Státověda – obsah 1. Stát, vznik, funkce. 2. Státní moc, dělba, státní orgány. 3. Ústava, struktura a její funkce. 4. Parlament, struktura a působnost. 5. Vláda a její výkonné orgány. 6. Státní správa. 7. Samospráva a její orgány. 8. Volby, typy, charakteristika. 9. Politika, charakteristika. 10. Politické subjekty ( strany, hnutí, koalice ). Státověda přehled doporučené literatury Ø Filip, j., Svatoň, J.: Státověda. Wolters Kluwer, 2011, 400 s. Ø Klíma, K. a kol. Státověda. Plzeň, 2006. Ø Balík, Z.: Komunální politika. Grada, 2009, 250 s. Ø Ústava České republiky - č. 1/1993 Sb. Ø Vymezení pojmu Ø Státověda - vědní obor, který se obecně věnuje studiu veřejné moci a mechanismům jejího uplatňování. Ø Předmětem studia státovědy jsou zákonitosti tvorby a uplatňování veřejné moci. Ø Subjekty uplatňování veřejné moci jsou především stát, instituce pro výkon samosprávy a jejich orgány. Ø Státověda ze tedy zabývá zejména státem, orgány veřejné moci a mechanismy uplatňování veřejné moci. Stát Ø Vymezení pojmu Ø Obecně politická forma organizace společnosti Ø Machiavelli - zavádí pojem "stát„. Stát je neutrální, neboť nezahrnuje myšlenku dobra ani zla. Jeho hlavním a jediným zájmem je rozšíření a udržení moci, kterou neudržuje řád, ale vojenská síla. Ø Hobbes definuje stát jako tzv. společenskou smlouvu mezi jednotlivcem a panovníkem. Dle jeho názoru král přejímá veškerou výkonnou, zákonodárnou a soudní moc, proti které není žádné odvolání. Ø Hegel stát chápe jako politickou jednotku určenou územím, obyvatelstvem a autonomní vládou. Příslušnost k tomuto státu je dána občanstvím. Ø Podstatu státu tvoří Ø Státní území Ø Obyvatelstvo státu Ø Aparát státní moci Ø Povaha státu je podmíněna Ø Charakterem společnosti (obyvatelstvo, národ, občané, cizinci) Ø Charakterem státní moci (monarchistická, aristokratická, mocensky vyvážená a kontrolovatelná) Ø Charakterem uplatňování práva (samostatnost soudů, rovnost občanů před zákonem) Ø Charakterem péče o obecné blaho Funkce státu Ø Vnitřní Jsou zajištěny právním systémem státního útvaru a vykonávány byrokratickým aparátem. Ø Bezpečnostní – zajištění bezpečnosti občanů a jejich majetku a vnitřní zabezpečení fungování státu, jeho institucí a orgánů na území státu. Ø Třídně - potlačovatelská – chrání legitimní společenské vztahy. Ø Právní – zajištění respektování právního řádu ve všech oblastech činnosti společnosti a také práv a svobod občanů. Ø Ekonomická – stanovení podmínek pro fungování ekonomiky a jejich garance. Ø Sociální – zajištění nemocných a starých občanů a těch, kteří ztratili prostředky obživy. Kulturní – péče o kulturní dědictví, rozvoj vzdělanosti ( školství a vědy), hmotné a duchovní kultury a výchovy. Ø Vnější Ø V mezistátních vztazích řeší: Ø Zajištění vztahů s dalšími státy ( diplomacie), Ø Regulaci zahraničního obchodu ( stanovení podmínek a okolností pro zahraniční obchodní vztahy), Ø Obranu území před případným napadením, zapojení státu do boje o světový mír a mezinárodní bezpečnost. Funkce státu se v návaznosti na vývoj společnosti mění. Ø Příkladem je dříve uznávaný nástroj politiky státu vést útočnou válku v zájmu rozšiřování svého vlivu a území. Ø V současnosti je výše uvedené pojetí vyloučeno. Ø Nově se naopak objevují úkoly státu v oblasti ochrany životního prostředí. Ø Proměňují se vlivy mezinárodního charakteru. Nadnárodní organizace jako Evropská unie uplatňuje veřejnou moc bez souhlasu členských států. Ø Postupná koncentrace původní roztříštěné moci feudálů do rukou panovníka (centralizace moci), Ø Transformace moci mezi státní orgány – legislativa, exekutiva …, Ø Stát přestává být panovníkovým majetkem a soustřeďuje moc, Ø Odstraňuje výsady šlechty, univerzit, církve …, Ø Stát se odděluje od církve, není založen na náboženství ale na výkonu státní moci podle práva, Ø Utváří se princip státní suverenity (J. Bodin) a základy mezinárodního práva. Státní aparát, území a obyvatelstvo Ø Státní aparát je utvářen hierarchicky uspořádanými správními orgány jejichž chod zajišťuje nový stav – úřednictvo. Vzniká profesionální armáda, policie, soudy a pro chod státu se pravidelně vybírají daně. Ø Státní území je vymezeno pevnou státní hranicí. Toto by dříve ani nebylo možné vzhledem k předchozí absenci přesných měřických a kartografických metod. Ø Utváří se vztah mezi jedincem a státem – občanství. Při vzrůstajícím počtu a mobilitě obyvatel od 18. století (rušení nevolnictví) zaručuje stát svým občanům základní práva a svobody. Státní moc Vyznačuje se politicko-právními charakteristikami. Ø Politický charakter vypovídá o míře demokracie. Ø Organizace státu – státní mechanismus – institucionálně zajišťuje výkon státní