ÚVODNÍ INFORMACE PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SP2BK_SP1 Speciální pedagogika 1 SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1 informace o absolvování - ZKOUŠKA  doporučení – přečíst si knihu se spec. ped. tématikou, nebo film  forma – on-line testy  termíny – budou v IS  pro absolvování – nutných 70 % správných odpovědí  36 otázek  25 dobře na E  okruhy – v IS Kontakty  PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. gajzlerova@ped.muni.cz konzultační hodiny dle individuální domluvy Literatura povinná Povinná literatura:  PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.  BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU, 2013  ŠENKÝŘOVÁ, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210- 2996-X Literatura povinná Další publikace Další publikace Připravuje se:  Inkluzivní pedagogika Viktor Lechta a kol. Nakl. Portál 2016 Kurikulární dokumenty + Legislativa  Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání  Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů  novela 82/2015 Sb.  konsolidované znění školského zákona  Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních  Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – účinnost od 1.9.2016 terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy Speciální pedagogika1 zajímavosti  https://youtu.be/YjQYLdAFgEA na zastávku - ZP  https://youtu.be/p26QUHhi28M překážka - ZP  https://youtu.be/6ZQf6U9Sagw autobus - ZP  https://youtu.be/MojJ2wLP4Eo nádraží - SP  https://youtu.be/DCzp-QTCiac komunikace - TP  https://youtu.be/UrB0ZuZbAUc plošina - TP  https://youtu.be/1z4Ocjo-9Pg exkurze - TP  www.chodicilide.cz  http://www.chodicilide.cz/vyuka/  https://youtu.be/-QQV89b4y-M - taxi  https://youtu.be/wvMEpRNobW8 - akrobacie  https://youtu.be/6Rq_12gIy4w - horolezec Označení odlišnosti  žák s postižením, znevýhodněním  dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami  dle zákona č.561/2004 Sb. = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný - dřívější definice dle šk. zákona  NOVĚ „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“  + výčet § 16, odst. 9  vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb.  Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných  Žáky pro vzdělávací účely nečleníme podle původních diagnostických kategorií, ale hodnotíme potřebu úpravy podmínek jejich vzdělávání. Urči, o kterou „pedii“ se jedná… www.chodicilide.cz Videa a spoty Historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2 Spec. ped. vývojové fáze Národní dokumenty Budu chodit do stejné školy… http://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zU Ld3sUPLzsC6jkwql8bR0aod Legislativní opatření  ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009)  na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (2010–2014)  koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010  cíle a opatření směřují k posílení inkluzivního pojetí výchovy a vzdělávání na všech stupních a typech škol (principy, metody inkluze, kompetence pedagogů)  Akční plán inkluzivního vzdělávání (APIV) na období (2016 – 2018) – na vědomí vládou přijat 29.7.2015 Legislativní opatření3 Zákon  Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zákon č. 82/2015 Sb.)  § 16 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  16a, 16b  § 116 Školská poradenská zařízení  http://www.msmt.cz/dokumenty/konsolidovany-text- skolskeho-zakona Vyhlášky  dřív Vyhláška č. 73/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 147/2011 Sb. a vyhl. č. 103/2014 Sb. – platnost do 1.9.2016  definují stupně podpůrných opatření, vyrovnávacích opatření  Mimořádně nadaní  Speciální vzdělávání  Individuální vzdělávací plán (IVP)  Asistent pedagoga  Vyhláška č. 27/2016  podpůrná opatření  IVP, PlPP  Asistent pedagoga  Postup při poskytování PO 1. st. / 2.-5. st.  Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona  Nadaní a mimořádně nadaní Podpůrná opatření a náležitosti s tím spojené  KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ – UPOL  Systémová podpora inkluzivního vzdělávání  http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy  http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog- vseobecny/katalog-vseobecny.pdf Použitá literatura  Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009  Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010  Mühlpachr, P. Geneze inkluzivní pedagogiky. In Bartoňová, M, Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. 2009, s. 27  M. Horňáková, Inklúzia – nové slovo, alebo aj nový obsah? In Efeta, 2006  Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů  Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných inkluzivní vzdělávání  Čím chci být  http://www.youtube.com/watch?v=- GWzgbF3QBU&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8 bR0aod školní poradenská pracoviště, pedagogickopsychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole 4 Základní přehled PPP SPC SVP z.109/2002 výchovný poradce školní metodiky prevence školní psycholog školní speciální pedagog Školská poradenská zařízení – vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. Poskytované školou definuje konsolidované znění šk. zákona č. 82/2015 Sb. Vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhlášky 197/2016 Sb. Poradenské služby ve školách  školní poradenské pracoviště Škola nově  Škola zakládá „školní poradenské pracoviště“  Zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole - obsahuje  Popis a rozsah činností  výchovného poradce  školního metodika  případně šk. speciálního pedagoga a šk. psychologa  Preventivní program školy  Podílí se na poskytování podpůrných opatření  Spolupracuje s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků (OSPOD – orgán sociálně-právní ochrany dětí)  Spolupracuje se školským poradenským zařízením Školská poradenská zařízení definuje konsolidované znění šk. zákona č. 82/2015 Sb. Vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhlášky 197/2016 Sb. SPC – Standardní činnosti; příloha č. 2  Standardní činnosti společné  Standardní činnosti speciální  Centrum poskytující služby žákům s vadami řeči  Centrum poskytující služby žákům se zrakovým postižením  Centrum poskytující služby žákům se sluchovým postižením  Centrum poskytující služby žákům s tělesným postižením  Centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením  Centrum poskytující služby žákům s poruchami autistického spektra (PAS)  Centrum poskytující služby žákům hluchoslepým  Centrum poskytující služby žákům s více vadami PPP Školská poradenská zařízení Vyhláška  Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních; ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb.  