Přednáška 4 Růst a vývoj dítěte. Charakteristika. Nejčastější patologie. Výživa u dětí. Poruchy výživy. • ÒObdobí batolete trvá od 1. do konce 3. roku. ÒNázev je odvozen od nejisté, batolivé chůze. ÒPro toto období je charakteristické: Ò - osamostatňování dítěte v základních životních funkcích Ò - chůze Ò - přijímání potravy Ò - udržování čistoty Ò - řeč Ò - poznávání prostředí, ve kterém žije ÒBěhem druhého roku života děti vyrostou průměrně o 11 – 12 cm, za třetí rok o 8 – 9 cm. Mezi 3. – 4. rokem již přecházejí do fáze lineárního růstu s průměrnými ročními přírůstky kolem 6 cm. ÒHmotnost narůstá o 3 kg za druhý rok a od 2 do 6 let pak zhruba o 2 kg ročně. ÒTříleté dítě váží v průměru 96 cm a měří 15 kg. ÒHoši jsou v batolivém a předškolním období průměrně o 1 cm vyšší a o 1/2 kg těžší než dívky. ÒPro proporcionalitu těla je stále charakteristická relativně velká hlava, dlouhý trup a krátké končetiny Ò Ò ÒV období batolete se dokončuje prořezávání zubů dočasného chrupu (první dentice). ÒKomplexní dočasný chrup dítěte má 20 zubů. Skládá se z osmi řezáků, čtyř špičáků a osmi stoliček. Neobsahuje zuby třenové. Ò ÒPohybové schopnosti dítěte: Ò - postupně zvládá chůzi a později i běh, vyleze na židli Ò - seskočí z malé výšky, chodí po schodech (ve 3. roce střídá nohy) Ò - dovede chvilku stát na jedné noze Ò - pije samo z hrnečku a začíná jíst lžičkou, navlékne si ponožku a obuje botu Ò Ò ÒKolem jednoho roku užívá dítě tří až pěti slov a zná jejich význam. ÒKe konci 2. roku se jeho slovní zásoba rozšiřuje až na dvě stě slov. Naučí se tvořit věty o dvou až třech slovech. Učí se pojmenovávat předměty a dává otázku „Co je to?“. O sobě mluví ve třetí osobě. ÒVe třech letech zná dítě kolem tisíce slov. Naučí se krátkou básničku. Začíná používat zájmeno „já“. Ò12 měsíců: Chodí s držením jedné nebo obou rukou, obchází kolem nábytku a to kroky do strany. Ò Ò18 měsíců: Může se dostat nahoru a dolů po schodech s pomocí ruky nebo přidržování. Ò Ò2 roky: Snadno běhá. Umí si otevřít dveře. Kope do balonu bez balancování. Ò Ò3 roky: Umí řídit tříkolku a chodit na špičkách. Používá střídání nohou k chůzi do schodů. Ò12 měsíců: Úmyslně pouští hračky jednu po druhé na zem a dívá se, jak padají. Ò Ò18 měsíců: Umí postavit věž ze tří nebo čtyř kostek. Čmárá na papír tužkou nebo pastelkou. Ò Ò2 roky: Obrací stránky v knize po jedné. Umí postavit věž ze šesti nebo sedmi kostek. Ò Ò3 roky: Umí kopírovat čárky a kolečka. Také kopíruje most postavený ze tří kostek. Ò12 měsíců: Drží od sebe ruce a nohy při oblékání. Rozumí některým jednoduchým povelům. Ò Ò18 měsíců: Dobře používá lžíci. Naznačuje potřebu jít na toaletu. Používá některá slova. Ò Ò2 roky: Natahuje si boty a ponožky. Tvoří jednoduché věty. Říká si o jídlo a pití. Ò Ò3 roky: Rozumí myšlence sdílení. Hraje si s ostatními. Zkouší uklízet. Používá vidličku. Ò Po 1. roce života obohacujeme stravu obilovinami již s lepkem – žito, oves, ječmen, pšenice, ječné kroupy, ovesné vločky, těstoviny z celozrnných obilovin, polévku (méně slanou). ÒV 18. měsíci můžeme nabídnout rybu, nejdříve sladkovodní později mořskou a také maso (raději bio). Ò Ò Ò ÒStarší kojenec, batole a předškolní a školní děti by měli jíst 5x denně velmi pestrou stravu s dostatkem zeleniny. ÒDěti často pijí značně přeslazené nápoje a stejně přeslazené čaje. Tyto nápoje plné tzv. prázdných kalorií děti zasytí a pak není divu, že dítě nechce obědvat či večeřet. ÒJídlo musí být chutné a musí vábit i zrak. ÒNejdůležitější je zásada, že na talíři má být vždy jen tolik jídla, kolik je dítě schopno sníst. ÒStále v myslích našich maminek přetrvává snaha hodnotit zdravý vývoj dítěte podle váhové křivky. Je to nesmysl!! Podstatně významnějším měřítkem prospívání dítěte je jeho růst! ÒOnemocnění z potravin: salmonelóza, průjem, plynatost ÒUšní: zánět středního ucha, infekce vnějšího zvukovodu ÒAlergie, astma ÒMočové cesty: pomočování, zánět moč. měchýře ÒDýchací cesty: kašel, nachlazení, rýma, záněty