moci a zajišťuje státní suverenitu. Ø Výrazná změna orientace státní moci v uplynulých 100 letech. Počátkem 20. st. panoval názor, že státní moc nemusí respektovat práva jedince jestliže se jedná o státní účel. Současné pojetí naopak akcentuje postavení a práva jedince. Podle nezávislosti a převažující činnosti se státní orgány člení na: Ø Parlamentní (zákonodárné). Ø Exekutivní (výkonné) – hlava státu, vláda a orgány státní správy. Ø Ochrany práva (soudní) – soudy a ombudsmani (státní zastupitelství bývá někdy řazeno mezi orgány výkonné). Státní orgány Ø Parlamenty – zastupitelský charakter Ø Hlavy státu – jejich postavení a činnost závisí na formě vlády (patří mezi nejvyšší státní orgány) Ø Vlády – řídí státní politiku a zodpovídají za výkon státní správy, mají normotvornou pravomoc. Ø Ministerstva a ústřední orgány státní správy - Národní bezpečnostní úřad, Český statistický úřad Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Správa státních hmotných rezerv Ø Územní orgány státní správy Ø Soudy, místní zastupitelství, ombudsman Charakteristické rysy moderního státu: Ø Právní stát – zákon stanovuje pravidla chování státních orgánů jako ochranu před libovůlí státních orgánů. Vymezuje působnost a pravomoci státních orgánů. Soudnictví je nezávislé. Ø Demokratický stát – zajišťuje vliv lidu na státní moc a vládu ve státě. Ø Sociální stát – usiluje o zmírňování rozdílů vyplývajících z napětí mezi svobodou ve společnosti a sociálními potřebami obyvatel – minimální příjem, sociální politika … Ústava Ø Ústava jako projev moderního státu Ø Psané dokumenty „základního práva“ se objevují od 17. st.: 1634 - Švédsko, 1653 - Anglie. Ø Vznikají i jako analogie k přírodovědnému pokroku – racionální přístup se uplatňuje i ve společenských vědách a ústava vyjadřuje uplatnění společenských zákonitostí. Ø Funkce ústavy jako společenské smlouvy samotných občanů, kteří si ji sami schvalují. Ø Dělba moci pro institucionální záruku svobody jednotlivce Ø Funkce ústavy Ø Ústava reguluje základní vztahy ve společnosti. Ø Právní – základní zákon zajišťující fungování státní moci a ochranu práv a svobod jedince. Ø Politická – stanovuje základní pravidla politického boje o moc ve státě. Ø Ideologická – vyjadřuje charakter a zaměření dané společnosti. Ø Kulturní – odráží obecnou kulturu a povahu národa, projevuje se v právní a politické kultuře. Ø Ústavy Československé a České republiky Ø Prozatímní ústava (1918 -1920) přijata Národním výborem československým Ø Ústavní listina Československé republiky (1920 -1948) přijata Národním shromážděním československým. Ø Ústava Československé republiky (1948 - 1960) přijata Ústavodárným národním shromážděním. Ø Ústava Československé socialistické republiky (1960 - 1993) přijata Národním shromážděním, významně změněna 1968 ústavním zákonem o československé federaci. Ø Ústava České republiky (1993 - ) přijata Českou národní radou Ø Ústava České republiky Ø Preambule Ø Hl.1. Základní ustanovení (včetně odkazu na Listinu základních práv a svobod) Ø Hl.2. Moc zákonodárná Ø Hl.3. Moc výkonná Ø Hl.4. Moc soudní Ø Hl.5. Nejvyšší kontrolní úřad Ø Hl.6. Česká národní banka Ø Hl.7. Územní samospráva Ø Hl.8. Přechodná a závěrečná ustanovení Ø Ústava České republiky - Preambule My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu, věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií, odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství, odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu, prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto Ústavu České republiky Ø Ústava České republiky – Hlava první, základní ustanovení Ø ČR je svrchovaný a demokratický právní stát, který dodržuje mezinárodní závazky. Ø Lid je zdrojem státní moci, která slouží všem občanům prostřednictvím orgánů moci. Občan může činit, co není zákonem zakázáno. Ø Politický systém je volnou soutěží politických stran na demokratických principech. Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny a dbají na ochranu menšin. Ø Součástí ústavního pořádku je Listina základních práv a svobod. Ø Je zaručena samospráva územních samosprávných celků. Ø Stanoví-li ratifikovaná mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se smlouva. Mezinárodní smlouva může přenést některé pravomoci na mezinárodní instituci. Vláda informuje Parlament o závazcích vyplývajících z těchto smluv. Ø Hranice může změnit jen ústavní zákon. Hlavním městem je Praha. Vyjmenovává státní symboly. Ø Ústava České republiky – Hlava druhá, moc zákonodárná Ø Zákonodárná moc náleží dvojkomorovému Parlamentu – Poslanecké sněmovně (200 na 4 roky) a Senátu (81 na 6 let). Ø Volby do PS podle poměrného