E-bezpečí Barbora Šomodíková Kyberšikana lŠikana, která je uskutečněna pomocí komunikačních technologií (mobil, internet) lBývá nejčastěji spojována se školním prostředím; oběťmi takové šikany bývají především žáci lModerní technologie jsou schopny agresorovi zajistit anonymitu (neznámý e-mail, přezdívka) lPro agresora je anonymita výhodou – nemusí se osobně setkat s obětí lOběťmi kyberšikany mohou být také učitelé (1/5 anglických učitelů zažila kyberšikanu) lU dětí je kyberšikana realizována především „z žertu“, u dospělých je situace opačná (účel ublížit) Kyberšikana a prevence ve škole lUrčení osoby, která bude „garantem“ prevence kyberšikany l1. Pochopení podstaty kyberšikany –Co lze zahrnout do termínu kyberšikana, vědomí nebezpečí, odlišení od ostatních forem šikany, odpovědnost při používání ICT l2. Aktualizace existujících postupů a praktik týkajících se patologického chování –Úprava Vnitřního řádu školy a předpisů, týkajících se počítačových učeben, úschova nahrávek případů souvisejících s kyberšikanou, kontrola žáků, k čemu používají internet Kyberšikana a prevence ve škole l3. Usnadnit obětem postup nahlášení kyberšikany –Jak a komu oznámit kyberšikanu l4. Podpora pozitivního využívání technologií –Poutavé a efektivní učení l5. Hodnocení vlivu prevence a její účinnosti v boji proti kyberšikaně –Kontroly, průzkumy (žáci, rodiče) l6. Vytvoření podmínek k řešení šikany ve škole –Preventivní program, krizový plán • • • Kyberšikana a prevence ve škole l 7. Zajištění vdělávání členů pedagogického sboru –- Psychologie, právo, osobnostně-sociální výcvik, IT kompetence l8. Zajištění podpory vedení školy k řešení situace l9. Okamžité řešení kázeňských problémů –Přiměřený trest za každý prohřešek l10. Realizace preventivních programů pro žáky Řešení kyberšikany lPodpora oběti – vyhledání odborníka (preventista, výchovný poradce), obeznámení rodičů lDoporučení dalšího postupu – schování důkazů, zabránění opakování kyberšikany lVyšetření všech případů šikany lVyřešení problému, zabránění šíření – použití kázeňských pravomocí lPráce s problémem, potrestání viníků – snaha, aby se podobná věc neopakovala, důraz na prevenci Mobilní telefony a kyberšikana lVolání -Zneužití: nemravné telefonáty, vyhrožování, zastrašování, obtěžování, „prozvánění“ -Prevence: nesdělovat své číslo cizím lidem -Řešení: zablokování daného tel. čísla, pomoc školy, u závažných případů nahlásit policii lSMS -Zneužití: textové zprávy se sexuální podtextem, výhrůžky, zastrašování, obtěžování -Prevence: nesdělovat své číslo cizím lidem -Řešení: zablokování daného tel. čísla, pomoc školy, nahlášení policii – uchovat SMS jako důkaz Mobilní telefony a kyberšikana lFotografování, posílání obrázkových zpráv (MMS), videa -Zneužití: pořizování a sdílení ponižujících vyobrazení -Prevence: lze těžko zabránit -Řešení: zablokování daného tel. čísla, kontakt policie – doložit důkazy Internet a kyberšikana lInstant messengery (ICQ, Skype) -Příklady zneužití: zasílání zpráv se sexuálním podtextem, výhrůžky, zastrašování, obtěžování; kopírování a sdílení textů, zneužití hesla -Prevence: nesdělovat heslo, opatrnost při psaní -Řešení: blokace přijímání zpráv lChatovací místnosti (Xchat), diskusní nástěnky, fóra -Příklady zneužítí: jiná identita násilníka, vytváření přátelství pod falešnými záminkami (získání osobních informací, jejich zneužití, rozšiřování) Internet a kyberšikana -Prevence: při podezření ukončení komunikace, nesdělovat osobní údaje -Řešení: blokace zpráv, informování správce o nevhodném chování jiného uživatele lE-maily -Příklady zneužítí: zasílání nemravných zpráv, videí, obrázků, vyhrožování, zastrašování, obtěžování, viry, získání hesla -Prevence: