Sebehodnotící kompetenční rámec pro umělce a profesionály z kreativní praxe, kteří pracují ve vzdělávání na rozvoji kreativity dětí Obsah 1. Úvod 3 2. Historie vývoje sebehodnotícího kompetencˇního rámce 3 3. Úcˇel sebehodnotícího kompetencˇního rámce 4 4. Kdo by meˇ l používat tento rámec, kdy a jak? 4 5. Obsah sebehodnotícího kompetencˇního rámce 5 6. Schéma peˇti kompetencí a popis jim odpovídajících typu˚ chování 6 7. Kompetence umeˇ lcu˚ 12 8. Mu˚ j osobní plán rozvoje 39 9. Naše definice kreativity 40 10. Tabulka sebehodnotícího kompetencˇního rámce 41 11. Rady a návrhy, jak zlepšit své kompetence 42 12. Podeˇkování 58 3 Pozadí – Historie vývoje sebehodnotícího kompetenčního rámce 1. Úvod Kvalitní vzdělání musí děti a mladé lidi vybavit řadou kompetencí, včetně tvůrčích dovedností, které jim umožní uspět v životě, dozrát ve vyrovnané osobnosti, čelit nečekaným výzvám a přispívat k dobrému fungování společnosti. V rámci Evropy i mimo ni stále roste počet organizací, které věří, že umělci a lidé z kreativní praxe jsou těmi, kteří vědí, jak rozvíjet kreativitu dětí a mladých lidí. Proto založili ICEnet – Mezinárodní síť kreativního vzdělávání, která má za cíl zlepšovat kvalitu zavedené praxe v daném oboru. I když umělci pocházejí z různých uměleckých a tvůrčích prostředí a těží z různých osobních zkušenností, prošli obecným vzdělávacím procesem. Využívají tedy svou uměleckou tvorbu k rozvoji kreativity dětí a mladých lidí a zároveň rozvíjejí svou uměleckou činnost a prezentují výsledky své práce i v jiných profesních kontextech. Doufáme, že v rámci vývoje tohoto sebehodnotícího kompetenčního rámce dojde k definování rozsahu kompetencí, které umělci potřebují, aby mohli úspěšně pracovat na rozvoji kreativity dětí a mladých lidí ve školách i mimo ně, ve formálním i neformálním kontextu. Věříme, že materiál umělcům také poskytne užitečné rady a návrhy, jak celoživotním vzděláváním neustále zlepšovat svou uměleckou praxi. Partneři z ICEnet získali pro rozvoj tohoto sebehodnotícícho kompetenčního rámce (v textu dále označován jako SACF z anglického Self-Assessment Competency Framework) podporu Programu celoživotního vzdělání Evropské unie. 2. Historie vývoje sebehodnotícího kompetenčního rámce Vývoj SACF probíhal po dobu dvou let, kdy byly informace čerpány z rozhovorů u kulatých stolů, návštěv míst, kde projekty probíhaly, rozhovorů a příspěvků od umělců a profesionálů z kreativní praxe i organizací z celé Evropy. Z rozhovorů s umělci jasně vyplynulo, že jsou motivováni a zapáleni pro práci s dětmi a mladými lidmi a věnují se této činnosti zodpovědně a s nadšením. Upřímně si přejí být součástí procesu, který poskytuje více příležitostí k zážitkovému učení. Přispívají k tomu svou otevřeností a flexibilností a nabízejí reálnou zkušenost z praxe. Za svou činnost kromě rozvoje své praxe získávají krásnou odměnu v podobě hmatatelného pozitivního dopadu své činnosti na děti a mladé lidi a vědomí toho, že mohou pozitivně ovlivňovat a formovat mladé životy. Během našich diskuzí bylo na druhou stranu zdůrazněno i to, že práce s dětmi, učiteli a vychovateli může být velmi náročná a bude vyžadovat vysokou úroveň sebemotivace, odolnosti a vytrvalosti. Nejedná se tedy o styl práce vhodný nebo relevantní pro všechny umělce. Umělci během rozhovorů dospěli k závěru, že každý je osobnost s osobitým přístupem a každý tvrdě pracuje na tom, aby vytvořil podmínky pro vysoce kreativní učení, které vyžaduje specifický přístup v rámci daného kontextu. Upozorňují na potřebu neustálého vzdělávání a rozvíjení praxe při práci s mladými lidmi v rámci procesu vzdělávání. Zdůraznili, že existují různé způsoby osvojování znalostí, včetně učení se prostřednictvím praxe, spolupráce s dalšími odborníky (učiteli, umělci aj.), výukou společně s vrstevníky, pro- 1 Pozn. překladatele: V anglické verzi materiálu je používán pojem Creative Professional, který zahrnuje jak umělce, tak profesionály z kreativní praxe (reklama a marketing, žurnalistika, užité umění, apod.). V českém překladu používáme termín umělec, učitel, a další ve tvaru generického maskulina. Termíny ale představují obě pohlaví, tj. zahrnují také termín “umělkyně”, “učitelka”, atd. 4 Účel sebehodnotícího kompetenčního rámce – Kdo by měl používat tento rámec, kdy a jak? střednictvím odborného vedení, podstupováním rizik a experimentováním, pozorováním ostatních a účastí ve vzdělávacích programech a programech profesního rozvoje. Sebehodnotící kompetenční rámec definuje pět vzájemně propojených kompetencí, které umělci určili jako důležité pro svojí práci. Každá kompetence je důležitou součástí kvalitního způsobu rozvoj kreativity dětí a mladých lidí. Předkládaný rámec je formativní hodnotící nástroj s cílem podpořit umělce při jejich vlastním rozvoji a profesním růstu – nejedná se tedy o pevně daný soubor norem. 3. Účel sebehodnotícího kompetenčního rámce Účelem sebehodnotícího kompetenčního rámce je zlepšení kvality tvůrčí praxe a podpora umělců v následujících oblastech: nn Reflexe, analýza a zdokumentování stávajících kompetencí a dovedností, schopností a znalostí, které uplatňuje při své práci. nn Lepší porozumění typům chování, které lze při práci očekávat. nn Praktické rady a návrhy, jak nadále rozvíjet svou praxi. nn Stanovení osobního plánu rozvoje a identifikace činností, které jsou důležité pro rozvoj další umělecké činnosti. 4. Kdo by měl používat tento rámec, kdy a jak? Doufáme, že SACF bude užitečný jak pro začínající umělce, tak pro umělce s dlouholetou praxí. Z rozhovorů s těmi, kteří pracují s metodami kreativního vzdělávání, vyplynulo, že kontext, ve kterém se SACF používá, je klíčový. Má mnohem větší hodnotu, pokud se používá jako součást průběžného procesu hodnocení, vycházejícího z osobních zkušeností. Objevila se řada nápadů a návrhů, jak a kdy SACF využívat, včetně: nn Ocenění stávajících kompetencí a rozhodování o způsobech jejich dalšího procvičování a rozvoje, včetně stanovení postupů, jak cíle dosáhnout. nn Podpora studentů a absolventů v počáteční fázi plnění praktického úkolu nebo realizace projektu, v podobě nástroje k identifikaci kompetencí potřebných pro splnění úkolu a určení výchozí pozice, ale i nástroje reflexe a dalšího rozvoje. nn Uplatnění jako součást programu vzdělávání nebo profesního rozvoje pro skupiny umělců. nn Využití hodnocení jednotlivých kompetencí jako výchozího bodu pro odborné vedení a zaškolování. nn Využití jako plánovacího, reflexního a dokumentačního nástroje v rámci individuálních nebo společných projektů s jinými umělci. nn Využití jako součást formálních či neformálních hodnotících sezení s partnery, učiteli a dalšími umělci pro srovnání hodnocení ostatních a vlastních postřehů. 5 Obsah sebehodnotícího kompetenčního rámce nn Nástroj pro zahájení profesních dialogů s učiteli a dalšími umělci, kteří pracují s mladými lidmi, o kompetencích, které do procesu přinášejí umělci. nn Ocenění existujících dovedností a identifikace chybějících dovedností, které si umělec může osvojit prostřednictvím spolupráce s jinými umělci. SACF nebyl vytvořen s cílem, aby byl normativně dodržován. Měli byste si sami rozhodnout, kdy, jak a v jaké míře pro vás bude smysluplné materiál využívat. Cílem je poskytnout vám nástroj k ocenění vašich stávající dovedností a určení, na které oblasti své praxe byste se měli zaměřit i jakým způsobem je dál rozvíjet. Používejte materiál způsobem, který vám bude nejlépe vyhovovat. 5. Obsah sebehodnotícího kompetenčního rámce Kromě informací o pozadí vzniku dokumentu a jeho účelu, zde také najdete: nn Grafy a seznamy pěti kompetencí umělců a popis jim odpovídajících vzorců chování. nn Sekci pro každou z pěti kompetencí s tabulkou popisující jednotlivé vzorce chování. Každý popis vzorce chování obsahuje: ¡¡ příklady ¡¡ následující výběr možností pro sebehodnocení: 1. Jsem teprve na začátku. Mám minimální úroveň dané kompetence – teprve ji začínám rozvíjet. 2. Jsem středně pokročilý/á. Používám daný způsob chování, ale uznávám, že úroveň kompetence je limitovaná a musím ji dál rozvíjet. 3. Jsem pokročilý/á. Jsem zběhlý/á v používání tohoto vzorce chování a ve své práci jej pravidelně uplatňuji. 