zastoupení, do S podle většinového systému. Ø Mandát zaniká, nesložením platného slibu, uplynutím voleb. období, Ø vzdáním se mandátu, ztrátou volitelnosti, rozpuštěním PS (jen u poslanců) a neslučitelností s funkcí prezidenta, soudce či jiné dle zákona. Ø Poslance ani senátory nelze trestně stíhat za jejich projevy a hlasování v Parlamentu. Ø PS může zřizovat vyšetřovací komise a jako své orgány výbory a komise. Ø Při rozpuštění PS může Senát přijímat zákonná opatření. Jsou dočasná, pokud je nová PS neschválí na své první schůzi. Ø Komory Parlamentu jsou usnášeníschopné při třetinové účasti. Pro schválení bezpečnostních opatření (např. válečný stav nebo vojenské mise) je zapotřebí třípětinové většiny. Ø Návrhy zákonů PS může podat poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda a zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku. Ø Parlament rozhoduje o vyhlášení válečného stavu a vybraných obraných a záchranných aktivitách. Ø Vláda rozhoduje o průjezdu nebo přeletu cizích vojenských sil přes ČR a jejich účasti na vojenských cvičeních v ČR. Ø Návrh zákon schváleného PS je postoupen Senátu, který jej schválí, zamítne nebo pozměněné vrátí. Ø O Senátem nepřijatém zákonu hlasuje PS a schválen je nadpoloviční většinou všech poslanců. Pozměněný návrh je buď schválen, nebo je hlasováno o původním návrhu – nadpoloviční většina všech poslanců. Ø Prezident má právo vrátit přijatý zákon (ne zákon ústavní). PS může nadpoloviční většinou vrácený zákon schválit. Ø Přijatý zákon podepisuje prezident, předseda PS a předseda vlády a v platnost vstupuje jeho vyhlášením. Ø Ústava České republiky – Hlava třetí, moc výkonná - prezident Ø Je hlavou státu, je volen v přímých volbách na 5 let a není z výkonu funkce odpovědný. Ø Pokud není zvolen v prvním kole nadpoloviční většinou, pak do druhého kola postupují dva nejúspěšnější kandidáti – zvolen je kandidát s nejvyšším počtem hlasů. Ø Návrh na prezidenta podává nejméně 10 senátorů, 20 poslanců nebo peticí 50 tis. občanů ČR Ø Prezidentem může být občan volitelný do Senátu a to max. dvakrát za sebou. Ø Prezident jmenuje a odvolává předsedu a členy vlády a odvolává vládu. Jmenuje soudce, členy Bankovní rady ČNB, prezidenta NKÚ, generály. Ø Je vrchním velitelem ozbrojených sil. Má právo vracet zákony a odpouštět či zmírňovat soudní tresty. Uděluje státní vyznamenání. Ø Zastupuje stát navenek, pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí. Ø Má právo účastnit se a vystupovat na schůzích PS a Senátu. Ø Nelze jej trestně stíhat. Senát může dát ústavní žalobu pro velezradu a hrubé porušení ústavy. Ústavní soud ho může zbavit vykonávat prezidentský úřad. Ø Ústava České republiky – Hlava třetí, moc výkonná - vláda Ø Je vrcholným orgánem výkonné moci – předseda, místopředsedové, ministři. Ø Prezident jmenuje předsedu a na jeho návrh členy vlády. Do 30 dnů od jmenování žádá PS o důvěru. Jestliže důvěru nezíská, proces se opakuje. Ø Vláda může požádat PS o vyslovení důvěry. Ø PS může vládě vyslovit nedůvěru – návrh podává min. 50 poslanců. Ø Po nevyslovení důvěry nebo vyslovení nedůvěry podá vláda demisi. Ø K přijetí usnesení vlády je zapotřebí nadpoloviční většiny všech členů. Ø Předseda organizuje činnost vlády, řídí schůze, vystupuje jejím jménem. Ø Vláda je oprávněna k provedení zákona vydávat nařízení. Ø Ministerstva a správní úřady lze zřídit pouze zákonem. Společně s orgány územní samosprávy mohou v mezích zákona vydávat právní předpisy. Ø Ústava České republiky – Hlava čtvrtá, moc soudní Ø Je vykonávána nezávislými soudy a nezávislými soudci. Ø Ústavní soud – 15 soudců jmenovaných prezidentem na 10 let. Bez souhlasu Senátu nesmí být trestně stíháni. Ø Ústavní soud rozhoduje: Ø o zrušení zákonů a právních předpisů, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem, Ø stížnosti samosprávných orgánů proti nezákonnému zásahu státu, Ø o ústavní stížnosti proti zásahu veřejné moci do základních práv a svobod, Ø o ústavní žalobě Senátu proti prezidentu, Ø o některých opatřeních k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu, Ø ve sporech o kompetencích státních orgánů a orgánů územní samosprávy, Ø o souladu mezinárodní smlouvy s ústavním pořádkem před ratifikací, do rozhodnutí nemůže být smlouva ratifikována. Ø Soudci ÚS jsou vázáni pouze ústavním pořádkem. Ø Soudy Ø Poskytují ochranu právům a jenom soudy rozhodují o vině a trestu. Ø Jsou tvořeny: okresními, krajskými a vrchními soudy, Nejvyšším správním soudem a Nejvyšším soudem. Ø Vrcholným soudním orgánem je Nejvyšší soud, kromě případů v kompetenci Ústavního soudu nebo Nejvyššího správního soudu. Ø Soudce má právnické vzdělání a jmenuje ho prezident. Ø Soudci