivé. Na každé z nich je zajímavý tvar či barva. n nVezmi si kousek staré hadry a žínku na nádobí. Namáčej obojí různě do barev se kterými se můžeš setkat v mapách – zelená, modrá, hnědá, žlutá atd. nPokryj barvami celý papír a pak se o pusť do dotváření. nPastelkami přidávej nové řeky, další cesty, horstva, města záhadných jmen. Dokresli zeleň, pevninu, do moří lodě, kompas, nebo ryby a zvláštní obludy. nSvou zemi pojmenuj. n Úkol č. 2 – Robinsonův ostrov nBudeme malovat krajinu, dle své fantazii – kouzelný ostrov. nRozčleň si papír do několika pásů – každý pás doplň o zeleň, stromy, květiny, pole srub, les v pozadí, pobřežní skály, hladinu moře atd. nMůžeš také každý plán kreslit na jiný papír a pak je vytrhat a přilepit k sobě. Varianta úkolu č. 1. nProstorová maketa – nízká krabice (např. od bonboniéry) nKrabici otevři a zasaď do ní víko, aby mezi víkem a krabicí byl pravý úhel. Na dno umístíme ostrov, na víko nebe. nOstrov lze vytvořit z kašírky, ruliček od toaletního papíru, obvazů namočených v sádře atd. – vymodeluj plastický terén ostrova, kopce, útesy, pláže. nOstrov, nebe i moře dotvoř barvami. nOstrov můžeš osídlit postavičkami z plastelíny. Projekt č. 3 – Živly nPřírodní síly jsou představovány živly. Všechno bytí je soustředěno do čtyř živlů: země, voda, vzduch a oheň Země nMá mnoho podob. Hlína, písek, kámen, hora – to vše jsou podoby země. nVe skleničkách od dětské výživy shromáždi různé podoby země – sypkou hrudkovitou, zajímavě zbarvené jíly atd. nSkleničky můžeš vystavit jen tak, pod názvem proměny země. Vysypávané mandaly nRůzné druhy půdy můžeš využít k vytvoření mandaly – ať už ji vysypeš na papír, nebo na zahradu. n mandala-image PA050738 Voda nMnoho podob – udělej si vzorník podob vody nRozděl si plochu čtvrtky na několik stejných polí a do každého zakresli podobu vody – dešťový oblak, kapku deště, louži, studánku, potok, řeku, moře atd. Vzduch nJak se přesvědčíme, že kolem nás, je vzduch? nZ jemného papíru vytvoř „třepetalku“ nZ tlustého větrník. nZkus i náročnější větrnou korouhev vystřiženou z kartónu – přilep ji na špejli nSleduj fólii, nebo listí na podzim, jak si s nimi vítr hraje. Oheň nDo zavařovací skleničky shromáždi stopy ohně: vypálené sirky, uhlíky od ohně, ohořelý papír. nCo ještě může být zbytek ohně? nStopou ohně je i kouř – kouřem lze malovat. nNad svíčkou leze pohybovat papírem – zůstanou na něm stopy kouře. Fumáž n 13690856_4_zz6191 p3100188 Slunce a teplo je také podoba ohně nZkus obkreslit stín listu květiny na okně. nStín postupuje rychle, můžeš jej obkreslovat v různých časových úsecích na stejný papír (který bude vždy na stejném místě) vznikne sluneční kresba. nhttp://www.h-mat.cz/seminare/pregramotnost-cisla/praha/2016-11-24 n