4. Jsem expert/ka. Mám hlubokou úroveň znalosti používání tohoto vzorce chování a jsem uznáván/a jako kapacita v této oblasti. Apelujeme na vás, abyste byli při sebehodnocení objektivní. Pravděpodobně budete ovlivněni tím, v jaké fázi se aktuálně nachází vaše umělecká praxe, i tím jakou zpětnou vazbu jste obdrželi od ostatních. Vždy si proto k sebehodnocení zapiště datum, ať můžete sledovat vývoj v průběhu delšího časového období. ¡¡ prostor pro uvedení důkazů podporujících sebehodnocení. nn Prostor pro vytvoření osobního plánu rozvoje. nn Definice tvořivosti v kontextu naší praxe. nn Vysvětlení sebehodnotícího kompetenčního rámce umělce v Excelu, který je samostatným dokumentem. nn Rady a návrhy jak rozvíjet svou praxi ve vztahu ke konkrétním kompetencím a vzorcům chování. 6 Schéma pěti kompetencí a popis jim odpovídajících typů chování 6. Schéma pěti kompetencí a popis jim odpovídajících typů chování Organizace Práce s ostatními Osobní předání a zprostředkování Reflexe a hodnocení Umělecká a tvůrčí praxe Kreativita dětí a mladých lidí 7 Organizace Práce s ostatními Osobní předání a zprostředkování Reflexe a hodnoceníUmělecká a tvůrčí praxe Kreativita dětí a mladých lidí A Sdílení vlastní tvůrčí praxe s účastníky a její využití pro vytváření zajímavých příležitostí k osvojování si vědomostí, které zaručí vysoce kvalitní výstupy. B Ochota přijmout a vytvářet tvůrčí rizika a udělat krok do neznáma. C Ukázka vlastní kreativity a podpora ostatních v rozvíjení jejich kreativity. D Poznání, že tvůrčí praxe často není lineární. E Uvědomění si, že tvůrčí praxe je o kombinování uměleckých disciplín, materiálů, přístupů a nápadů. Schéma pěti kompetencí a popis jim odpovídajících typů chování 8 Organizace Práce s ostatními Osobní předání a zprostředkování Reflexe a hodnocení Umělecká a tvůrčí praxe Kreativita dětí a mladých lidí A Vytváření realistických projektových plánů, které zahrnují jasné cíle, termíny a požadavky na zdroje. Plány jsou předkládány ostatním, kteří je musí pochopit. B Dobrá organizace dodávek mate- riálů a pomůcek během činností v rámci projektu a zajištění potřeb- ných prostorů. C Sebejisté vystupování během vyjednávání, ale vždy s důrazem na zdravý úsudek. D Řízení očekávání druhých s cílem dosáhnout společných řešení vzniklých překážek a problémů. E Vytvoření bezpečného prostředí, které podpoří účastníky v podstupování tvůrčích rizik a experimentování. Schéma pěti kompetencí a popis jim odpovídajících typů chování 9 Organizace Práce s ostatními Osobní předání a zprostředko- vání Reflexe a hodnocení Umělecká a tvůrčí praxe Kreativita dětí a mladých lidí A Úspěšná spolupráce s dalšími umělci, učiteli a účastníky projektu při vytváření pocitu zodpovědnosti za zvolený postup a jeho výsledky. B Budování důvěry, rozvoj a řízení dobrých profesionálních vztahů. C Vytváření týmů a podpora týmové práce i úspěšného zapojování se do týmů. D Proaktivita a otevřenost při sdílení znalostí a informací s ostatními. E Oceňování účastníků – jak dětí, tak dospělých, a jejich role spolutvůrců ve všech fázích projektu. F Oceňování a podpora začleňování (sociální, kulturní, genderové, ekonomické a mezigenerační). Schéma pěti kompetencí a popis jim odpovídajících typů chování 10 Organizace Práce s ostatními Osobní předání a zprostředkování Reflexe a hodnocení Umělecká a tvůrčí praxe Kreativita dětí a mladých lidí A Navrhování a realizace inspirativních tvůrčích vzdělávacích aktivit. B Vytváření aktivit, které jsou přiměřeně náročné pro ostatní. C Vnímání jednotlivých členů kolektivu a aktivní působení na to, aby byli všichni účastníci do aktivit zapojeni. D Podpora pozitivních metod kontroly chování. E Sebevědomí a jistota při sdílení svých pocitů a názorů s ostatními a schopnost podpořit ostatní ve sdělování jejich pocitů. F Pozitivní vyjadřování hodnoty práce odvedené v oblasti vzdělávání – formálním, neformálním nebo zájmovém. Schéma pěti kompetencí a popis jim odpovídajících typů chování 11 Organizace Práce s ostatními Osobní předání a zprostředko- vání Reflexe a hodnocení Umělecká a tvůrčí praxe Kreativita dětí a mladých lidí A Využití reflexe, hodnocení a zpětné vazby jako příležitostí pro sebe- vzdělávání. B Využití reflexe, hodnocení a zpětné vazby jako příležitostí pro zprostřed- kování znalostí ostatním účastníkům. C Zajištění, že reflexe a hodnocení ovlivní plánování budoucích aktivit. D Používání různých technik dotazování pro získání zpětné vazby od ostatních tím, že zjistíme jejich pohled na věc, názory a myšlenky. Schéma pěti kompetencí a popis jim odpovídajících typů chování 12 Kompetence umělců 7. Kompetence umělců 13 Cíl chování: A Sdílení vlastní tvůrčí praxe s účastníky a její využití pro vytváření zajímavých příležitostí k osvojování si vědomostí, které zaručí vysoce kvalitní výstupy Moje příklady a poznámky: Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Využívání mé vlastní tvůrčí praxe usnadňuje rozvoj tvořivosti u jiných nn Sdílení mých postupů, včetně rituálů, které uplatňuji v rámci své odborné praxe, např. průběh zkoušek, hodnocení práce atd. nn Při představování své umělecké praxe používání takového jazyka a technik, které budou odpovídat věku účastníků projektu a budou pro ně srozumitelné nn Aktivní podporování děti v kladení otázek nn Využívání různých technik vytváření bezpečného prostoru pro diskuze nn Sdílení vlastních tvůrčích vlivů a příkladů výzkumů prováděných na podporu tvůrčích procesů nn Podpora účastníků v tom, aby své vlastní nápady propojili s dalšími tvůrčími počiny nn Ujištění se, že účastníci jsou aktivně zapojeni do vlastního kreativního učení a vyjádřují sami sebe a svou práci novými způsoby nn Dát účastníkům příležitost, aby vyjádřili své vlastní nápady, myšlenky a názory, a začlenit je do vzdělávacích aktivit nn Vytvoření prostoru a příležitosti pro ocenění a pozitivní hodnocení tvůrčích procesů žáků a mladých lidí Umělecká a tvůrčí praxe Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 42. Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka Cíl chování: B Ochota přijmout a vytvářet tvůrčí rizika a udělat krok do neznáma Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Ochota přijmout tvůrčí rizika a experimentovat s novými přístupy v rámci plánování a realizace projektu i při reflexi jednotlivých dílčích aktivit nn Iniciování diskuzí o úspěšných a neúspěšných aktivitách a závěrech/znalostech, které si z nich účastníci projektu odnesli nn Vytváření prostoru pro účastníky k přijetí vlastních tvůrčích rizik nn Ujišťování účastníků projektu, že je v pořádku, když se stávají chyby, protože je možné vzniklou situaci využít jako dobrou příležitost pro další učení se nn Otevřenost ke zkoušení nových technik/metod/ přístupů a sdílení nového s žáky nn Iniciování diskuzí o výhodách a nevýhodách riskování a odpovědnosti za důsledky nn Pokračování v rozvoji vlastní tvůrčí praxe v odborném kontextu Umělecká a tvůrčí praxe Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 43. Moje příklady a poznámky: 14 Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 15 Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 44. Moje příklady a poznámky: Cíl chování: C Ukázka vlastní kreativity a podpora ostatních v rozvíjení jejich kreativity Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Při plánování diskuzí vždy mějte na paměti potřebu rozvíjet tvůrčí schopnosti nn Využití vlastní tvůrčí praxe k podpoře kreativity ostatních nn Jasné definování kreativity a zdůraznění momentů, kdy účastníci projektu využívají tvůrčí schopnosti nn Vytvoření společné terminologie kreativity a její sdílení s ostatními nn Moji spolupracovníci a účastníci projektu oceňují a váží si rozvoje svých tvůrčích schopností nn Průběžné vytváření příležitostí, kdy se děti mohou podělit o svůj pokrok a získat zpětnou vazbu nn Zpochybňování ukvapených závěrů, zejména takových, které mohou neúmyslně limitovat schopnosti ostatních nn Poskytování prostoru pro chybování a jeho ocenění jako příležitosti k dalšímu učení nn Uvědomování si procesů a reflexe vlastní kreativity nn Vytváření příležitostí pro samostatnou práci a spolupráci