rozhodují v senátu nebo jako samosoudci. Ø Zákon stanoví kdy se rozhodování účastní i další občané. Ø Účastníci řízení mají před soudem stejná práva. Ø Jednání před soudem je ústní a veřejné. Vyhlášení rozsudku je veřejné. Ø Ústava České republiky – Hlava pátá, Nejvyšší kontrolní úřad Ø Je nejvyšší a nezávislý kontrolní orgán dohlížející na hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Ø Prezidenta a viceprezidenta NKÚ jmenuje prezident. Ø Působnost, struktura a další je stanoveno zákonem. Ø Ústava České republiky – Hlava šestá, Česká národní banka Ø Je ústřední bankou státu. Ø Hlavním jejím cílem je cenová stabilita. Do její činnosti lze zasahovat pouze na základě zákona. Ø Působnost, postavení a další je stanoveno zákonem. Ø Ústava České republiky – Hlava sedmá, Územní samospráva Ø Česká republika je členěna na obce – základní územní samosprávné celky, a na kraje – vyšší územní samosprávné celky Ø Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávné celky lze jen ústavním zákonem. Ø Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. Ø Obce a kraje jsou veřejné korporace s vlastním majetkem a hospodařením, spravují je zastupitelstva. Ø Členové zastupitelstva jsou voleni v tajných volbách a funkční období je čtyřleté. Ø Zastupitelstva mohou vydávat obecně závazné vyhlášky. Ø Listina základních práv a svobod Právní zakotvení má zvláštní status – je součástí ústavního pořádku, ale není přímo součástí textu ústavy. Ø Hl.1. Obecná ustanovení Ø Hl.2. Lidská práva a základní svobody Ø Hl.3. Práva národnostních a etnických menšin Ø Hl.4. Hospodářská, sociální a kulturní práva Ø Hl.5. Právo na soudní a jinou právní ochranu Ø Hl.6. Ustanovení společná Ø Listina základních práv a svobod, Hl. první, Obecná ustanovení Ø Základní lidská práva a svobody jsou zaručeny. Ø Demokratický stát se nesmí vázat na ideologie ani náboženství. Ø Co není zákonem zakázáno, je povoleno. Ø Základní práva a svobody jsou zaručeny bez ohledu na rasu, náboženství, pohlaví, politické smýšlení, původ, majetek aj. Ø Nikomu nesmí být způsobena újma na právech pro uplatňování jeho základních práv a svobod. Ø Listina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody Ø Právo na život a jeho ochranu před narozením. Ø Trest smrti je nepřípustný. Ø Nedotknutelnost osoby, její svobody a soukromí. Ø Pouze zákonné důvody umožňují osobu stíhat nebo zbavit svobody. Ø Zadržená osoba musí být do 48 hodin propuštěna nebo předána soudu. Ø Soud musí do 24 hodin rozhodnout o propuštění nebo vazbě. Ø Právo na lidskou důstojnost a ochranu jména a osobních údajů. Ø Právo na ochranu soukromého a rodinného života. Ø Právo na majetek a dědění. Ø Vlastnictví nesmí být zneužito. Ø Daně a poplatky stanoví jen zákon. Ø Obydlí je nedotknutelné. Prohlídka jen na příkaz soudce, zásahy pouze na ochranu života, zdraví a ohrožení veřejné bezpečnosti. Ø Zaručeno je listovní tajemství a tajemství zpráv telefonických, telegrafických aj. Ø Je zaručena svoboda pohybu a pobytu. Nikdo nemůže být nucen opustit území republiky. Ø Zaručena je svoboda myšlení a náboženského vyznání, vědecké a umělecké tvorby. Ø Nikdo nemůže být nucen k výkonu vojenské služby, pokud je to v rozporu se svědomím nebo náboženstvím. Ø Právo svobodně projevovat své náboženství. Ø Zákon stanoví podmínky vyučování náboženství na státních školách. Ø Zákon může tato práva omezit z důvodu ochrany veřejné bezpečnosti, zdraví a práv a svobod druhých. Ø Je zaručeno právo svobody projevu a na informace. Ø Každý může své názory vyjadřovat svobodně. Ø Cenzura je nepřípustná. Ø Je zaručeno petiční právo – žádosti, stížnosti a návrhy orgánům státu a samosprávy. Ø Shromažďovací právo. Ø Právo na svobodné sdružování včetně politických stran a hnutí. Ø Právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo prostřednictvím volených zástupců. Ø Právo na rovný přístup k voleným a jiným veřejným funkcím. Ø Listina základních práv a svobod – Hlava třetí, Práva národnostních a etnických menšin Ø Příslušnost k národnostní či etnické skupině nesmí být na újmu. Ø Je zaručen všestranný rozvoj – kulturní, jazykový, národnostní. Ø Dle zákona je umožněno vzdělávání ve vlastním jazyku. Ø Právo spolupodílet se na řešení věcí týkajících se těchto menšin. Ø Listina základních práv a svobod – Hlava čtvrtá, Hospodářská, sociální a kulturní práva Ø Svoboda volby povolání a podnikání. Ø Právo na přiměřené hmotné zabezpečení pro občany, kteří ne vlastní vinou nemohou získávat prostředky na své životní potřeby. Ø Odborové organizace vznikají nezávisle na státu, nesmí se omezovat nebo zvýhodňovat některé. Ø Právo na stávku nemají soudci a příslušníci ozbrojených složek. Ø Právo na