ÚVOD DO STUDIA, 2. přednáška • 1. Dodatky k organizaci studia – strategie volby kurzů • 2. Předmět studia – filologie s oborovou didaktikou • 3. Seminární a závěrečné práce • 4. Zdroje 1. Dodatky k organizaci studia • Strategie volby kurzů a průchodu studiem – studijní katalog: http://www.ped.muni.cz/studium/bc- a-mgr-studium/studijni-katalog – doporučený průchod studiem: ve studijním katalogu jednotlivých programů – povinné („A“) + povinně volitelné („B“) předměty: rozdílné strategie u lingvistiky a literatury – povinně volitelné předměty: rozdílné strategie u dvouoborového (asistentství) a jednooborového (lektorství) studia Struktura předmětů • Odborný základ tvoří přednáška (povinný předmět) Zkouška: prověření znalosti teorie a schopnost aplikovat tuto znalost v praxi • Cvičení – servis, praktický trénink (volitelný předmět) • Seminář – prohloubení teoretických vědomostí a praktických dovedností (povinně volitelný předmět) Žádoucí je zvládnout daný předmět za jeden semestr! Shrnutí katalogu - kredity Ped. Asistentsví Lektorství Povinné př. („A“): 35 35 Praxe („A“) 2 10 Pov. vol. („B“) 16 48 Vol./pov. vol. („B/C“) 2 17 55 110 Povinně volitelné předměty (Wh.?) • Ped.as.: 16 (4G, 4L, 2K, 2M, 4 vlastní volba) • Lekt.: 48 (6G, 6L, 4K, 4M, 28 vlastní volba) Ukončení: Kolokvium: 2 kr.: aktivní účast, průběžné úkoly, uzavření (test, seminární práce apod., viz sylabus v Isu) Zápočet: 1 kr.: aktivní účast, průběžné úkoly Struktura předmětů v literatuře • Přednášky a semináře jsou obsahem odlišné – Přednášky chronologicky mapují literární epochy • Přednášky jsou povinné („A“) • Doporučení: Lit. po 1900 ve 3. semestru, Lit. do 1900 ve 4. semestru – Semináře zkoumají jedno téma na příkladech • Semináře jsou povinně volitelné („B“) • Témata budou po semestrech obměňována • Žádná „cvičení“ Jak naplnit penzum „béček“? Dvouoborové studium • „béčka“ z lingv., lit. atd. rovnoměrně rozložit na celé studium (kromě 6. semestru) • 6 kreditů vlastní volby lze vyplnit jakýmikoli povinně volitelnými předměty • možnost profilace! např. na lingvistiku Jednooborové studium • „B“ rovnoměrně rozložit na 5 semestrů • 38 kreditů vlastní volby lze vyplnit – Povinně volitelnými předměty („béčka“) po 1, resp. 2 kreditech – Semestrální prací (6 kreditů) – Studentskou konferencí (4 kredity) 2. FILOLOGIE • srovnávací (vergleichende Philologie) – komparatistika (lit.) (e Komparatistik) – kontrastivní lingvistika (kontrastive Linguistik) • specializovaná na jeden jazyk (skupinu příbuzných jazyků) – Slavistika (e Slawistik) – Germanistika (e Germanistik) – Romanistika (e Romanistik) atd. 2.1 LINGVISTIKA (e Linguistik) jazykověda, jazykozpyt (e Sprachwissenschaft, Sprachlehre) • společenská (humanitní) věda • součást filologie • Filologie (e Philologie): – jazykověda (e Sprachwissenschaft) – literární věda (e Literaturwissenschaft) Předmět lingvistiky • jazyk (nástroj komunikace) – funkce – stavba – historie (vývoj a tendence) – vztah k ostatním jazykům – vztah k jeho uživatelům Moderní lingvistika čerpá především ze strukturalismu. 