účastníků Umělecká a tvůrčí praxe Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 16 Cíl chování: D Poznání, že tvůrčí praxe často není lineární Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Podpora, využití a iniciování improvizace v tvůrčí praxi nn Podněcování účastníku, aby přemýšleli o svém tvůrčím procesu nn Sdílení vlastních tvůrčích úskalí a demonstrace důležitosti procesu tvoření a zlepšování práce pro dosažení vysoce kvalitních výsledků nn Používání technik jako jsou myšlenkové mapy, asociativní myšlení a disociace Umělecká a tvůrčí praxe Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 44. Moje příklady a poznámky: Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 17 Cíl chování: E Uvědomění si, že tvůrčí praxe je o kombinování uměleckých disciplín, materiálů, přístupů a nápadů Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Kombinování a/nebo časté využívání různých uměleckých disciplín při práci s dětmi nn Uvádění příkladů, jak umělci kombinují různé techniky v rámci své praxe nn Podporování účastníků, aby v různých situacích využívali materiály, řeč těla atd. nn Přizvání odborníků z různých oborů do procesu kreativního učení nn Příprava činností, které využívají různé zájmy, dovednosti, schopnosti a talent účastníků nn Vytvoření prostoru pro účastníky, v němž budou moci testovat a zkoušet své nápady nn Vytváření příležitostí pro účastníky ke sdílení příběhů, zážitků a znalostí a jejich následné využití v tvůrčím procesu nn Zkoumání významu tvůrčího procesu i významu výstupů tvůrčího procesu nn Tvořivé využívání prostoru, nad rámec tradičního uspořádání tříd a učeben, a objevování nových způsobů jak prostor využít pro práci s lidmi Umělecká a tvůrčí praxe Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 45. Moje příklady a poznámky: Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 18 Cíl chování: A Vytváření realistických projektových plánů, které zahrnují jasné cíle, termíny a požadavky na zdroje. Plány jsou předkládány ostatním, kteří je musí pochopit Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Moje projektové plány jsou jasné, snadno pochopitelné a zahrnují studijní výsledky, reflexi a hodnocení nn Moji partneři (učitelé, mentoři, lektoři, ostatní umělci…) pochopili plán a jsou schopni vysvětlit své role a odpovědnosti z něj vyplývající nn Zajištění, že jsou plány revidovány a přizpůsobeny potřebám účastníků nn Efektivní řízení času během jednotlivých setkání i celého projektu nn Vytváření prostoru pro individuální plánování a uvědomování si jeho hodnoty pro jednotlivé účastníky v rámci společného plánování na projektové úrovni Organizace Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 46. Moje příklady a poznámky: Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 19 Cíl chování: B Dobrá organizace dodávek materiálů a pomůcek během činností v rámci projektu a zajištění potřebných prostorů Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Příjezd s dostatečným časovým předstihem na přípravu činnosti a kontrolu, zda jsou na místě všechny potřebné pomůcky a prostředky nn Průběžné ověřování, že aktivity probíhají bez problémů a pozornost je věnována i malým detailům nn Průběžné ověřování, že účastníci i zainteresované strany (učitelé, mentoři, lektoři ...) hodnotí organizaci činností jako dobrou nn Identifikace a prodiskutování možných rizik a plánů na jejich řešení nn Pochopení důležitosti detailní přípravy a organizace každé projektové činnosti nn Využívání neobvyklých zdrojů a používání zajímavých, překvapivých a neobvyklých nástrojů a materiálů v průběhu projektových aktivit Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 47. Moje příklady a poznámky: Organizace Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 20 Cíl chování: C Sebejisté vystupování během vyjednávání, ale vždy s důrazem na zdravý úsudek Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Používání důkazů a analýz během vyjednávání a schopnost sebevědomě vyjádřit svůj postoj nn Schopnost jasně pojmenovat důvody proč je něco nezbytně nutné a naopak, proč něco není možné nn Umožnění a zprostředkování diskuzí a debat nn Otevřenost ke všem relevantním příspěvkům a projevům emocí nn Schopnost zvládat úskalí komunikace s účastníky i zainteresovanými stranami nn Vyvarování se toho, abychom při jednání projevovali osobní negativní pocity nn Ujištění se, že nejdůležitější zainteresované strany jsou zapojeny do jednání nn Vždy s dostatečným časovým předstihem určit, kdo by se měl jednání účastnit a v jakém počtu nn Zapojení a informování nadřízených stran (hlavního učitele projektu a ředitele školy) a jejich povzbuzení, aby působili jako obhájci kreativních forem vzdělávání Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 47. Moje příklady a poznámky: Organizace Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 21 Cíl chování: D Řízení očekávání druhých s cílem dosáhnout společných řešení vzniklých překážek a problémů Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Udělat si čas a naslouchat názorům a návrhům ostatních nn Být klidný, citlivý a flexibilní, když věci nejdou podle plánu nn Reagovat na připomínky ostatních a umožnit ostatním účastníkům, aby reagovali na jim určený komentář nn Vytrvat a ukázat odolnost, když přijdou nečekané výzvy, frustraci dávat najevo zralým způsobem nn Předkládat důkazy a analýzy před určením a navržením řešení, nebo přijetím opatření nn Pečlivě usměrňovat očekávání ve chvílích, kdy by mohla stát v cestě tvůrčímu procesu Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 48. Moje příklady a poznámky: Organizace Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 22 Cíl chování: E Vytvoření bezpečného prostředí, které podpoří účastníky v podstupování tvůrčích rizik a experimentování Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Podporování a povzbuzování ostatních, aby experimentovali, a vytváření prostoru pro sdílení pocitů, které přitom zažívají nn Podpora učitelů, lektorů a mentorů při rozvíjení tvůrčí pedagogiky a zajištění, že budou hrát v rámci projektových činností aktivní roli nn Pochopení významu vytváření a udržování prostředí, ve kterém budou účastníci během celého projektu cítit podporu nn Vymezení si času na zvážení jak zajistit, aby se účastníci cítili v bezpečí nn Využívání různých přístupů k budování dobrých vztahů, aby se účastníci cítili bezpečně a dokázali riskovat i experimentovat nn Vytvoření prostředí, ve kterém se účastníci projektu cítí do věcí zapojeni, chtějí vyjádřit svůj názor, jsou sebejistí a motivovaní a sami aktivně rozvíjí vzniklé vazby Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 48. Moje příklady a poznámky: Organizace Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 23 Cíl chování: A Úspěšná spolupráce s dalšími umělci, učiteli a účastníky projektu při vytváření pocitu zodpovědnosti za zvolený postup a jeho výsledky Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Zajistit, že názory, schopnosti a příspěvky umělců, učitelů i dětí jsou vyslechnuty, oceněny a využity k dosažení cílů projektu nn Ukazovat a otevřeně vyjadřovat, že chápu význam spolupráce v rámci procesu nn Zapojovat ostatní do tvůrčích aktivit v rámci plánování nn Poukazovat na probíhající spolupráci během aktivit a aktivně vytvářet příležitosti pro to, aby pokračovala a rozvíjela se nn Vytvářet příležitosti pro ocenění a vyzdvižení významu spolupráce nn Jít příkladem v rámci aktivního a včasného plnění povinností nn Aktivně předávat odpovědnost ostatním způsoby, které mohou někdy být překvapivé nn Podporovat a motivovat ostatní k nejlepším výkonům nn Zapojení ředitele školy a/nebo dalších důležitých zúčastněných stran nn Zakládání spolupráce na vzájemné důvěře a porozu- mění Práce s ostatními Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 49. Moje příklady a poznámky: Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 24 Cíl chování: B Budování důvěry, rozvoj a řízení dobrých profesionálních vztahů Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Být ostatními uznávám pro vysokou míru profesi- onality nn Aktivně si vytvářet čas, prostor a plány pro