nesdělovat heslo -Řešení: filtrace příchozí pošty, vytvoření nového účtu Internet a kyberšikana lVideorozhovor, videokonference, videozáznamy nebo obrázky pořízení webovými kamerami (Skype) –Příklady zneužítí: nahrávání a zneužívání záznamů –Prevence: mít se na pozoru, s kým realizujeme videorozhovor –Řešení: kontakt provozovatele služby lDalší příklady: on-line dotazování (ankety – např. „výzkum“, který posuzuje náš vzhled), webové stránky (web o nás – zesměšňování, ponižování), blogy (nevhodné komentáře na autora, nevhodné obrázky, vytváření falešných profilů), stránky s hostitelskými videi (YouTube; umístění zesměšňujícího videa) – Happy slapping lNový druh šikany; jedná se o nečekané fyzické napadnutí mladistvého nebo dospělého člověka lCelý čin je nahráván na kameru nebo na mobil komplicem agresora lVideo je vloženo na internet (např. YouTube) a je určeno pro pobavení lOběť může být kdokoliv Kyberšikana zaměřená na učitele lKyberšikana je spojena se sociálními sítěmi, bloggy, běžnými internetovými službami lV současnosti útočníci začínají využívat služeb serveru www.ask.fm lwww.ask.fm - vytvoření profilu, uživatelé nám mohou klást otázky, my odpovídáme lZaložení falešného profilu učitele žákem → kladení otázek → fiktivní odpovědi lServer je přeložen do češtiny, je snadno přístupný Kyberšikana zaměřená na učitele Jak se bránit? lMotiv – ublížení jiné osobě, diskreditace, zničení jejího osobního a profesního života lŠkolní řád – zákaz používání mobilních telefon při výuce lDomácí vězení žáků – vyloučení ze školy na několik dní, využíváno v zahraničí lŠkolní psycholog – ve spolupráci s učitelem může efektivně zastavit projevy kyberšikany lŘeditel – zastání se učitele x podlézání rodičům, od ledna 2009 může ředitel oficiálně zakázat užívání telefonů ve výuce • Kyberšikana zaměřená na učitele Jak se bránit? lPedagogové by měli žáky učit respektovat pravidla a vytyčené hranice lZáleží na schopnosti učitele řešit tento problém lDůležité: důslednost v dodržování pravidel, netolerance překročení vytyčených hranic lToto chování pramení zvláště ze špatné domácí výchovy, dítě by mělo respektovat učitele jako autoritu Kyberšikana zaměřená na učitele Jak se bránit? lVíce než 50 % případů není učiteli hlášena lAgresi vnímají jako vlastní selhání lPřesvědčení, že problém sám zmizí a odezní (špatný vzorec jednání – klidně ubližujte ostatním, nic se vám nestane) lPasivita vedení školy – žádné řešení situace, žádný trest viníkům lNejistota, zda vedení instituce podpoří učitele lNežádoucí publicita lPrank = vtip; vytočení oběti + zachycení situace na mobilní telefon + zveřejnění na internetu Dopad kyberšikany na učitele lV rovině emocionální, fyziologické, behaviorální lZměny v jednorázových afektech, v dlouhodobějších náladách lPoruchy spánku, bolest hlavy, břicha, špatná konecetrace, snížená imunita lRůst konfliktů s okolím (rodina, kolegové, žáci) • Dopad kyberšikany na děti a mládež lNegativní emoce – frustrace, rozčílení, rozpaky lVyhýbavost, sociální izolace oběti lOvlivnění chování a účasti ve škole lPocit ohrožení vlastního bezpečí lZástupné aktivity – např. konzumace sladkostí, zlehčování, opilství lVyčerpání organismu, změna váhy, nechutenství, nevolnost, oslabená imunita, sebepošozování, pokus o sebevraždu Kyberšikana a tradiční šikana lCíl je stejný – někomu ublížit či ubližovat (fyzicky, psychicky) lKyberšikana někdy začíná jako klasická šikana lPůvodcem kyberšikany může být kdokoliv (i fyzicky slabý jedinec), stačí mu mít dostatečné znalosti ICT lKyberšikanu obvykle provádějí jedinci, kteří jsou původci tradiční šikany lPůvodci kyberšikany mohou být sami oběťmi lLidé se ve virtuálním světě chovají jinak než ve