PORUCHA CHOVÁNÍ - ETOPEDIE doc. Věra Vojtová, Ph.D.,v PdF MU, Brno, vojtova@ped.muni.cz DIAGNOSTICKÉ DOMÉNY Etopedie a její kontext Speciální pedagogika Osobnostní rozvoj Strategie zvládání Specifika spojená s postižením Postižení = bariéra Pedagogika Osobnostní rozvoj Celoživotní učení Motivace Aktivita Inkluzivní pedagogika Osobnostní rozvoj Začlenění do každodenního život Sociální práce Podmínky pro socializaci Fungování v každodenním životě Porucha chování a její kontext Normativní přístup Norma/kriminalita Restrikce/segregace Medicínský přístup Postižení/Znevýhodnění Speciální vzdělávací potřeby DSM, MKN Nejlepší zájem dítěte Ochrana/péče Bezpečí Stát a jeho role Kvalita života Fungování/Začlenění Fungování v každodenním životě ICF SměřováníOdkázanost Pasivita – recepty, péče Aktivita – podněty, odpovědnost Dospělost - biol Sebepojetí - zrcadlo Nezávislost - konflikt bariéry x posilování PotencialitaPotencialita ŠTĚSTÍ Porucha chování – v kontextu kvality života a životní cesty WHO (ICF, 2001, 2003) biologické faktory • nepředurčují vývoj chování v jasné a neměnné linii, kvalita sociálního prostředí, sociálních vztahů a individuální postoje, sebedůvěra a kompetence, • určují, zda se rizika v osobnostní rovině jedince rozvinou v PORUCHU chování Sociální vlivy Osobnostní faktory Zkušenost s chováním Od rizik k poruše chování Sociokulturní teorie Teorie resilience Riziko Chudoba Vylučování Školní neúspěch Syndrom bludného kruhu Problém Adaptace Pravidla Záškoláctví Útěky Porucha Kriminalita Delikventní chování Závislostní chování Agresivní chování Porucha chování jako bariéra kvality života dítěte (Vojtová, 2010) Vzdělání Profese Socializace Sociální Předprofesní Řízení emocí, reakcí Akademické Učení, myšlení K O M P E T E N C E OMEZUJE OVLIVŇUJE Intervence jako cesta ke kvalitě života dítěte s PCH Vzdělání Profese Socializace Sociální Předprofesní Řízení emocí, reakcí Akademické Učení, myšlení K O M P E T E N C E Posilování Podpora Provázení