SP4MP_IPCH Specializace: E Inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování (E) Přednášející: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz Mgr. Petra Segeťová, 175853@mail.muni.cz> Mgr. Kateřina Štrausová, 409561@mail.muni.cz Konzultace: po předchozí domluvě e-mailem/osobně Anotace kurzu Cílem předmětu je seznámení s teoretickými koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; otázky edukace, integrace a inkluse jedince s poruchami chování. Vytvoření projektu v inkluzivním konceptu speciální pedagogiky – etopedie (cíle projektu, postupy plánování, prezentace). Etopedie v kontextu inkluzivní teorie a praxe. Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň Přístupy k dětem s PCH. Koncept resilience a inkluze v intervenci dětí v riziku, s problémy, s poruchami chování. Osnova kurzu · Podmínky pro vytváření projektu, vytváření týmu projektu, téma, struktura, prezentace rámce projektu – struktura viz studijní materiály · Speciálně pedagogický přístup, integrativní přístup, inkluzivní přístup · Pojetí dítěte s poruchou chování, definice, osobnostní roviny (emoční, sociální, kognitivní) · Zdroje na systémové úrovni o Resilience, sociokulturní teorie Vygotski-zdroj informací pro intervenci o Diferenciace ve výuce · Zdroje na individuální úrovni o Typologie dítěte o Osobnostní pojetí · Strukturované hodnocení problému Literatura-povinná ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 206 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0182-0. Felcmanová, L., Habrová, M., Katalog podpůrných opatření PRO ŽÁKY S POTŘEBOU PODPORY VE VZDĚLÁVÁNÍ Z DŮVODU SOCIÁLNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn/katalog-szn.pdf ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. Miková, S., Stang, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál. 2015. ISBN_978-80-262-0874-7 ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 Literatura-doporučená Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) Vrtiška, Jan. Projekty ve třídě, projekty ve škole / Jan Vrtiška. -- 1. vyd. -- Praha : Lumen vitale - centrum vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-904862-8-7 (brož.) Šauerová, Markéta, Projekty osobnostního rozvoje v nestandardních výchovných podmínkách / Markéta Šauerová. -- 1. vyd. -- Praha : Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra : European Science and Art Publishing, 2011. -- 161 s. : il. ISBN 978-80-904815-5-8 Berne, Eric, Jak si lidé hrají / Eric Berne ; Vyd. 1. -- Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-992-7 (brož.) Fisher, Robert, Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování . Vyd. 3. -- Praha : Portál, 2011. -- 176 s. -- (Pedagogická praxe). ISBN 978-80-262-0043-7 (brož.) Výstupy semináře jsou: (1) Rámec projektu Projekt v písemné podobě Rozpočet projektu Prezentace rámce projektu - prezentace na semináři dne 14.11.2016 po úpravě na základě prezentace vložit do isu do 5.12.2016 (2) Seminární práce – na základě studia povinné literatury (ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti – viz výše) vypracujte seminární práci na téma: Jaké informační a praktické zdroje přináší teorie resilience pro inkluzi dětí v riziku a s problémy v chování na základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Rozsah: 3 normostrany, 12 TimesNewRoman, 1,5 řádkování. Termín odevzdání: 5.12.2016 (3) Písemná zkouška Informace k odevzdání seminární práce: Práci odevzdávejte skrze Odevzdávárnu IS. Termíny: 1.12.2016 – vložit do IS projekt v písemné podobě ve formátu word + presentace powerpoint 8.12.2015 – seminární práce Nevyhovující práce budou vráceny k přepracování.