skutečnosti lÚtočníkovi při šíření kyberšikany pomáhá „publikum“ lKyberšikana není na první pohled vidět •KYBERŠIKANA lSvědci šikany: stovky, tisíce, miliony lidí lSdílení na internetu, propagace videa, „vylepšování“ nahrávek ostatními lNemožnost zbavit se zveřejněných materiálů KLASICKÁ ŠIKANA lSvědci šikany: desítky lidí lČin „uzavřen“ ve skupině lKyberšikana je podle výzkumu stejně škodlivá jako fyzická šikana lStejná náchylnost k záškoláctví, přemýšlení o sebevraždě lPříznaky šikany: změny nálady, smutek, špatné školní výsledky, sociální odloučení atd. Ochrana před kyberšikanou lRespektovat ostatní uživatele („Nečiň druhým to, co nechceš, aby činili tobě.“) lRozmyslet si, co komu posíláme lChránit svá hesla lNesdělovat své osobní údaje cizím lidem lSeznámit se s pravidly chatu či diskuze lSeznámit se s riziky souvisejícími s el. komunikací lJak se bránit: ukončení komunikace s útočníkem, blokace útočníka, oznámení útoku (rodičům, učitelům, kamarádům), uchování důkazů! lPodpora obětí, nebýt lhostejný lDopad kyberšikany na oběť je podceňován • lDoporučení rodičům lSledovat varovné příznaky (viz dříve) lKontroly online aktivit dětí lSledování mobilu dítěte lVzdělávat děti v oblasti nebezpečí kyberšikany lMluvit s dítětem o jeho zkušenostech – •Kyberšikana v ČR není trestným činem, avšak její projevy mohou být trestnými činy (pomluvy, nebezpečné vyhorožování). •K šíření přispívají zejm. média – touha po senzaci, zvyšování návštěvnosti svých stránek – sekundární útočníci (šiřitelé kyberšikany) Kybergrooming lChování internetových uživatelů, kdy v dítěti vyvolávají falešnou důvěru a připravují ho na schůzku lCílem schůzky je pohlavně zneužít nezletilou/zletilou oběť lKybergrooming má několik fází: l1. Vzbuzení důvěry a snaha oběť izolovat l2. Podplácení dárky, službami, vznik kamarádského vztahu l3. Vyvolání emoční závislosti oběti na útočníkovi l4. Osobní setkání l5. Sexuální obtětování, zneužití dítěte lNejlepší obrana – prevence (komunikace rodičů s dětmi) Kybersex lKomunikace prostřednictvím internetu, jejímž účelem je sexuální vzrušení; posílání zpráv sexuálního charakteru lŠkodlivý je v tom případě, když jednomu z komunikačních partnerů je nepříjemný lObjevuje se v chatovacích místnostech (veřejné, soukromé, poté SMS) a v době, kdy jsou mladí lidé nejvíce online lMotivací je sexuální uspokojení; jakmile je ho dosaženo, dochází k přerušení kontaktu mezi útočníkem a obětí Kybersex - obrana lNeúčastnit se tohoto typu konverzací lZdrženlivost při prvním rozhovoru, snaha poznat toho druhého lUložení kopie online rozhovoru, ukončení komunikace, oznámit vše moderátorovi chatovací místnosti či fóra, případně kontaktovat policii lNebát se říct NE kybersexu lNeposkytovat osobní informace lNesetkávat se osobně Sexting lRozesílání zpráv, fotografií a videí se sexuálním obsahem prostřednictvím internetu lNejčastěji je cílem navázání partnerského vztahu, nebo jeho zpestření lTyto materiály pak mohou být zveřejněny na internetu lPodporuje šíření pornografie mladistvých a dětí (zakázáno) lV ČR se každý případ posuzuje individuálně (přestupek, trestný čin) lSexting provozuje 7 – 9 % dětí ve věku 11 – 17 let a 12 – 23 % dívek ve věku 20 – 25 let Rizika sextingu lZtráta kontroly nad intimním materiálem lMateriály mohou internetem kolovat několik desítek let lÚtoky na zobrazenou osobu lPoškození dobré pověsti či ztráta dobré pověsti zobrazované osoby lZtráta zaměstnání, omezení možnosti získat práci Proč děti realizují sexting? lSexting jako součást romantických vztahů lÚvodní části partnerských vztahů – upoutání pozornosti partnera, flirtování, vzrušení lNavázaný vztah – znak lásky, intimity, vzájemné důvěry; fyzické odloučení