rozvoj důležitých vztahů nn Být si vědom vztahů mezi ostatními a snažit se je podporovat a rozvíjet nn Identifikovat možné začínající problémy ve vztazích a vytvořit příležitost k tomu, aby byly včas pozitivně vyřešeny nn Být upřímný, důvěryhodný a respektovat ostatní nn Brát žáky a mladé lidi jako partnery, chovat se k nim s respektem a brát jejich nápady a problémy vážně nn Být v kontaktu s vedoucími pracovníky (třídní učitel a ředitel školy), podporovat a povzbuzovat větší míru zapojení učitelů a dalších umělců Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 50. Moje příklady a poznámky: Práce s ostatními Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 25 Cíl chování: C Vytváření týmů a podpora týmové práce i úspěšného zapojování se do týmů Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Uznávat a respektovat rozhodnutí týmu a již odsouhlasená rozhodnutí nn Dělat ústupky v případech, kdy je to prospěšné pro projekt a jeho dlouhodobé cíle nn Efektivně vést tým nn Spolupracovat konstruktivně nn Využívat aktivity, které vyžadují týmovou práci nn Nabádat mladé lidi, aby si cenili svých schopností při práci v týmech a vytvářet pro ně příležitosti, aby si v rámci týmu vyzkoušeli různé role nn Zapojovat další profesionály (jako jsou sociální pracovníci, školní psychologové, atd.) do procesu za účelem podpoření průběžného budování vztahů nn Nezapomínat na význam a hodnotu individuální práce, ani na to, jak může přispět k úspěchům týmů a projektů nn Střídat různé role v týmech, například vedení, podpora, představení dané techniky nebo přijetí role studenta Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 50. Moje příklady a poznámky: Práce s ostatními Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 26 Cíl chování: D Proaktivita a otevřenost při sdílení znalostí a informací s ostatními Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Odsouhlasit si přístup a zajistit systém sdílení informací v rámci projektu nn Prodiskutovat a zvolit nejvhodnější způsob (osobně, e-mail, Skype, telefon atd.) a čas vzájemné komunikace nn Zajistit, že všichni mají aktuální informace a ví, kde získat další podrobnosti nn Otevřeně sdílet informace při plánování a reflexi nn Zajistit transparentní a jasný způsob rozhodování nn Vnímat komunikaci jako otevřený, „vícecestný“ systém nn Sdílet informace s účastníky projektu nn Zajistit, že účastníci plně chápou své úkoly a podporovat je, aby požádali o další informace, v případě, kdy je potřebují Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 51. Moje příklady a poznámky: Práce s ostatními Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 27 Cíl chování: E Oceňování účastníků – jak dětí, tak dospělých, a jejich role spolutvůrců ve všech fázích projektu Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Z mých kroků je jasně patrné informované pochopení výhod aktivního zapojení každého z účastníků projektu nn Po celou dobu se soustředit na zajištění potřeb účastníků projektu a jejich průběžné vzdělávání nn Zaznamenat a ocenit i malé změny a zlepšení u dětí a mladých lidí nn Při práci s učiteli je důležité neustále vytvářet příležitosti pro vzájemné učení a sdílení postupů, a to jak v rámci plánování a realizace, tak reflexe nn Zasadit se o to, aby se účastníci aktivně podíleli na plánování a rozhodování nn Dávat účastníkům zpětnou vazbu a ukázat jim, že jejich volby a rozhodnutí měly váhu nn Podporovat spoluautorství a prostředí společně vytvářených hodnot nn Účastníci jsou aktivně a trvale angažováni a reflexe ukazuje, že jejich zájem o vytváření a realizaci projektu roste nn Vymezit čas a prostor k prodiskutování úspěchů a reflexi výzev a konfliktů, kterým účastníci čelili během procesu spoluvytváření hodnot nn Proces spoluvytváření hodnot je založen na respektu, porozumění a stejných etických principech Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 51. Moje příklady a poznámky: Práce s ostatními Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 28 Cíl chování: F Oceňování a podpora začleňování (sociální, kulturní, genderové, ekonomické a mezigenerační) Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Plánovat, proaktivně řešit otázky rozmanitosti a pozitivním způsobem využívat vliv různých kultur nn Respektovat vyznání, hodnoty a kulturní specifika druhých nn Zpochybňovat diskriminaci a předsudky způsobem, který podporuje učení se a osobní rozvoj nn Podporovat mezigenerační aktivity s aktivním zapojením dětí a rodičů nn Počítat se sociálními, kulturními, ekonomickými a fyzickými překážkami účasti v projektu a řešit je nn Využívat postupy, které umožní začlenění účastníků se zdravotním postižením nn Otevřeně deklarovat hodnotu a jedinečnost příspěvku každého z účastníků nn Chápat a sdílet svůj vlastní hodnotový systém a stavět se proti předsudkům, včetně svých vlastních Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 51. Moje příklady a poznámky: Práce s ostatními Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 29 Cíl chování: A Navrhování a realizace inspirativních tvůrčích vzdělávacích aktivit Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Používat terminologii odpovídající věku účastníků a přístupy, které jsou pozitivní, povzbuzující a motivující nn Účastníci jsou aktivně zapojeni a při reflexi vyjadřují své nadšení ze společné práce nn Ujistit se, že se účastníci cítí být vítanou součástí projektu, jsou povzbuzovaní a společensky anga- žovaní nn Být aktivním posluchačem nn Věnovat pozornost různým stylům, jakými se děti učí (vizuální, auditivní nebo kinestetický) a přizpůsobovat přístup tak, aby byli všichni efektivně zapojeni Osobní předání a zprostředkování Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 52. Moje příklady a poznámky: Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 30 Cíl chování: B Vytváření aktivit, které jsou přiměřeně náročné pro ostatní Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Podporovat mladé lidi v tom, aby přijímali stále větší a rozsáhlejší míru osobní odpovědnosti nn Účastníci v rámci reflexe sdělují, že aktivity byly náročné nn Uznávat a oceňovat tvrdou práci a úsilí nn Dávat mladým lidem příležitost pracovat na úskalích, kterým čelí nn Dávat účastníkům možnost přemýšlet o tom, co se naučili nn Zajistit, že účastníci chápou a jsou schopni vysvětlit očekávané výstupy, pokud byly sdíleny na začátku projektu nn Vybízet mladé lidi i dospělé, aby operovali mimo svou komfortní zónu nn Podporovat účastníky v tvoření a zdokonalování vlastní práce a chtít po nich, aby byla její kvalita vysoká nn Vytvářet prostor pro sdílení a reflexi pozitivních i negativních emocí nn Ukázat, že moje role nespočívá v poskytování odpovědí, ale je o tom dát účastníkům prostor promyslet, vytvořit a sdílet nápady Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 53. Moje příklady a poznámky: Osobní předání a zprostředkování Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 31 Cíl chování: C Vnímání jednotlivých členů kolektivu a aktivní působení na to, aby byli všichni účastníci do aktivit zapojeni Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Být během činnosti vždy „přítomen“ a rychle identifikovat stav, kdy někdo z účastníků „přítomen“ není a neúčastní se aktivit. Na situaci pak rychle zareagovat nějakou změnou/úpravou nn Reagovat na verbální i neverbální projevy nn Být ochoten činnost zastavit a přiznat, když něco nefunguje nn Používat řadu technik, které dokáží oslovit všechny kategorie žáků, a které zajišťují úspěšné zapojení všech účastníků nn Pravidelně sledovat rozpoložení účastníků – pomocí vhodných otázek, povzbuzujících slov a pozitivní zpětné vazby nn Respektovat a oceňovat nápady a názory nn Spolupracovat s učiteli a motivovat je k tomu, aby zkoušeli nové styly výuky a učení se Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 53. Moje příklady a poznámky: Osobní předání a zprostředkování Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 32 Cíl chování: D Podpora pozitivních metod kontroly chování Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Dohodnout si s ostatními základní pravidla a přístupy kontroly chování a nebát