spravedlivou mzdu a uspokojivé pracovní podmínky. Ø Zvýšená ochrana pro ženy, mladistvé a zdravotně postižené. Ø Právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a v nemoci. Ø Právo na ochranu zdraví – zejména pro těhotné ženy a mladistvé. Ø Děti mají právo na rodičovskou péči. Ø Právo na vzdělání, povinná školní docházka. Ø Bezplatné vzdělání na základních, středních školách a vysokých školách. Ø Právo na příznivé životní prostředí a na informace o stavu ŽP. Ø Listina základních práv a svobod – Hlava pátá, Právo na soudní a jinou právní ochranu. Ø Každý se může domáhat svého práva u soudu. Ø Právo na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím soudu či státního orgánu. Ø Právo odepřít výpověď hrozí-li trestní stíhání sobě nebo osobě blízké. Ø Právo na právní pomoc a na tlumočníka. Ø Právo na veřejné projednání a možnost vyjádřit se k důkazům. Ø Jen zákon stanoví co je trestným činem a jaký trest lze uložit. Ø Jen soud rozhoduje o vině a trestu. Ø Každý je považován za nevinného, pokud nebyl pravomocně odsouzen. Ø Každý má právo na přípravu obhajoby a obhájce. Ø Právo obžalovaného odepřít výpověď. Formy vlády Ø Formy vlády podle hlavy státu - monarchie Ø Stále čtyři desítky států uplatňují monarchii. Ø Absolutistická – dnes již minimálně. Veškerá moc zákonodárná, výkonná i soudní je soustředěna v osobě panovníka. Ten stojí „nad“ zákonem (Saudská Arábie, Omán, Brunei). Zvláštní pozici má Vatikán, kde monarcha je volen. Ø Konstituční – dnes nejrozšířenější. Panovník je formálním představitelem státu. Výkonnou moc má vláda zodpovědná parlamentu. Hlavní roli mají politické strany. Ø Formy vlády - republika Ø V současnosti nejčastější forma vlády Ø Parlamentní a prezidentská forma – vyjadřuje zejména závislost, resp. nezávislost moci vládní a výkonné. Ø V parlamentní formě závisí vláda na důvěře parlamentu a odpovídá mu za výkon funkce. Odpovědnost selektivní (jednotliví ministři) Slovensko, Chorvatsko, nebo kolektivní, kde vláda padá po vyslovení nedůvěry jako celek – ČR. Ø V některých zemích je nedůvěra vyslovena kancléři (SRN, Maďarsko), pak Spolkový sněm většinou hlasů volí nového kancléře. Ø Prezidentská forma vlády – výkonná složka, jejíž hlavou je prezident, je volena. Stanovisko prezidenta je rozhodující. Nezávisí tedy na rozložení politických sil v parlamentu. Prezident a legislativa jsou na sobě nezávislí. V parlamentním systému je funkce prezidenta spíše formální. Ø Přechodné systémy prezidentsko-parlamentní (Rumunsko, Srbsko, Ukrajina, Rusko). Prezident předsedá vládě, určuje politiku státu. Není odpovědný parlamentu. Ø Formy vlády podle původu moci Ø Autokracie Ø Absolutismus – výsadní postavení panovníka, centralizace politické a hospodářské moci, armáda, správní aparát. Ø Diktatura – autoritativní uchopení moci jednotlivcem či úzkou skupinou. Ø Totalitarismus – na bázi prosazování politické ideologie. Ø Demokracie Ø Zastupitelská Ø Přímá Parlament Ø Hodnoty a principy Ø Uplatnění principu většiny. Ø Všeobecné a rovné svobodné právo a svobodné volby. Ø Parlament jako reprezentace lidu (reprezentativní a politicky vázaný mandát) Ø Pluralita politických, ekonomických a sociálních zájmů Ø Pluralita názorů je vyjadřována politickými stranami. Ø Složení Počet poslanců – pevný nebo pohyblivý (např. jeden poslanec na 50 tis. voličů). Ø Faktory ovlivňující složení: Ø Federativní Ø Národnostní Ø Pohlaví Ø Rotace Ø Věk Ø Vzdělání Ø Struktura Ø Jednokomorové parlamenty převládají Ø Dvoukomorové zejména ve federativních státech Ø Působnost Ø Ústavodárná Ø Zákonodárná Ø Iniciativně politická – jednání o vnitřní a zahraniční politice Ø Kontrolní – ústavnost a zákonnost, rozpočet, dotazy, interpelace. Ø Vnitřní – jednací řád, vydávání poslanců k trestnímu stíhání, finance. Ø Pravidla činnosti Ø Svolávání schůzí, zahájení, kvorum. Ø Jednání, hlasování a zápisy. Ø Postup přijednání o důvěře vládě. Práva poslance Ø Být volen do orgánů parlamentu Ø Vystupovat v parlamentu Ø Aktivní účast na jednání orgánů, kde není členem Ø Požadovat informace od orgánů státní správy a vlády Ø Klást otázky vládě Ø Vytvářet poslanecké kluby či frakce Ø Na poslaneckou imunitu Ø Na materiální zabezpečení Povinnosti poslance Ø účastnit se jednání sněmovny a sněmovních orgánů Ø Mluvit k věci a dodržovat pořádek Tvorba zákona Způsob stanovení obsahu zákona Ø Vládnoucí třída bez omezení určuje, co je právem, tedy co je v jejím zájmu – marxistické pojetí práva. Ø Nejedná se o tvorbu, ale o nalézání práva podle přirozených (rozumových, božích) zákonů, zjistitelných rozumem nadanými lidmi – Hobbes. Ø Prakticky se postupuje mezi dvěma výše uvedenými krajnostmi Příprava zákona – 2 etapy Ø