13. 12. 2016 1 Zdravotní postižení u dospělých 1. BLOK PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. Postižení  neexistuje jedna obecná definice  rozdíly podle oblastí (školství, práce, zdravotnictví, soc. oblast)  dříve – postižení jako kategorie, defekt  opatření (podle druhu a stupně)  dnes – postižení jako dimenze, určitý rozměr života  postižení je součástí lidského stavu 13. 12. 2016 2 Postižení dle WHO (2001)  Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví – MKF / International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF (WHO 2001)  Zaměření na potenciál  Nové pojmy – participace, aktivita  Participace – zapojení člověka do životní situace  Aktivita – proces provádění nějakého úkolu či jednání (akce) člověkem  Dimenze prostředí – indiv. životní podmínky Člověk s postižením – podle oblastí  školství  Školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů  změna, zákon č. 82/2015 Sb.  práce a zaměstnávání  Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů  sociální oblast  Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů 13. 12. 2016 3 Dělení  podle doby vzniku  podle druhu  podle stupně  (relativně) neměnný stav vs. progrese  typické pro určitý věk  … … … Spolu… 13. 12. 2016 4 Dospívání  čas tělesného, duševního a sociálního dozrávání  emancipace od závislostí na rodině, snaha o postupné „osamostatňování“ (vlastní názor, rozhodování, nesouhlas vs. potřeba pomoci, podpory)  navazování vztahů – co je „důležité“?  hledání vlastní identity a smyslu života  uvědomění vlastního postavení ve společnosti  představy o budoucnosti (profesní orientace) Dospívání  utváření vlastního hodnotového systému  napětí, neporozumění, konflikty  názorové rozdíly, soužití s rodiči – u lidí s postižením přetrvává déle  postoj rodičů k dospívajícím dětem – dospělost a nezávislost ziskem i rizikem  dospívání dětí signálem vlastního stárnutí  dospívání dětí ztráta určitých jistot (nutnost postarat se o dítě)  specifika dospívání a osamostatňování mladých lidí s postižením 13. 12. 2016 5 Navazování kontaktů Dospělost „…období svobody rozhodování spojeného s odpovědností za svá rozhodnutí a schopnost získat a plnit příslušné role“ (Vágnerová, M. 2004)  mladá dospělost: 20-40 let  střední dospělost: 40-50 let  starší dospělost: 50-60 let  počátek dospělosti není jednoznačně vymezen 13. 12. 2016 6 Dospělost  biologické vymezení – fyzická zralost, sexuální zralost  psychosociální vymezení – odlišný průběh  změna osobnosti – svoboda, rozhodování, ovládání emocí  změny v socializačním rozvoji – vztahy (původní rodina, vrstevníci, nová rodina, interakce v práci)  ekonomická nezávislost  Faktory:  ukončení studia (profesního vzdělání); získání práce, odchod od rodičů; dosažení plnoletosti (práva, povinnosti) Obtíže v běžném životě Jaké obtíže může mít …člověk se zrakovým postižením? – překážka, zastávka …člověk se sluchovým postižením? …člověk s tělesným postižením? 13. 12. 2016 7 Znáte nějaké osobnosti s postižením? HISTORIE… /… SOUČASNOST ZAHRANIČÍ… /… U NÁS Paralympiáda 2016 Arnošt Petráček (1.) Běla Třebínová (2. a 3.) David Drahonínský (2.) Šárka Musilová a David Drahonínský (3.) Eva Berná (3.) Jiří Suchánek (3.) Jiří Ježek (13.) Plavání Plavání Lukostřelba Lukostřelba - tým Vrh koulí Stolní tenis Cyklistika (šestinásobný paralym. vítěz) 13. 12. 2016 8 Člověk s tělesným postižením „Já jsem se s tím svým postižením už narodila. U nás to byla údajně náhoda…“ Iveta Pešková Otázky do diskuse  postoj k životu, k postižení  úspěchy vs. neúspěchy (překážky)  naplnění v dílčích oblastech života (práce, volný čas, osobní život…) 13. 12. 2016 9 Člověk s mentálním postižením První člověk s potížemi v učení zvolen členem Výboru OSN Robert Martin Život ve společnosti a lidé s postižením  mezi adolescencí a mladou dospělostí – období sociální bezprizornosti, omezení trvalejších sociálních vazeb (zaměstnání, partneři, bydliště, kamarádi)  postupná stabilizace, vyhranění životního stylu, hodnot, pozice ve společnosti  ALE…!  změna vztahu ke společenským normám, konec podřízenosti dospělé autority  schopnost se hájit, vymezit hranice (chci/nechci)  nezkušenost, neznalost (samostatného, sebeurčujícího života) – extrémy  změna požadavků – od společnosti, od rodičů 13. 12. 2016 10 Odvrácená strana pomoci  rodiče vs. jejich postižené děti  pomoc, doprovod vs. příliš moc (péče)  ještě odpovědnost rodiče vs. už odpovědnost dítěte  Co to znamená do budoucna?  Dobře míněná, ale přehnaná péče – „závislost na rodině“ – Klíč, 1.4.2015  Cesty k samostatnějšímu a méně závislému životu – nové technologie – Klíč, 7.10.2015 Samostatnost versus (příliš) péče