Úvod do studia němčiny I Úvod do studia němčiny •Cíl: usnadnit vstup do studia němčiny (poskytnout představu o organizaci, struktuře a obsazích studia) •Forma: „Ringvorlesung“ - střídání vyučujících •Interaktivní osnova a studijní materiály: v ISu •Ukončení předmětu: ZK – souhrn požadavků z jednotlivých přednášek Kde studuji •Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity •www.ped.muni.cz • •Katedra německého jazyka a literatury • •www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/nemecky-jazyk-literatura • • •Průvodce studiem •http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/nemecky-jazyk-literatura/aktuality • • • • • Co studuji •Filologický obor (jazyk, literatura, reálie) •Bakalářské studium s pedagogickým zaměřením –Pedagogické asistentství – asistent pedagoga, ne učitel! –Lektorství – lektor ve volnočasových institucích, v kroužcích… –Učitel na ZŠ, SŠ musí mít magisterské vzdělání. – Co je náplní studia • •Studijní katalog •http://www.ped.muni.cz/studium/bc-a-mgr-studium/studijni-katalog • •Doporučený průchod studiem : •http://is.muni.cz/do/ped/stud/studk/2014_2015/47217948/BSPE_NJ3_P_2014.html#jmeno_zalozky • • • • • • Praktický jazyk •Bakalářské studium •Po prvním ročníku úroveň B1+, po třetím ročníku B2 v produktivních dovednostech (mluvení, psaní), C1 v receptivních dovednostech (poslech, čtení) •Magisterské studium •Studium končí zkouškou prověřující úroveň C1 v produktivních dovednostech (mluvení, psaní), C2 v receptivních dovednostech (poslech, čtení) •. •Úrovně podle Evropského referenčního rámce pro jazyky: •http://cs.wikipedia.org/wiki/Spole%C4%8Dn%C3%BD_evropsk%C3%BD_referen%C4%8Dn%C3%AD_r%C3%A1mec • •Lingvistika •V bak. studiu: •Fonetika a fonologie •Morfologie •Syntax •Lexikologie a stylistika němčiny • • •Literatura •Reálie •Didaktika •Praxe •Ostatní: Úvod, akad. psaní •Společný základ •Pedag. asistentství – druhý obor • Struktura předmětů •Odborný základ tvoří přednáška (povinný předmět) •Zkouška: prověření znalosti teorie a schopnost aplikovat tuto znalost v praxi •Cvičení – servis, praktický trénink (volitelný předmět) •Seminář – prohloubení teoretických vědomostí a praktických dovedností (povinně volitelný předmět) •Žádoucí je zvládnout daný předmět za jeden semestr! Příklad – syntax (lingvistika) •Povinný předmět: •Syntax němčiny 1/0 zk 2kr • •Volitelný předmět: •Cvičení z německé syntaxe 0/2 z 2kr • •Povinně volitelné předměty •Kontrastivní syntax 0/1 z, k 1 n 2 kr •Úvod do složkové syntaxe dtto • • Struktura předmětů v literatuře •Přednášky a semináře jsou obsahem odlišné –Přednášky chronologicky mapují literární epochy •Přednášky jsou povinné („A“) •Doporučení: Lit. po 1900 ve 3. semestru, Lit. do 1900 ve 4. semestru –Semináře zkoumají jedno téma na příkladech •Semináře jsou povinně volitelné („B“) •Témata budou po semestrech obměňována •Žádná „cvičení“ Ukončení a ohodnocení předmětů •Ukončení předmětů: •zkouška – hodnocena známkou: A (1) -výborně, B (1,5) - velmi dobře, C (2) - dobře, D (2,5) - uspokojivě, E (3) - vyhovující, F -nevyhovující) •zápočet – započteno, nezapočteno •kolokvium - prospěl – neprospěl •Kredity ECTS: v bak. studiu celkem 180 (NJ v ped.as. 55, v lekt. 110) • • • Povinně volitelné předměty •Ped.as.: 16 (4G, 4L, 2K, 2M, 4 vlastní volba) •Lekt.: 48 (6G, 6L, 4K, 4M, 28 vlastní volba) • •Ukončení: •Kolokvium: 2 kr.: aktivní účast, průběžné úkoly, uzavření (test, seminární práce apod., viz sylabus v Isu) •Zápočet: 1 kr.: aktivní účast, průběžné úkoly Jak naplnit penzum „béček“? •Dvouoborové studium •„béčka“ z lingv., lit. atd. rovnoměrně rozložit na celé studium (kromě 6. semestru) •6 kreditů vlastní volby lze vyplnit jakýmikoli povinně volitelnými předměty •možnost profilace! např. na lingivistiku •Jednooborové studium •„B“ rovnoměrně rozložit na 5 semestrů •38 kreditů vlastní volby lze vyplnit –Povinně volitelnými předměty („béčka“) po 1, resp. 2 kreditech –Semestrální prací (6 kreditů) –Studentskou konferencí (4 kredity) – – Semestrální práce a studentská konference •Povinně volitelné předměty (zejména pro studenty Lektorství) •Semestrální práce 6 kr. •Studentská konference 4kr. • •Kvalitní semestrální práce se může stát dobrým základem práce bakalářské. Volitelné předměty •Praktická cvičení (podpora povinných předmětů) •Další aktivity, např. studentské divadlo, exkurze, projekty •Nabídka ostatních kateder a fakult (pokud to daná pracoviště umožní – viz IS) •Povinnost: –jednoobor. studium: min. 8 kreditů –dvouobor. studium: min. 2 kredity – Praxe •Zejména v magisterském studiu • •V bak. studiu: –Náslechová průběžná (2. ročník) –Souvislá (3. ročník) – • Bakalářská práce •zadání ve druhém ročníku, nejpozději do konce 4. semestru •v ideálním případě vychází z výzkumu v rámci pov. vol. předmětů, příp. z vlastní pedagogické praxe SZZK •6. semestr je zkrácený (do konce března) •SZZK se konají v květnu a červnu •Součástí SZZK je obhajoba bakalářské práce Další studium •Navazující magisterské studium (2leté) •Jednooborové Učitelství pro základní a jazykové školy •Dvouoborové Učitelství pro základní školy • •Kvalifikace pro střední školy v rámci CŽV (jednoleté studium) • •Možnost studovat mgr. studium na jiných fakultách, i neučitelského zaměření (FF) •Po absolvování mgr. studia je možné pokračovat v doktorském studiu. Studijní a zkušební řád •https://is.muni.cz/help/szr#szr_6 • • Studijní pobyty •Erasmus •DAAD •další Úkoly •Projít všechny odkazy prezentace •Osvojit si slovní zásobu k problematice •Dotazy?