PŘÍLOHA 1-5  definuje poskytování a účel poradenských služeb  školská poradenská zařízení, dokumentaci, poskytování poradenských služeb ve škole  vzor informovaného souhlasu Středisko výchovné péče  definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění zákona č. 383/2005 Sb.  Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče  Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti středisek výchovné péče pojem, předmět, cíle, metody, terminologie PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80- 7315-157-7 Speciálněpedagogická diagnostika5 Další literatura charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom, autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání. Psychopedie6 Klasifikace (str. 291)  hloubku MR určujeme pomoci IQ  (úroveň rozumových schopností)  dle 10. revize MKN (MKN-10, ICD-10)  F 70 lehká mentální retardace LMR IQ 69 – 50  F 71 středně těžká mentální retardace STMR IQ 49 – 35  F 72 těžká mentální retardace TMR IQ 34 – 20  F 73 hluboká mentální retardace HMR IQ 19 a níže  F 78 jiná mentální retardace stanovení nesnadné pro přidružené postižení, těžké poruchy chování, pro autismus  F 79 nespecifikovaná mentální retardace MR prokázaná, ale nedostatek inf. pro zařazení do konkrétního stupně  Typ  eretický (nepokojný, dráždivý) x torpidní (apatický, netečný) x nevyhraněný Downův syndrom Videa  http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610- diagnoza/83-downuv-syndrom/video/?pridat=81  začátek 0:30; prvních 10 min Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. DMO Somatopedie7 Schéma dělení pohybových vad (klasifikace) POHYBOVÉ VADY vrozené a dědičné získané obrny centrální a periferní amputace deformace malformace + další dělení Malformace Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Komunikace se zrakově postiženými. Oftalmopedie8 Braillovo písmo Video – Klíč – nevidomí a slabozrací  http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107- klic/211562221700001/video Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití. Logopedie9 Další literatura Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými. Surdopedie10 https://www.youtube.com/watch?v=cSlGocYJ2Dk Místa vzniku Období vzniku Periferní nedoslýchavost či hluchota Centrální nedoslýchavost či hluchota převodní percepční smíšená Vrozené Získané Geneticky podmíněné Kongenitálně získané Před fixací řeči Po fixaci řeči Normální stav 0-20 dB Lehká n. 20-40 dB Středně těžká n. 40-60 dB Těžká n. 60-80 dB Stupeň postižení (dle Lejsky) Velmi těžká n. 80-90 dB Hluchota komunikační (praktická) 90 a více dB Hluchota úplná bez audiometr. odpov. Usnadňující vnímání mluvené řeči - nedoslýchaví  sluchadla  http://www.widex.cz/cs-cz/  http://w1.hearing.siemens.com/cz/04-products/products.jsp Sluchadlo nitroušní a závěsné kapesní sluchadlo http://www.audionika.cz/stranka/kapesni-sluchadla http://www.naslouchatko-do-usi.cz/1265-nova-naslouchatka-na-ceskem-trhu Osobní zesilovače Indukční smyčka http://shop.widex.cz/Indukcni-smycky.html,kat,12 Usnadňující vnímání mluvené řeči - neslyšící  kochleární implantát  dětí  http://kochlear.cz/index.php?text=3-kochlearni- implantat-recovy-procesor  http://www.novinky.cz/zena/deti/209362-sance-na- ziskani-noveho-pristroje-pro-neslysici-u-andreje- rostou.html kochleární implantát kochleární implantát Další literatur HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. Reedukace specifických poruch učení. SPU12 Dyslexie Dysgrafie Dysortografie Dyskalkulie Specifické poruchy učení Dysmúzie Dyspinxie Dyspraxie Video  Lehká mozková dysfunkce  http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095946610- diagnoza/208572241500006-lehka-mozkova- dysfunkce/  hlavně prvních 5 min  15:58 Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. Etopedie13 Legislativa  zákon 109/2002  o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů  novela - zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb.  vyhláška 458/2005  kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchově vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče  vyhláška 438/2006  kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav pro děti a mládež ÚV a OV Dětský domov se školou ÚV Dětský domov ÚV Výchovný ústav ÚV a OV Školská zařízení pro ÚV a OV Schéma systému poskytované péče ohroženým dětem (podle DDÚ Hradec Králové) Ohrožené děti Orgány sociálně-právní ochrany dítěte soud poskytování péče v DDÚ umístění do následných ústavních zařízení Mimosoudní řešení Návrat do rodinné péče (současný stav asi 4 %)  Šance dětem  portál o tématu ohrožené děti  a pro rodiny v problémové situaci  http://www.sancedetem.cz/cs/index.shtml  MIŠ  http://www.minimalizacesikany.cz video  http://www.ceskatelevize.cz/porady/10214725441 -nechte-me-bejt-sikana/209572230510001-nechte- me-bejt-sikana/video/  http://www.ceskatelevize.cz/porady/10214725441 -ja-chci-domu-diagnosticky- ustav/209572230510010/video/  http://www.ceskatelevize.cz/porady/1128654162- rodina-a-ja/211563230640015-zlobi-nebo-ma- adhd/ v případě dotazů gajzlerova@ped.muni.cz Děkuji za pozornost