Legislativní záměr – potřeba právní úpravy – záměr zpracovat návrh zákona. Ø Většina návrhů zákonů vzniká v rezortech, následuje mezirezortní připomínkování a výsledek projedná vláda. Ø Vláda má zákonodárnou iniciativu a předkládá parlamentu zákon ke schválení. Ø Návrh zákona může být podán poslanci, obvykle vytvořen v orgánech parlamentu. Ø Zákonodárný proces má 4 stádia. Ø Zákonodárná iniciativa – obvykle v prezidentské formě vlády nemůže předkládat návrh zákona exekutiva, v parlamentní nemůže parlament jako celek. Ø Projednání návrhu zákona – systém několika čtení. Složitější ve dvoukomorových parlamentech – souhlas obou komor. Ø Konečné hlasování o návrhu zákona podle zásady většiny. Ø Vyhlášení zákona Ø Časové údaje významné pro existenci zákona Ø Den schválení – den úspěšného ukončení hlasování o návrhu. Ø Den platnosti – den zveřejnění zákona v úřední sbírce. Ø Den účinnosti – od kdy lze zákon aplikovat. Např. platí-li zákon pro právní vztahy před dnem platnosti se označuje jako retroaktivní. Hlava státu Nejvyšší představitel státu a jeden z nejvyšších státních orgánů V monarchii: Ø V řadě moderních států se zachovala monarchistická hlava státu – VB, Dánsko, Švédsko, Norsko, Benelux, Španělsko, Japonsko. Ø Postavení panovníka blížící se absolutistické monarchii – Saudská Arábie a další. V republice: Ø Nejvyšší představitel státu s některými exekutivními funkcemi Ø Nejčastěji má označení prezident – státní, federální, spolkový. Ø Je volen buď přímo (Francie, Rusko, ČR) či prostřednictvím volitelů (USA). Dále parlamentem (Švýcarsko) nebo shromážděním zástupců parlamentu a delegátů z jednotlivých zemí či regionů (SRN, Itálie). Ø Délka mandátu nejčastěji 4 nebo 5 let. Výjimky – Itálie 7 let, Švýcarsko 1 rok. Ø Omezení věková – např. 35 let v USA, ČR 40, Itálie 50. Nejčastější pravomoci: Ø Zastupování státu navenek Ø Sjednávání a ratifikace mezinárodních smluv Ø Vrchní velitel ozbrojených sil Ø Jmenování diplomatických zástupců Ø Právo vrátit návrhy zákonů Ø Jmenování a odvolávání předsedy vlády, ministrů, soudců apod. Ø Aktivní účast na jednání vlády Ø Udělování amnestie Postavení v různých formách vlády: Ø Prezidentská forma vlády – prezident vládne, předsedá vládě (kabinetu). Členové vlády disponují jen takovou pravomocí, kterou jim prezident v přenesené působnosti umožní. Řídí zahraniční politiku, v USA předkládá zprávu o stavu Unie. Ø V parlamentní formě vlády je postavení spíše formální – může ale rozpouštět parlament, vetovat zákony, parlamentní souhlas – důvěru s jmenovanou vládou. Ø V přechodné formě – neoprezidentský systém, řídí výkonnou moc např. prostřednictvím ministerské rady, navrhuje případné nov=é projednání zákona, ve stavu ohrožení disponuje mimořádnými pravomocemi. Vláda Vláda (rada ministrů, kabinet ministrů) patří mezi kolegiální nejvyšší státní orgány. Způsoby ustavení vlády: Ø Monarchie – v absolutistické je panovník neomezen ve výběru členů vlády, v konstituční respektuje politické síly. Ø Prezidentská republika – členové kabinetu jsou jmenování prezidentem. Ø Parlamentní republika – prezident jmenuje předsedu vlády, na jeho návrh jmenuje ministry. Typy vlády: Ø Vláda s rezortním systémem – v čele je ministerský předseda. Vláda má řídící a koordinační funkce. Předseda zprostředkovává v případě nutnosti dohodu mezi ministry – ČR, Rakousko. Ø Vláda s prvním ministrem (premiérem) – premiér má silné postavení (VB) je předsedou nejsilnější politické strany v Dolní sněmovně. Obdobné postavení má kancléř v SRN. Určuje základní směry politiky a řídí činnost vlády. Ø Vláda –výbor. Švýcarská spolková rada – parlament ji nemůže v celém funkčním období vyslovit nedůvěru. Rozhodnutí jsou činěna vládní většinou. Každoročně se mění prezident. Ø Monokratická vláda – prezident USA je nejvyšší představitel exekutivy, vláda má poradní charakter, prezident, pokud nestanoví jinak, rozhoduje sám. Vykonávané funkce: Ø Stanovování cílů státní politiky Ø Koordinování činnosti státního aparátu Ø Informování a komunikace - zejména vůči parlamentu Ø Kontrola a dozor Ø Rozhodování a nařizování jako součást řídících činností Ø Reprezentace Veřejná správa Veřejná moc vykonávaná mimo zákonodárnou a soudní moc je prováděna jako „veřejná správa“ Zahrnuje: Ø Orgány státní správy – vládní a ostatní orgány státní správy Ø Orgány veřejnoprávních korporací – orgány územních veřejnoprávních korporací ale také zájmových (profesních) veřejnoprávních korporací. Tyto orgány vykonávají část výkonu veřejné správy Ø Společným znakem obou druhů orgánů je výkon veřejné moci. Hovoříme o nich také jako o správních orgánech, resp. úřadech. Typy obecních zřízení (podle Balík, S. 2009) Ø Plná