se je konstruktivně připomenout, když jsou opomíjeny nn Dát žákům a mladým lidem možnost vymezit si základní pravidla chování a zároveň jim umožnit zhodnotit vlastní chování v rámci daných pravidel nn Být klidný a sebejistý při dodržování dohodnutých principů kontroly problémového chování nn Zaznamenat a ocenit dobré chování a uplatnění pozitivních principů kontroly chování nn Neztrácet osobní motivaci ani ve chvílích, kdy se řeší problémové chování účastníků nn Umožnit účastníkům, aby se vrátili k činnosti a pokračovali v pozitivním duchu nn Vyhnout se trestání, obviňování, ponižování a vynášení soudů nn Snažit se pochopit kontext špatného chování účastníků nn Zůstat k účastníkům zdvořilý i během konfliktů Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 54. Moje příklady a poznámky: Osobní předání a zprostředkování Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 33 Cíl chování: E Sebevědomí a jistota při sdílení svých pocitů a názorů s ostatními a schopnost podpořit ostatní ve sdělování jejich pocitů Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Snadno navazovat a budovat vztahy tak, aby ostatní práce se mnou bavila nn Mít pozitivní náhled na věc, který je vnímán jako autentický nn Používat postupy úspěšného řízení emocí a pocitů účastníků tak, aby mohly být sdíleny konstruktivním způsobem nn Být při činnostech energický, zapálený pro věc, expresivní a spontánní nn Být ochoten sdílet své příběhy, pokud od účastníků žádám, aby dělali totéž nn Porozumět svým pocitům/emocím a kontextu, ze kterého vycházejí Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 54. Moje příklady a poznámky: Osobní předání a zprostředkování Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 34 Cíl chování: F Pozitivní vyjadřování hodnoty práce odvedené v oblasti vzdělávání – formálním, neformálním nebo zájmovém Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Poskytovat jasný pohled na účely vzdělávání a roli, kterou v jeho rámci mohou umělci hrát nn Popisovat model kvality aplikovaný při práci Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 55. Moje příklady a poznámky: Osobní předání a zprostředkování Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 35 Cíl chování: A Využití reflexe, hodnocení a zpětné vazby jako příležitostí pro sebevzdělávání Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Pravidelná revize vlastní praxe a objektivita při stanovování silných stránek a rozvojových potřeb nn Stanovení vlastních cílů a sestavení plánu osobního rozvoje nn Sdílení toho, co jsem se naučil, a otevřenost k diskusi o tom, jak bych se mohl zlepšit nn Vstřícnost ve chvílích, kdy mi jiný z účastníků poskytuje zpětnou vazbu nn Trvající motivace i při práci v náročných situacích nn Vnímání chyby jako příležitosti pro osobní rozvoj a úvahy o tom, „proč se věc nepodařila“ a „jak dělat v budoucnu věci lépe“ nn Nepřetržité hodnocení vlastní práce nn Používání a sdílení vlastních způsobů provádění reflexe (například psaní osobního deníku atd.) Reflexe a hodnocení Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 56. Moje příklady a poznámky: Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 36 Cíl chování: B Využití reflexe, hodnocení a zpětné vazby jako příležitostí pro zprostředkování znalostí ostatním účastníkům Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Vedení sezení za účelem provedení reflexe a hodnocení, do kterých jsou aktivně zapojeni ostatní, aby se podělili o své nové znalosti nn Používání řady kreativních reflexních aktivit a cvičení, které odrážejí potřeby účastníků projektu, učitelů, vychovatelů a mentorů nn Účastníci projektu, učitelé, lektoři a mentoři vyjadřují, že jejich názory jsou oceňovány a ovlivňují budoucí činnosti nn Účastníci projektu sdělují, co se naučili, jsou pozitivní v hodnocení významu reflexe a používají reflexi i nadále, nad rámec projektových aktivit nn Poskytování zpětné vazby k tvůrčímu procesu účastníků a snaha motivovat je ke zvýšení kvality práce nn Používání zpětné vazby jako nástroje k objasnění určitých rozhodnutí učiněných účastníky nn Používání zpětné vazby k tomu, aby účastníci mohli upravit techniku a korigovat nápady i své chování v budoucnu nn Umožnění reflexe, hodnocení a zpětné vazby jak na skupinové, tak individuální úrovni nn Oceňování výsledků reflexe, hodnocení a zpětné vazby od všech účastníků nn Podporování žáků a mladých lidí v tom, aby přemýšleli o procesu získávání svých znalostí a uvědomili si, co pozorovali, když znalosti získávali ostatní nn Používání reflexe jako prostředku, který umožňuje mladým lidem prozkoumat možnosti a definovat strategii pro řešení konfliktů, problémů a neshod Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 56. Moje příklady a poznámky: Reflexe a hodnocení Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 37 Cíl chování: C Zajištění, že reflexe a hodnocení ovlivní plánování budoucích aktivit Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Zahrnovat znalosti získané osobně nebo druhými do plánování budoucích aktivit nn Aktivně povzbuzovat ostatní, aby zvážili, jak budou dál pokračovat v učení nn Předkládat nápady a návrhy pro budoucí činnosti na základě pečlivé analýzy výuky nn Ostatní cítí, že jejich názory mají váhu nn Využívat výsledky reflexe a hodnocení pro krátkodobé i dlouhodobé plánování Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 57. Moje příklady a poznámky: Reflexe a hodnocení Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 38 Cíl chování: D Používání různých technik dotazování pro získání zpětné vazby od ostatních tím, že zjistíme jejich pohled na věc, názory a myšlenky Příklady: Zde můžete zaškrtnout příklady chování, které se podle vás vztahují k vaší praxi. Využijte volné místo k doplnění dalších příkladů z vlastní praxe. nn Dokázat ostatním vysvětlit různé techniky dotazo- vání nn Být zvědavý, zvídavý a používat různé techniky dotazování, vhodné pro danou skupinu a kontext nn Aktivně oceňovat všechny příspěvky nn Využívat řadu cvičení a přístupů podporujících reflexi a hodnocení Pro více tipů, jak zlepšit dané chování, přejděte prosím na stranu 57. Moje příklady a poznámky: Reflexe a hodnocení Moje sebehodnocení (zaškrtnětě jednu z možností) Jsem: začátečník/začátečnice středně pokročilý/á pokročilý/á expert/ka 39 Můj osobní plán rozvoje 8. Můj osobní plán rozvoje Zde si můžete poznamenat své potřeby a plány rozvoje kompetencí a cílů chování uvedených výše. Stránku můžete aktualizovat kdykoli se vám podaří některý z úkolů splnit, identifikujete nové oblasti rozvoje, nebo dostanete chuť vyzkoušet nějaký nápad. Činnost Plánované datum dokončení: 40 Naše definice kreativity 9. Naše definice kreativity Rozvíjení kreativity dětí a mladých lidí vyžaduje, abychom jasně stanovili, s jakou definicí pracujeme, a které formy kreativity mají pozitivní vzdělávací přínos pro studenty. Při přípravě SACF jsme použili definici kreativity vycházející z prací Guye Claxtona, Billa Lucase a Ellen Spencerové z Centre for Real-World Learning, Winchester University v Anglii. Jejich cílem bylo vytvořit společný jazyk kreativity, který bude přirozený a srozumitelný pro učitele, děti a mladé lidi, a který bude snadné používat. Vytvořený slovník byl testován ve spolupráci s učiteli i ve třídách. Učitelé potvrdili, že „kreativní vzorce chování mysli“, jak jsou definovány Claxtonem a kol., byly při učení důležité a snadno rozpoznatelné. V důsledku toho bylo stanoveno následujících pět primárních a patnáct sekundárních kreativních vzorců chování mysli: 1. Zvídavost Přemítání a kladení otázek Bádání a zkoumání Vytváření podnětných domněnek 2. Vytrvalost Zvládání nejistoty Nevzdávání se při nesnázích Odvaha se lišit 3. Představivost Hra s možnostmi Vytváření souvislostí Používání intuice 4. Disciplinovanost Tvoření a zlepšování Rozvíjení technik Kritická reflexe 5. Spolupráce Adekvátní spolupráce Poskytování a přijímání zpětné vazby Sdílení „vytvořeného“ Tato definice vychází z přesvědčení, že všechny děti a mladí lidé mají kapacitu pro to rozvíjet svoji kreativitu. 