2.2 LITERÁRNÍ VĚDA (Literaturwissenschaft) • součást humanitních věd (Geisteswissenschaften), resp. kulturních věd (Kulturwissenschaften, Cultural Studies) • součást filologie • více v přednáškách k literatuře v rámci Úvodu do studia Těžiště zkoumání literatury • text (literární analýza, hermeneutika, naratologie, ediční věda) • kontext (literární historie/Literaturgeschichte) • autor (literární sociologie, psychoanalytische Literaturwissenschaft) • čtenář (recepce, Kanonforschung) • z hlediska lit. historie: Mediävistik – Neuere deutsche Literatur 2.3 OBOROVÁ DIDAKTIKA • Pedagogická disciplína • Popisuje a objasňuje procesy vyučování a učení (Lehren und Lernen) • DaF/DaZ (Deutsch als Fremdsprache, Deutsch als Zweitsprache) • Blíže v přednáškách prof. Janíkové v rámci Úvodu do studia 3. Vědecké (kvalifikační) práce • seminární práce • semestrální práce • bakalářská práce • magisterská (diplomová) práce • doktorská práce • habilitační práce • profesorská práce • Seminararbeit • Semesterarbeit • Bachelor-Arbeit • Master-Arbeit/ Diplomarbeit • Dissertation • Habilitation • Professur Obsah a forma vědecké práce Obsah • Cíl : jedna věta • Teze: hypotéza • -- • Východisko: problém • Cíl = jeho vyřešení • Cíl není: – pouhý výčet (v zahradě je listí) – pouhý sběr (shrabané listí „neutříděno“ na kompost) Forma • Hlavička a obsah (u delších prací) • Úvod (důvod) a teze • Teoretický základ • Popis metodického postupu • Vlastní výzkum • Závěr(y) • Výhled (co by se ještě mělo udělat) • Seznam literatury Text práce • v němčině (výjimečně v češtině/slovenštině) • neosobní vyjádření (man, es, pasivum), pokud osobní, tak ich (nikoliv wir) • provázaný text: – vnitřně: odkazy na kap., obr. atd. – vnějšně: odkazy na zdroje, citace Citace (Zitieren) • Citační norma (Zitierregeln) – existuje jich několik (ČSN ISO 690, MLA, APA atd.) – hlavní je držet se jedné z nich striktně – doporučujeme shrnutí na webu KNJ: http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/nemecky- jazyk-literatura/studium/zaverecne-prace • Internetové zdroje – jako tištěné + URL a datum • Chybné citování = Plagiátorství a krádež! – přímá (uvozovky) a nepřímá (srov./vgl.) citace – nejčastější, závažná chyba: „koláž“ z originálu maskovaná jako nepřímá citace Volba tématu a strategie psaní: Jak (ne)postupovat špatně • Téma: Anglicismy v němčině – příliš široké • Cíl: Zjistit, které to jsou – nemá valnou výpovědní hodnotu • Výsledek: seznam (=„listí“) dobře • Anglicismy v českých učebnicích němčiny pro B1 – zúženo • Dokázat, že/ zda se jedná pouze výrazy v běžném úzu: – seznam – utřídění – porovnání (např. se slovníky, korpusy) • Výsledek: nové poznání Jak (ne)postupovat u literárních prací • „Goethe“ – „Goethes Faust“ – „Goethes Faust als Sturm und Drang-Figur“ • Cíl (Fragestellung, Erkenntnisinteresse) – něco, co stojí za to dokazovat (teze) • Hlavní strategie psaní – dokazování, argumentace („Proč je moje teze správná.“) • Hlavní zdroj argumentace – text samotný (primární) • Hlavní kritérium hodnocení – logická provázanost všech částí textu (odstavce, kapitoly) s tezí Na koho se obrátit • Didaktika: – prof. Janíková – Dr. Brychová – Dr. Marečková • Literatura: – Dr. Baroková – Dr. Budňák – Dr. Váňa • Reálie: – Dr. Krajcsó • Jazykověda – Dr. Káňa – Dr. Kovářová – Dr. Muzikant – Dr. Peloušková – Dr. Wagner 4. Zdroje • Knihovny – PdF, FF, MZK, Knihovna J. Mahena, NK (CASLIN): meziknihovní výpůjčky, Univie – Odborné časopisy – Skripta: výhody a nástrahy • Internet – E-zdroje MU: odborné články (discovery.muni.cz) – Archiv závěrečných prací (IS MU, fulltext) – Korpusy – Wikipedia: výhody a nástrahy Vybrané zdroje • Duden, Wahrig, Langenscheidt • Siebenschein, Langenscheidt • Fachlexikon DAF/DaZ • Deutsche Literaturgeschichte in 12. Bd. VIEL ERFOLG!