samospráva– veškerá veřejná správa v území (obcích) je vykonávána jako samospráva. Je pod kontrolou parlamentu. Označován jako anglický. Ø Oddělená státní správa a samospráva – v území existuje jak zvláštní orgán státní, tak i samosprávný. Označován jako francouzský. Ø Smíšená veřejná správa – na orgány územní samosprávy jsou přeneseny některé úkoly státní správy – v těch fungují jako státní správy řízené nadřízenými státními orgány. Označován jako německý. Orgány státní správy Ø Ústřední orgány státní správy – ústřední a výkonný charakter, řídící pravomoc vůči podřízeným územním orgánům státní správy. Ø V jejich čele je buď ministr (člen vlády) nebo ředitel, předseda (není členem vlády). Ø Při ustavování vedoucích ústředních orgánů platí většinou jmenovací princip. Ø Kontrola – vyslovení důvěry či nedůvěry, interpelace a dotazy členů parlamentu, vyšetřovací výbory Ø Struktura ministerstev Ø monokratický model, v čele je ministr či státní tajemník a spolu s náměstky či podsekretáři řídí výkon státní správy Ø kolegiální orgán, v čele je předseda s formálními pravomocemi, rozhoduje usnesení kolektivního grémia. Ø Rozhodování ministerstev: Ø řízení ministerstva a podřízených orgánů státní správy včetně orgánů samosprávy vykonávajících státní správu v přenesené působnosti, Ø rozhodování o záměrech a návrzích ministerstva, Ø obecně závazné právní předpisy jako projev nařizovací pravomoci ministerstev. Územní orgány státní správy Zajišťují výkon státní správy v jednotlivých administrativně či jinak vymezených částech území státu. Jsou podřízenými orgány ústřednímu orgánu státní správy. Ø Místní a územní orgány státní správy – sledují územně-správní uspořádání (okres, kraj), mají obecnou působnost, ne však ve všech činnostech (jiné orgány státní správy či samospráva), v čele prefekt (departement - Fr. It.), oblastní prezident (SRN). Ø Územně dekoncentrované orgány státní správy - sledují územně-správní uspořádání, nemusí být zřízeny v každé jednotce, mají k ní specializovanou působnost ( policejní, daňová, finanční, ve VB hospodářsky plánovací..), jsou nezávislé na místních orgánech státní správy. Samospráva Podílí se na výkonu části veřejné moci, která zbývá mimo moc státní. Je státem v příslušném rozsahu svěřena veřejnoprávním korporacím. Územní a zájmové korporace: Ø V České republice jsou územními veřejnoprávními korporacemi obce a kraje, Ø Jsou vymezeny územím nebo činností, které vykonávají, Ø Samospráva jako právnická osoba se soustavou samosprávných orgánů, Ø Mají vlastní hospodaření a rozpočet. Územní samospráva Spravuje své (v ČR obecní či krajské) záležitosti a k tomu si zřizuje samosprávné orgány. Ø Samospráva vede k pluralitě moci – větší svoboda jedince. Ø Bez samosprávy nelze hovořit o plné demokracii a svobodné vládě. Ø Politická povaha je vyjádřením politického práva občanů na samosprávu. Ø Podporuje princip subsidiarity – veřejná správa co nejblíže občanům. Ø Stát není schopen zajišťovat výkon veřejné moci v celém území pouze prostřednictvím centrálních státních orgánů – přenáší část působnosti na územní samosprávu. Samostatná působnost a její omezení Ø Státní orgány a orgány krajů mohou do samostatné působnosti zasahovat, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem, který zákon stanoví. Ø Povinnosti ukládá obecně závaznou vyhláškou – k zabezpečení veřejného pořádku, k pořádání sportovních a kulturních podniků, k udržování čistoty ulic a veřejné zeleně apod. Územní samospráva - obec Občan Ø Státní občan ČR Ø Trvalý pobyt v obci Právo Ø volit a být volen do ZO Ø hlasovat v místním referendu Ø vyjadřovat se na ZO Ø vyjadřovat se k rozpočtu, podávat návrhy, připomínky a podněty Ø má i vlastník nemovitosti v obci – s výjimkou volebního a hlasovacího práva Území Ø Každá část území ČR je součástí některé obce Ø Obec má alespoň jedno katastrální území Sloučení Ø Dvě nebo více obcí se mohou dohodou sloučit Ø Rozhodují ZO případně po návrhu občané v referendu Ø Právním nástupce je obec, která nezaniká Ø Obdobně vzniká či zaniká městská část ve statutárním městě Územní samospráva – samostatná působnost obce Ø Obec v samostatné působnosti pečuje v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů - bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku. Ø Vydává obecně závazné vyhlášky Ø Zakládá a zřizuje právnické osoby Ø Zřizuje obecní policii Ø Uděluje čestné občanství Ø Majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně. Obec vede účetnictví Ø Majetek obce musí být chráněn před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím. Ø Obec je povinna trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky Ø Záměr obce prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej nebo poskytnout jako výpůjčku obec zveřejní po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce Územní samospráva – orgány obce Ø Zastupitelstvo obce: Ø Schvaluje zásady rozvoje obce Ø Volí starostu, místostarostu, zřizuje výbory ZO Ø Schvaluje rozpočet a závěrečný účet obce Ø Zřizuje příspěvkové organizace (školy) a obecní policii Ø Zakládá právnické osoby (komunální služby) Ø Deleguje a navrhuje zástupce obce do orgánů obchodních společností s účastí obce Ø Vydává obecně závazné vyhlášky a vyhlašuje místní referendum Ø Navrhuje a schvaluje změnu hranic obce a slučování obcí. Ø Rozhoduje o názvech ulic a částí obce Ø Uděluje čestná občanství a ceny obce Ø Má klíčové kompetence v majetkové oblasti Ø Rada obce (v obcích s více než s 15 zastupiteli): Ø Rozhoduje ve věcech obce jako jediného společníka obchodní spol. Ø Rozhoduje o zřizování odborů OÚ a počtu pracovníků OÚ Ø Připravuje návrhy pro jednání ZO a zabezpečuje plnění usnesení ZO Ø Projednává a řeší podněty zastupitelů a komisí Ø Zřizuje komise a jmenuje jejich členy Ø Rozhoduje o uzavírání nájemních a výpůjčních smluv Ø Starosta a místostarosta – je součástí obecní rady, spíše formální pozice Ø Jmenuje a odvolává tajemníka OÚ, ale se souhlasem ředitele krajského úřadu Ø Pokud není tajemník, pak vykonává funkci zaměstnavatele nejen vůči uvolněným zastupitelům, ale i vůči zaměstnancům OÚ Ø Zajišťuje spolupráci s policií při zabezpečování veřejného pořádku Ø Odpovídá za informování veřejnosti o činnosti obce Ø Může pozastavit výkon usnesení rady – rozhodnutí je pak na ZO Ø Obecní úřad a tajemník Ø OÚ tvoří starosta, tajemník, místostarosta, tajemník a zaměstnanci OÚ Ø Může se členit na odbory – určuje rada Ø Zajišťuje výkon přenesené působnosti Ø Plní úkoly uložené ZO, radou nebo starostou Ø Tajemník se účastní schůzí ZO s hlasem poradním. Tajemník nesmí zastávat politické funkce Ø Výbory ZO (povinně finanční a kontrolní) a komise rady (libovolně) Ø Finanční výbor kontroluje hospodaření s majetkem a financemi obce Ø Kontrolní výbor kontroluje plnění usnesení ZO a rady, dodržování právních předpisů ostatními výbory a OÚ na úseku samostatné působnosti. Ø V částech obce může být zřízen osadní výbor Ø Komise (dopravní, sociální, životního prostředí …) předkládají náměty radě. Zvláštní komisí je přestupková – jako zvláštní orgán ji může zřídit a jmenovat člena starosta. Volby Ø Do obecního zastupitelstva Ø Do krajského zastupitelstva Ø Do parlamentu ČR – poslanecké sněmovny a senátu Ø Prezidenta ČR Ø Do Evropského parlamentu Volby Ø Vyhlašuje prezident (mimo volby prezidenta) nejpozději 90 dnů před jejich konáním. Ø Konají se obvykle ve dvou dnech – v pátek 14.00 – 22.00 a v sobotu 8.00 – 14.00 Právo volit Ø mají občané obce ve věku nejméně18 let dosažených v den voleb Volit nemůže Ø odsouzený ve výkonu trestu odnětí svobody (volby do zastupitelstev), Ø zbavený způsobilosti k právním úkonům Ø Volební orgány Ø Státní volební komise, Ø Dle druhu voleb min. vnitra, zahraničí, Ø Český statistický úřad, Ø krajský úřad, Magistrát hlavního města Prahy, Ø obecní úřad, městský úřad, Ø starosta, primátor, Ø okrsková volební komise. Organizují a zajišťují průběh a vyhodnocení voleb Ø Obecní úřad Ø zajišťuje volební místnosti pro okrskové volební komise, Ø zajišťuje vybavení a pracovní síly, Ø vede seznam voličů Ø řeší stížnosti a archivuje volební dokumentace od volebních komisí, Ø Okrsková volební komise Ø dbá o pořádek ve volební místnosti, Ø zajišťuje a dozírá na průběh hlasování, Ø sčítá hlasy a vyhotovuje zápis o průběhu a výsledku hlasování Ø odevzdává volební dokumentaci obecnímu úřadu. Ø Člen volební komise Ø občan ČR, věk nejméně 18 let, Ø není kandidátem v dané obci, Ø je oprávněným voličem. Ø Zásady hlasování před okrskovou volební komisí Ø volič hlasuje osobně, Ø pořadí je dáno příchodem do volební místnosti, Ø volič prokazuje totožnost a státní občanství, Ø volič, který není na seznamu a prokáže své právo hlasovat, bude dopsán a může volit Ø v prostoru pro úpravu lístků nesmí nikdo jiný být, Ø volič může ze závažných důvodů hlasovat mimo volební místnost – 2 členové volební komise s přenosnou schránkou Volby do zastupitelstva obce Ø Kandidátní listiny Ø podávají volební strany, 66 dnů před volbami Ø nezávislý kandidát nebo sdružení připojí petici s podpisy voličů podporujícími její kandidaturu, Ø petice obsahuje jméno, datum a místo narození, místo trvalého pobytu, Ø počet potřebných podpisů je dán velikostí obce, Ø obsahují název zastupitelstva obce, Ø název volební strany, Ø jména, věk a povolání kandidátů, Ø jejich politickou příslušnost, Ø pořadí na kandidátní listině