Diagnostika žáků se SPU Základní diagnostika probíhá v: ØPedagogicko-psychologické poradně (PPP) ØSpeciálně-pedagogickém centru (SPC) ØStředisku výchovné péče (SVP) Prvotní diagnostika = Orientační test školní zralosti Explorace ve třídě Učitel provádí ped. diagnostiku se zaměřením na úroveň vědomostí a psychických funkcí Školní dotazník Součást diagnostiky, vyplňuje učitel, podklad pro PPP Obsah · Údaje o žákovi · Prospěch podle posledního vysvědčení · Obtíže ve čtení, psaní, počítání, ostatní předměty · Řeč · Práceschopnost · Chování, případné poruchy (hyperaktivita, agresivita, atd.) · Vztah k vrstevníkům, vztah ke školní práci · Rodina, zdravotní stav, opatření Diagnostika SPU Uskutečňuje se v Pedagogicko-psychologické poradně (PPP) Úvodní vyšetření · rozhovor s rodiči, rozhovor s učitelem, popřípadě školní dotazník, rozhovor s dítětem ð · osobní anamnéza (OA) · rodinná anamnéza (RA) · anamnéza prostředí Diagnostické prostředky · speciální zkoušky vypovídající o intelektové úrovni dítěte a výkonech v jednotlivých oblastech percepce · Žákovské práce Odborníci diagnostiky Speciální pedagog analýza ped. údajů vyšetření výukové úrovně, vyšetření percepčně-kognitivních zkoušek, školní dotazník Psycholog stanovení úrovně rozumových schopností – vyšetření inteligence pomocí standardizovaných testů odhalení nepravé dyslexie = pseudodyslexie ® diferenciální diagnostika Pražský dětský Wechslerův test (PDW test), Ravenovy progresivní matice Další specialisté neurolog, foniatr, oftalmolog, pediatr Diagnostické zkoušky · Vyšetření výkonu čtení. · Úroveň písemného projevu. · Úroveň matematických schopností. · Poruchy sluchového vnímání. · Poruchy zrakového vnímání. · Vyšetření laterality. · Poruchy vnímání prostorové orientace. · Vyšetření představy prostoru. · Vnímání časové posloupnosti. 1. Vyšetření výkonu čtení MATĚJČEK a kol. (1987) – Čtenářský kvocient · rychlost čtení – čtenářský kvocient (ČQ), 60-70 slov/1 min., rozdíl IQ a ČQ více než 20 bodů ð první kritérium (diskrepanční kritérium), · porozumění textu – vyvrcholením čtenářské dovednosti, · chování při čtení – neklid, úzkost, dýchání, dvojí čtení, záměny písmen, hláskování, slabikování. 2. Úroveň písemného projevu Rozbor školních sešitů, diktátů, opisů, přepisů, Hodnotí se kvalitativní i kvantitativní znaky písemného projevu: tvar písma, dodržování lineatury, chování při psaní, Hodnocení ve vztahu ke čtení: · komolení slov, přehazování, záměna písmen, · vynechání diakritických znamének, · chyby v měkčení, · problémy v zápisu matematických symbolů. 3. Úroveň matematických schopností Psychodiagnostika Brno – Baterie testů, NOVÁK: · Barevná kalkulie, · Kalkule IV., · Číselný trojúhelník, · Rey-Ostheriethova komplexní figura matematická paměť, pořadí čísel, orientace v prostoru, čtení a psaní číslic, matematické operace, porozumění. 4. Sluchové vnímání · Sluchová analýza a syntéza textu je předpokladem pro psaní, · Matějčkova zkouška sluchové analýzy a syntézy (rozklad slova na hlásky a naopak), · Matějčkova zkouška sluchové diferenciace (rozdíl mezi dvojicí nesmyslných slov,flaš-klaš), · Vyšetření vnímání měkkých a tvrdých hlásek (schody-hadi). 5. Poruchy zrakového vnímání · EDFELDTOVA Reverzní zkouška – zraková percepce tvarů. · Zkouška M. FROSTIGOVÉ – zjištění vizuální percepce, vizuomotorické koordinace a jemné motoriky 6. Vyšetření laterality · ŽLABOVA a MATĚJČKOVA zkouška laterality (1972) – vztah mezi lateralitou oka – ruky 7. Poruchy vnímání prostorové orientace · Závisí na zrakové, sluchové a kinetické percepci · Žlabův test orientace vpravo – vlevo z jeho Souboru specifických zkoušek. 8. Vyšetření představy v prostoru · Žlabova zkouška vpravo – vlevo, · Reyova komplexní figura – od 8 let. 9. Vnímání časové posloupnosti · Vizuální percepce času · Sluchové vnímání - Žlabova zkouška reprodukce rytmu Kritéria pro přidělení diagnózy SPU Předpokladem přidělení diagnózy: · Přetrvávající výrazné výukové obtíže a doložená pedagogická intervence · Doba diagnostiky, residence obtíží · Kognitivní oblast · Školní výkonnost · Percepčně motorické a řečové schopnosti · Diferenciální diagnostika · Typologie SPU Diagnostické metody v dospělosti CIMLEROVÁ, P.; POKORNÁ, D.; CHALUPOVÁ, E., aj. Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob. Praha: IPPP, 2007. Obsahuje 8 modulů: · Vstupní modul · Modul Čtení · Modul Psaní · Modul Fonematického povědomí · Modul Zrakové percepce a koncentrace · Modul Řečové funkce · Modul Motorické funkce · Modul Prostorové a pravolevé vnímání