41 Tabulka Sebehodnotícího kompetenčního rámce Z údajů zadaných do tabulek 5 kompetencí je automaticky generována souhrnná tabulka. Použitím vašeho průměrného skóre za každou z 5 kompetencí je vytvořen souhrnný graf, který poskytuje názorný přehled vašich silných stránek a pravděpodobných potřeb dalšího rozvoje. Nalevo je příklad souhrnného grafu. Sdílení vlastní tvůrčí praxe s účastníky a její využití pro vytváření zajímavých příležitostí k osvojování si vědomostí, které zaručí vysoce kvalitní výstupy Ochota přijmout a vytvářet tvůrčí rizika a udělat krok do neznáma Ukázka vlastní kreativity a podpora ostatních v rozvíjení jejich kreativity Poznání, že tvůrčí praxe často není lineární Uvědomění si, že tvůrčí praxe je o kombinování uměleckých disciplín, materiálů, přístupů a nápadů 0 1 2 3 4 Umělecká a tvůrčí praxe Souhrnný graf průměrných výsledků bodových hodnocení 5 kompetencí Organizace Práce s ostatními Osobní předání a zprostředkování Reflexe a hodnocení Umělecká a tvůrčí praxe 10. Tabulka Sebehodnotícího kompetenčního rámce Přílohou tohoto materiálu je tabulka v Excelu, která zahrnuje šest samostatných záložek – jednu pro každou z pěti kompetencí a celkovou souhrnnou tabulku. Pro každou z pěti kompetencí je zvláštní tabulka pro zadání hodnotícího skóre ke každému z vzorců chování. Zadáte-li skóre do tabulky, je automaticky generován graf. Napravo je uveden příklad pro uměleckou a tvůrčí praxi. 42 Rady a návrhy, jak zlepšit své kompetence A Sdílení vlastní tvůrčí praxe s účastníky a její využití pro vytváření zajímavých příležitostí k osvojování si vědomostí, které zaručí vysoce kvalitní výstupy ll Pozorujte výuku a principy získávání znalostí ve třídách u různých věkových kategorií. ll Prozkoumejte materiály k technikám dotazování na následujících webových stránkách: http://teachertools.londongt.org/?page=questioningTechniques ll Experimentujte s různými technikami dotazování ve snaze získat zpětnou vazbu. ll Učte se od/pracujte společně s dalšími odborníky a experty. ll Podělte se o své rituály a přístupy ke své odborné praxi s účastníky. ll Vyzkoušejte neverbální diskusi nebo sdílení preferencí např. vyjadřováním názorů, postojů a myšlenek pomocí barevně kódovaných karet, sdílením pocitů pomocí gest, generováním myšlenek a nápadů při štafetovém „rychlopsaní“. ll Experimentujte s různými technikami podporování diskuse – práce ve dvojicích, pomocí objektů jako fokusu pro nápady, které mají být sdíleny. ll Umožněte účastníkům podělit se o tvůrčí proces prostřednictvím představení, výstavy, promítání atd. Umělecká a tvůrčí praxe 11. Rady a návrhy, jak zlepšit své kompetence Sestavili jsme seznam zdrojů, jako jsou videa, publikace, internetové stránky atd., a doplnili je dalšími radami a návrhy, které vám mohou pomoci rozvíjet vaši praxi, specifické kompetence a modely chování. Jsou řazeny podle kompetencí a cílů, viz výše, přirozeně se ale příklady mohou překrývat a vztahovat se k více než jen jedné oblasti. Pokud víte o jakýchkoliv jiných zdrojích, které by mohly být užitečné pro ostatní umělce, prosím podělte se o ně s námi zasláním e-mailu na: icenet@cceengland.org. 43 Rady a návrhy, jak zlepšit své kompetence B Ochota přijmout a vytvářet tvůrčí rizika a udělat krok do neznáma ll Celé týdny experimentujte s řadou nových „rozehřívacích“ aktivit a kreativních cvičení, která používají různé smysly, různé zdroje, různé úrovně zapojení tělesné energie a různé druhy tvůrčí praxe - získejte zpětnou vazbu od účastníků, co si o cvičeních myslí. ll Přihlaste se k vedení semináře při akcích nebo konferencích. ll Vědomě experimentujte s používanými uměleckými technikami a kreativními metodami. ll Naučte se pochopit proces podstupování rizika tím, že si sami stanovíte konkrétní nelehké úkoly a budete přemýšlet o krocích, pocitech a myšlenkách vedoucích k jejich splnění. ll Sledujte a přemýšlejte o celé řadě videí učitelů, kteří mluví o rozvoji různých kreativních přístupů k výuce a učení na následujících stránkách: http://www.creative-teachers.org ll Prozkoumejte práci Dorothy Heathcote, která vytvořila techniku plášť experta a mnoho dalších revolučních přístupů, velmi důležitých pro kreativní učení. Experimentujte s některými z jejích technik: http://www.mantleoftheexpert.com/community/about-us/dorothy-heathcote/ ll Začněte workshop, činnost nebo projekt dotazováním a generováním nápadů - kladením otázek, které odstartují debatu, dialog, konverzaci a brainstrorming, např.: „Co se stane, když?“, „Proč?“, „Co by se stalo, kdyby?“ 44 C Ukázka vlastní kreativity a podpora ostatních v rozvíjení jejich kreativity ll Přečtěte si více o tvořivosti z řady Literature Reviews by Creativity, Culture & Education http://www.creativitycultureeducation.org/wp-content/uploads/rhetorics-of-creativity-2nd-edition-87.pdf http://www.creativitycultureeducation.org/wp-content/uploads/CCE-Progression-in-Creativity-Literature-­ Review-2012.pdf http://www.creativitycultureeducation.org/wp-content/uploads/CCE-childhood-culture-and-creativity-­a- literature-review.pdf ll Uvažujte o svých vlastních tvůrčích schopnostech na základě sebehodnocení pěti kreativních vzorců chování mysli. ll Sledujte a přemýšlejte o TED Talk od Sira Kena Robinsona: http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity ll Navštivte stránky Thomas Tallis School a seznamte se s přístupem školy k rozvoji vzdělávání žáků napříč osnovami: http://www.thomastallisschool.com/tallis-habits.html D Poznání, že tvůrčí praxe často není lineární ll Vyhledejte na webu příklady mentálních map a brainstormingových nástrojů, například ty, které podporují laterální a kreativní myšlení. Vyzkoušejte některé z nich v různých vzdělávacích kontextech. ll Promluvte si s ostatními o cvičeních, která používají pro povzbuzení dětí k rozvíjení kreativního myšlení. Mohou vám doporučit aktivity, které používají k otevření obzorů v momentech, kdy se mladí lidé na něčem „zaseknou“ a nedokáží najít řešení. ll Vytvořte si příručku užitečných cvičení, z níž můžete čerpat v případě potřeby. ll Naučte se různé techniky provádění reflexe. Rady a návrhy, jak zlepšit své kompetence 45 Rady a návrhy, jak zlepšit své kompetence E Uvědomění si, že tvůrčí praxe je o kombinování uměleckých disciplín, materiálů, přístupů a nápadů ll Projděte si webové stránky jako například: http://www.softhook.com/crowd.htm http://www.youtube.com/watch?v=RgZW9cwwl_o ll Zjistěte jaké speciální zájmy/dovednosti/schopnosti/talent mají účastníci projektu pomocí cvičení, jako je „někoho něco učit“, kde účastníci mají naučit nějakou svojí dovednost druhé, nebo účastníky zapojte do cvičení, ve kterém mají sepsat 10 věcí, ve kterých vynikají: „Vynikám v ...“ ll Zapojte se do sítí a struktur sdružujících odborníky z různých profesních oblastí a zahrňte je do své praxe, nebo se od nich naučte nové perspektivy, nápady atd. ll Navštěvujte výstavy, sledujte vystoupení a čtěte. Veďte si záznamy (poznámkový sešit, výstřižkový deník, klasický deník) o nápadech, které vás inspirují, a sbírejte příklady, ze kterých byste mohli čerpat v budoucnu. ll Sdílejte různé strategie, které používáte ve své praxi k překonání tvůrčích bloků, například rychlost práce – velice pomalu vs. velmi rychle, využívání hravých přístupů spíše než logického myšlení, pohled na téma ze zcela jiné perspektivy, vizualizační techniky, rychlý návrh a jeho následné dotažení nebo nácvikové techniky. ll Využijte předměty, artefakty, kostými (i ty, které najdete nebo vyplynou z běžného deního života) a diskutujte o nich, važte si jich a hrdě je vystavte. 