hrtanu, mandlí, nosohltanu, průdušek, zápal plic, zvětšená nosní mandle ÒOční: ječné zrno, šilhavost, zánět spojivek ÒKožní: bradavice, ekzémy, lupénka, opar, koutky, vši ÒInfekční: chřipka, plané neštovice, příušnice, spála, spalničky, zarděnky (o každé nemoci vědět podrobnosti) •http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1148499747-sama-doma/212562220600020/obsah/188784-priusnice- spalnicky-zardenky-mudr-jirina-hobstova-csc-dotazy-1-cast • •http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1148499747-sama-doma/212562220600020/obsah/188790-priusnice- spalnicky-zardenky-mudr-jirina-hobstova-csc-dotazy-2-cast • •http://tvmedicina.cz/kategorie/pediatrie/735-nestovice-a-spala-jsou-typicke-detske-nemoci • • • Òhttps://www.youtube.com/watch?v=grrFeiY5Yoo Neštovice Òhttp://www.priusnice.cz/ ÒPřiušnice Òhttp://spala.cz/ ÒSpála Òhttps://www.ockovacicentrum.cz/cz/spalnicky ÒSpalničky Òhttps://www.ockovacicentrum.cz/cz/zardenky ÒZarděnky (Rubeola) Ò Ò Ò Ò Předškolní věk lCharakteristika lRůst a vývoj lNejčastější patologie lVýživa u dětí lPoruchy výživy Charakteristika lPředškolní období – období od 3 do 6 let lDítě zpravidla navštěvuje mateřskou školu lZačínají se vyvíjet individuální psychické vlastnosti a osobnost dítěte lZdokonaluje se motorika lRozvoj myšlení a řeči (myšlení je konkrétně názorné)‏ l„Věk otázek“ (odpovědi by měly být obrazné, názorné, živě vyprávěné, charakter pohádek)‏ lRodiče mohou udělat mnoho pro tělesnou, rozumovou a citovou výchovu Růst a vývoj lRychlost růstu se zpomaluje lKaždý rok dítě vyroste přibližně o 7cm lBaculatost se mění ve štíhlost – období „vytáhlosti“ lPokračuje osifikace kostry lV obličeji se projevují charakteristické rysy zděděné po předcích lV 5 letech je objem mozkové tkáně úplný lZačíná se vyhraňovat stranová orientace = lateralita lhttps://www.youtube.com/watch?v=T5da7RSNTwM l lŘeč je stále složitější – 3leté dítě: kolem 1000 slov, 6leté dítě: kolem 2500 slov lRozvoj fantazie lRozvoj pohybové aktivity lZrychluje se proces osamostatňování l lKresba – transparence (na obrázku vidíme předměty, které by jinak vidět nebyly) – často pomůcka při rozpoznání vývojové problematiky l l3leté dítě: různý směr čáry, výtvor se předmětu nepodobá l l4leté dítě: kresba hlavonožce l l5leté dítě: schopno napodobit čtverec, kresba je detailnější l l6leté dítě: kresba by měla odpovídat požadavkům pro vstup do školy lHra (dítě se učí a získává zkušenosti, napodobuje svět dospělých), základní formování volních a mravních kvalit osobnosti, rozumový vývoj – vnímání, představivost, myšlení, řeč, paměť, pozornost lSkupinová hra je velmi důležitým faktorem socializace lDěti si postupně přestávají hrát „jedno vedle druhého“ a začínají si hrát „jedno s druhým“ lMěli bychom dítě začít seznamovat s prvními pohádkami lMezi 4. a 5. rokem se vyvíjejí tzv. vyšší city – dítě postupně odlišuje srávné od nesprávného lRozvíjejí se prvky estetického cítění lDítě si začíná osvojovat sociální roli lPovažuje za správné to, co určí dospělí lSystém odměn a trestů Příčiny nemocí a nejčastější patologie lPatologie – věda zabývající se studiem a diagnostikou nemocí a abnormálních reakcí organismu l lNemoci virového původu – všechna onemocnění způsobují viry (spalničky, příušnice, zarděnky, chřipková onemocnění, obrna, vzteklina, plané neštovice, pásový opar, opar, infekční mononukleóza, záněty jater)‏ lNemoci bakteriálního původu – mohou postihnout kteroukoli část těla, v podstatě každý orgán, mohou postihnout kůži, měkké tkáně, svaly, kosti, paranchymatózní orgány (plíce, játra, ledviny), tělní tekutiny a mohou proniknout do krve. Nejčastějším původcem jsou baktorie gram-pozitivní (streptokoky, stafylokoky, enterokoky), bakterie gram-negativní (Escherichia coli, Pseudomonas). Patří sem např. angína, spála, růže. lAlimentární infekce – infekce vstupující do organismu trávícím ústrojím, obvykle infikovanou potravou, bez ohledu na původce (bakterie, viry, parazity) lDyspepsie – porucha trávení, soubor nepříjemných příznaků, které se dostavují po jídle, chronické nebo opakující se obtíže lokalizované v horní části břicha. l lCeliakie – chronické onemocnění sliznice tenkého střeva, přecitlivělost na gluten (lepek)‏ l lCrohnova nemoc – bolest břicha, nepřestávající průjem, zvracení, kožní výrůstky, krvavá stolice, bolesti břicha, křeče lhttps://www.youtube.com/watch?v=85IVBfzhtuY l l lSrdeční šelest – je znamením, že krev v srdci neteče normálně lhttps://www.youtube.com/watch?v=q4s0ONMcNfs l l lDiabetes mellitus lhttps://www.youtube.com/watch?v=U0QYhdhRUBU l l l lStruma - výrazné zvětšení objemu štítné žlázy, která se stává viditelnou. l lDyslálie – vadná výslovnost jedné či více hlásek. l lBreptavost – narušení plynulosti mluvení, extrémně zrychlené tempo řeči. l lKoktavost (zadrhávání) – porucha plynulosti mluvního projevu způsobená křečemi svalstva dechového, hlasového, artikulačního a diskoordinaci jejich činnosti při mluvení. l lAfázie – ztráta již naučených schopností dorozumívat se řečí mluvenou, psanou, čtenou, příčinou je ložiskové poškození mozku l lAstma – kašel, svíravý pocit na prsou, hlasité dýchání, sípot, silný záchvat – rychlé, povrchní dýchání, zrychlený puls, panika, neklid l l lPlané neštovice – svědivá vyrážka, zpočátku malé červené tečky, později puchýře naplněné tekutinou, které praskají a pokrývají se strupy l lZarděnky (rubeola) – zduřelé uzliny, vyrážka (červené nebo růžové tečky nebo skvrny), bolesti v kloubech l lPříušnice – zvýšená teplota, nechutenství, únava, zvětšené krční uzliny a zduřelé slinné žlázy pod uchem blízko čelisti na jedné nebo obou stranách l lSpalničky – horečka, příznaky podobné nachlazení, zduřelé uzliny, červené oči, pupínky po celém těle se slévají ve velké skvrny l lSpála – červená sliznice, bolest v krku, bílý povlak na mandlích, oteklé krční uzliny, červené vyrážky l lEnterobióza – původce roupi (běžní střevní cizopasníci), bolestivé svědění kolem řitního otvoru l •Zánět mozkových blan (meningitida) – ztuhlost šíje, zvracení, vyrážka lhttps://www.youtube.com/watch?v=R50cUOq7t1w l lZánět mozku (encefalitida) – virového původu, přenáší komáři, klíšťata lhttps://www.youtube.com/watch?v=iWCAA6YSLk4 lBorelióza lwww.borelioza.cz lEpilepsie lhttps://www.youtube.com/watch?v=eZdWgkJQn60 l lDětský autismus lhttps://www.youtube.com/watch?v=PTPn98DRhII l Dětský autismus https://www.youtube.com/watch?v=PTPn98DRhII Svalová atrofie https://www.youtube.com/watch?v=vF6lBnNoek0 Výživa u dětí lPříjem energie za den je velmi stálý lZávislost na jednom druhu potravy může způsobit nerovnováhu v jídelníčku lPředškolní děti mají menší chuť k jídlu lDítě by mělo jíst 5x denně, svačiny jsou velmi důležité lPři výběru potravin se řídíme dle potravinové pyramidy, vybíráme z následujících potravinových skupin (cereálie, ovoce, zelenina, maso, ryby, drůbež, vajíčka, luštěniny, mléko a mléčné výrobky lOmezeně by měla být konzumována sůl, sladkosti, neměla by chybět vláknina lNeofobie chrání dítě před možnými škodlivými látkami, jedovatými rostlinami, zkaženými potravinami, objevují se při podání nezvykle vypadajícího pokrmu lDítěti trvá poměrně dlouho než se naučí vypovídat o tom, co jedlo. l lDětská strava by měla obsahovat libová masa (bílkoviny, Fe, Zn, vitamíny B1, B2), ryby (I, F, vit. A, D), polotučné mléko, nízkotučné mléčné výrobky (Ca), obilniny (vláknina, Fe, Ca, vit. B1, B6), luštěniny, ovoce, zelenina. lDětská strava by neměla obsahovat tučná a smažená jídla, potraviny s vysokým obsahem živočišných tuků, uzeniny, dráždivá koření, vysoce slazená jídla, lahůdky obsahující majonézu Poruchy výživy lZávažné jsou obtíže, mající úzký vztah k dlouhodobým nevhodným nutričním návykům lObezita (nadměrný příjem potravy přesahující fyziologické potřeby organismů)‏ lřada chorob, projevujících se v dospělosti, má svůj počátek v dětství (v ČR má nadváhu 9% dětí, obézních 6%, asi 80% jich zůstává obézní i v dospělosti)‏