Etopedie Ilona Fialová, 2016 Etopedie uz řeckého „ethos“ (mrav) nebo „éthos“ (zvyk) u uvyčlenění z psychopedie r. 1969 u„výchova směřující k nápravě chování a jeho zvyků (zvyklostní chování)“ udřívější názvy upedopatologie (první pol. 20. stol.) udefektologie (nápravná pedagogika, léčebná pedagogika) od r. 1948 uproblematika vzdělávání dětí a mládeže obtížně vychovatelných uspeciální pedagogika – od r. 1963 uetopedie – od r. 1969 Etopedie uzabývá se prevencí, edukací, reedukací a zkoumáním jedinců s rizikem P emocí a PCH a s PE a PCH uděti a mládež s problémy v chování a s poruchami chování Cíle etopedie uzměny v chování jedince upřerušení sociálně nepřijatelného trendu v jeho chování upředcházení narušení vztahu jedince k jeho sociálnímu prostředí uzkrácení období narušených vztahů uoptimalizace životních perspektiv jedince uvytvoření podmínek, které vedou k aktivnímu přístupu k vlastnímu vzdělávání udosáhnutí na vlastní vzdělávací potenciál Současné pojetí uzohledňuje ucelkovou životní a sociální situaci dítěte ukontext osobnostní, sociální, životní situace a zkušenost upotencialitu dítěte ujeho odpoutání se od odkázanosti na dospělém uzákladní cíle výchovně-vzdělávacího procesu udle RVP Předmět etopedie uvůči celé populaci upreventivní působení (postupy, metody, formy) uvůči rizikové populaci uzvýšená pravděpodobnost selhání v obl. psychické i sociální uvůči populaci s PE, PCH upřerušení nežádoucího vývoje v jejich chování ustabilizace osobní a sociální situace unavázání nových modelů chování Cílová skupina etopedie u1) Děti bez výraznějších problémů upreventivní aktivity např. preventivní programy sociálně patologických jevů…) ueliminace ohrožujících podmínek nejen ve školním prostředí u2) Děti v riziku („At-risk Youth“) učelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální upreventivní aktivity, diagnostika a poradenství u3) Děti s problémy v chování a poruchami chování uvývoj PCH : působení rizikových faktorů – problémové chování – porucha chování udůležitost včasné intervence ureedukace, diagnostika a poradenství u Porucha emocí nebo chování (PE, PCH) uje výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka uliší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem uprojevy mají nepříznivý vliv na školní výkon, včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností u uSoučasně uje něco víc, než přechodná, předvídatelná reakce na stres uvyskytuje se současně ve 2 různých prostředích (jedním z nich je škola) upřetrvává i přes individuální intervenci u uJak jsou vnímáni jedinci s PCH? uvyvolávají v jiných nelibé pocity uprovokují druhé k negativní reakci v chování unebývají oblíbení mezi vrstevníky umálokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách uve škole zažívají neúspěchy v učení uv sociálních vztazích bývají často odmítáni druhými, zažívají odcizení usvým chováním trvale rozčilují a provokují autority, vypadají jakoby si říkali o potrestání uJak vnímají jedinci s PCH sami sebe? •považují se za smolaře, za neúspěšné •mívají malé sebevědomí •jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle •opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací •převažuje u nich krátkodobá motivace •vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat •jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem •neumí se radovat z drobných úspěchů Praxe v etopedii - fáze Prevence usoubor opatření, který se zaměřuje na předcházení vzniku a prohlubování poruch chování u uPrimární uzamezit vzniku antisociálního chování, ujeho upevnění jako ustálený vzor chování u uSekundární unáprava a zlepšení ustálených vzorů antisociálního chování u uTerciární upřizpůsobit nebo zmírnit negativní následky antisociálního chování, které se již pravděpodobně nezmění u Úkoly prevence upřed vznikem poruchy emocí nebo chování •1. podpora pedagoga v přirozeném školském prostředí •2. podpora jedince s problémovým chováním •3. podpora sociálního okolí jedince •4. odstraňování ohrožujících a škodlivých aspektů v jeho sociálních podmínkách Intervence uudržet celistvost pedagogického působení uopětovně stabilizovat uvyvést žáka z bludného kruhu uporadenství – diagnostika – opatření u u Úkoly rehabilitace uresocializace •ve školských zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy u •1. poskytnout korektivní zkušenost, zprostředkovávat •2. nové zážitky a podněty - pocit kompetence, •3. poskytnout mu prostor pro pochopení vztahových souvislostí, hodnot, •4. pomoci mu vidět vlastní perspektivu – orientace na budoucnost u •Hledání nových výchovně-vzdělávacích perspektiv – při diagnostice, reedukaci ▫vytváření nových vzorců chování ▫navazování a posilování nových sociálních vztahů Legislativa uzákon 109/2002 uo výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů unovela - zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb. uvyhláška 458/2005 Sb. ukterou se upravují podrobnosti o organizaci výchově vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče uvyhláška 438/2006 ukterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Ideální forma fungování poskytované podpory a péče o ohrožené děti uDostupnost a provázanost podpory a péče v jakémkoliv okamžiku života dítěte u(schéma vytvořené na základě analýzy systému péče o ohrožené děti v ČR) u Běhounková, 2011 Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav pro děti a mládež ÚV a OV Dětský domov se školou ÚV Dětský domov ÚV Výchovný ústav ÚV a OV Školská zařízení pro ÚV a OV Edukace jedinců s ústavní výchovou uÚstavní výchova (nařízená) unařizuje ji soud udle zákona o rodině nebo zákona o soudnictví ve věcech mládeže do 18 let utrvá tak dlouho, pokud je nezbytně nutné, nejdéle do dosažení zletilosti nebo 26ti let uzrušit ji musí soud / nebo zaniká dosažením plnoletosti Edukace jedinců s ochranou výchovou uOchranná výchova (uložená) unařizuje se jedincům od 12 do 18 let podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže uu dětí od 12 do 15 let umladistvým od 15 do 18 let upouze ve speciálních školských výchovných zařízeních Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy u udiagnostický ústav unebo na žádost rodičů (zákonných zástupců) uděti krátkodobě - zpravidla na 8 týdnů uprovádí komplexní diagnostiku à umístnění do školského zařízení udětský domov upro děti s nařízenou ÚV, které nemají závažné poruchy chování uzpravidla od 3 do 18 let (max. do 26) uděti, o které nemá kdo pečovat, nebo kterým nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči video uhttp://www.ceskatelevize.cz/porady/10214725441-deti-pozor/video/ - vězení uhttp://www.ceskatelevize.cz/porady/10214725441-ja-chci-domu-diagnosticky-ustav/209572230510010/vid eo/ - diagnostický ústav uhttp://www.ceskatelevize.cz/porady/1128654162-rodina-a-ja/211563230640015-zlobi-nebo-ma-adhd/ u0:15 u u SVP Středisko výchovné péče upreventivně výchovné zařízení Cíle a úkoly uPrevence, intervence a rehabilitace uodstranění či zmírnění již vzniklých PCH ueliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy, spolupráce s rodinou uspec.ped. a ped.-psy. intervence urozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení atd. uspolupráce se školou uspolupráce s ostatními institucemi Cílový klient u3 – 26 let (školská zařízení, soukromá i stání) uděti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji ujedincům propuštěným z ústavní výchovy (ÚV), ochranné výchovy (OV) při jejich integraci do společnosti uPedagogové a rodiče, nebo zákonní zástupci Formy činnosti uForma ambulantní- forma domluvy – jak se daří uForma stacionární – výuka + odpolední terapie uForma internátní – výuka, pobyt