46 A Vytváření realistických projektových plánů, které zahrnují jasné cíle, termíny a požadavky na zdroje. Plány jsou předkládány ostatním, kteří je musí pochopit ll Zamyslete se nad projektem, který nedopadl dobře. Identifikujte faktory, které k tomu přispěly a jak by bylo možné je řešit prostřednictvím lepšího plánování. ll Sledujte a přemýšlejte o videích učitelů, kteří vysvětlují, jak rozvoj kreativního učení vede k flexibilnějšímu plánování: http://www.creative-teachers.org ll Vytvořte seznam věcí, na které se při plánování projektů musíte zaměřit. ll Zvažte, jak rozvrhnout čas, který máte k dispozici. ll Vyhledejte na webu příklady šablon a formulářů pro plánování projektů. ll Promluvte si se zkušenějšími umělci o tom, jak plánovat projekty a požádejte je o vysvětlení jejich přístupu k plánování. ll Vytvořte si šablonu pro naplánování projektů a požádejte ostatní, aby se k ní vyjádřili. ll V průběhu projektu stanovte čas, kdy s ostatními zhodnotíte plnění stanoveného plánu a případně navrhnete způsoby, jak další průběh přizpůsobit vzniklým změnám. Organizace Organizace 47 B Dobrá organizace dodávek materiálů a pomůcek během činností v rámci projektu a zajištění potřebných prostorů ll Vytvořte a používejte jednoduché plánovací šablony pro každé ze sezení v rámci projektu. ll Rozvrhněte si dobře čas a zkontrolujte poznámky, než se pustíte do dané aktivity. Ujistěte se, že máte všechny nástroje a pomůcky (včetně záložních) potřebné pro plánovanou aktivitu a udělejte poslední úpravy prostoru. ll Používejte mentální mapu k identifikaci potenciálních rizik a možných efektivních řešení. ll Diskutujte/identifikujte vhodné zdroje společně se zúčastněnými stranami. ll Zvažte, zda nepřipravit dvě varianty sezení – s minimálním a maximálním obsahem. Umožní vám to být flexibilní a přizpůsobit průběh sezení potřebám účastníků. C Sebejisté vystupování během vyjednávání, ale vždy s důrazem na zdravý úsudek ll Při vyjednávání časového penza vystupujte s rozmyslem, abyste neudělali ukvapené rozhodnutí, kterého budete později litovat. ll Na jednání choďte vždy dobře připraveni – zvažte všechny možné alternativy (jejich výhody a nevýhody), přemýšlejte o výsledku, kterého chcete dosáhnout, ale zvažte i to, co by preferovala druhá strana, co by ji potěšilo. Stanovte si věci, ze kterých nemůžete slevit, a zvažte, zda existuje řešení přijatelné pro všechny. Nakonec shrňte, co bylo dohodnuto. ll Kupte si nebo půjčte knihu o umění vyjednávat a ovlivňovat průběh jednání. ll Buďte si vědomi emoční stránky věci – neignorujte ji. Organizace 48 D Řízení očekávání druhých s cílem dosáhnout společných řešení vzniklých překážek a problémů ll Pročtěte si příspěvek na Wikipedii o aktivním naslouchání: http://www.wikihow.com/Actively-Listen ll Podívejte se a zamyslete se nad povídáním Steva Conveyho: https://www.youtube.com/watch?v=d57-kU1vatw&feature=youtu.be ll Zamyslete se nad následujícími rozhovory TEDx talks o vytrvalosti: http://www.youtube.com/watch?v=DbC18wFkHNI http://www.youtube.com/watch?v=isfw8JJ-eWM E Vytvoření bezpečného prostředí, které podpoří účastníky v podstupování tvůrčích rizik a experimentování ll Experimentujte – pracujte s jinou uměleckou disciplínou, v novém prostoru, různým tempem. Začleňte více aktivit s otevřeným koncem. Otevřeně fakt, že experimentujete, sdělte účastníkům. ll Zeptejte se spolupracovníků, dalších umělců a odborníků z jiných (netvůrčích odvětví), jak vytvářejí bezpečný prostor (fyzicky a emocionálně) při organizování aktivit. ll Jděte účastníkům příkladem a nebojte se riskovat. Tím podpoříte jejich ochotu podstupovat rizika. ll Osvojte si další klíčové strategie vytváření bezpečného prostoru pro účastníky. Organizace 49 A Úspěšná spolupráce s dalšími umělci, učiteli a účastníky projektu při vytváření pocitu zodpovědnosti za zvolený postup a jeho výsledky ll Rozvíjení toho, co cítíte, je důležitou součástí úspěšné spolupráce a spoluvlastnictví. ll Vyzkoušejte si kreativní cvičení, abyste zjistili, co znamená dobrá spolupráce a spoluvlastnictví. ll Pozorujte zkušenějšího umělce ve fázi plánování projektu a zapiště si, co jste se naučili. ll Vytvořte aktivity, které umožní zapojit do plánování projektu různé typy studentů – vizuální, auditivní, kinestetické atd. ll Proveďte se spolupracovníky „audit dovedností“, abyste identifikovali a ocenili, co kdo do projektu přináší. ll Podívejte se na video-rozhovory TED talks o spolupráci: http://www.youtube.com/watch?v=HKGkBRk1kSo http://www.youtube.com/watch?v=DmGn2X9SETk Práce s ostatními Práce s ostatními 50 Práce s ostatními B Budování důvěry, rozvoj a řízení dobrých profesionálních vztahů ll Zapište si, jaké jsou vaše očekávané normy profesionálního chování a co budete dělat k jejich dosažení – vše v průběhu projektu hodnoťte. ll Než začne projekt, seznamte se s klíčovými spolupracovníky – jděte mimo jejich pracoviště, navštivte společně galerii, jděte na procházku. Prozkoumejte jejich očekávání od projektu a obavy, podělte se o to, co se chcete naučit a zjistěte, jaká jsou jejich očekávání od vaší osoby. ll Zdržujte se ve škole a ukažte aktivní zájem o její fungování a život v ní. ll Buďte otevření a sdílejte své pocity. ll Najděte kreativní způsoby, jak poděkovat jednotlivcům a ocenit jejich příspěvky. ll Naučte se meditační techniky. C Vytváření týmů a podpora týmové práce i úspěšného zapojování se do týmů ll Při práci v týmech aktivně oceňujte všechny dílčí úspěchy a přispění jednotlivých členů, kteří týmu pomohou uspět. ll Vzpomeňte si na situaci, kdy jste úspěšně pracovali v produktivním a spokojeném týmu. Zapište si: jak a proč tým pracoval dobře, čím jste přispěli k jeho úspěchu, co dělali ostatní, co se stalo, když se něco pokazilo a jak se to vyřešilo. ll Osvojte si různé styly vedení a koučingu. ll Provádějte team-buildingová cvičení a společně je hodnoťte. Marshmallow challenge je jednou z dobrých a zábavných týmových výzev: http://www.ted.com/talks/tom_wujec_build_a_tower?language=en 51 Práce s ostatními D Proaktivita a otevřenost při sdílení znalostí a informací s ostatními ll Diskutujte s ostatními o možnostech sdílení znalostí a informací. ll Naučte se používat funkci sdílení souborů nebo hostingovou službu, abyste mohli snadno sdílet všechny klíčové dokumenty s ostatními. F Oceňování a podpora začleňování (sociální, kulturní, genderové, ekonomické a mezigenerační) ll Iniciujte průzkum a zjistěte víc o komunitě, se kterou pracujete. ll Rozvíjejte své znalosti čtením Praktického průvodce k práci s diverzitou ve škole a třídě vytvořené organizací UNESCO: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001375/137522e.pdf E Oceňování účastníků – jak dětí, tak dospělých, a jejich role spolutvůrců ve všech fázích projektu ll Přečtěte si následující příspěvek o konzultování s mladými lidmi: http://www.creativitycultureeducation.org/wp-content/uploads/cce-lit-review-consulting-young-people-256.pdf ll Přečtěte si literaturu o sociálním konstruktivismu. ll Navštivte stránky podporující hlas studentů: http://studentvoice.co.uk/ http://www.pupilvoicewales.org.uk/ http://www.schoolcouncils.org/news/student-voice-new-research/ ll Prozkoumejte „žebřík“ Rogera Harta z materiálu Your People’s Participation: http://www.unicef-irc.org/publications/pdf/childrens_participation.pdf https://www.google.co.uk/search?q=roger+hart’s+ladder+of+young+people’s+participation&biw=1600&bih= 805&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=rC4sVcinL8WSsgHdu4CYDw&ved=0CAYQ_AUoAQ 52 A Navrhování a realizace inspirativních tvůrčích vzdělávacích aktivit ll Sledujte lekce a umělecké/kreativní/kulturní činnosti s dětmi napříč různými věkovými kategoriemi. ll Všimněte si, jaké další aktivity dělají umělci s dětmi různého věku – zaměřte se na to a přemýšlejte o tom, jak cíleně zapojují každého z účastníků, mění tempo, obsah činností, a jak na to děti reagují. ll Pusťte si video o vytvoření sociálního prostoru ve třídě: http://www.signaturepedagogies.org.uk/common-approaches/making-the-classroom-social ll Vyhledejte na webu modely a příklady aktivního využívání umění naslouchat. ll Vyhledejte informace o různých učebních stylech a způsobech myšlení a zkuste experimentovat v plánování a realizaci činností: http://www.learning-styles-online.com/overview/ http://www.debonoforschools.com/asp/six_hats.asp ll Projděte si web s nápady a návrhy dramatických her, které můžete použít a adaptovat ve své praxi: http://www.dramatoolkit.co.uk/drama-games ll Přizpůsobujte intenzitu hlasu (od tichého k hlasitému), tempo práce (od pomalé k rychlé) a škálu aktivit (od malé k velké). Osobní předání a zprostředkování Osobní předání a zprostředkování 53 B Vytváření aktivit, které jsou přiměřeně náročné pro ostatní ll Sledujte ostatní odborníky a reflektujte jejich přístup k práci. ll