partnerů lSexting jako nástroj pro zahnání nudy lSexting jako produkt sociálního tlaku lTlak spolužáků, partnera lSexting jako podukt konzumní společnosti, sebeprezentace lMédia prezentují, že odhalovat se a sdílet intimitu je „normální“ - nevhodný model chování pro děti lSexting jako nástroj pomsty lVydírání, pomsta ex-partnerům Prevence sextingu lNepořizovat materiály, na kterých je zobrazeno vaše částečné či úplné obnaení lNepořizovat tyto materiály ani pro partnera lPokud se materiál již objevil: lKontaktovat administrátory služeb, kde se materiály objevily lVyužití dostupných blokačních tlačítek lOznámit vše specializovaným poradnám či policii ČR Dětská prostituce lDítě je použito pro sexuální účely výměnoou za peníze nebo odměnu v naturáliích lDobrovolná dětská prostituce lVyskytuje se častěji v komunitách, kde lidé žijí spíše „na ulici“ lPotřeba dítěte přežít ve zmiňovaném prostředí (zvyšující se nároky na vzhled, nutnost finančních prostředků) lVidina rychlého zbohatnutí Závislost na kybersexu lMůže pramenit i z jiné závislosti, např. ze závislosti na sexu lProjevy závislosti lPravidelné trávení času v chatových místnostech, vysílání soukromých vzkazů se záměrem najít kybersex lPravidelné používání anonymní komunikace k zapojení se do neobvyklch sex. fantazií lOčekávání sexuálního vzrušení či uspokojení při další on-line akci lPřechod z kybersexu k sexu po telefonu lUkrývání konverzací před blízkými osobami lPocit viny nebo studu kvůli používání internetu lNejdříve náhodné vzrušení kybersexem, nyní jeho aktivní vyhldedávání lMasturbováni při erotickém chatu lSnížení zájmu o sexuálního partnera v reálném životě, preference kybersexu jako primární formy sexuálního uspokojení lLidé s nízkým sebevědomím, zkreslením své tělesné představy, neléčenými sex. dysfunkcemi apod., jsou náchylnější k rozvoji závislosti na kybersexu Stalking a cyberstalking lStalking = opakované a stupňované obtěžování, může mít různé formy a intenzitu (SMS, e-maily, telefonáty, dárky) lCyberstalking = pokud ke stalkingu útočník užívá ICT (zprávy z messengerů, chatu atd.) lSystematické obtěžování oběti nevyžádanou a nechtěnou pozorností lNejčastější oběti: celebrity, ex-partneři, politici atd. lCyberstalker svou oběť nemusí znát, může si ji vybrat za cíl jen proto, že mu připadá zranitelná lSnaha získat moc nad obětí pomocí strachu lOd 1. 1. 2010 - trestný čin nebezpečného pronásledování Projevy stalkingu l1. Opakované a dlouhodobé pokusy o kontakt s obětí (dopisy, e-maily, SMS, telefonáty, dárky, vzkazy na ICQ, Skype apod.) –Vyhrožování, vydírání, vyvolávání pocitu viny atd. l2. Demonstrace moci a síly stalkera –Fyzické pronásledování oběti, výhrůžky násilí, zabitím l3. Ničení věcí oběti –Poškrábané auto, likvidace domácího zvířete atd. l4. Stalker se vydává za oběť l5. Snaha o poškození reputace oběti stalkerem –Šíření nepravdivých informací o oběti Obrana při cyberstalkingu lOpatrnost při komunikaci lRozmyšlení příslibu nového a úžasného vztahu lZvážit, zda nehledáme lásku na špatném místě lVytyčení hranic a jejich dodržení lIgnorovat posměchy a hrozby lUpozornit na hrozby a posměchy moderátora chatu lNerozdávat osobní kontakty lIgnorace, blokace obtěžujících uživatelů Profily stalkerů lBývalý partner – neschopnost přijmout konec vztahu (partnerský, pracovní, obchodní) lUctívač – touha po vztahu s osobou, která stalkera zaujala (pronásledovatelé celebrit) lNeobratný nápadník – sociální neobratnost, nízká schopnost seznámit se lUblížený pronásledovatel – pronásledování oběti kvůli skutečnému nebo domnělému zranění lSexuální útočník – útočné až sexuálně agresivní chování lPoblouzněný milovník – stalker věří, že ho oběť miluje lKyberstalkeři – využití ICT Sociální inženýrství lZaloženo na ovlivňování a přesvědčování lidí, cílem je oklamat je tak, aby uvěřili, že sociální inženýr (sociotechnik) je člověk s identitou, kterou předstírá a kterou si vytvořil pro potřeby manipulace a ovlivňování lidí lSociotechnik může zneužít osoby, se kterými mluví nebo telefronuje, aby získal hledané informace pro další útok lZpůsob získávání důležitých informací od uživatelů bez vědomí, že tak činí Manipulativní komunikace lEtapy: lIzolace oběti od okolí lZískávání základních informací o manipulovaném lPřímá manipulace (vydírání) lManipulace na bázi hoaxu (zfalšovaná zpráva) lŘešení: být připraven na manipulativní komunikační jevy, informace o jejich nebezpečnosti Rizika sociálních sítí lSociální sítě – projekty, které jsou zaměřeny na sdílení informací o jednotlivých uživatelích, umožňují navazovat sociální vztahy s okolními uživateli, prostor pro interaktivní zábavu lRizika: lSlouží jako úložiště osobních údajů lUživatelé se chovají v kyberprostoru jinak než v běžném životě lProstor pro existenci sociálně-patologických jevů – kyberšikana, kybergrooming, sexting atd. HOAX lPoplašná zpráva, která varuje před neexistujijícím nebezpečím lVětšinou obsahuje výzvu žádající další rozesílání hoaxu mezi přátele, někdy se označuje jako řetěžový mail lRady: lNevěřit všem informacím, které nám z neznámého zdroje přijdou na e-mail lNesdělovat neznámým osobám naše osobní informace lNedůvěřovat zprávám, které nám naše bankovní instituce posílá e-mailem lVždy si vše ověřovat lČím hoaxy škodí příjemcům: lObtěžování lNebezpečné rady lNadbytečné zatěžování linek a serverů lZtráta důvěryhodnosti šiřitele lProzrazení důvěrných informací lPřetěžování cílové e-mailové schránky lPoškození konkrétní instituce lNekritický příjem informace a její další šířen lTypické hoaxy – falešný poplach, zábavné, prosby Další rizikové jevy lFlaming – nepřátelské chování uživatelů na intenetu (urážky, nadávky, vyhrožování) např. v diskusních fórech lPhishing – praktika, která je zaměřena na krádež citlivých osobních údajů (PIN, hesla k bankovním účtu); realizace zejm. spamem lSMS spoofing – rozesílání falešných SMS lGoogle bombing – zneužití vlastností Googlu lTroll – uživatel internetu, který narušuje diskusi (chat) vkládáním nevhodného obsahu – provokace ostatních, rozpoutání ohlasů lChatroullete – po připojení webkamery se uživatel může vidět s náhodně vybanou osobou lPlanking – položení těla jako prkno tváří dolů na neobvyklém místě (ruce u těla, napjaté tělo), pořízení záznamu, zveřejnění lNetolismus – závislost na tzv. virtuálních drogách (PC hry, sociální sítě, internetové služby) lVirální video – nahrávka, která se rychle šíří díky dostupným komunikačním nástrojům – šíří se rychle a nekontrolovaně jako virus; vyvolávají u člověk buzz (rozruch) – snaha podělit se o toto video s ostatními lASMR – reakce organismu, kdy dochází k mrazení nebo mavenčení v oblasti hlavy, horní části těla a podél míchy (spouštěčem je většinou video); relaxační, uspávací účinek, terapeutický efekt lNomofobie – strach, že nemůžeme používat mobilní telefon lWebcam trolling – podvržené videozáznamy, účelem je pobavit se na úkor předem vyhlénutého chatujícího, který pak plní rozkazy či příkazy, které jsou mu zadávány Děti a závadný obsah na internetu lDěti se na internetu mohou setkat s následujícím konfrontovaným obsahem: l1. Dětská pornografie a nelegální sexuální praktiky l2. Obsah spojený s extremismem l3. Nelegální obchodování, nelegální nabídka drog a zakázaných látek l4. Obsah, který porušuje autorská práva l5. Další nelegální obsah l6. Pornografie (předládána dítěti) Zdroje •https://www.e-bezpeci.cz/index.php/home