Přečtěte si následující stránku a shlédněte videa: http://www.signaturepedagogies.org.uk/common-approaches/being-like-an-artist/the-use-of-open- ended-challenge ll Vytvořte a průběžně doplňujte svoji vlastní sadu nástrojů, her a aktivit reflexe, ze které budete moci rychle čerpat, pokud bude třeba změnit činnost. ll Získejte další informace o konceptu zóny osobního komfortu a způsobech, jak přimět lidi z ní vystoupit. C Vnímání jednotlivých členů kolektivu a aktivní působení na to, aby byli všichni účastníci do aktivit zapojeni ll Experimentujte s různými přístupy a technikami – například pracovat individuálně, ve dvojicích, v malých skupinách, všichni společně, nebo měňte rychlost provádění činností - pracujte pomalu a rychle nebo využívejte neverbální přístupy k zapojení studentů do činností. ll Podívejte se na následující video o změnách tempa: http://www.signaturepedagogies.org.uk/common-approaches/managing-the-time-and-space/flexibility-in-pacing ll Přečtěte si zprávu společnosti Creativity, Culture & Education o individuálních pedagogických stylech umělců, kteří se zapojili do projektu Creative Partnerships: http://www.creativitycultureeducation.org/wp-content/uploads/Signature_Pedagogies_Final_Report_April_2012.pdf ll Projděte si webové stránky společnosti Signature Pedagogies a srovnejte svůj typický styl výuky. ll Prozkoumejte model „vysoce funkčního vzdělávacího prostředí“ (High-Functioning Classroom) a zkuste jej využít při plánování aktivit: http://www.creativitycultureeducation.org/wp-content/uploads/Changing-Young-Lives-2012.pdf (p. 20) Osobní předání a zprostředkování 54 Osobní předání a zprostředkování D Podpora pozitivních metod kontroly chování ll Sledujte následující videa umělců k problematice metod kontroly chování: http://www.signaturepedagogies.org.uk/common-approaches/making-the-classroom-social/managing- behaviour-differently ll Přečtěte si některý z materiálů o technice pozitivního dotazování (appreciative enquiry) – např. od Davida L. Cooperrindera. E Sebevědomí a jistota při sdílení svých pocitů a názorů s ostatními a schopnost podpořit ostatní ve sdělování jejich pocitů ll Podívejte se na následující videa umělců pracujících ve školách: https://vimeo.com/88070294 https://vimeo.com/88749221 ll Uvažujte o svých vlastních pocitech a emocích, snažte se pochopit, odkud vycházejí a proč existují. Přemýšlejte o tom, jaký je váš skutečný stav mysli a jaký by mohl mít vliv na ostatní účastníky a tvůrčí proces učení. 55 Osobní předání a zprostředkování F Pozitivní vyjadřování hodnoty práce odvedené v oblasti vzdělávání - formálním, neformálním nebo zájmovém ll Přečtěte si zprávu UNESCO Delors: Learning: the treasures within to understand the four pillars of education: http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/rethinking- education/visions-of-learning ll Přečtěte si závěry výzkumu společnosti The Signature Pedagogies, který se soustředil na umělce pracující v programu Creative Partnerships v Anglii (viz link níže) a zvažte, které specifické umělecké metody používáte při své práci vy a jaký je váš osobitý pedagogický styl. Rozeberte své postřehy s někým, s kým jste pracovali na společném projektu – sdělte jim své postřehy a zeptejte se na jejich názor. http://www.creativitycultureeducation.org/wp-content/uploads/Signature_Pedagogies_Final_Report_ April_2012.pdf ll Přečtěte si názory ostatních umělců na to, jak by mělo vypadat dobré vzdělávání: http://www.signaturepedagogies.org.uk/core-beliefs/what-should-a-good-education-be-like 56 Reflexe a hodnocení A Využití reflexe, hodnocení a zpětné vazby jako příležitostí pro sebevzdělávání ll Neustále si vše zapisujte – veďte si deník, pořizujte fotografie, schovávejte náčrtky a výkresy a zaznamenávejte všechny významné události nebo okamžiky, které byly důležité pro učení. Ujistěte se, že součástí dokumentace je i reflexe a hodnocení a nejde jen o záznam událostí. ll Přečtěte si zprávu níže, která obsahuje hodnocení umělců vlastní praxe, a užitečná cvičení k reflexi, která byste mohli vyzkoušet: https://www.dropbox.com/s/jnpzx0ktjz3tyyk/AiCE%20Practical%20Guide.pdf ll Aktivně vyhledávejte zpětnou vazbu od ostatních jako příležitost k učení se. ll Prozkoumejte možnosti získání odborného vedení nebo práce vedle zkušenějšího umělce. B Využití reflexe, hodnocení a zpětné vazby jako příležitostí pro zprostředkování znalostí ostatním účastníkům ll Příklady cvičení zaměřených na reflexi a užitečné tipy: http://icenet.ning.com/profiles/blogs/ideas-for-reflection-exercises http://www.capeuk.org/wp-content/uploads/2010/05/Journey.pdf http://www.capeuk.org/wp-content/uploads/2010/05/Looking-Inside-Creative-Learning.pdf pp. 19–20 ll Sledujte postupy provádění reflexe u ostatních. ll Experimentujte se širokou škálou cvičení zaměřených na reflexi. Reflexe a hodnocení 57 Reflexe a hodnocení C Zajištění, že reflexe a hodnocení ovlivní plánování budoucích aktivit ll Přečtěte si více o reflexi: http://www.skillsyouneed.com/ps/reflective-practice.html D Používání různých technik dotazování pro získání zpětné vazby od ostatních tím, že zjistíme jejich pohled na věc, názory a myšlenky ll Přečtěte si taxonomii a techniky dotázování podle Blooma. ll Vyzkoušejte různé techniky dotazování v rámci tvůrčích činností. ll Zaznamenejte si otázky, na které se ptáte při práci s mladými lidmi. Možná pro vás bude užitečné rozdělit je na jednotlivé kategorie: např. ty, které ověřují porozumění; ty, které dávají instrukce; otevřené nebo uzavřené otázky atd. Zamyslete se nad tím, pomocí jakého druhu otázek jste získali nejobsáhlejší odpovědi studentů. ll Zahajte proces reflexe a hodnocení provokativní nebo velmi složitou otázkou. ll Je důležité ocenit sdílení informací a techniku práce prostřednictvím odpovědí. Tento přístup může poskytnout dílčí vysvětlení a odhalit různé pohledy na věc, které ukazují, jak jsme k odpovědi dospěli. Dobrá otázka je: „Objasníš mi své myšlenkové pochody?“ ll Pokládejte otázky, na které neexistuje jednoznačná či správná nebo nesprávná odpověď. Tento postup umožní zapojit studenty všech úrovní dovedností. ll Natočte si workshop a poté si video pusťte se studenty a rozeberte je. Soustřeďte se na otázky, které studenti kladli, a určete, kde se nachází v Bloomově taxonomii – jedná se o otázky nižšího nebo vyššího řádu? 58 Poděkování 12. Poděkování Rádi bychom poděkovali všem partnerům tohoto projektu a dalším spolupracovníkům, včetně umělců, jejichž připomínky a náměty, stejně jako reálná praxe, byly neocenitelné. Seznam partnerských organizací (v abecedním pořadí) nn Creativity, Culture and Education (CCE), Spojené království Velké Británie a Severního Irska nn Cultuur-Ondernemen (‘Culture-Entrepreneurship’), Nizozemí nn Interacta, Chorvatsko nn Oppland fylkeskommune, Den Kulturelle Skolesekken (‘Oppland County Council, Cultural Rucksack’), Norsko nn Společnost pro kreativitu ve vzdělávání (‚Association for Creativity in Education’), Česká republika nn T-Tudok, Maďarsko nn Vitamine C, Belgie Seznam spolupracujících organizací (v abecedním pořadí) nn Annantalo, Helsingin kulttuurikeskus (‘Annantalo Arts Centre, City of Helsinki Cultural Office’), Finsko nn Drömmarnas Hus (‘House of Dreams’), Švédsko nn Mocca Amsterdam, Nizozemí nn U2_Kulturelle Bildung (‚Centre for Cultural Education’), Dortmunder U, Německo nn Ugdymo plėtotės centras (‚Education Development Centre’), Litva nn Zètema Progetto Cultura, Itálie Grafické zpracování Brand Content, brandcontent.hu Poděkování za možnost použít fotografie Emma Bowen, Artists in Creative Education Pakistan Siv Kolås, Creative Partnerships Oppland Kontakt Email: ICEnet@cceengland.org Pro více informací o projektu, jeho vývoji, výsledcích a začleněných organizacích navštivte: http://icenet.ning.com/page/traksfora-leonardo Projekt Training Requirements and Key Skills for Artists and Creative Practitioners to Work in Participatory Settings (TRaKSforA) spolufinancovala: Za podpory Programu celoživotního vzdělávání Evropské unie Za obsah publikace odpovídá výlučně autor. Publikace nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, které jsou jejím obsahem.